Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Ubuntu 10 proberen via opstart cd lukt niet.  (gelezen 1280 keer)

Offline joop80

  • Lid
[opgelost] Ubuntu 10 proberen via opstart cd lukt niet.
« Gepost op: 2011/08/10, 10:36:24 »
Hallo allemaal, ik ben nieuw hier ik heb gezocht naar het antwoord op mijn vraag maar kan niks vinden. Mocht dit topic verkeerd staan of dubbel dan bied ik bij voorbaat mijn excuses aan.

Het volgende: Ik draai sinds enkele weken ubuntu 10 op mijn laptop naast xp, dit naar volle tevredenheid. Hier zit het probleem helaas niet.

Mijn vriendin heeft een desktop pc een Acer Aspire M3641 voor zakelijk gebruik. Nu wil ik Ubuntu daarop "uitproberen" omdat ik firmware moet terug zetten op een sata harde schijft, dit kan alleen in een linux omgeving.

Tijdens het booten krijgen ik een paars scherm als ik een toets indruk kom ik in het menu, druk ik gewoon op enter nadat ik de toetsenbordinstelling heb gewijzigd dan gebeurd er niks dan komt er een zwart scherm en die blijft daar net zo lang tot ik de computer weer uitzet. Ik heb een uur laten staan en er veranderde nog steeds niks.

Als ik in het paarse scherm de kernel optie nomodeset kies dan krijg ik wel de desktop interface echter doet mijn muis en waarschijnlijk mijn toetsenbord het niet. Na een tijdje krijg ik hier ook een zwart scherm (misschien ligt dit aan het beeldscherm). De computer staat wel actief op mijn router op dat moment.

Wat zie ik over het hoofd of doe ik fout?

Ik heb deze info gebruikt voor mijn beeldscherm https://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld
Dit is de actie die ik moet uitvoeren in ubuntu http://www.instructables.com/id/Restore-the-Software-on-a-MyBook-World-Edition-Har/step3/Restore-the-Hard-Drive/

Als er niks anders op zit dan moet ik misschien ubuntu tijdelijk op de desktop installeren om de bovenstaande actie uit te voeren. Echter als de probeer optie het niet doet dan is de kans ook aanwezig dat de installatie het niet doet lijkt me?  De Ubuntu 10 cd heb ik op een andere XP laptop uitgeprobeerd en daar doet hij het prima. Ik heb het ook geprobeerd met ubuntu 9 en 11 maar daarbij kreeg ik hetzelfde of geen resultaat.

« Laatst bewerkt op: 2011/08/11, 15:28:01 door joop80 »

Offline HarzG

  • Lid
Re: Ubuntu 10 proberen via opstart cd lukt niet.
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/10, 11:07:26 »
Mijn vriendin heeft een desktop pc een Acer Aspire M3641 voor zakelijk gebruik. Nu wil ik Ubuntu daarop "uitproberen" omdat ik firmware moet terug zetten op een sata harde schijft, dit kan alleen in een linux omgeving.
Volgens mij is een Acer Aspire geen desktop maar een notebook. Als iemand een notebook desktop "zakelijk" gebruikt, dan lijkt mij een zakelijke aanpak passend -> de ICT-afdeling/beheerder "van de zaak" heeft besloten dat er nieuwe firmware geïnstalleerd moet worden, vraagt de gebruiker de notebook desktop in te leveren en vertelt wanneer deze weer opgehaald kan worden.
edit: @Cheap Applications ... bedankt, weer wat geleerd vandaag.

De versie-aanduidingen van Ubuntu kennen een (belangrijk) onderscheid tussen bijv. 10.04 en 10.10. Over welke versies heb je het?
« Laatst bewerkt op: 2011/08/10, 11:20:56 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Ubuntu 10 proberen via opstart cd lukt niet.
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/10, 11:16:11 »
Mijn vriendin heeft een desktop pc een Acer Aspire M3641 voor zakelijk gebruik. Nu wil ik Ubuntu daarop "uitproberen" omdat ik firmware moet terug zetten op een sata harde schijft, dit kan alleen in een linux omgeving.
Volgens mij is een Acer Aspire geen desktop maar een notebook. Als iemand een notebook "zakelijk" gebruikt, dan lijkt mij een zakelijke aanpak passend -> de ICT-afdeling/beheerder "van de zaak" heeft besloten dat er nieuwe firmware geïnstalleerd moet worden, vraagt de gebruiker de notebook in te leveren en vertelt wanneer deze weer opgehaald kan worden.

De versie-aanduidingen van Ubuntu kennen een (belangrijk) onderscheid tussen bijv. 10.04 en 10.10. Over welke versies heb je het?
Aspire had geloof ik ook Desktops. (checkt het even) Klopt, is een desktop.

En zeker belangrijk, heb je 10.04 of 10.10? Ik raad je voor zakelijk gebruik gaat raad ik je 10.04 aan.
Ik weet niet of de PC een 64 of een 32 bit is, en welke versie je erop uit probeerd. Probeer de andere eens, misschien heb je dan meer geluk.
Als je Ubuntu echt wilt installeren, probeer dan eens een alternative CD (http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/alternative-download)
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline joop80

  • Lid
Re: Ubuntu 10 proberen via opstart cd lukt niet.
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/10, 11:22:45 »
Bedankt voor jullie reacties het is een desktop. Ze is zzp'er dus als er aanpassingen moeten worden gedaan doe ik dat.

Ik heb het over versie 10.04.  De pc is 32 bit.
Kan ik uit de eerste reactie concluderen dat ik de firmware moet updaten?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu 10 proberen via opstart cd lukt niet.
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/10, 11:24:43 »
-Werkt de livecd?
-zoek op acer(of packerd bell) of sommige personen ook de noacpi, forceacpi moeten gebruiken.
-Indien niet, start de livecd met noacpi of acpi force(er zijn er meer), zoek hierop, en hoe je dit kunt toepassen(via f6 met de livecd).

Of:
http://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld

Offline HarzG

  • Lid
Re: Ubuntu 10 proberen via opstart cd lukt niet.
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/10, 11:26:06 »
... aanvulling: Gebruik van 10.04 de laatste versie - de point-release 10.04.3.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline joop80

  • Lid
Re: Ubuntu 10 proberen via opstart cd lukt niet.
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/10, 11:31:28 »
-Werkt de livecd?
-zoek op acer(of packerd bell) of sommige personen ook de noacpi, forceacpi moeten gebruiken.
-Indien niet, start de livecd met noacpi of acpi force(er zijn er meer), zoek hierop, en hoe je dit kunt toepassen(via f6 met de livecd).

Of:
http://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld

Ik gebruik 10.04.3, ik ga  aan de slag met noacpi en forceacpi de rest heb ik geporbeerd zie mijn eerste post.

Offline joop80

  • Lid
Re: Ubuntu 10 proberen via opstart cd lukt niet.
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/11, 15:08:48 »

-Indien niet, start de livecd met noacpi of acpi force(er zijn er meer), zoek hierop, en hoe je dit kunt toepassen(via f6 met de livecd).


Bedankt dit was de juiste methode, het is me gelukt om op deze manier ubuntu op te starten en de firmware op mijn netwerkschijf te herstellen.

Iedereen bedankt voor de reacties!