Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gebruikt een grote koptelefoon meer stroom dan oordopjes?  (gelezen 2117 keer)

Offline jos34

  • Lid
Gebruikt een grote koptelefoon meer stroom dan oordopjes?
« Gepost op: 2016/04/26, 15:47:19 »
Een grote koptelefoon moet verhoudingsgewijs meer volume leveren omdat de speakers verder van je oren zitten en het geluid ook meer langsheen gaat.
Van je portable device?

Offline atomos

  • Lid
Re: Gebruikt een grote koptelefoon meer stroom dan oordopjes?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/04/26, 16:04:08 »
Op zich mag dat geen verschil geven.
de max. Lijne out max. spanning is ongeveer 1V, dit spanning zal, denk ik nooit gebruikt worden.
de uitgang [size=78%]impedatie = 1 Kohm. > genaamd Z > R voor gelijkspanning, Z voor wisselspanning[/size]
Nu is de max. vermogen wat je kunt krijgen ongeveer afhankelijk van je koptelefoon Z en je uitgangs Z als die gelijk zijn heb je het max. vermogen. Zkop/Zline=1
Hier uit volgt eigenlijk al dat de kwaliteit van de koptelefoon er toe doet.

☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Offline koos4401

  • Lid
Re: Gebruikt een grote koptelefoon meer stroom dan oordopjes?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/04/26, 20:41:06 »
Zonder het antwoord zomaar te weten:
Op zich werd niet gevraagd naar de spanning ( van ca, 1 Volt, zo stelt atomos) maar naar de stroom(sterkte = Ampère dus)
Om het antwoord te vinden moet je dus weten welk vermogen in Watt de verschillende telefoons nemen. Via I= W/E ( Stroomsterkte = vermogen / Spanning) heb je dan het antwoord voor die set van dopjes / headset.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline jos34

  • Lid
Re: Gebruikt een grote koptelefoon meer stroom dan oordopjes?
« Reactie #3 Gepost op: 2016/04/26, 21:46:32 »
Is de batwrij van je portable device sneller leeg is mijn vraag dus.

Re: Gebruikt een grote koptelefoon meer stroom dan oordopjes?
« Reactie #4 Gepost op: 2016/04/26, 22:11:51 »
Zonder nauwkeurige elektrische kennis van zaken te hebben lijkt het me evident dat de relatief grote luidsprekers van een hoofdtelefoon veel meer energie vergen om die membranen te laten resoneren dan die kleine oortelefoontjes. De batwrij van een draagbaar apparaat zal dus sneller leeg zijn ja, is mijn veronderstelling.

Doe zelf de check. Laadt je draagbare apparaat 100% op en luister een uur met de oortelefoontjes, check het niveau van de accu. Daarna dito met je hoofdtelefoon en bewonder het verschil, indien aanwezig!  :)
« Laatst bewerkt op: 2016/04/26, 22:13:49 door Paul Matthijsse »

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Gebruikt een grote koptelefoon meer stroom dan oordopjes?
« Reactie #5 Gepost op: 2016/04/28, 10:02:43 »
mijn huge-ass koptelefoon is bluetooth dus die gebruikt geen stroom van de telefoon, en bluetooth 4.0 LE gebruikt niet zo heel veel energie.

Re: Gebruikt een grote koptelefoon meer stroom dan oordopjes?
« Reactie #6 Gepost op: 2016/04/28, 11:08:49 »
Dat ze in je oor gedragen moeten worden,maakt al evident dat er uit een koptelefoon meer geluid komt dat die oordopjes.Bijgevolg zal er ook meer stroom getrokken worden,als de statische impedantie van de oortjes en de koptelefoon hetzelfde zijn.Maar omdat de koptelefoon meer oppervlakte heeft zal er ook meer geluid geproduceerd worden.En de dynamische impedantie wordt dan kleiner waar door er meer stroom vloeit.Dus zeg,dat de oortjes 600 ohm zijn statisch,dan zal die tijdens spelen niet zo heel erg variëren.Maar de koptelefoon is groter,dan zal er tijdens het spelen veel meer bewogen worden wat een lagere dynamische impedantie geeft.En die kan wel zwaaien tussen 600 ohm en 200 ohm.Voor al bij veel basstonen.Dat komt omdat de spreekspoel van de hoofdtelefoon zich steeds meer buiten het magnetisch veld gaat bewegen(in en uit)en daar door dan meer een weerstand is.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Gebruikt een grote koptelefoon meer stroom dan oordopjes?
« Reactie #7 Gepost op: 2016/05/01, 14:48:11 »
Dat een koptelefoon meer vermogen zou gebruiken dan een oortelefoon op basis van de te verplaatsen luchtvolume is juist, maar de kwaliteit en efficiëntie is ook van belang.

Vooral goedkope oortje hebben vaak minder efficiëntere onderdelen.
Ook is het van belang hoe goed je oren worden afgesloten. als er veel geluid weg lekt naar de omgeving gaat dat uiteraard ten koste van de efficiëntie.
Bij slechtere geluidskwaliteit ben je sneller geneigd om het geluid harder te zetten. Dit resulteert natuurlijk in een hoger energie verbruik.

Ik weet alleen niet tot hoeverre de verschillen groot genoeg zijn om echt te merken.

Het is ook weer niet perse dat duurdere hoofdtelefoons perse minder energie verbruiken. Soms zijn er extra componenten (met weer extra energie verbruik) toegevoegd voor een betere geluidskwaliteit.
Laat je vooral goed informeren bij bijv. een geluid speciaal zaak.

Betreft bluetooth (BT).
BT kost ook wat energie om het signaal te zenden.
De eerste Low Energie (LE) versies van BT (versie 3.1 4.0 LE) hadheeft geen protocol voor geluidsoverdracht. Ook was is de overdrachtssnelheid van BT 3.1 4.0 LE niet hoog genoeg voor geluid.
Bij koptelefoons werd wordt dus alsnog de normale BT 3.1 4.0 gebruikt. De vermelding Low Energy was is daarmee vooral marketing.
Ik weet niet of de met BT 4.0 LE nu anders is.

EDIT: Ik heb op mijn werk wat nagevraagd. Het blijkt dat ik er een beetje naast zat betreft de versie nummers van bluetooth LE.
« Laatst bewerkt op: 2016/05/02, 23:24:26 door Erik Krom »

Re: Gebruikt een grote koptelefoon meer stroom dan oordopjes?
« Reactie #8 Gepost op: 2016/05/01, 23:10:28 »
Ja,we hebben het niet over veel wattages verschil..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Gebruikt een grote koptelefoon meer stroom dan oordopjes?
« Reactie #9 Gepost op: 2016/05/02, 23:19:25 »
Ik heb op mijn werk wat nagevraagd betreft bluetooth. Het blijkt dat ik er wat naast zat betreft de versie nummers.
4.0 is de eerst versie met de LE mogelijkheid.
« Laatst bewerkt op: 2016/05/02, 23:23:35 door Erik Krom »