Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: UUID van eSATA schijf verkrijgen  (gelezen 1293 keer)

Offline kokx

  • Lid
UUID van eSATA schijf verkrijgen
« Gepost op: 2008/05/18, 18:46:24 »
Ik gebruik al een hele tijd een eSATA schijf, maar sinds ik een re-install heb gedaan naar hardy, kan ik deze niet meer mounten. Deze stond natuurlijk in m'n fstab file, maar sinds de re-install staat deze er natuurlijk niet meer in.

Onder gutsy had ik het UUID van deze schijf weten te vinden in de hardware info, maar deze is onder hardy blijkbaar verdwenen.

Weet iemand toevallig nog een manier om het UUID van mijn eSATA schijf te achterhalen, zodat ik mijn schijf ook via eSATA kan gebruiken ipv het veel langzamere USB 2.0?

Offline vanadium

  • Lid
UUID van eSATA schijf verkrijgen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/18, 18:49:07 »
sudo blkid

Offline kokx

  • Lid
UUID van eSATA schijf verkrijgen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/18, 18:54:57 »
Blijkbaar geeft blkid alleen de UUID's van schijven die al gemount zijn, ik ben mijn eSATA schijf er niet in tegen gekomen.

Offline Duckie

  • Lid
UUID van eSATA schijf verkrijgen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/18, 19:03:09 »
sudo vol_id /dev/sda# (bij # het juiste getal invullen)
____________________________________________

Offline vanadium

  • Lid
UUID van eSATA schijf verkrijgen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/18, 19:26:03 »
Normaal geeft blkid de info van alle schijven, al dan niet gemount. Het "vol_id" commando geeft inderdaad ook die info, maar je moet de device erbij opgeven.

Offline kokx

  • Lid
UUID van eSATA schijf verkrijgen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/18, 20:00:31 »
Hmm, als ik in /dev ga kijken, vind ik geen sdc1 (wat waarschijnlijk de schijf moet zijn). En ook vol_id geeft een error daarbij. Dat zal waarschijnlijk ook de reden zijn waarom hij niet te vinden is blkid. Ik zal eens goed kijken of m'n SATA poorten allemaal wel goed zitten.

Edit: blijkbaar zat hij er niet helemaal goed in, nu ziet hij hem wel bij blkid.

Edit2: hardy mount de schijf blijkbaar automatisch, das nog beter.