Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Op welke laptop werkt Ubuntu 10.10 out off the box?  (gelezen 14301 keer)

Op welke laptop werkt Ubuntu 10.10 out off the box?
« Gepost op: 2010/12/15, 17:20:15 »
Er moet een nieuw en niet al te duur notebook worden gekocht maar ik kan nergens een site vinden waar op staat welke laptops er worden ondersteund en welke niet i.v.m. hardware problemen. Werkt de wifi, cardreader, fingerprint, webcam, microfoon, video, audio, scherm formaat, poorten enz.

Wie kan mij helpen en of wie heeft er in het afgelopen jaar een laptop gekocht en draait nu Ubuntu 10.10 zonder hardware problemen.

Ik hoop dat iemand me kan helpen want deze site http://www.linux-on-laptops.com is echt te oud.

Ik denk aan de volgende modellen, maar niets staat nog vast:

TravelMate 5335-902G25MN
Asus    K50IJ-SX485V
Lenovo IDEAPAD G550-NTDXDMH
MSI Classic CR610-247NL
Satellite L670D-13Q
« Laatst bewerkt op: 2010/12/15, 17:23:35 door Eljo A. Morpurgo »
Hulp, advies en verkoop computer hard- en software windows & Linux www.ccamstelveen.nl

jesse2314

  • Gast
Re: Op welke laptop werkt Ubuntu 10.10 out off the box?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/15, 17:26:22 »
Kijk hier eens.
http://www.ubuntushop.be

Wat wil je eigenlijk met je toekomstige laptop gaan doen ???

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Op welke laptop werkt Ubuntu 10.10 out off the box?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/15, 18:13:07 »
'T is natuurlijk wat afhankelijk van de winkel waar je naar toe gaat, maar het verdiend wat mij betreft altijd de voorkeur een live CD mee te nemen en simpelweg te testen. Werkt 't live , dan werkt 't na installatie veelal ook. Simpel.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Tom

  • Lid
Re: Op welke laptop werkt Ubuntu 10.10 out off the box?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/15, 19:55:43 »
Asus    K50IJ-SX485V  < Met die zal je geen probleem hebben.

Lenovo IDEAPAD G550-NTDXDMH <  idem goed.

Satellite L670D-13Q  < idem goed.

TravelMate 5335-902G25MN  < die mag ik niet.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/15, 20:03:17 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: Op welke laptop werkt Ubuntu 10.10 out off the box?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/16, 09:19:01 »
Asus    K50IJ-SX485V  < Met die zal je geen probleem hebben.

Lenovo IDEAPAD G550-NTDXDMH <  idem goed.

Satellite L670D-13Q  < idem goed.

TravelMate 5335-902G25MN  < die mag ik niet.

Eens met Wanda

Asus en Lenovo staan bekend om geschikt te zijn voor Ubuntu zonder te veel problemen.
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline Happy2000

  • Lid
Re: Op welke laptop werkt Ubuntu 10.10 out off the box?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/16, 10:03:42 »
HP G62-b60SD werkt ook direct met ubuntu 10.10

Re: Op welke laptop werkt Ubuntu 10.10 out off the box?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/16, 10:17:33 »
acer aspire 7720
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Re: Op welke laptop werkt Ubuntu 10.10 out off the box?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/16, 11:15:54 »
HP G62-A30EB werkt out of the box met ubuntu 10.10

Deze moet tijdens installatie wel via netwerkkabel aan het internet hangen om de wireless drivers automatisch te installeren.

Probeer er wel niet ubuntu 10.04 op te zetten want dan heb je grote problemen:
geluid enkel aan de praat te krijgen door manueel installeren nieuwe versie pulse audio
wireless enkel door veel technische ingrepen en dan nog is deze niet stabiel
touchpad onderste cm niet bruikbaar, wel mits heel veel uitprobeerwerk in de x config files

Offline koos4401

  • Lid
Re: Op welke laptop werkt Ubuntu 10.10 out off the box?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/16, 12:11:28 »
Citaat
acer aspire 7720
Ik heb wat tegen dit merk.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Op welke laptop werkt Ubuntu 10.10 out off the box?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/12/16, 12:26:46 »
Acer AS7715Z-433G25MN werkt ook out of the box met 10.04 en 10.10.

Ubuntu versies daarvoor werken niet out of the box : wireless niet stabiel maar op te lossen mits installeren atheros driver uit de backports.

Re: Op welke laptop werkt Ubuntu 10.10 out off the box?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/12/16, 12:52:11 »
Door het plots kapot gaan van mijn "oude" laptop heb ik vorige week de Acer Aspire 7551-P322G25MN aangeschaft. Ubuntu 10.10 werkt als een speer erop, alleen moet er na installatie een kleine handeling verricht worden om de draadloze kaart aan te slingeren, want die staat standaard niet aan. Na deze truc te hebben uitgevoerd (http://sites.google.com/site/computertip/atheros#TOC-Acer-Aspire-One-A150-of-A110, waarvoor weer dank Pjotr!) werkt alles uitstekend, snel en snappy!

Het enige wat ik niet getest is hoe de grafische drivers van ATI zich gedragen. De standaard driver geeft al prachtig beeld (ook alle desktopeffecten werken), en dus heb ik die achterwege gelaten en niet geïnstalleerd. De grafische kaart werkt met het standaard stuurprogramma ook al uitstekend (voor mijn behoeftes in ieder geval!)

Kortom: Een mooie strakke laptop met een zachte prijs (€469,00), een mooi groot scherm (17,3 inch, met een resolutie van 1600x900), goede specificates van de ijzerwaren.... Kortom: een prima ding eigenlijk. Zeker voor de prijs....   :D
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Op welke laptop werkt Ubuntu 10.10 out off the box?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/12/16, 15:24:34 »
Ik heb zelf goede ervaringen met Asus, op mijn netbookje (specs see below) heb ik allerlei versies van ubuntu, kubuntu, eeebuntu, mint en suse gehad, alles werkte.
Zelfs de alfa3 van ubuntu 10.04 liep in één keer erop, waar m'n andere laptop van schrik bijna van tafel sprong  :D

Wel een kanttekening; ik gebruik geen wireless, ervaringen daarmee kan ik in deze weinig over zeggen.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Op welke laptop werkt Ubuntu 10.10 out off the box?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/12/16, 22:33:11 »
Die site is idd geheel out-of-date.
Misschien is het een idee om hiervan een hele nieuwe topic als sticky te maken?
Wat vinden de moderators hiervan?
Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Op welke laptop werkt Ubuntu 10.10 out off the box?
« Reactie #13 Gepost op: 2010/12/16, 22:55:25 »
@ koos4401: dank voor je melding, maar daar vroeg de TS niet om :-)
Mijn ervaring met Acer is dat Ubuntu zich er netjes op laat installeren. Hierna draait het, vaak out of the box, gewoon goed.
Daarnaast is het mogelijk dat Acer hier of daar een prut ding op de markt zet, maar dat doen andere merken ook. Wat de service betreft zitten er wel verschillen tussen de merken en dan hoor je inderdaad vaker minder goede verhalen over merken als Acer en PB.
Blijf je van panne verschoond, dan heb je er meestal een goede machine aan.
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Op welke laptop werkt Ubuntu 10.10 out off the box?
« Reactie #14 Gepost op: 2010/12/17, 08:03:16 »
Op de Acer Aspire 5315 werkt ubuntu helemaal out of the box. Maar Acer's bouwkwaliteit is gewoon kudt. Vermijden dat merk indien mogelijk.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/15, 12:21:02 door Luuk de Leest »

Re: Op welke laptop werkt Ubuntu 10.10 out off the box?
« Reactie #15 Gepost op: 2010/12/17, 11:05:40 »
Lenovo en Dell hebben goede reputatie als Linux laptop.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Op welke laptop werkt Ubuntu 10.10 out off the box?
« Reactie #16 Gepost op: 2010/12/17, 11:29:37 »
Eigenlijk valt er vantevoren niks over te zeggen.... Er zijn immers zo gruwelijk veel verschillende ijzerwaarmengsels bij flaptops..... Zelfs bij hetzelfde type komen er verschillen in gebruikte chipsets voor.

Beste is, wat Jan E. zegt: even uitproberen in de winkel met een Ubuntu-CD. Als alles in de Live-sessie werkt, weet je het zeker. In een goede computerwinkel mag dat.

Ik zou overigens de allergoedkoopste flap kopen die je krijgen kunt. Merk maakt niks uit (ook Acer is goed!), want ze betrekken "onder de motorkap" hun onderdelen allemaal van dezelfde handvol Taiwanese en Chinese fabrieken. Een krachtpatser is niet nodig om Linux snel en soepel te laten draaien, dus je kunt het goedkoopste instapmodel kiezen.

Offline mrGee

  • Lid
Re: Op welke laptop werkt Ubuntu 10.10 out off the box?
« Reactie #17 Gepost op: 2010/12/17, 11:31:10 »
Hallo

Op het moment ben ik bezig met een 12" netboek van Asus; de 1215N

Op zich werkt alles out of the box onder 10.10, met enkele kant tekeningen.
Deze heeft 2 grafische chipsets aan boord; een gammele intel (werkt zonder
probleem maar is nou niet echt krachtig) en een Nvidia Ion2; daar is nog geen
goede driver voor op dit moment. Vervelend is dat de omschakeltechniek (Optimus) niet werkt
met Linux, wel kan het met een acpi_call https://github.com/peberlein/acpi_call
worden geforceerd, waardoor de ion chip wordt uitgeschakeld. Hierdoor gaat  de accu bijna
2 keer langer mee en de zaak wordt niet meer zo warm.
Bekabeld verbreekt de netwerkkaart af en toe spontaan de verbinding, maar draadloos
is hij stabiel.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Tom

  • Lid
Re: Op welke laptop werkt Ubuntu 10.10 out off the box?
« Reactie #18 Gepost op: 2010/12/17, 11:52:44 »
Eigenlijk valt er vantevoren niks over te zeggen.... Er zijn immers zo gruwelijk veel verschillende ijzerwaarmengsels bij flaptops..... Zelfs bij hetzelfde type komen er verschillen in gebruikte chipsets voor.

Beste is, wat Jan E. zegt: even uitproberen in de winkel met een Ubuntu-CD. Als alles in de Live-sessie werkt, weet je het zeker. In een goede computerwinkel mag dat.

Ik zou overigens de allergoedkoopste flap kopen die je krijgen kunt. Merk maakt niks uit (ook Acer is goed!), want ze betrekken "onder de motorkap" hun onderdelen allemaal van dezelfde handvol Taiwanese en Chinese fabrieken. Een krachtpatser is niet nodig om Linux snel en soepel te laten draaien, dus je kunt het goedkoopste instapmodel kiezen.
[/b]

Daar ben ik het absoluut niet mee eens.
Je moet niet alleen zien wat er onder de motorkap huist.
bv Asus heeft zeer stabile scharnieren scherm /behuizing vind ik toch belangrijk.
Het toetsenbord is dat vederend of stabiel.
Het scherm spiegelend of mat.
Uberhaubt is de kast solide of zwak gebouwd.
Vervanging voor een desktop of gewoon neven bij.
Hoe lang denk je hem te gebruiken 3 jaartjes of 8 jaren.
Tamelijk recente hardware is ook belangrijk anders kun je het pech hebben dat de bv 10.04 LTS er goed op loopt en de 12.04 LTS hem niet meer ondersteund.
In een desktop kun je nog eens iets update in een laptop meestal niet hoogstens een ram bijsteken of een grotere HDD.
En met al die boven genoemde zaakjes zit er wel degelijk een groot verschil tussen de verschillende merken.
Waar gebruik je hem voor ,dagelijks ,veel op verplaatsing garantie´s pickup en return of zelf opsturen etc.
En algemeen geldt toch goedkoop is duurkoop.
Ook al betaal je mee voor de naam een verschil in kwaliteit is er wel degelijk.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/17, 11:57:34 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Op welke laptop werkt Ubuntu 10.10 out off the box?
« Reactie #19 Gepost op: 2010/12/17, 13:36:14 »
@Wanda:
Hier in huis hebben we twee Acer Aspire One-netboekjes. Met een fantastische oerdegelijke dikke scharnier, die totaal niet wiebelt. En een robuuste stevige behuizing die tegen een stootje kan. Werken na twee jaar intensief gebruik, nog prima.

Kortom: goed product van Acer. En goedkoop: destijds (2008) beslist de meeste waar voor je geld, vergeleken met andere merken netboekjes.

Met andere woorden: een merk zomaar helemaal afschrijven, is niet verstandig.  :)

Offline Tom

  • Lid
Re: Op welke laptop werkt Ubuntu 10.10 out off the box?
« Reactie #20 Gepost op: 2010/12/17, 14:16:44 »
@Pjotr ik heb bij mijn weten geen enkele merk naam genoemd.
Ik heb alleen geschreven dat er degelijk wel verschil zit in kwaliteit tussen de verschillende merken. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Op welke laptop werkt Ubuntu 10.10 out off the box?
« Reactie #21 Gepost op: 2010/12/17, 15:49:08 »
Bij Hettes verkopen ze laptops (en PC's) met Ubuntu voorgeinstalleerd:
http://www.hettes.nl/index.php?main=product&groep=1&g=1&ubuntu-laptops

Elk apparaat dat geleverd wordt, werkt gegarandeerd met Ubuntu. Wat niet duidelijk vermeld staat, is of er speciale handelingen (handmatig te installeren extra drivers oid) benodigd zijn, maar dat kun je navragen.

Offline johan100

  • Lid
Re: Op welke laptop werkt Ubuntu 10.10 out off the box?
« Reactie #22 Gepost op: 2010/12/17, 23:53:48 »
Ik lees in dit topic dat de HP G62 laptops "Out of the box" met Ubuntu 10.10 werken. Dat is waar wanneer je uitsluitend Ubuntu op de laptop zet en dus alles wat met Windows te maken heeft er af gooit.

Een dual-boot systeem, wat velen toch willen, is slechts met grote moeite te realiseren aangezien tegenwoordig (bijna) ALLE HP en Compaq laptops geleverd worden met een HD waarop al 4 primaire partities staan.  

 

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Op welke laptop werkt Ubuntu 10.10 out off the box?
« Reactie #23 Gepost op: 2010/12/17, 23:59:22 »
Een dual-boot systeem, wat velen toch willen, is slechts met grote moeite te realiseren aangezien tegenwoordig (bijna) ALLE HP en Compaq laptops geleverd worden met een HD waarop al 4 primaire partities staan.  

Nou, grote moeite zou ik niet willen zeggen, maar de drempel wordt voor beginners inderdaad een stuk hoger, ja.... Jammer.

Je zou bijna denken dat het een bewuste truc is, om Linux te dwarsbomen.  :(

--Toevoeging:
Enfin, dat is ook niet helemaal waar, denk ik, want de vierde primaire partitie bevat tegenwoordig vaak een speciale eigen Linux waarmee je binnen enkele seconden een browser (Firefox) ter beschikking hebt. In die zin is het positief te noemen.

Maar als je Ubuntu op een eigen partitie wil installeren, wat het beste is, dan zul je die vierde partitie moeten opofferen. Of de "D-schijf" van Windows:
http://sites.google.com/site/computertip/installeren#TOC-Mogelijk-probleem:-maximum-van-vier
(kleine letters, rechterkolom)
« Laatst bewerkt op: 2010/12/18, 00:10:40 door Pjotr »

Offline Xabre16V

  • Lid
Re: Op welke laptop werkt Ubuntu 10.10 out off the box?
« Reactie #24 Gepost op: 2010/12/25, 15:59:16 »
Door het plots kapot gaan van mijn "oude" laptop heb ik vorige week de Acer Aspire 7551-P322G25MN aangeschaft. Ubuntu 10.10 werkt als een speer erop, alleen moet er na installatie een kleine handeling verricht worden om de draadloze kaart aan te slingeren, want die staat standaard niet aan. Na deze truc te hebben uitgevoerd (http://sites.google.com/site/computertip/atheros#TOC-Acer-Aspire-One-A150-of-A110, waarvoor weer dank Pjotr!) werkt alles uitstekend, snel en snappy!

Het enige wat ik niet getest is hoe de grafische drivers van ATI zich gedragen. De standaard driver geeft al prachtig beeld (ook alle desktopeffecten werken), en dus heb ik die achterwege gelaten en niet geïnstalleerd. De grafische kaart werkt met het standaard stuurprogramma ook al uitstekend (voor mijn behoeftes in ieder geval!)

Kortom: Een mooie strakke laptop met een zachte prijs (€469,00), een mooi groot scherm (17,3 inch, met een resolutie van 1600x900), goede specificates van de ijzerwaren.... Kortom: een prima ding eigenlijk. Zeker voor de prijs....   :D
Deze laptop heb ik ook sinds 2 weken, alles werkt het valt me alleen op dat m'n draadloze internet traag is. Ik kom niet uit boven de 300kb/s terwijl ik bedraad prima 1,5mb/s haal. Ook onder Windows 7 is het draadloos prima met 1,5mb/s.

Iemand enig idee?