Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hardewaar- en zachtewaar-ergernissen  (gelezen 5054 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hardewaar- en zachtewaar-ergernissen
« Gepost op: 2011/02/24, 19:46:48 »
Vandaag twee ergernissen gehad.... FF stoom afblazen, en misschien hebben jullie er ook wat aan.

Allereerst betreffende de ijzerwaar van m'n computer. Bleek dat de twee 800Mhz-DDR2-modules van 1 GB elk, storingen veroorzaakten. Waar lag het aan: het Intel-moederbord, dat volgens het boekje 800 Mhz-geheugen aankan, kan in de praktijk slechts maximaal 667 Mhz-geheugen aan.....

Intel heeft namelijk naderhand, achteraf (een jaar nadien!), de specificaties bijgewerkt: ondersteuning voor 800 Mhz-geheugen is officieel geschrapt voor het 946GZIS-bordje. Mooi is dat.  >:(

Tweede ergernis: Service Pack 1 installeren voor Windows 7 Starter, op m'n meervoudig opstartbare netboekje. Nou, trek daar maar gerust een halve dag voor uit. Gottegot.  >:(
Wat is Ubuntu dan een verademing, met z'n simpele en snelle updatebeheer.....

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Hardewaar- en zachtewaar-ergernissen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/24, 19:52:01 »
het laatste kan ik mee instemmen, de laatste keer dat ik een SP moest installeren heb ik er maar een hele vrije dag voor uitgetrokken, al die reboot's etc, niet leuk meer.

vwb je mobo, dat is balen idd, en een verse bios flashen brengt geen verbetering?
dan zit je met een lastige keuze, kunstmatig heea terugklocken in je bios of een nieuw bord of ramm kopen.
en geen van die laatste is ideaal natuurlijk.

Re: Hardewaar- en zachtewaar-ergernissen
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/24, 20:31:24 »
@chris: Inderdaad, plus dat het om Pjotrs netbook gaat, dus dat lijkt me nog lastiger met een nieuw moederbord.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hardewaar- en zachtewaar-ergernissen
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/24, 22:55:43 »
Nee, de problemen betreffen twee verschillende computers.

Dat moederbordje-met-geheugenproblemen is van m'n bureaucomputer, en daar staat alleen Ubuntu 10.04 op (destijds zonder besturingssysteem gekocht).... En dat Windows 7-probleem betreft m'n netboekje.

Op het moederbord staat al de meest recente versie van het BIOS. Dat soort dingen hou ik altijd wel bij, want dat vind ik wel leuk. Maar daarmee is het probleem dus niet weg.

Terugklokken van het geheugen lijkt me niet ideaal, want dat komt de stabiliteit niet ten goede, denk ik. Daarom heb ik maar wat 667 Mhz-geheugen gekocht bij een webwinkel. Enfin, die overbodige 800 Mhz-geheugenmodules heb ik inmiddels (voor de helft van de nieuwprijs) al kunnen doorverkopen.

Les geleerd: voortaan koop ik voor een moederbord niet meer de allersnelste geheugenmodules die volgens het boekje op dat bord kunnen. Althans niet bij een Intel-moederbord.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/24, 23:10:52 door Pjotr »

Re: Hardewaar- en zachtewaar-ergernissen
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/25, 13:17:09 »
Gisteren ook die Service Pack gekregen voor Win 7.
Duurde heel lang voordat ie hem binnen had, en vervolgens kon ik mijn PC weet ik hoe lang niet gebruiken omdat ie aan het updaten was  >:(
je bent niet alleen ;)

Offline Brumm3l

  • Lid
Re: Hardewaar- en zachtewaar-ergernissen
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/25, 13:29:25 »
Terugklokken kan over het algemeen niet zo heel veel kwaad, tenzij je alle snelheid eruit haalt natuurlijk. Maar 800 naar 667 zo niet voor veel problemen moeten zorgen.

Offline JvH

  • Lid
Re: Hardewaar- en zachtewaar-ergernissen
« Reactie #6 Gepost op: 2011/02/25, 13:52:24 »
Ik vond die Service Pack voor Win 7 juist ontzettend meevallen in vergelijking met eerdere Service Packs.
Maar mijn installatie was al up-to-date toen ik 'm binnenhaalde, misschien dat het daarom meeviel.

Re: Hardewaar- en zachtewaar-ergernissen
« Reactie #7 Gepost op: 2011/02/25, 14:42:34 »
[Knip] !Wat is dat nou helemaal?800 Mhz en 2x 1 gb!Ik heb echt niet het aller nieuwste moederbord,die ik trouwens ook al 3/4 jaar  heb.Maar daar zit nu met gemak 1100 hz 4 GB in!

[Mod edit: Iets rustiger met het taalgebruik, graag]
« Laatst bewerkt op: 2011/02/25, 21:20:17 door asphyxia »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hardewaar- en zachtewaar-ergernissen
« Reactie #8 Gepost op: 2011/02/25, 14:44:09 »
[Knip] !Wat is dat nou helemaal?800 Mhz en 2x 1 gb!Ik heb echt niet het aller nieuwste moederbord,die ik trouwens ook al 3/4 jaar  heb.Maar daar zit nu met gemak 1100 hz 4 GB in!

Gekocht in 2007. En voldoet verder uitstekend.  8)
« Laatst bewerkt op: 2011/02/25, 21:20:37 door asphyxia »

Re: Hardewaar- en zachtewaar-ergernissen
« Reactie #9 Gepost op: 2011/02/25, 16:26:09 »
Dat moederbord van mij is echt geen nieuwe versie,is zeker ook al drie jaar oud....
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Hardewaar- en zachtewaar-ergernissen
« Reactie #10 Gepost op: 2011/02/25, 19:22:48 »
Jezus!Wat is dat nou helemaal?800 Mhz en 2x 1 gb!Ik heb echt niet het aller nieuwste moederbord,die ik trouwens ook al 3/4 jaar  heb.Maar daar zit nu met gemak 1100 hz 4 GB in!
Ben benieuwd wat jij daarin hebt zitten. Overgeklokt geheugen? ;)
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Hardewaar- en zachtewaar-ergernissen
« Reactie #11 Gepost op: 2011/02/25, 20:01:48 »
Maar daar zit nu met gemak 1100 hz 4 GB in!
Bestaat dat dan 0,00000011 Ghz geheugen ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Hardewaar- en zachtewaar-ergernissen
« Reactie #12 Gepost op: 2011/02/25, 21:12:09 »
 =D Misschien wel,maar was dan natuurlijk als Mhz bedoeld
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: Hardewaar- en zachtewaar-ergernissen
« Reactie #13 Gepost op: 2011/02/25, 21:39:00 »
Tweede ergernis: Service Pack 1 installeren voor Windows 7 Starter


was hier iets van 15min

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Hardewaar- en zachtewaar-ergernissen
« Reactie #14 Gepost op: 2011/02/26, 09:53:58 »
Gisteren ook die Service Pack gekregen voor Win 7.
Duurde heel lang voordat ie hem binnen had, en vervolgens kon ik mijn PC weet ik hoe lang niet gebruiken omdat ie aan het updaten was  >:(
je bent niet alleen ;)

ik mag dus blij zijn dat ik dat niet hoef mee te maken....

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Hardewaar- en zachtewaar-ergernissen
« Reactie #15 Gepost op: 2011/02/27, 07:59:39 »
Werk nu op Windows 7 en wilde gisteren sp1 installeren. Bleef die stomme download hangen op 31%! 2 uur aan laten staan en toen nog steeds. Ben er nu al klaar mee. Het is dat er beveiligingsupdates inzitten, anders zou ik het laten voor wat het is... Oh god.