Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Spin down (suspend) 1 vd 2 hard disks bij dual boot systeem  (gelezen 1195 keer)

Spin down (suspend) 1 vd 2 hard disks bij dual boot systeem
« Gepost op: 2010/09/05, 13:33:09 »
Ik heb Ubuntu 10.04 geinstalleerd maar dan op twee aparte HD (d.w.z. XP op de andere).

Nu wil ik graag dat de XP/NTFS schijf automatisch spinned down is (en dus geen geluid en warmte maakt) als de NTFS schijf niet gemount is.

1) Aangezien ik er meteen toegang tot heb ik na aankoppelen in nautilus moet ik aannemen dat dat niet zo is!

2) Als ik sudo hdparm -C /dev/sda doe dan zegt ie inderdaad:
dev/sda:
 drive state is:  active/idle
(is dus niet spinned down terwijl de NTFS schijf (=sda) NIET gemount is).

3) Onder Systeem --> Voorkeuren --> Energiebeheer --> tabblad "Op netstroom"
heb ik aangevinkt "Harde schijven stilzetten indien mogelijk" dat zou toch moeten betekenen dat de NTFS schijf spinned down is als de NTFS schijf niet gemount is? (Computer in slaapstand zetten staat op: Nooit)
Is dus niet zo.

4) Het zijn trouwens twee Seagate 7200.12 schijven (ST3500418AS). hdparm heeft een optie -Z   disable Seagate auto-powersaving mode, dus de seagates hebben standaard al powersave aan staan  ??? Ik merk er niks van.

Hoe kan ik nu het beste ervoor zorgen dat de NTFS schijf WEL suspended (spinned down) is. Zou ik de hdparm.conf file moeten aanpassen hiervoor? :|
« Laatst bewerkt op: 2010/09/05, 14:24:30 door Al Bunty »
Intel P35, Q9450, 8 GB RAM, GTX760, Dell 25" IPS, dual boot Ubuntu 16.04/Windows 10 === Intel G41, Q8400, 8 GB RAM, Ubuntu 16.04 === HP Pavillion DM1 4000sd, 11.6", Ubuntu 16.04 === Asus Vivobook R510CA, 15.6" touchscreen, Windows 10

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Spin down (suspend) 1 vd 2 hard disks bij dual boot systeem
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/05, 14:27:28 »
Commando om je schijf direct in de standby te zetten:
sudo hdparm -y /dev/sda

Om een standaardtijd van 2 minuten in te stellen kan je dit toevoegen aan /etc/hdparm.conf:
/dev/sda {
spindown_time = 24
}
Als de schijf dan 2 minuten niet gebruikt wordt, gaat hij in de standby stand en spint hij down.

Die -Z optie zou ik verder niet gebruiken. Dat zorgt ervoor dat -wat je ook instelt- je schijf nooit in de standby zal gaan.
Dat is precies wat je niet wil.

En waarom het grafische energiebeheerscherm niet doet wat je wil weet ik ook niet.

Re: Spin down (suspend) 1 vd 2 hard disks bij dual boot systeem
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/05, 16:59:42 »
Bedankt, fijn een steunpunt zo in de buurt.

Het werkt goed:
/dev/sda:
 drive state is:  standby
Als ik met nautilus ernaar toe ga en de schijf automatisch wordt gemount lijkt het alsof er even een hapering is die er eerst niet was dus het lijkt te kloppen. Daarna is de schijf ook weer active/idle.

1) Is er een manier om de Start_Stop_Count van deze schijf te controleren, want die mag niet oplopen nadat de schijf standby is gezet. Moet ik dan SMART in de BIOS aanzetten en naar Systeem --> Beheer --> Schijfgereedschap kijken?

2) sudo -y /dev/sda kan natuurlijk maar dat moet ik dan steeds na opstarten doen, en als ik sda mount moet ik hdparm weer runnen om de standaard instellingen te krijgen, maar met welke opties? "When no flags are given, -acdgkmnru is assumed." ?

3) Ik heb /dev/sda { standby } in hdparm.conf gezet en herstart maar dat heeft geen effect;
sudo hdparm -C /dev/sda geeft toch active/idle, wordt hdparm dan bij opstarten uitgevoerd?

Ps Moet het geluid niet minder worden, merk niks...
« Laatst bewerkt op: 2010/09/14, 13:17:52 door Al Bunty »
Intel P35, Q9450, 8 GB RAM, GTX760, Dell 25" IPS, dual boot Ubuntu 16.04/Windows 10 === Intel G41, Q8400, 8 GB RAM, Ubuntu 16.04 === HP Pavillion DM1 4000sd, 11.6", Ubuntu 16.04 === Asus Vivobook R510CA, 15.6" touchscreen, Windows 10

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Spin down (suspend) 1 vd 2 hard disks bij dual boot systeem
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/05, 17:42:47 »
Bedankt, fijn een steunpunt zo in de buurt, ik zit ook in rotterdam centrum.

Het werkt goed:
/dev/sda:
 drive state is:  standby
Als ik met nautilus ernaar toe ga en de schijf automatisch wordt gemount lijkt het alsof er even een hapering is die er eerst niet was dus het lijkt te kloppen. Daarna is de schijf ook weer active/idle.
Die korte hapering hoort erbij ja. Pas als je schijf weer helemaal opgespind is, kan je hem normaal gebruiken.

Citaat
1) Is er een manier om de Start_Stop_Count van deze schijf te controleren, want die mag niet oplopen nadat de schijf standby is gezet. Moet ik dan SMART in de BIOS aanzetten en naar Systeem --> Beheer --> Schijfgereedschap kijken?
Dat lijkt de beste manier ja. De waarde kan je vinden bij de rest van de SMART data.

Citaat
2) sudo -y /dev/sda kan natuurlijk maar dat moet ik dan steeds na opstarten doen, en als ik sda mount moet ik hdparm weer runnen om de standaard instellingen te krijgen, maar met welke opties? "When no flags are given, -acdgkmnru is assumed." ?
Als het goed is wordt dat configuratiebestand automatisch ingelezen bij iedere keer dat je opstart.
Het geldt voor de hele schijf, dus zou het niet uit mogen maken of je die schijf mount of niet.
Maar ik kan me een bug herinneren die ervoor zorgde dat dit niet werkte in nieuwere versies van Ubuntu.
Hier zou je omheen kunnen werken door het commando op te nemen in /etc/rc.local:
hdparm -S24 /dev/sda
Plaats dit vlak boven de "exit 0" regel.

Het enige waar je rekening  mee moet houden is dat dit niet onthouden wordt als je je systeem in de slaapstand zet.


Citaat
3) Ik heb /dev/sda { standby } in hdparm.conf gezet en herstart maar dat heeft geen effect;
sudo hdparm -C /dev/sda geeft toch active/idle, wordt hdparm dan bij opstarten uitgevoerd?
Eigenlijk heb ik nog een script nodig dat ervoor zorgt dat na het eventuele mounten hdparm opnieuw wordt uitgevoerd met andere opties, en bij unmounten weer. Cron?
Of dat je klikt op de koppelknop bij Locaties en hdparm automatisch weer een keer er achteraan runt?
Zie hierboven :)

Citaat
Ps Moet het geluid niet minder worden, merk niks...

Dat hangt heel erg af van wat voor schijven je hebt.
Ik heb een paar oude schijven die een enorme herrie maken, dus die zet ik na 1 minuut al uit en zorg dat die zo min mogelijk gebruikt worden. Dat scheelt heel veel.
De nieuwere schijven hoor je bijna niet, dus maakt het voor het geluid niets uit of je ze in standby zet of niet.

Re: Spin down (suspend) 1 vd 2 hard disks bij dual boot systeem
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/05, 18:39:26 »
>Die korte hapering hoort erbij ja. Pas als je schijf weer helemaal opgespind is, kan je hem normaal gebruiken.

Ja, dat bedoelde ik ook.

>Maar ik kan me een bug herinneren die ervoor zorgde dat dit niet werkte in nieuwere versies van Ubuntu.

Bug #568120 ?

>Hier zou je omheen kunnen werken door het commando op te nemen in /etc/rc.local:
>hdparm -S24 /dev/sda
>Plaats dit vlak boven de "exit 0" regel.

Ok, dus niet meer proberen hdparm.conf aan te passen, maar opnemen in rc.local.
Getest: Het werkt! Eigenlijk heb ik verder niks nodig, hdparm -S24 /dev/sda is wel goed.

>Ps Moet het geluid niet minder worden, merk niks...
>Dat hangt heel erg af van wat voor schijven je hebt.
>De nieuwere schijven hoor je bijna niet, dus maakt het voor het geluid niets uit of je ze in standby zet of niet.

maar voor de warmte wel, sda is nu 24 oC en sdb is nu 29 oC, gisteren waren ze alletwee 28-29 oC.
sda is nieuw en sdb bijna (laatst een hd failure en toen is die vervangen), dus ik hoor geruis van de fans. (Mischien kunnen die in een lagere stand.
Ik zie nu wel dat sda netjes standby blijft als die niet gemount wordt.
sdb kan ik even standby zetten maar een paar seconden later is die weer active/idle geworden.

Ik vraag het omdat ik van plan ben er nog een HD bij te zetten (nr.3) vandaar dat ik het standby zetten van niet gebruikte disks goed wil beheersen!

Nu moet ik nog hdparm voor windows XP gaan opzoeken trouwens, maar XP ziet die ext4 schijf niet....


« Laatst bewerkt op: 2010/09/14, 13:19:11 door Al Bunty »
Intel P35, Q9450, 8 GB RAM, GTX760, Dell 25" IPS, dual boot Ubuntu 16.04/Windows 10 === Intel G41, Q8400, 8 GB RAM, Ubuntu 16.04 === HP Pavillion DM1 4000sd, 11.6", Ubuntu 16.04 === Asus Vivobook R510CA, 15.6" touchscreen, Windows 10