Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: cleanup  (gelezen 3763 keer)

cleanup
« Gepost op: 2011/03/23, 08:54:00 »
Hallo Ubunters,

Is het werkelijk nodig om Ubuntu (10.10) of een andere Linux Versie op te schonen.
Zo ja waarom??
groeten uit tirol
Bram

Offline vanadium

  • Lid
Re: cleanup
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/23, 09:07:17 »
Dat is in de praktijk niet nodig.

Enkele redenen om "op te schonen" kunnen zijn

* Schijfruimte: Je systeem zal met de tijd wat meer schijfruimte innemen: de cache van installatiebestanden groeit, programmaatjes die je geinstalleert hebt, staan daar terwijl je ze niet meer gebruikt,  bij het verwijderen van programma's zijn niet alle afhankelijkheden verwijderd, ... Dit vertraagt je systeem niet, het gaat hier over een overhead in de grootteorde van amper een gigabyte: praktische relevantie: nul. Je hebt praktisch gesproken geen enkele redenen om je hier mee bezig te houden.
* Configuratiebestanden: bij het meest gebruikte competitieve besturingssysteem heb je alle configuratie in één (of een paar) bestanden. Gevolg: dat bestand groeit, er komen inconsistenties in het bestand, je systeem raakt vertraagt en slakachtig, het configuratiebestand kan zelfs corrupt raken waardoor gans je systeem breekt. Niets zo bij linux, waar configuratiebestanden in afzonderlijke bestanden opgeslagen worden.
* Virussen: op een windows systeem is de ganse wereld, inclusief virussen, vrij om in de systeembestanden te rommelen. Niet zo onder Linux, waar een virus uitdrukkelijk toelating moet krijgen van een gebruiker met administrator bevoegdheden.
* Fragmentatie: zlang een linux partitie niet aan het vollopen, is fragmentatie zeer beperkt en niet van praktische betekenis (m.a.w., het is niet van die aard je performantie aan te tasten).

Besluit: praktisch gesproken is opschonen van linux niet nodig.

Re: cleanup
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/23, 09:15:34 »
Hallo Vanadium,

Hartelijk dank voor de uitleg

Bram uit tirol

Offline Mikkel

  • Lid
Re: cleanup
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/23, 14:32:10 »
Diplomsommelier, af en toe eens de volgende drie commando's in de terminal, (een voor een kopiëren/plakken en na elk commando op de Enter-toets drukken), heb je feitelijk al het 'opschoonwerk' al gedaan:
sudo apt-get autoclean
sudo apt-get autoremove
sudo apt-get clean

Offline RikRik

  • Lid
Re: cleanup
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/23, 17:19:32 »
Diplomsommelier, af en toe eens de volgende drie commando's in de terminal, (een voor een kopiëren/plakken en na elk commando op de Enter-toets drukken), heb je feitelijk al het 'opschoonwerk' al gedaan:
sudo apt-get autoclean
sudo apt-get autoremove
sudo apt-get clean

Hoi, ik heb je drie commando's uitgevoerd maar helaas staan er in Persoonlijke Map nog steeds van die .mappen (zichtbaar gemaakt met Ctrl H) die leeg zijn of waar nog een bestandje in staat waarvan ik weet dat ze niet meer gebruikt worden. Bestaat er ook een programma om op een veilige manier ongebruikte mappen te verwijderen?
« Laatst bewerkt op: 2011/03/23, 17:22:09 door RikRik »

Offline vanadium

  • Lid
Re: cleanup
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/23, 17:43:49 »
Maak je daar nu toch geen zorgen in, en laat ze staan. Wil je ze toch weg, wis ze dan.

Wissen van configuratiedirectories kan geen fundamentele schade aanbrengen aan je systeem zelf. Als een programma die die configuratiedata nodig heeft, die niet vindt, dan worden die configuratiebestanden automatisch met standaardinstellingen terug aangemaakt.

Let wel op: soms bevatten configuratiedirectories ook gebruikersgegevens! Wis het configuratiebestand .evolution, en je bent ook al je gegevens kwijt!

Weet dus goed wat je doet, maar je systeem zelf krijg je er niet mee kapot.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: cleanup
« Reactie #6 Gepost op: 2011/03/23, 18:05:30 »
.......... helaas staan er in Persoonlijke Map nog steeds van die .mappen (zichtbaar gemaakt met Ctrl H) die leeg zijn of waar nog een bestandje in staat waarvan ik weet dat ze niet meer gebruikt worden.

't Is net wat vanadium al zegt, maak je geen zorgen om niets. Is zo'n verborgen map echt leeg, dan gooi je hem toch gewoon weg? ;) Staat er toch nog een bestandje in, dan zou ik zo'n map laten staan. Het mag voor jou dan een bestandje zijn wat niet meer gebruikt wordt, het zal daar toch niet voor niets zijn achtergebleven, denk ik.

Offline RikRik

  • Lid
Re: cleanup
« Reactie #7 Gepost op: 2011/03/23, 18:09:33 »
Maak je daar nu toch geen zorgen in, en laat ze staan. Wil je ze toch weg, wis ze dan.

Wissen van configuratiedirectories kan geen fundamentele schade aanbrengen aan je systeem zelf. Als een programma die die configuratiedata nodig heeft, die niet vindt, dan worden die configuratiebestanden automatisch met standaardinstellingen terug aangemaakt.

Let wel op: soms bevatten configuratiedirectories ook gebruikersgegevens! Wis het configuratiebestand .evolution, en je bent ook al je gegevens kwijt!

Weet dus goed wat je doet, maar je systeem zelf krijg je er niet mee kapot.

Hoi Vanadium, duidelijk verhaal, bedankt. Ik "stoor" mij alleen aan de groeiende hoeveelheid mappen die blijven staan na een de-installatie van programma's die mij achteraf niet goed beviel en heb verwijderd. Mijn vraag was of er een clean prog bestaat die speciaal en alleen de ongebruikte mappen herkent en veilig kan verwijderen.  

Offline Tom

  • Lid
Re: cleanup
« Reactie #8 Gepost op: 2011/03/23, 18:34:56 »
Zover ik weet nee ,maar in de mapjes (verborgen bestanden) als daar nog mapjes etc staan van absoluut zeker verwijderde bestanden dan doe rechtsklik en vuilbak.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: cleanup
« Reactie #9 Gepost op: 2011/03/23, 20:59:36 »
Beste RikRik, wat ook zou kunnen helpen in de toekomst, is als je programma's verwijderen gaat, voor 'volledig verwijderen' te kiezen in Synaptic, of als je het via de terminal doet, dan in te geven:

sudo apt-get purge programmanaam
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline RikRik

  • Lid
Re: cleanup
« Reactie #10 Gepost op: 2011/03/23, 20:59:48 »
Hoi Wanda,
je geeft een duidelijk antwoord op m'n vraag  die overigens helemaal niet zo gek is,  windows wordt na jaren gebruik ook steeds meer vervuild met  gedeeltelijk en volkomen lege mappen waar wel utilities voor zijn om het systeem zo schoon mogelijk en overzichtelijk te houden.


Offline RikRik

  • Lid
Re: cleanup
« Reactie #11 Gepost op: 2011/03/23, 21:01:10 »
Beste RikRik, wat ook zou kunnen helpen in de toekomst, is als je programma's verwijderen gaat, voor 'volledig verwijderen' te kiezen in Synaptic, of als je het via de terminal doet, dan in te geven:

sudo apt-get purge programmanaam

EEN SUPER TIP  Mijn dank is groot.

Re: cleanup
« Reactie #12 Gepost op: 2011/03/24, 20:20:15 »
Waarom erger je je aan mappen die je niet zie? :o

Zoals hierboven genoemd kan je die dingen uitvoeren zelf gebruik ik een script hoef je niet duizend commando's in te typen. Prullenmand legen, cookies, geschiedenis verwijderen enz...
« Laatst bewerkt op: 2011/03/24, 20:21:51 door lord4163 »
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline RikRik

  • Lid
Re: cleanup
« Reactie #13 Gepost op: 2011/03/24, 21:10:38 »
Waarom erger je je aan mappen die je niet zie? :o


Ik zie ze wel hoor. Ik gebruik het geweldig handige Dolphin file manager, standaard met de optie verborgen bestanden tonen  Het stoort mij als ik het aantal nutteloze, meestal lege,  .mappen in de loop van de tijd zie groeien, niet bevorderlijk voor een mooi overzichtelijk bestandsysteem.



Offline vanadium

  • Lid
Re: cleanup
« Reactie #14 Gepost op: 2011/03/24, 21:20:44 »
Dan de vraag ... waarom standaard verborgen bestanden tonen? Die zijn juist ontworpen om mooi uit de weg van de gebruiker te blijven, en dat is reeds zo sinds de tijden van unix en de terminal.

Offline Tom

  • Lid
Re: cleanup
« Reactie #15 Gepost op: 2011/03/24, 21:28:30 »
Ik begrijp hem wel hoor ,ben ook zo bij mij wordt alles grondig opgeruimd zover dat gaat natuurlijk.
Is misschien een tic of fobie weet het niet ,maar wat geen huur betaald vliegt buiten.
Zie mijn opruim woede maar. :D
https://sites.google.com/site/wandasubuntublog/-b-ubuntu
https://sites.google.com/site/wandasubuntublog/3-netbook
Maar ja we zitten wel in het verkeerde forum deel. :o
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: cleanup
« Reactie #16 Gepost op: 2011/03/25, 19:12:53 »
CTRL+H en je zie het niet meer, CASE SOLVED.  =D

Sla dit anders op in een .script bestandje en dan ben je volgens mij clean genoeg (voer het soms eens uit)
sudo apt-get autoclean
sudo apt-get autoremove
sudo apt-get clean
cd /home/GEBRUIKERSNAAM/.mozilla/firefox/namivbn2.default/Cache
sudo rm -r /home/GEBRUIKERSNAAM/.mozilla/firefox/namivbn2.default/Cache
cd /home/GEBRUIKERSNAAM/.cache/chromium
sudo rm -r /home/GEBRUIKERSNAAM/.cache/chromium
cd /home/GEBRUIKERSNAAM/.local/share/Trash
sudo rm -r /home/GEBRUIKERSNAAM/.local/share/Trash
« Laatst bewerkt op: 2011/03/25, 19:17:55 door lord4163 »
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline vanadium

  • Lid
Re: cleanup
« Reactie #17 Gepost op: 2011/03/25, 19:32:33 »
Hiervoor is geen sudo nodig.  In de home directory kan de gebruiker alles wissen.

Nu we toch academisch bezig zijn: je zou automatisch alle lege punt directories kunnen wissen met:

find ~ -name ".*" -type d -exec rmdir "{}" \;

rmdir wist enkel lege directories, en zal een foutmelding geven als de directory niet leeg is.