Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Starten Apache  (gelezen 2366 keer)

[opgelost] Starten Apache
« Gepost op: 2009/08/10, 17:23:02 »
Na installatie van Kubuntu 9.04 64-bits versie, is een onverwacht probleem opgetreden. Apache start niet automatisch meer op. Ofwel, ik moet nu telkens na boot ingeven: sudo /etc/init.d/apache2 start

Het is voor mij de eerste keer dat mij dit overkomt. Geen idee waardoor dit veroorzaakt wordt.
sudo update-rc.d apache2 defaults heeft niet geholpen.
In /var/log/apache2/error.log komen geen vreemde dingen tevoorschijn.

Heeft iemand een idee waar ik moet zoeken, wat ik zou kunnen doen om die Apache automatisch te laten starten bij de boot van mijn werkstation.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/12, 10:10:51 door Nico den Boer »

Re: Starten Apache
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/10, 17:31:44 »
Voor de duidelijkheid; ik heb ook dit topic doorgelezen.

Bij restart van apache zie ik dit:

nico@ws1:~$ sudo /etc/init.d/apache2 restart
 * Restarting web server apache2[Mon Aug 10 17:29:11 2009] [warn] NameVirtualHost *:80 has no VirtualHosts
 ... waiting [Mon Aug 10 17:29:12 2009] [warn] NameVirtualHost *:80 has no VirtualHosts
                                                                                                                                                             [ OK ]

De warning houdt het starten van Apache niet tegen. Start geeft nagenoeg dezelfde output als restart.

Re: Starten Apache
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/10, 19:29:24 »
Install Rapache

Re: Starten Apache
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/11, 16:47:43 »
rapache is leuk voor het configureren van virtuele hosts, maar heeft niets te maken met het al dan niet starten van Apache.

De vraag is dus; hoe kan het zijn dat Apache wel handmatig wil starten, maar niet automatisch bij de boot van het systeem?

Re: Starten Apache
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/11, 17:18:49 »
Installeer sysv-rc-conf en start het als root, Zoet apache2 op. Staat bij apache2 runlevel 2 t/m aangevinkt? Als dat niet zo is, doe dat dan (bijv. met je muis). Druk dan op q om af te sluiten.

Re: Starten Apache
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/11, 17:37:39 »
leuke tool ...
Apache staat in runlevel 2 t/m 5. Op dit moment althans, nadat apache reeds handmatig is gestart. Maar, ik neem aan dat deze instellingen te maken hebben met de rc.d.
Vreemd genoeg lijkt dit goed te staan (tot die conclusie kwam ik al eerder), maar, start apache uitsluitend handmatig.

Re: Starten Apache
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/11, 17:39:36 »
Misschien sluit Apache tijdens het opstarten af wegens een fout? Sluit Apache af, leeg /var/log/apache2/error.log (je kunt de inhoud beter ergens anders neerzetten voor het geval je die nog nodig hebt) en herstart. Kijk daarna weer in dit log en post de inhoud hier, als die er is.

Re: Starten Apache
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/11, 19:28:03 »
In /var/log/apache2/error.log komen geen vreemde dingen tevoorschijn.

Meer specifiek: In geen enkele system log komen vreemde dingen tevoorschijn.

Bij starten komen de melding tevoorschijn die ik al in dit topic postte. Maar, apache start verder wel op.
Bij stoppen is er niets ongewoons.
Ra ra ... ???

Re: Starten Apache
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/11, 20:01:18 »
Onder tools kan je apache starten en stopen en herstarten

Re: Starten Apache
« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/11, 20:03:22 »
Onder tools kan je apache starten en stopen en herstarten
Onder tools? Wat bedoel je daarmee?

Re: Starten Apache
« Reactie #10 Gepost op: 2009/08/11, 21:27:02 »
in het menu tools

Re: Starten Apache
« Reactie #11 Gepost op: 2009/08/11, 21:45:04 »
waar zitten die tools dan ergens?

Re: Starten Apache
« Reactie #12 Gepost op: 2009/08/12, 10:09:17 »
Blijkbaar is het een lastig probleem. Ondertussen moet ik wel kunnen werken. Daarom hebben we maar een workaround bedacht, de .bashrc aangevuld met:
sudo /etc/init.d/apache2 start > /dev/null 2> /dev/null
En dan exec permission geven voor others op het bestand /etc/init.d/apache2
Niet echt een super oplossing, maar voor een werkstation waarop wat geprogrammeerd moet worden een afdoende en vooral werkbare oplossing.

De code in .bashrc werkt ook als de konsole nog niet open is geweest, dus direct na boot is apache nu beschikbaar.

Re: [opgelost] Starten Apache
« Reactie #13 Gepost op: 2009/08/12, 10:13:49 »
in het menu tools

Wat bedoel je nu precies? Over welk programma heb je het?

In ieder geval mooi dat het nog gelukt is, alhoewel ik het nog steeds vreemd vind dat je dit probleem hebt...

Re: [opgelost] Starten Apache
« Reactie #14 Gepost op: 2009/08/12, 10:25:07 »
In ieder geval mooi dat het nog gelukt is, alhoewel ik het nog steeds vreemd vind dat je dit probleem hebt...

Ja, vond ik ook vreemd. Dus als iemand een idee heeft waar dit probleem vandaan zou kunnen komen, hoor ik het nog wel graag.

Ik heb nog zitten denken aan een encrypted /home partition waar sommige config files op staan - met symlink naar /etc.
De / partition is niet encrtypted.
Bij boot van het systeem wordt om een wachtwoord gevraagd. Daarna wordt het systeem pas verder geboot, dus alles zou moeten kloppen.
Eigenlijk is die encrypted partition het enige wat ik 'anders als anders' heb gedaan.

Vlak na mijn laatste kubuntu avontuur heb ik ook nog een nieuwe / vervangende notebook geinstalleerd met Debian sid unstable, ook met een encrypted /home partition. Bij Debian gaat alles goed, heb ik inmiddels kde 4.3 en werkt alles zoals gewoonlijk lekker stabiel.