Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 13.04 nautilus nog verder uitgekleed?  (gelezen 3344 keer)

Offline edgar

  • Lid
13.04 nautilus nog verder uitgekleed?
« Gepost op: 2013/04/26, 15:05:19 »
Ben zeer tevreden over Unity, die lijkt een stuk sneller.

Alleen mis ik nogal wat in Nautilus:
- Vrije ruimte onderin
- Bladwijzers maken lastig, maar dat is een bekende bug
- Split screen (F3)
- Even snel verborgen bestanden tonen

Vooral de laatste, dit gaat alleen via voorkeuren. Maar ik wil ze niet altijd zien.

Misschien zie ik iets over het hoofd maar ik begin nu toch wel aan een alternatief te denken.

Iemand suggesties?

Vr. groet
ASRock M3A785GMH AMD Athlon II X4 630 8 GiB SSD 120 GiB HD 500 GiB GeForce GT 640 Ubuntu 14.04.3
En natuurlijk wat oud ijzer om te testen ;-)

Re: 13.04 nautilus nog verder uitgekleed?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/26, 15:16:32 »
Nautilus is ten prooi gevallen aan de kaalslag van functionaliteit die de GNOME-ontwikkelaars helaas blijven doorzetten. Canonical probeert het juist nog te beperken door oudere Nautilus-versies in Ubuntu te integreren, maar zoals je al noemt is het hopeloos aan het worden.

De beste bestandsbeheerder voor desktop Linux is in mijn ogen Dolphin. Weliswaar een KDE-product, maar kan prima werken naast Nautilus, dat je sowieso nodig blijft hebben voor je bureaubladpictogrammen. Dolphin ondersteunt splitscreen, tabs en kan eigenlijk alles wat Nautilus ooit heeft kunnen doen. Als je er ook Nepomuk en Strigi bij installeert, kun je bestanden labelen en in meta-informatie (bestandsinhoud, dingen als afmetingen van foto's en gegevens over muziek) zoeken.

Re: 13.04 nautilus nog verder uitgekleed?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/26, 16:43:05 »
Een ander alternatief zou een op Nautilus 3 gebaseerde filemanager kunnen zijn, zoals Nemo (of Pantheon Files, etc.). Ik heb het nog niet getest (heb genoeg te doen deze tijd, dus 13.04 testen heeft nu niet zo'n prioriteit), maar misschien zou je via een symbolische link zo'n programma zelfs de bureaubladpictogrammen kunnen laten tekenen (vanwege het minieme verschil met Nautilus).
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline vanadium

  • Lid
Re: 13.04 nautilus nog verder uitgekleed?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/04/26, 18:11:56 »
Voor de eerste keer doet nautilus iets wat bestandsbeheer al vele jaren geleden had moeten doen. Je typt de naam van een folder die je wil, en hij komt in beeld. Gedaan met het eindeloos navigeren door bestandsstructuren. Jammer dat de bestandsdialogen voor openen nog niet in die zin bijgewerkt zijn.

Re: 13.04 nautilus nog verder uitgekleed?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/04/26, 20:13:08 »
Nautilus is ten prooi gevallen aan de kaalslag van functionaliteit die de GNOME-ontwikkelaars helaas blijven doorzetten. Canonical probeert het juist nog te beperken door oudere Nautilus-versies in Ubuntu te integreren, maar zoals je al noemt is het hopeloos aan het worden.

Wel jammer dat je niet even erbij vermeld dat GNOME in 3.8 (die Canonical niet wilde shippen in 13.04) Nautilus weer voorzien heeft van meer features. Nam aan dat je dat wel wist aangezien je de GNOME-ontwikkelaars lijkt te volgen...

@topicstarter: Met de GNOME 3 Team PPA kun je Nautilus upgraden naar 3.8 zodat je weer meer features hebt (hoewel split screen nog steeds weg is): https://launchpad.net/~gnome3-team/+archive/gnome3

En verborgen bestanden snel tonen kan al sinds vele jaren in Nautilus (en dus ook 13.04, doe dat hier ook) met CTRL+H.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: 13.04 nautilus nog verder uitgekleed?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/04/26, 23:10:55 »
Alleen mis ik nogal wat in Nautilus:
- Vrije ruimte onderin
Wat bedoel je daarmee?

Citaat
- Bladwijzers maken lastig, maar dat is een bekende bug
Dat gaat via het gereedschapmenu (het tandwieltje). De snelkoppeling is Ctrl-D.

Citaat
- Split screen (F3)
Deze is inderdaad verdwenen. Zelf gebruikte ik dit niet, ik maakte altijd een tweede (of derde) tab met Ctrl-T.

Citaat
- Even snel verborgen bestanden tonen
Dat zit onder het lijstmenu (het pijltje naar beneden), of zoals vistaus hierboven opmerkt, via Ctrl-H (altijd al zo geweest).

Wat principieel verkeerd is, is dat in de menu's niet meer de snelkoppeling genoemd staat. Als je dus niet weet dat Ctrl-H verborgen bestanden zichtbaar maken is, kom je er vrijwel niet achter.
CORRECTIE: in het gereedschapsmenu (tandwieltje) staan de snelkoppelingen wél vermeld, alleen je ziet ze heel slecht vanwege het slechte contrast. Ctrl-H staat dus gewoon genoemd.

Je typt de naam van een folder die je wil, en hij komt in beeld. Gedaan met het eindeloos navigeren door bestandsstructuren. Jammer dat de bestandsdialogen voor openen nog niet in die zin bijgewerkt zijn.
Ja, dit is absoluut de killer-feature van de nieuwe Nautilus: zoeken door te typen. Een beetje zoals je in Unity ook doet: denk wat je wilt hebben en toets dat in. Het leuke is dat de zoekwaarde die je ingeeft, niet eens vooraan hoeft te staan. Wil je zoeken naar '2012', dan volstaat het intypen van '12', geniaal!
« Laatst bewerkt op: 2013/04/26, 23:50:37 door markba »

Offline HarzG

  • Lid
Re: 13.04 nautilus nog verder uitgekleed?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/04/26, 23:28:08 »
Alleen mis ik nogal wat in Nautilus:
- Vrije ruimte onderin
Kan dat niet geregeld worden zoals in de meeste bestandsbeheerders door de statusbalk aan te zetten (heb hier Thunar -> menu beeld)?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: 13.04 nautilus nog verder uitgekleed?
« Reactie #7 Gepost op: 2013/04/26, 23:49:58 »
Alleen mis ik nogal wat in Nautilus:
- Vrije ruimte onderin
Kan dat niet geregeld worden zoals in de meeste bestandsbeheerders door de statusbalk aan te zetten (heb hier Thunar -> menu beeld)?
Nee. In de nieuwe Nautilus is dat vervangen door een zwevende statusbalk die pas zichtbaar wordt als je een item selecteert: de grootte wordt dan getoond. In de oude versie werd overigens niet zo heel veel meer dan dit getoond, dus veel mis je er niet aan dat de statusbalk weg is. Wel win je wat ruimte en oogt het allemaal wat rustiger.

Offline edgar

  • Lid
Re: 13.04 nautilus nog verder uitgekleed?
« Reactie #8 Gepost op: 2013/04/27, 09:46:23 »
Iedereen bedankt voor de reacties!

Er zit blijkbaar meer verborgen dan ik dacht, kwestie van wennen...

Zonder split screen valt wel te leven (2 windows)

ASRock M3A785GMH AMD Athlon II X4 630 8 GiB SSD 120 GiB HD 500 GiB GeForce GT 640 Ubuntu 14.04.3
En natuurlijk wat oud ijzer om te testen ;-)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: 13.04 nautilus nog verder uitgekleed?
« Reactie #9 Gepost op: 2013/04/27, 09:58:25 »
Zonder split screen valt wel te leven (2 windows)
Probeer eens die tabs uit zoals ik hierboven al heb vermeld (Ctrl-T). Werkt erg handig vind ik, veel beter dan 2 aparte vensters.

Offline edgar

  • Lid
Re: 13.04 nautilus nog verder uitgekleed?
« Reactie #10 Gepost op: 2013/04/27, 10:39:05 »
Heb ik geprobeerd. Je kunt bestanden naar de tab slepen, die opent zich dan automatisch. Bedankt voor de tip.

Maar soms is het handig om 2 directory's naast elkaar te zien, bijv. om te vergelijken.
ASRock M3A785GMH AMD Athlon II X4 630 8 GiB SSD 120 GiB HD 500 GiB GeForce GT 640 Ubuntu 14.04.3
En natuurlijk wat oud ijzer om te testen ;-)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: 13.04 nautilus nog verder uitgekleed?
« Reactie #11 Gepost op: 2013/04/27, 11:20:35 »
Maar soms is het handig om 2 directory's naast elkaar te zien, bijv. om te vergelijken.
Dat snap ik.  Je kunt dan handig gebruikmaken van de snapfunctie in Unity om een 2 vensters uit te lijnen, eentje links en eentje rechts.
http://www.youtube.com/watch?v=QC3S25mjmko

Re: 13.04 nautilus nog verder uitgekleed?
« Reactie #12 Gepost op: 2013/04/27, 11:23:23 »
Of een spatial file manager.

Re: 13.04 nautilus nog verder uitgekleed?
« Reactie #13 Gepost op: 2013/04/27, 12:55:05 »
Voor nautilus kan je een fake split screen doen:
Open Nautilus en druk tegelijk in CTRL+Super+pijltje links
Open nu een nieuwe Window in Nautilus en druk tegelijk in CTRL+Super+pijltje rechts
Oke het is maar een surrogaat, het lijkt er wel op. :)



Dit blijft zo, en je kan ook wisselen tussen de schermen met CTRL+Super+pijltje links of pijltje rechts
Terug naar volledig scherm CTRL+Super+pijltje omhoog
« Laatst bewerkt op: 2013/04/27, 13:04:56 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: 13.04 nautilus nog verder uitgekleed?
« Reactie #14 Gepost op: 2013/04/27, 12:58:25 »
Voor nautilus kan je een fake split screen doen:
Open Nautilus en druk tegelijk in CTRL+Super+pijltje links
Open nu een nieuwe Window in Nautilus en druk tegelijk in CTRL+Super+pijltje rechts
Oke het is maar een surrogaat, het lijkt er wel op. :)

Dat is precies waar Markba het al over had ;)

Offline vanadium

  • Lid
Re: 13.04 nautilus nog verder uitgekleed?
« Reactie #15 Gepost op: 2013/04/27, 19:27:14 »
...maar Gijsbert legt het direct en duidelijk uit in zijn post. Bedankt, Gijsbert! Die handige toetsen om vensters te plaatsen, kende ik niet (ook nieuw in 13.04?). De "uitgekleede" nautilus, teruggebracht tot de bare bone essentials, begint me steeds meer te bevallen. De aanpassingen sluiten zeer goed aan op mijn gewoonten: de split-screen gebruikte ik nooit, een directory tree ben ik ook vlug vergeten te gebruiken toen ik indertijd voor het eerst met nautilus werkte.

Zeer storend vond ik in het begin dat de backspace niet meer werkt. Dat je met de alt+pijltjes moet navigeren, is eigenlijk zo gek niet. Met de pijltjes navigeer je binnen een folder, met Alt+pijltjes tussen folders.

Het feit dat de quicksearch vervangen is door de krachtige zoekfunctie, is flink wennen. Binnen een directory naar een specifiek bestand gaan, is nu verwarrender, maar lukt nog: druk op "escape" en de cursor is op het betreffende bestand. Echter, die gewoonte kan verdwijnen: met de zoekfunctie kan je nu rechtstreeks, en in één klap, naar je gewenste folder/bestand gaan.

Re: 13.04 nautilus nog verder uitgekleed?
« Reactie #16 Gepost op: 2013/04/27, 20:02:03 »
@vanadium:

Tree View is een van de dingen die terug is in Nautilus 3.8 Evenals Backspace om terug te gaan.
En die sneltoetsen van Gijsbert waren er al een aantal versies.

Re: 13.04 nautilus nog verder uitgekleed?
« Reactie #17 Gepost op: 2013/04/27, 21:24:58 »
Voor nautilus kan je een fake split screen doen:
Open Nautilus en druk tegelijk in CTRL+Super+pijltje links
Open nu een nieuwe Window in Nautilus en druk tegelijk in CTRL+Super+pijltje rechts
Oke het is maar een surrogaat, het lijkt er wel op. :)

Dat is precies waar Markba het al over had ;)
Markba heeft het over de snap functie in Unity. Dat kan ook. Maar ik heb Unity er uit gesloopt. :evil:
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

  • Lid
Re: 13.04 nautilus nog verder uitgekleed?
« Reactie #18 Gepost op: 2013/04/28, 11:37:47 »
Markba heeft het over de snap functie in Unity. Dat kan ook. Maar ik heb Unity er uit gesloopt. :evil:
Zowel de snap functie als de hotkeys worden door Compiz ("Grid") aangeleverd. Wellicht gebruik je nog compiz als window manager. Gebruik je de "klassieke" gnome?

Hoewel ik treeview zeer weinig (=niet) gebruik voor dagelijkse bezigheden, vind ik het toch goed dat dit er terug bij komt: met een tree view kan je eens een goed beeld hebben van de bestandsstructuur.

Re: 13.04 nautilus nog verder uitgekleed?
« Reactie #19 Gepost op: 2013/04/28, 17:27:23 »
Ik heb een oplossing: je kunt de pakketten nautilus en nautilus-data uit quantal downloaden en installeren via dpkg. Zet daarna wel via Synaptic o.i.d. de versies vast. Als er interesse is in een howto wil ik die wel schrijven en posten.

Hier het bewijs:


Edit: voor de onvertaalde teksten in het screenshot heb ik ook iets gevonden. (Bestand nautilus.mo extraheren uit language-pack-gnome-nl-base uit quantal.)
« Laatst bewerkt op: 2013/04/28, 17:37:32 door Gymnasiast »
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Re: 13.04 nautilus nog verder uitgekleed?
« Reactie #20 Gepost op: 2013/04/28, 18:14:14 »
Markba heeft het over de snap functie in Unity. Dat kan ook. Maar ik heb Unity er uit gesloopt. :evil:
Zowel de snap functie als de hotkeys worden door Compiz ("Grid") aangeleverd. Wellicht gebruik je nog compiz als window manager. Gebruik je de "klassieke" gnome?

Hoewel ik treeview zeer weinig (=niet) gebruik voor dagelijkse bezigheden, vind ik het toch goed dat dit er terug bij komt: met een tree view kan je eens een goed beeld hebben van de bestandsstructuur.
Deze gebruik ik inderdaad, met compiz en emerald voor de windows-decoratie
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

  • Lid
Re: 13.04 nautilus nog verder uitgekleed?
« Reactie #21 Gepost op: 2013/04/28, 19:59:33 »
Voor de eerste keer doet nautilus iets wat bestandsbeheer al vele jaren geleden had moeten doen. Je typt de naam van een folder die je wil, en hij komt in beeld. Gedaan met het eindeloos navigeren door bestandsstructuren. Jammer dat de bestandsdialogen voor openen nog niet in die zin bijgewerkt zijn.
Toch, maar niet zeer opvallend! "Search" in de linker balk van een Bestand - openen of een Bestand - sluiten dialoog, laat je zoeken vanuit die dialogen! Voelt wel "anders" aan dan in nautilus zelf: zoeken start niet automatisch - je moet "search" eerst selecteren, en het zoeken gebeurt niet terwijl je typt: je moet na het ingeven van je zoekterm "enter" ingeven.

Een fundamentele verbetering volgens mij: samen met "recently used" wordt het praktisch niet meer nodig verschillende keren per dag telkens weer vanuit andere toepassingen je bestandsstructuur te moeten doorbladeren.

Re: 13.04 nautilus nog verder uitgekleed?
« Reactie #22 Gepost op: 2013/04/28, 21:15:31 »
@Gymnasiast: Dan kun je nog beter Nautilus upgraden naar 3.8 want die pakketten zijn beproefd voor 13.04 en dan heb je alsnog oude functies terug.

Re: 13.04 nautilus nog verder uitgekleed?
« Reactie #23 Gepost op: 2013/04/28, 21:28:24 »
@Gymnasiast: Dan kun je nog beter Nautilus upgraden naar 3.8 want die pakketten zijn beproefd voor 13.04 en dan heb je alsnog oude functies terug.
Alleen niet F3 split-screen, die ik het meest gebruik. Als die er in zou zitten zou ik inderdaad overwegen.
Tot nu toe nog geen nadelen gemerkt van de huidige oplossing, dus die hou ik voorlopig maar even zo.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline vanadium

  • Lid
Re: 13.04 nautilus nog verder uitgekleed?
« Reactie #24 Gepost op: 2013/04/29, 18:08:55 »
@Vistaus, laat eens horen hoe we (veilig) kunnen opwaarderen naar Nautilus 3.8? Ik vind het al jammer dat ik de huidige nautilus niet in de vorige Ubuntu versie had.

Iets waar ik wel minder blij mee ben, is dat symbolische links nu meer op de manier van Windows worden behandeld. Vroeger gedroegen ze zich net als een echte directory (en dat doen ze trouwens ook aan de terminal). Nu navigeer je er mee naar de nieuwe bestemming, maar de bovenliggende directory is die van de bestemming, en niet die van de link. Al mijn adviezen om zo zeer gemakkelijk data op andere partities in je home directory onder te brengen, komen daarmee te vervallen. (mount binds bieden een oplossing, maar zijn moeilijker op te zetten en, het opzetten vereist beheerdersrechten.)
« Laatst bewerkt op: 2013/04/29, 18:12:35 door vanadium »