Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu: Bestanden/Schijven vaak niet aanwezig  (gelezen 849 keer)

Offline yJi

  • Lid
Xubuntu: Bestanden/Schijven vaak niet aanwezig
« Gepost op: 2013/05/23, 11:29:50 »
Sinds de laatste updates van Xubuntu, sinds april al dus, staan vaak de bestanden c.q. de schijven
alsof die ineens niet meer bestaan.
Wanneer ik dan een document maak of een e-mail opstel, kan ik dan ook eventuele bestanden dan
ook niet meer toevoegen, want dan herkent het systeem het niet meer.

Dit lijkt mij een fout(je) in Xubuntu, daarvoor had ik dat nimmer.
Wie heeft dat ook en wat is daar aan te doen.
Vaak wanneer ik herstart komt het meestal wel weer goed, maar dit is toch niet de bedoeling...
« Laatst bewerkt op: 2013/05/23, 13:12:46 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Xubuntu: Bestanden/Schijven vaak niet aanwezig
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/23, 22:39:38 »
Ook vanavond waren de logische schijven weer niet aanwezig in Xubuntu 12.04.
Hebben meerdere mensen dat ook onder Xubuntu, of misschien ook onder de andere linux versies?
Omdat te verhelpen moet ik opnieuw opstarten en dan maar hopen dat het dan weer goed is...
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline jan11000

  • Lid
Re: Xubuntu: Bestanden/Schijven vaak niet aanwezig
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/24, 05:33:36 »
Wat voor hd's zijn dit, externe hd's of windows ntfs schijven.
Geef meer info anders kun je niet geholpen worden.
Externe hd's en win partities worden soms niet automatisch gekoppeld, je kan wel met nautilus(Thunar) de map openen met de hand, daarna is de hd wel gemount, en je kunt de files gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/24, 19:02:48 door jan11000 »

Offline Tom

  • Lid
Re: Xubuntu: Bestanden/Schijven vaak niet aanwezig
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/24, 08:03:39 »
Thunar ! geen Nautilus.
Verschilt van stick tot stick de ene opent automatisch de andere niet ,wel zijn ze alle zichtbaar op mijn bureaublad.
Zo staan mijn instellingen.

En zo kwestie mijn Bureaublad.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Xubuntu: Bestanden/Schijven vaak niet aanwezig
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/24, 08:45:16 »
Ik had ook ge-updated met ook die probleempjes. Bleek dat /etc/fstab niet helemaal lekker was. Heb toen via g-parted de IDUU  handmatig overgezet en daarna was probleem opgelost.
OS:  ubuntu
Ubuntu-user  12044

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu: Bestanden/Schijven vaak niet aanwezig
« Reactie #5 Gepost op: 2013/05/24, 12:17:57 »
Er zijn ook programma's, zoals VirtualBox, die alleen willen werken met een drive/partitie, die vooraf gemount is.
Kan dat het probleem zijn?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline yJi

  • Lid
Re: Xubuntu: Bestanden/Schijven vaak niet aanwezig
« Reactie #6 Gepost op: 2013/05/24, 19:28:40 »
Wat voor hd's zijn dit, externe hd's of windows ntfs schijven.
Geef meer info anders kun je niet geholpen worden.
Externe hd's en win partities worden soms niet automatisch gekoppeld, je kan wel met nautilus(Thunar) de map openen met de hand, daarna is de hd wel gemount, en je kunt de files gebruiken.

Het gaat hier maar om één schijf, intern en niet extern dus, met ntfs en linuxpartities. Alleen de linuxpartitie is altijd wel zichtbaar, maar de ntfs-partities dus<regelmatig niet. Dat ongeveer sinds de laatste updates van linux, seder eind april.
 Misschien is dat dan nu over want vandaag moest ik herstarten sedert de laatste update.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Xubuntu: Bestanden/Schijven vaak niet aanwezig
« Reactie #7 Gepost op: 2013/05/24, 19:31:30 »
Thunar ! geen Nautilus.
Verschilt van stick tot stick de ene opent automatisch de andere niet ,wel zijn ze alle zichtbaar op mijn bureaublad.
Zo staan mijn instellingen.

En zo kwestie mijn Bureaublad.

Inderdaad is dit Thunar en geen nautilus in Xubuntu.
Verder zijn ze dan ook niet op het bureaublad te zien, als dit voorkomt (niet altijd dus hé).
Nee dit is de interne schijf en alleen maar de ntfs-partities, zijn dan niet zichtbaar/benaderbaar.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline jan11000

  • Lid
Re: Xubuntu: Bestanden/Schijven vaak niet aanwezig
« Reactie #8 Gepost op: 2013/05/24, 19:33:33 »
Ntfs wordt bij boot niet gekoppeld.
Door met thunar de map te openen, wordt deze gekoppeld.
Nu wordt de map door software gevonden.(omdat het nu wel gemount is).

Oplossing,
De ntfs hd/partitie in je fstab zetten. Dan wordt de ntfs partitie bij booten gemount.


Offline yJi

  • Lid
Re: Xubuntu: Bestanden/Schijven vaak niet aanwezig
« Reactie #9 Gepost op: 2013/05/24, 19:36:08 »
Ik had ook ge-updated met ook die probleempjes. Bleek dat /etc/fstab niet helemaal lekker was. Heb toen via g-parted de IDUU  handmatig overgezet en daarna was probleem opgelost.

Mogelijk heb jij gelijk, ik heb daar nog geen kaas van gegeten hoor, maar met gparted is het probleem mogelijk
op te lossen. Dank in ieders geval voor de tip.
Vandaag een update gehad, misschien is het nu voorbij.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Xubuntu: Bestanden/Schijven vaak niet aanwezig
« Reactie #10 Gepost op: 2013/05/24, 19:41:52 »
Ntfs wordt bij boot niet gekoppeld.
Door met thunar de map te openen, wordt deze gekoppeld.
Nu wordt de map door software gevonden.(omdat het nu wel gemount is).

Normaliter gebeurde dat wel en kon ik ze met thunar openen en koppelen.
Ineens kon dat met regelmaat niet meer sinds eind april, mogelijk heeft '@noyomipa' gelijk
met zijn bevindingen/oplossing.

Citaat van: jan11000 link=topic=80269.msg874785#msg874785 date=1369416813
Oplossing,
De ntfs hd/partitie in je fstab zetten. Dan wordt de ntfs partitie bij booten gemount.
[/quote

Leuk te horen maar hoe doe ik dat dan...kan dat in Terminal en kan je me dan de commando's geven?
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Xubuntu: Bestanden/Schijven vaak niet aanwezig
« Reactie #11 Gepost op: 2013/05/24, 19:45:07 »
Er zijn ook programma's, zoals VirtualBox, die alleen willen werken met een drive/partitie, die vooraf gemount is.
Kan dat het probleem zijn?

Ik begrijp het niet echt Ron, mogelijk hetzelfde wat @noyomipa heeft gezegd?
Op te lossen dan via terminal?
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline jan11000

  • Lid
Re: Xubuntu: Bestanden/Schijven vaak niet aanwezig
« Reactie #12 Gepost op: 2013/05/24, 21:03:31 »
Met 12.04 zo de ntfs toevoegen aan je fstab.
Gparted installeren.
Eerst een backup maken van je fstab, zodat je dit terug kunt zetten, indien er iets fout gaat.
Dan "storage device manager" installeren.
Storage device manager openen,
Dan met "disk utility", de naam/mount van je ntfs uitzoeken, bij mij was dit sde1(dus de sde1 veranderen naar die van jou).
Dan in storage device manager, op het driehoekje van de sde1 openen(blijf vooral van de adere hd's af, want je gooit je hele systeem door elkaar).
Op sde1 klikken,
dan wordt er gevraad om te configureren, ok doen,
dan toepassen klikken, nu is er een regel toegevoegd aan de fstab, maar normaal moet de uuid erin staan, nu staat er /dev/sde1, dit dev moet je wijzigen naar een uuid.
De uuid haal je uit gparted, rechtertoets op de partitie, informatie, daar staat je uuid, dus dit kopieren, naar de fstab,
regel moet er dus zo uitzien,
UUID=ba199304-c7db-43e4-a28f-186283b166666                                  /media/sde1                   ntfs  defaults                                      0  0 
« Laatst bewerkt op: 2013/05/24, 21:07:13 door jan11000 »

Offline yJi

  • Lid
Re: Xubuntu: Bestanden/Schijven vaak niet aanwezig
« Reactie #13 Gepost op: 2013/05/26, 17:52:57 »
Dan in storage device manager, op het driehoekje van de sde1 openen(blijf vooral van de adere hd's af, want je gooit je hele systeem door elkaar).

Ik heb er maar 1 hd in hoor, opgedeeld in 2 ntfs partities (XP en de de backupschijf) en een Xubuntu partitie met een swap partitie, dus zo:
sda1 = windows xp nfts
sda3 = de backup partitie ntfs
sda2 = de extended partitie met daarop
sda6 = extended 4
sda6 = linux-swappartitie
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro