Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Energiezuinige configuratie  (gelezen 12889 keer)

Offline Jakke5

  • Lid
Energiezuinige configuratie
« Gepost op: 2011/04/09, 13:55:06 »
Enkele vragen waarop ik het antwoord niet kan vinden al googelend of bij Wikipedia.

1. Schakelen de i5-processors van Intel ook de niet-actieve cores uit zoals hun grote broers i7 doen ?
2. Zijn er moderne processors die geen geforceerde koeling behoeven? (modern= bv. dubbel/quadrupel-kernig, threading ondersteunend)
In deze topic
http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/welke-videokaart-kopen-voor-ubuntu-nvidia-of-ati-(amd)/
schenkt blijkbaar niemand aandacht aan het aspect energie.
3. Weet iemand of er wezenlijke verschillen zijn wat betreft energieverbruik tussen deze kaarten?

4. Iemand een idee van het energie-verbruik van ((DDR-) geheugen? Hoeveel watt/Gb ? Ik vermoed dat dat ook afhankelijk is van het aantal operaties.
DDR3-geheugen zou ong. 40% minder energie verbruiken dan DDR2 ? Maar is dat werkelijk zo?

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Energiezuinige configuratie
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/09, 14:12:18 »
1. Ik geloof van niet
2. de i3 kan passief gekoeld worden, mits oké airflow
3. Meestal zit er niet al te veel verschil in. Wel als je midrange met top vergelijkt. Maar als je low-low, mid-mid en top-top vergelijkingen aanhoudt zal je niet zoveel vinden aan verschil.
4. No idea to be honest.

Re: Energiezuinige configuratie
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/09, 17:39:08 »
Enkele vragen waarop ik het antwoord niet kan vinden al googelend of bij Wikipedia.

1. Schakelen de i5-processors van Intel ook de niet-actieve cores uit zoals hun grote broers i7 doen ?
Geen idee :) Volgens mij niet.

Citaat
2. Zijn er moderne processors die geen geforceerde koeling behoeven? (modern= bv. dubbel/quadrupel-kernig, threading ondersteunend)
In deze topic
http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/welke-videokaart-kopen-voor-ubuntu-nvidia-of-ati-(amd)/
schenkt blijkbaar niemand aandacht aan het aspect energie.
Volgens mij zijn Atoms en Marvells passief gekoelde cpu's :) Maar high-end processors hebben gewoon vrijwel altijd koeling nodig.

Citaat
3. Weet iemand of er wezenlijke verschillen zijn wat betreft energieverbruik tussen deze kaarten?
Welke kaarten? Over het algemeen moet er wel bij een kaart staan hoeveel energie die verbruikt.

Citaat
4. Iemand een idee van het energie-verbruik van ((DDR-) geheugen? Hoeveel watt/Gb ? Ik vermoed dat dat ook afhankelijk is van het aantal operaties.
DDR3-geheugen zou ong. 40% minder energie verbruiken dan DDR2 ? Maar is dat werkelijk zo?
Als ik tweakers mag geloven, scheelt dat ongeveer 5 watt. Hoe hoger het geheugen geklokt is, hoe meer energieverbruik.

Als je het energieverbruik wilt verminderen, kan ik wel een paar tips geven:
1. Kies voor een nieuw model Intel-cpu. Die verbruiken op dit moment flink wat minder dankzij o.a. een turboboost-functie. Bij AMD kun je kiezen voor een processor met een e op het einde. Dat zijn meestal de eco-processors (die ook weer duurder zijn dan anderen) (Ik heb zelf een Athlon II X2 240e).
2. Geen insteek-videokaart. Dus gewoon die van het moederbord gebruiken, als die dat tenminste ondersteunt.
3. Ga op zoek naar een harde schijf met een eco-label. (Ik heb er een van Western Digital).
4. Lager geklokt geheugen. Houd er wel  rekening mee dat je computer ook langzamer wordt.
5. LED-beeldscherm :)
 

 
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: Energiezuinige configuratie
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/09, 20:56:19 »
1. Kies voor een nieuw model Intel-cpu.

Dit zijn de Sandy Bridge modellen, heb er ook eentje in mij nieuwe laptop. Er zijn heel wat verbeteringen en energiezuinige instellingen in kernel 2.6.38, die van Ubuntu 11.04.
Ook hebben bepaalde CPU's in deze serie een ingebouwde GPU, maar dan moet ge even kijken welke precies en of dit wel degelijk werkt in Linux.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Energiezuinige configuratie
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/09, 21:12:26 »
Zoveel reacties had ik niet eens verwacht. Wel bedankt, vooral Crashit voor de nuttige suggesties.
Citaat
Ook hebben bepaalde CPU's in deze serie een ingebouwde GPU, maar dan moet ge even kijken welke precies en of dit wel degelijk werkt in Linux.
Waar ergens kan ik die informatie vinden (ik bedoel: of dit wel werkt in Linux)
Citaat
Over het algemeen moet er wel bij een kaart staan hoeveel energie die verbruikt.
Jammer maar helaas. Ben nu al een aantal dagen aan 't snuffelen in enkele webwinkels en ben nog niet één keer die informatie tegengekomen.

'k Had het vroeger moeten zeggen (dat van dat verbruik). Heb een INTEL i-3 gevonden met ingebouwde GPU maar weet niet of die wel ondersteund wordt in Linux. En dat is voor mij zelfs prioritair.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/09, 21:32:50 door Jakke5 »

Re: Energiezuinige configuratie
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/09, 21:30:22 »
Citaat
Ook hebben bepaalde CPU's in deze serie een ingebouwde GPU, maar dan moet ge even kijken welke precies en of dit wel degelijk werkt in Linux.
Waar ergens kan ik die informatie vinden (ik bedoel: of dit wel werkt in Linux)

Ik zou eens wat Googlen naar "linux sandy bridge gpu" ofzo. Let er wel op dat ge reviews/blog/forumposts leest van resultaten met de 2.6.38 kernel. Deze processors zijn nog redelijk nieuw, dus het is normaal dat er negatieve berichten zullen zijn met oudere kernels.
Ik kan het zelf niet testen aangezien de ingebouwde GPU is uitgeschakeld (hardwarematig door de fabrikant).

Re: Energiezuinige configuratie
« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/09, 22:39:13 »
Idd, je kunt eens zoeken met Google. In ieder geval hebben alle nieuwe cpu's uit de Sandy Bridge-serie een ingebouwde GPU, maar die werkt alleen bij moederborden met de chipsets H67 of Q67.

Wat betreft Linux-support: ik denk dat de nieuwste Ubuntu deze wel zal ondersteunen, want daar zit kernel 2.6.38 in, maar Ubuntu 10.10 zal er iig problemen mee hebben. GPU zal w.s. niet eens (goed) werken. Check:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=ODk2OA

Als het gaat om de grafische kaart, dan kun je kijken op alternate.nl. Die zetten meestal wel het stroomverbruik van zo'n kaart erbij.
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."


Offline emiel1976

  • Lid
Re: Energiezuinige configuratie
« Reactie #8 Gepost op: 2011/04/10, 02:39:58 »
1 volgens mij niet.
2 beste is altijd met air flo maar op het moment is de i3 die het koelste blijft bij normaal gebruik.
Energie besparing geld eigenlijk alleen voor laptops. Vandaar dat daar vaak een ander soort processor in zit.
Als je energie wil besparen kijk dan goed naar welke videokaart je neemt.
Voor sommigen heb je een zware voeding nodig om je systeem te kunnen draaien.
Ga tevens voor een i3 processor. i5 en i7 zijn in verhouding met de voorgaande ook zuinig.
3Zoals ik al zij. Video kaarten hebben steeds vaker extra voeding nodig. Hierdoor moet je een zwaardere voeding in je pc hebben.
Kijk dus naar de info van de kaart.
4 Je moet bij geheugen kijken naar de processor zodat die er goed mee samen kan werken. Dan draait het systeem optimaal. Energy verbruik bij geheugen. Tja ik zou er in dit geval niet op letten.

Maar heb je op Google gezocht naar groene pc? Waarschijnlijk dat die energie bespaarders goede tips hebben over welke pc en dergelijke.
Voor een pc gebruiker zoals ik ben, is het niet belangrijk. ik wil dat mijn systeem goed draait en snel is. Wat ie gebruikt aan stroom interesseert mij niet.

Re: Energiezuinige configuratie
« Reactie #9 Gepost op: 2011/04/10, 09:56:58 »
Snel en zuinig zijn in ieder geval tegenstellingen, dus er zijn punten waar je compromissen moet doen.
Een Fiat 500 rijd geen 240 Km/u
en een Ferrari verbruikt geen 1 op 25 aan benzine.

Om van conventionele onderdelen een zuinige pc samen te stellen word echt een probleem, omdat die onderdelen afzonderlijk gewoon veel stroom verbruiken.

Een door de fabrikant samengesteld moederbord zal dus altijd zuiniger zijn.
Daarnaast heeft het OS wat je gebruikt nog aardig wat invloed kwa belasting, Linux is zuiniger dan Windows bijvoorbeeld.

Een goed voorbeeld vaneen zuinig en kompleet moederbord is Zotac.
Daar zit alles op en aan, klik op de link hieronder en lees de specs:
ZOTAC Atom N330 1.6GHz Dual-Core Mini-ITX Intel
Motherboard - Model Number: IONITX-F-E

Dit moederbord met 4 Gig Corsair passief gekoeld geheugen verstookt gemiddeld 30 a 35 W.
En je hebt toch een middel zware pc die heel aardig presteert.

Ben je bang dat het te langzaam is kan je dit model nog kiezen:
ZOTAC Atom D525 1.8GHz Dual-Core Mini-ITX Intel
Motherboard - Model Number: IONITX-R-E


Nogmaals, het ligt aan jouw wat en hoe en waarvoor je de pc gaat gebruiken.
Zodra je met Microsoft software aan de gang gaat waar ook de zware games voor worden gemaakt zal je een stroomvretend monster moeten maken.

Wat natuurlijk waanzin is als je ziet wat een ps3 of andere game pc kan presteren met de door hun gebruikte hardware.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Energiezuinige configuratie
« Reactie #10 Gepost op: 2011/04/11, 16:08:27 »
Dankjewel allemaal.
Dit
Citaat
Maar heb je op Google gezocht naar groene pc?
heeft de poort naar bruikbare informatie voor mij geopend.
Ik heb op http://computerkiezen.nl/website/computer-onderdelen/intel-core-i3-i5-i7-processor-2011-sandy-bridge/
gevonden dat er in de nieuwe i-reeks van Intel (Sandy Bridge) verschillende uitvoeringen zijn, o.a. om energie te besparen (-S en -T).
Behalve omwille van het verbruik interesseren Sandy Bridge-processors  me ook omdat ze een ingebouwde GPU hebben. Dat bespaart me dan een Video-kaart en energie. Of heb ik in ieder geval een video-kaart nodig? En wat is dan het effect van die GPU op dezelfde chip als de CPU?
En in hoeverre ondersteunt (of zal het dat gaan doen) Ubuntu of een vergelijkbare Linux deze GPU's?
De belangrijkste reden waarom ik wil upgraden is dat m'n video slecht ondersteund wordt in Linux en ik wil niet van de regen in de drup terecht komen.

 
« Laatst bewerkt op: 2011/04/11, 16:24:24 door Jakke5 »

Re: Energiezuinige configuratie
« Reactie #11 Gepost op: 2011/04/12, 09:30:10 »
Zotac heeft nvidia en daarop loopt Linux als een speer  =D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Energiezuinige configuratie
« Reactie #12 Gepost op: 2011/04/12, 19:49:07 »
Citaat
ZOTAC Atom N330 1.6GHz Dual-Core Mini-ITX Intel
Motherboard - Model Number: IONITX-F-E
Dit moederbord met 4 Gig Corsair passief gekoeld geheugen verstookt gemiddeld 30 a 35 W.
En je hebt toch een middel zware pc die heel aardig presteert.
Gandyman, waar haal je dat cijfer van het energieverbruik? In de specs vind ik het niet.
Wat me tegenhoudt om onmiddellijk een bestelling te plaatsen is het feit dat dit overigens aantrekkelijk bordje maar één enkel PCI-slot heeft, wat event. uitbreiding erg onwaarschijnlijk maakt. Anderzijds: welke uitbreiding zou ik dan wel willen ???
En nog wat: het Nvidia-gedeelte draait prima onder Ubuntu, maar hoe zit het met de audio?
En tenslotte: dit bordje een "middel-zware pc" noemen is wel erg overschat vind ik.

Re: Energiezuinige configuratie
« Reactie #13 Gepost op: 2011/04/13, 09:42:24 »
Ik bouw regelmatig computers en heb al een aantal van die Zotac bordjes gebruikt.
Bij alle zaken die ik maak en test gebruik ik onder andere een meter die het verbruik op het stopcontact meet.
Mede omdat ik altijd met energie zaken bezig ben.

Geluid vind ik goed, tis 5.1 dus sja ?

De cpu is een Atom dualcore en werkt met hypertrading, je ziet dus 4 core's aan het werk.
En dat werkt gewoon voor dagelijks en middelzware toepassing goed en snel zat.

Natuurlijk maak je daarmee geen super game pc, echter let wel dat zowel MS als de game industrie een loopje met iedereen neemt.
Zij gaan ervan uit dat je een super pc koopt en dus maken zij hun software hierop.

Goed beschouwd is dit allemaal verlakkerij, want zoals je aan de spelletjes computers kan zien is het helemaal niet nodig om een super pc te hebben voor mooie grote spellen.

Nogmaals schroef eens een aantal spelletjes computers open en kijk en huiver wat erin zit.
En kijk dan nog eens naar die monsterlijke stroom vretende pc die ze je overal proberen te verkopen omdat je die zogenaamd hard nodig hebt....

Dat extra slot zou je nog kunnen gebruiken voor een tv kaartje als je er een multimedia pc van maakt. ?
Eventueel haal je de wifi kaart eruit dan heb je nog een mini pci-e slot erbij.
De moederbordjes zijn compleet dus voor iemand die voor het eerst met dit soort moderbordjes gaat werken is het een beetje raar dat er weinig sloten zijn.
Normale moederborden zijn helemaal kaal, dus heb je veel sloten nodig om er een volwaardige pc van te maken, en dat is met dit soort moederbordjes niet aan de orde.

Ik vind de prijs ook allerzinds redelijk, gemiddeld tussen de 130 en 160 euro voor de diverse modellen.
Heb net bij Zercom gekeken maar die hebben nog niet de 1.8 cpu met DDR3 geheugen in hun assortie zitten.
Heb wel de ervaring als je een bepaald model wilt hebben vraag je het aan ze dan bestellen ze die gewoon.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Energiezuinige configuratie
« Reactie #14 Gepost op: 2011/04/13, 10:52:07 »
Heimelijk had ik ook al gedacht aan een kaart die toelaat de DVB-T te ontvangen bv.
Maar weer dezelfde vraag: welke kaartjes ondersteunt Ubuntu (of Linuxmint of ...)
Citaat
Goed beschouwd is dit allemaal verlakkerij, want zoals je aan de spelletjes computers kan zien is het helemaal niet nodig om een super pc te hebben voor mooie grote spellen.
Volkomen mee eens. Commercie van begin tot einde.
Wat ik dan weer niet begrijp is dat een PC zoveel zwaarder moet en zoveel meer energie moet slikken dan een spelletjesding. Welke factor zou dat zijn? 100x ?
Citaat
Heb net bij Zercom gekeken maar die hebben nog niet de 1.8 cpu met DDR3 geheugen in hun assortie zitten.
Hebben ze dat dan in andere winkels wél? Is die cpu al wel uitgebracht?
En nog een laatste vraag: een idee van het verbruik in standby?

Re: Energiezuinige configuratie
« Reactie #15 Gepost op: 2011/04/14, 11:01:53 »
Heimelijk had ik ook al gedacht aan een kaart die toelaat de DVB-T te ontvangen bv.
Maar weer dezelfde vraag: welke kaartjes ondersteunt Ubuntu (of Linuxmint of ...)

Voor dat soort zaken kan je het beste kijken bij Linux-MCE [klik hier]
Dit is een op Ubuntu gebaseerd Home Control centre, dus entertainment, tv, video, muziek, verlichting, de kachel, alarm installatie enz enz enz.
Dus alles wat je in en rond het huis wil gaan bedienen kan je hiermee bedienen.
Zij hebben een gigantische Wiki met een uitgebreide support voor hardware.
Kijk hier maar eens
Scrol naar beneden en klik op hardware, scrol dan weer naar beneden voor tv capture cards.

Het is misschien wel leuk voor je om hiermee te gaan stoeien.
Uiteindelijk kan je hierin ook omschakelen naar desktop mode om gewoon je ding te doen, ietwat omslachtig natuurlijk, maar bekijk het maar eens, eraf halen en een normale Ubuntu desktop installeren is zo gebeurd.

Of je installeerd het in virtualbox om het eens te bekijken, zo beinvloed je niet de normale desktop installatie.


Citaat
Volkomen mee eens. Commercie van begin tot einde.
Wat ik dan weer niet begrijp is dat een PC zoveel zwaarder moet en zoveel meer energie moet slikken dan een spelletjesding. Welke factor zou dat zijn? 100x ?
Ja misschien wel, kijk commercie is om geld te verdienen, dus houd het volk dom en onder controle, dan verdien je het meeste geld aan ze.....


Citaat
Hebben ze dat dan in andere winkels wél? Is die cpu al wel uitgebracht?
En nog een laatste vraag: een idee van het verbruik in standby?
Ik noemde Zercom omdat ik bij die toko vaak het goedkoopste uit ben.
Nogmaals stuur ze een mailtje dat je een bepaald model wil hebben en wacht ff af wat ze zeggen.
Omdat ze Zotac leveren in hun assortie zal het waarschijnlijk geen probleem zijn jouw gewenste model te bestellen.

Ik gebruik vaak Als pc kast het model Noah.
Op de http://www.zercom.eu/ site noah in de zoekfunctie gooien, kastje kost 61.90 euro en is een stil en stevig kastje met een goede voeding.
Bekijk het kastje hier.
Achter het klepje zitten nog diverse zaken zoals reset knop, geluid in/uit, 2x usb.

Let wel op dat je met dit kastje een slimline dvd writer koopt, anders past het niet.....
Er kan wel makkelijk een normale 3,5 harddisk ingebouwd worden.

Verbruik in standby met dit kastje is 2,1 W.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/14, 11:03:34 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Energiezuinige configuratie
« Reactie #16 Gepost op: 2011/04/14, 21:28:06 »
Hallo,

Ik weet niet wat je ga doen op die PC, al wil je een beetje internetten en office enzovoort, kan je een passief gekoelde atom moederbord + processor nemen.

Hier heb ik iets samengesteld:

http://tweakers.net/gallery/381593?wish_id=155231#tab:wenslijst

Super zuinig 20-40watt, super stil, geen ventilatoren, stille harde schijf, compact, koel geen beest om te gamen, duur.

Nu weet ik je doel niet, deze is in ilde denk ik 15 watt, wil je gamen is deze pc niet geschikt (flash games, java games wel)
« Laatst bewerkt op: 2011/04/14, 21:31:44 door lord4163 »
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Ramana

  • Lid
Re: Energiezuinige configuratie
« Reactie #17 Gepost op: 2011/04/15, 07:02:29 »
Hij draait al weer een tijdje, mijn zuinige Zotac.
Ik wilde iets zuinigs, stil, klein en toch krachtig genoeg.

Het werd de Zotac Geforce 9300-ITX WiFi (zal nu wel ' n nieuwe versie van zijn).
- Stopte er een Pentium Dual-Core E6300 in (niet duur en toch krachtig genoeg)
- ' n passieve koeler (stiller en minder stroomverbruik)
- ' n 2,5 inch harde schijf (iets langzamer, maar laag stroomverbruik)
Dat alles in een SilverStone SUGO SST-SG06S mini-ITX kast.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Energiezuinige configuratie
« Reactie #18 Gepost op: 2011/04/15, 12:05:24 »
Danjewel Gandyman, lord4163 en Romana voor de reacties en tips. Het doet me ook plezier te ondervinden dat er nog wel meer gekken zijn zoals ik die energievriendelijkheid op prijs stellen.
Wat ik wil krijgt van langsom meer vorm:
- vooral kantoortaken, van die kant geen speciale eisen
- geen zware spelletjes
- uiteraard internet
- video met HD-mogelijkheid, dus ook blue-ray
- tv via internet
- DVB-T (ontvanger-decoder, met HD). Dit onderdeel via USB zodat het niet de hele tijd zit energie te vreten.
- gewoon goed geluid met line-in en -uit en micro tbv skype
- een kast en voeding, zo mogelijk zonder fan, zoniet temp-gestuurd
- processor, geheugen, video, alles passief gekoeld. Geheugen  > 2 Gig DDR3, processor Intel core -i3T of evenwaardig
- sata + zo mogelijk pata-poort (dit event. via USB om een hd te gebruiken die ik liggen heb, dus niet gewoon een uitwendige usb-drive)
- alles ondersteund door Ubuntu of een andere Linux. Dit is een absolute vereiste, ik ben zwaar allergisch aan MS-producten) (dank aan Gandyman voor de suggestie Linux-MCE die misschien in dual-boot met een andere distro kan).

Wat is jullie ondervinding/raad: kan ik met dit lijstje naar een computerwinkel stappen?

Offline Ramana

  • Lid
Re: Energiezuinige configuratie
« Reactie #19 Gepost op: 2011/04/15, 12:17:43 »
Een goede koeler is de AXP-140. Je kunt er een fan op plaatsen of passief gebruiken.

http://www.google.com/images?client=ubuntu&channel=fs&q=axp-140&oe=utf-8&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&hl=nl&tab=wi&biw=1280&bih=877

Is net zo groot als een mini-itx bord, past precies in b.v. de SilverStone SUGO SST-SG06S

Re: Energiezuinige configuratie
« Reactie #20 Gepost op: 2011/04/15, 16:48:14 »
Volgens mij voldoet dit aan alles. Alleen die dvb-t ontvanger weet ik niet? Azerty bouwt alles in, dus enigste wat je nog hoef te doen is bestellen  :D

http://azerty.nl/winkelmandje/winkelmandje/?legen=1&product%5B355415%5D=1&product%5B71649%5D=1&product%5B288015%5D=1&product%5B258091%5D=1&product%5B358662%5D=1&product%5B204582%5D=1&product%5B7517%5D=1

En volgens mijn zo'n ontvanger:
http://azerty.nl/8-1015-273080/terratec-t3-dvb-t-hdtv-ontva.html

En al wil je geen Blu-ray speler kan je daar ook weer 40 euro besparen. En volgens mij zit hier een externe behuizing bij voor de blu-ray/dvd-rom
« Laatst bewerkt op: 2011/04/15, 18:25:38 door lord4163 »
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Jakke5

  • Lid
Re: Energiezuinige configuratie
« Reactie #21 Gepost op: 2011/04/15, 19:34:49 »
Geweldig, Ramana en lord4163. dankjewel voor de hulp.
In de specs van de Radeon vind ik geen verbruik, aanbevolen voeding 500 Watt. DirectX 11.
Heb es verder gekeken in dezelfde winkel naar de Nvidia GeForce 8400 GS Noiseless. Verbruik in dienst 22 Watt (aanbevolen voeding 300 W) DirectX 10.1, Open GL 3.3. gewoon al omdat het verbruik vermeld staat geef ik de voorkeur aan de Nvidia. Overigens schijnt die beter ondersteund in Ubuntu.

Is er iets tegen de Intel core i3 T? (Of is die nog niet uit?) Jullie (en Gandyman) stellen allebei een atom voorop. Daarop draait nog geen DDR3-geheugen, wat in theorie minder zou verbruiken. Men kan zich daarbij afvragen of DDR3-geheugen (behalve verbruik) wel voordelen biedt t.o. DDR2 als ze toch laag geklokt worden.
Besluit: ik zoek nog ff verder naar een systeem met basis Intel core i3 T en DDR3-geheugen.
P.S. Gandyman en Ramana, jullie Zotac-configuratie lijkt me wel super, maar ik vind er te weinig specs van naar m'n zin.  
P.S.2 Wordt die Terratec-t3-dvb-t-hdtv-ontvanger ondersteund door Linux?
« Laatst bewerkt op: 2011/04/15, 19:48:30 door Jakke5 »

Re: Energiezuinige configuratie
« Reactie #22 Gepost op: 2011/04/16, 10:52:40 »
Ja inderdaad, ik dacht dat de videokaart juist zuinig was, blijkbaar verbruikt hij Ilde al 100w! :| Daarom heb ik hem hier verwijderd omdat hij eigenlijk niet nodig is, de processor is goed genoeg om HD af te spelen. De harde schijf zal hoogstens 6-8 watt verbruiken en het moederbord+processor 10-15 watt in ilde. Een i3 zou zelfs al 65 watt nodig hebben, dus dat is al het dubbele als deze configuratie.

http://azerty.nl/winkelmandje/winkelmandje/?legen=1&product%5B355415%5D=1&product%5B71649%5D=1&product%5B288015%5D=1&product%5B204582%5D=1&product%5B7517%5D=1&product%5B382067%5D=1

En ik weet niets van die dvb-t ontvangers.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/16, 10:56:11 door lord4163 »
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Jakke5

  • Lid
Re: Energiezuinige configuratie
« Reactie #23 Gepost op: 2011/04/17, 09:22:33 »
Dankjewel lord4163.
Ben nogal druk geweest, maar vanmorgen heb ik even tijd.
Ik heb dus al wat verder gezocht en gevonden  dat een core i-3T geen 65 maar "slechts" 35 watt gebruikt. Tot m'n grote verbazing vreet een core i-5T óók slechts 35 watt.
Over de Atom vind ik goed nieuws zie http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Atom. De nieuwe uitgave zal dus precies voldoen aan m'n eisen. Valt nog af te wachten of/wanneer die hardware zal ondersteund worden in 1 of andere Linux.
'k Ga ook es bij de afdeling Hardware van dit forum navragen of de video van de "Graphics Nvidia Next Generation" van de Asus AT5 ION-I ondersteund wordt.
Ik heb ook moederborden gevonden met de Atom die wél DDR3 gebruiken, en jazeker, de core i-3 is al een poosje uit.
Heb heel veel geleerd, maar nog niet gekozen. M'n intuïtie trekt me toch naar de kant van de i-3 of zelfs i-5 hoewel die laatste een hele smak duurder is. In dat geval op een moederbord Asus P8H61-M. Van het verbruik van het bord helaas geen gegevens, maar het spaart me wel een videokaart uit want het is voorzien van HDMI en VGA, in tegenstelling tot de meeste borden voor de core i-reeks.
De ASUS AT5IONT-I heeft ook HDMI maar geen DVI ipv VGA, zodat ik al meteen een andere monitor zou moeten kopen.

Re: Energiezuinige configuratie
« Reactie #24 Gepost op: 2011/04/17, 21:05:56 »
Dan zou ik voor een 2100T=35w en de 2120 verbruikt wel 65w

Wat wil je maximaal verbruiken en budget?

Ohwja, dat moederbord is niet nodig je kan net zo goed een goedkopere nodig H61 is toch goed genoeg, als je niet overklok heb je geen voordeel aan P .
http://azerty.nl/8-2528-397097/msi-h61m-p23-b3-moederbord.html
« Laatst bewerkt op: 2011/04/17, 21:10:44 door lord4163 »
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu