Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Een domme Ubuntu gebruiker ?  (gelezen 4283 keer)

Een domme Ubuntu gebruiker ?
« Gepost op: 2011/10/27, 06:34:23 »
Hoi iedereen ik heb Ubuntu 11.10 geïnstalleerd op een Dell Latitude D630 tot nu toe werkt alles uitgezonderd de eID maar dit is niet zo erg zal na een paar updates wel werken hoop ik. Maar waar ik mij aan stoor is het volgende bij elk programma dat je open doet moet je links boven het terug sluiten so far so good, maar waarom hebben ze de menubalk / takenbalk of hoe het noemt waar programma's en de prullenbak in staat aan de linker zijde geplaatst daar dit zeer storend is as je op internet zit en je een pagina terug moet deze steeds te voorschijn komt en eventjes duurt eer hij terug verdwijnt. Nu ben ik niet zo goed in Ubuntu en ben ik misschien wat dom  ??? maar ik zie op verschillende bureau bladen dat deze knoppen netjes beneden staan langs elkaar met zelfs de pictogram voor de pc uit te schakelen wie kan mij hier bij helpen?
Ik heb al geprobeerd zoals in Windows deze te verslepen naar beneden, boven en links te plaatsen maar dit gaat blijkbaar niet.

MVG
Patrick Renard

Offline RikRik

  • Lid
Re: Een domme Ubuntu gebruiker ?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/27, 11:30:02 »
Zo dom ben je volgens mij niet, je hebt alleen het probleem dat je gewend ben aan Windows en nu moet wennen aan de werkwijze van Ubuntu met de werbalk Unity. Wennen aan Ubuntu ging bij mij ook met vallen en opstaan  ;)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Een domme Ubuntu gebruiker ?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/27, 11:35:21 »
Ik heb al geprobeerd zoals in Windows deze te verslepen naar beneden, boven en links te plaatsen maar dit gaat blijkbaar niet.
Je had als beginner beter voor Xubuntu kunnen kiezen.
Dat lijkt op dat MS product en op de "oude" Ubuntu.
Het is veel meer intuïtief en sinds 11.10 krijgt het steeds meer (ook ervaren) gebruikers.
Dit is mijn persoonlijke mening !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Een domme Ubuntu gebruiker ?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/27, 11:37:03 »
Over smaak valt niet te twisten...  :)

Desgewenst kun je je bestaande Ubuntu vrij makkelijk ombouwen naar Xubuntu, voor een klassiekere werkomgeving: http://sites.google.com/site/computertip/alternatief

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Een domme Ubuntu gebruiker ?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/27, 11:39:38 »
Standaard komt Ubuntu tegenwoordig met Unity als werkomgeving. Ik vind het een erg prettige manier van werken, maar als je een balk onderaan wilt kan je inderdaad beter een andere variant proberen, zoals Xubuntu. Ik zou wel aanraden om de gewone Ubuntu eerst nog even te proberen, omdat het in mijn ogen de handigste en meest intuïtieve werkomgeving biedt.

Offline Nardon

  • Lid
Re: Een domme Ubuntu gebruiker ?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/27, 12:58:50 »
Het is inderdaad gewoon een kwestie van wennen.. Ik zou het een week of 2 geven en het gewoon proberen. Als je het echt niet fijn vind, kun je, zoals al eerder aangegeven een andere desktop installeren. (er zijn genoeg tutorials te vinden die je kunnen helpen als je er niet uit komt). Maar, ik zou het echt eerst Unity proberen als ik jouw was.

Offline Suns

  • Lid
Re: Een domme Ubuntu gebruiker ?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/27, 13:14:01 »
*Ik zou niet anders meer willen nu ik aan Unity bent gewend maar je kan Ubuntu 11.10 ook helemaal naar je eigen wensen aanpassen kijk maar eens rond Ubuntu Nederlands > Interactief > Etalage > Topic: Hoe ziet jouw grafische desktop eruit ? - In foto en film... je kan bijvoorbeeld Cario Dock installeren en alles zelf aanpassen of het zijpaneel weghalen dus keus genoeg.
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Een domme Ubuntu gebruiker ?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/27, 13:23:35 »
Zoveel mensen, zoveel wensen (dat schreef ik eerder ergens anders) ........
De Ubuntu familie is veelzijdig en je kunt en mag het aanpassen, zoveel je maar wilt.
Op die manier kan je met wat ervaring een systeem geheel aanpassen aan je wensen in ~één uurtje.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Een domme Ubuntu gebruiker ?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/10/27, 15:44:08 »
Toevallig is er vanmiddag een topic gestart over hoe je die balk onder kan zetten.
http://forum.ubuntu-nl.org/algemeen-42/ubuntu-11-10-verplaats-de-launcher-naar-de-onderkant/

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Een domme Ubuntu gebruiker ?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/10/27, 16:10:04 »
Toevallig is er vanmiddag een topic gestart over hoe je die balk onder kan zetten.
http://forum.ubuntu-nl.org/algemeen-42/ubuntu-11-10-verplaats-de-launcher-naar-de-onderkant/

Ja, maar dat is niet iets om aan te raden aan beginners.... Het gaat om een niet-officiële Compiz-plugin, van buiten de pakketbronnen. @Patrick Renard: http://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Een domme Ubuntu gebruiker ?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/10/27, 16:26:15 »
Ja, maar dat is niet iets om aan te raden aan beginners.... Het gaat om een niet-officiële Compiz-plugin, van buiten de pakketbronnen. @Patrick Renard: http://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen
Wanneer je dan problemen krijgt, dan moet je van goede huize komen, om je systeem te redden, of installeren moet je hobby zijn .........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Een domme Ubuntu gebruiker ?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/10/27, 17:41:14 »
Toevallig is er vanmiddag een topic gestart over hoe je die balk onder kan zetten.
http://forum.ubuntu-nl.org/algemeen-42/ubuntu-11-10-verplaats-de-launcher-naar-de-onderkant/

Ja, maar dat is niet iets om aan te raden aan beginners.... Het gaat om een niet-officiële Compiz-plugin, van buiten de pakketbronnen. @Patrick Renard: http://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen

En dat zou problemen geven omdat ...? Het zal niet die plugin zijn, maar Compiz zelf zou dan problemen kunnen geven, maar jij houdt toch al niet van Compiz, dus dat maakt al niet meer uit. Dus je kunt nooit met zekerheid zeggen of het die plugin of Compiz zelf is, want Compiz zelf is ook niet de stabielste.

Daarbij @Ron en Pjotr: er staat bij hoe je het terugdraait. 1 commando'tje en alles draait weer prima.

Daarnaast wil ik jullie tevens verzoeken om die Xubuntu-reclame eens te minderen, helemaal in topics waar men hulp verwacht bij Ubuntu.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Een domme Ubuntu gebruiker ?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/10/27, 18:54:05 »
Niemand die specifiek reageert op de "useability" issue die Patrick Renard aanbrengt. Het is ook mij  ervaring dat het zeer vervelend is dat de Unity launcher verschijnt als je bij het klikken van de "Terug" knop in Firefox iets te veel naar links bent gegaan. Met de huidige 11.10 versie, war de instellingen wat verfijnd zijn, is het wat beter geworden.

Ik hou niet van een verbergende launchbalk. Ik vind het vreemd dat dat de standaardinstelling is, die je in eerste instantie niet zomaar kan aanpassen. Gelukkig kan het wel degelijk. Installeer eerst Compizconfig Settings Manager. Onder "Desktop" vind je "Ubuntu Unity Plugin". Klik dat, en set "Hide launcher" op "Never".

Ik vind, vooral op breedscherm, Unity met constant zichtbare launcher, bijzonder goed en overzichtelijk werken. Het zeer efficiënte schermgebruik, met één balk boven en één links, vind ik zeer elegant en een grote meerwaarde.

Re: Een domme Ubuntu gebruiker ?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/10/27, 18:55:53 »
Sorry jongens.
Het was idd niet netjes van mij om dit aan te dragen. :-[
Voor een ervaren gebruiker is het een optie, maar een beginner is het te veel.

@Vistaus: Dat (herstel) commando werkt alleen als het voorgaande goed is uitgevoerd.
Precies wat bij beginnende gebruikers wel eens in de soep kan lopen. (Uit eigen ervaaring ;))

Offline RikRik

  • Lid
Re: Een domme Ubuntu gebruiker ?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/10/27, 19:15:20 »
Ik vind, vooral op breedscherm, Unity met constant zichtbare launcher, bijzonder goed en overzichtelijk werken. Het zeer efficiënte schermgebruik, met één balk boven en één links, vind ik zeer elegant en een grote meerwaarde.

Ik ben het helemaal met je eens!

Re: Een domme Ubuntu gebruiker ?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/10/27, 20:37:58 »
Sorry jongens.
Het was idd niet netjes van mij om dit aan te dragen. :-[
Voor een ervaren gebruiker is het een optie, maar een beginner is het te veel.

@Vistaus: Dat (herstel) commando werkt alleen als het voorgaande goed is uitgevoerd.
Precies wat bij beginnende gebruikers wel eens in de soep kan lopen. (Uit eigen ervaaring ;))

Kan, maar toch worden artikelen op OMG! Ubuntu en Webupd8 normaliter geschreven voor mensen met weinig tot geen ervaring.

Re: Een domme Ubuntu gebruiker ?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/10/28, 20:34:52 »
...tot nu toe werkt alles uitgezonderd de eID...
MVG
Patrick Renard
Bij mij werkt die eID ook nog steeds niet (op 64-bit systeem), in vroegere versies, en op 32-bits kreeg ik hem wel aan de praat.
Momenteel heb ik een image van mijn testsysteem als back-up, zo moet ik niet telkens herinstalleren.
Op die manier kan ik eindeloos klooien in mijn zoektocht naar het starten van eID.
Wanneer ik het aan de praat krijg, laat ik het zeker weten.
Dank voor wie mij voor is en de oplossing plaatst.
Recent startte ik nog een topic hierover : http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/thema%27s-in-11-10-(64)-en-gebruik-van-beid-in-11-10-(64)/msg774401/#msg774401

mvg,
Den Boete
Don't limit your challenges, challenge your limits.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Een domme Ubuntu gebruiker ?
« Reactie #17 Gepost op: 2011/10/28, 21:13:45 »
maar waarom hebben ze de menubalk / takenbalk of hoe het noemt waar programma's en de prullenbak in staat aan de linker zijde geplaatst daar dit zeer storend is as je op internet zit en je een pagina terug moet deze steeds te voorschijn komt en eventjes duurt eer hij terug verdwijnt.
Idd niet echt handig, het gebeurt me ook regelmatig. In Chromium, mijn favorite browser speelt hetzelfde probleem omdat de terug-knop op dezelfde plek zit.  :'(

Ik heb zitten spelen met de instelling binnen Edge Reveal Timeout van de Unity-plugin van Compizconfig Settings Manager. Deze staat standaard op 150 ms. Als je deze op een hogere waarde instelt, zoals 300 ms, dan duurt het ook wat langer voordat de starter naar voren komt. Experimenteer wat met de waardes. Let op dat de instelling pas actief wordt na af- en weer aanmelden!

Door het verhogen van de waarde reageert het systeem wat minder gevoelig en zal het minder snel per ongeluk gebeuren dat de starter zichtbaar wordt.

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Een domme Ubuntu gebruiker ?
« Reactie #18 Gepost op: 2011/10/28, 21:20:17 »
In Firefox kan je de werkbalk aanpassen en een kleine witruimte plaatsen tussen de linkerzijkant en de "terug"-knop, dan kom je dit probleem ook al minder vaak tegen. Het is ook voor een groot deel gewenning. De eerste week dat ik Unity gebruikte kwam de zijbalk regelmatig ongewenst naar voren, maar daarna bijna nooit meer.

Offline yJi

  • Lid
Re: Een domme Ubuntu gebruiker ?
« Reactie #19 Gepost op: 2011/10/29, 23:51:46 »
Over smaak valt niet te twisten...  :)

Desgewenst kun je je bestaande Ubuntu vrij makkelijk ombouwen naar Xubuntu, voor een klassiekere werkomgeving: http://sites.google.com/site/computertip/alternatief

Ik heb jouw tip dacht ik even over te nemen om Xubuntu over Ubuntu heen te installeren. Alleen nu heb ik nergens meer toegang toe. Dus niet onder Ubuntu en ook niet meer onder Xubuntu  :'(
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Een domme Ubuntu gebruiker ?
« Reactie #20 Gepost op: 2011/10/30, 00:29:51 »
Over smaak valt niet te twisten...  :)

Desgewenst kun je je bestaande Ubuntu vrij makkelijk ombouwen naar Xubuntu, voor een klassiekere werkomgeving: http://sites.google.com/site/computertip/alternatief

Ik heb jouw tip dacht ik even over te nemen om Xubuntu over Ubuntu heen te installeren. Alleen nu heb ik nergens meer toegang toe. Dus niet onder Ubuntu en ook niet meer onder Xubuntu  :'(

Dan heb je waarschijnlijk iets verkeerd gedaan.... De methode werkt prima (zelf al diverse keren toegepast).

Offline Suns

  • Lid
Re: Een domme Ubuntu gebruiker ?
« Reactie #21 Gepost op: 2011/10/30, 06:39:48 »
Hoi iedereen ik heb Ubuntu 11.10 geïnstalleerd op een Dell Latitude D630 tot nu toe werkt alles uitgezonderd de eID maar dit is niet zo erg zal na een paar updates wel werken hoop ik. Maar waar ik mij aan stoor is het volgende bij elk programma dat je open doet moet je links boven het terug sluiten so far so good, maar waarom hebben ze de menubalk / takenbalk of hoe het noemt waar programma's en de prullenbak in staat aan de linker zijde geplaatst daar dit zeer storend is as je op internet zit en je een pagina terug moet deze steeds te voorschijn komt en eventjes duurt eer hij terug verdwijnt. Nu ben ik niet zo goed in Ubuntu en ben ik misschien wat dom  ??? maar ik zie op verschillende bureau bladen dat deze knoppen netjes beneden staan langs elkaar met zelfs de pictogram voor de pc uit te schakelen wie kan mij hier bij helpen?
Ik heb al geprobeerd zoals in Windows deze te verslepen naar beneden, boven en links te plaatsen maar dit gaat blijkbaar niet.

MVG
Patrick Renard

Je kan toch via compizconfig instellingen onder Unity-Behaviour-Edge Reveal Timeout de tijd instellen hoelang jij vind dat paneel moet verdwijnen links of niet  dat werk hier perfect.
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Een domme Ubuntu gebruiker ?
« Reactie #22 Gepost op: 2011/10/30, 07:45:41 »
Je kan toch via compizconfig instellingen onder Unity-Behaviour-Edge Reveal Timeout de tijd instellen hoelang jij vind dat paneel moet verdwijnen links of niet  dat werk hier perfect.
Grappig dat door zo'n kleine, zeg maar minimale instelling, het systeem wél goed lijkt te werken. Het is in ieder geval veel minder rigoreus dan een complete nieuwe desktop (Xubuntu) installeren, wat ook zomaar eens verkeerd kan gaan én de gebruiker weer moet wennen aan een andere interface.

Op welke waarde heb jij 'm staan? Die van mij staat nu op 500 ms en dat lijkt erg goed te gaan, maar ben nog met verschillende waardes aan het experimenteren. 300 ms is in ieder geval te weinig: ik merk weinig verschil met de standaardwaarde van 150 ms.

Offline Suns

  • Lid
Re: Een domme Ubuntu gebruiker ?
« Reactie #23 Gepost op: 2011/10/30, 07:59:06 »
Ik heb hem hier 755 staan genoeg tijd om rustig de windows af te sluiten :-)
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Offline chaos7

  • Lid
Re: Een domme Ubuntu gebruiker ?
« Reactie #24 Gepost op: 2011/10/30, 08:27:02 »
ik gebruik 11.10, 64bit, vers geïnstalleerd. maar hoe komen jullie in de compizconfig om die instelling te wijzigen?
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt