Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Netwerk ...  (gelezen 602 keer)

Offline Graads

  • Lid
Netwerk ...
« Gepost op: 2013/01/15, 13:43:15 »
Hallo Allemaal,

Netwerk wat is het eigenlijk, en vooral hoe maak je het? Ik probeer al geruime tijd een begin te krijgen maar dat lukt niet tot op heden. Het gaat om het verbinden van de volgende apparaten.
  • PC1
    PC2
    Laptop
    TV
    HDrecorder/Ontvanger
    BlueRay DVD-speler
Met de laptop en de TV kan ik het internet op via toestemming voor het betreffende MAC-adres (maar dat is volgens mij iets anders dan het begin van een netwerk waarin apparaten onderling kunnen communiceren; of heb ik ongelijk?)

Voor zover van belang de stand van mijn kennis:
Een netwerk is volgens mij de infrastructuur tussen de verschillende apparaten waarin de router (linksys wrt54gc) het rangeerstation is en het modem(speedtouch 510) de communicator met de buitenwereld.
Om ongewenste gasten te weren
  • een al of niet ingebouwde firewall aanzetten
    beveiliging instellen
    Alert en up-to-date blijven bij het gebruik.
Mijn systeem is Dual-boot: Windows XP en Ubuntu 10.04
Heel veel van de (engelse) termen die voorbij komen hebben voor mij geen wezenlijke inhoud.

Mijn vraag:
Kent iemand een URL naar een voor mij geschikte pagina met een stap voor stap uitleg om een en ander op poten te krijgen?

Graads.

Re: Netwerk ...
« Reactie #1 Gepost op: 2013/01/15, 22:49:34 »
Zodra je computers op hetzelfde subnet zitten (en dat is het geval met een router) heb je een netwerk. Naar hartelust kun je dan services aanbieden op het netwerk.

Als je meer wilt weten over de theorie achter netwerken: http://www.bol.com/nl/p/handboek-netwerken/1001004002418840/