Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: schone installatie op Eee pc  (gelezen 5870 keer)

Offline viadoor

  • Lid
schone installatie op Eee pc
« Gepost op: 2009/12/03, 17:34:07 »
op mijn (Asus) Eee pc heb ik wubi (ubuntu in windows) geinstalleerd om uit te proberen. Ubuntu bevalt me goed en ik zou daarom graag de schone versie 9.10 installeren. Ik cd's, maar ik heb geen interne of externe cd-lezer. Ik heb het programma gedownload, op een usb stick gezet; ik heb een opstartschijf op een usb stick gemaakt; die als eerste laten booten, maar het lukt me niet ubuntu te installeren: ofwel ik krijg de keuze tussen windows of ubuntu als ik de harde schijf niet uitschakel; of, als de harde schijf is uitgeschakeld en de usb-opstartschijf zit erop, dan wordt me verteld dat ik een geldige schijf moet plaatsen. Ik heb de USB-opstartschijf op diverse sticks gezet om te zien of het aan de stick lag. Niks, helemaal niks. Heeft iemand een idee wat ik zou kunnen doen, zonder bijvoorbeeld een externe cd-schijf aan te schaffen.
Bij voorbaat dank!!

Offline rja

  • Lid
Re: schone installatie op Eee pc
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/03, 18:59:17 »
Wat voor Asus eee heb je ?

Ik heb een Asus eee 900, daar moet je op esc drukken om vanaf usb stick te booten.

« Laatst bewerkt op: 2009/12/03, 19:02:10 door rja »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: schone installatie op Eee pc
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/03, 18:59:46 »
Kijk hier eens:
http://sites.google.com/site/computertip/usbstaaf

Kies Ubuntu Netbook Remix, niet de gewone Ubuntu dus. Beter voor een netboekje.  :)

Offline softbart

  • Lid
Re: schone installatie op Eee pc
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/03, 19:16:34 »
Kijk hier eens:
http://sites.google.com/site/computertip/usbstaaf

Kies Ubuntu Netbook Remix, niet de gewone Ubuntu dus. Beter voor een netboekje.  :)

Ik heb voor mijn Eee 1101HA ook eerst voor de UNR gekozen. Dit beviel mij niet. Later de 9.10 genomen.

groet,

Theo
« Laatst bewerkt op: 2009/12/03, 19:18:15 door softbart »

Offline softbart

  • Lid
Re: schone installatie op Eee pc
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/03, 19:26:15 »
Voor de Eee 1101HA is het ook lastig om de USB-stic te kiezen.
In het BIOS valt de usb-stick onder de HD-schijven, het interne SD-kaartje ook.
Ik zal eens testen of esc ook werkt op de 1101.

groet,

Theo

EDIT: De daad op het woord voegend. De test glansrijk geslaagd.  :) :) Bedankt voor de tip.


« Laatst bewerkt op: 2009/12/03, 19:30:02 door softbart »

Offline viadoor

  • Lid
Re: schone installatie op Eee pc
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/04, 09:29:28 »
Hartelijk bedankt aan allemaal! Leuk is dat om zo geholpen te worden.  Het kiezen van de usb-stick lukt me via de ESC-knop, evengoed gebeurt er daarna nog steeds niks, kennelijk doe ik dus toch wat fout. Ik heb geprobeerd te starten met een bootdisc. De disc wordt dus nu wel gevonden, daarna gebeurt er niks. Als ik een image CD opde stick zet, idem. Ik krijg de indruk dat ik niet de goede installatie software op de stick heb. Ik zou het liefst 9.10 op de Asus EeePC 1005HA zetten. Heb het gedownload, ook op de stick gezet; maar ook dan gebeurt er niks.
Ik moet iets niet goed begrijpen of goed doen.....
Vast bedankt!

Offline TonH

  • Promotieteam
Re: schone installatie op Eee pc
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/04, 13:46:31 »
Theo
Hoe heb je de grafische driver op de 1101 geinstalleerd. Ik heb hem nog standaard maar de resolutie is verkeerd en niet te corrigeren. Ook heb ik inmiddels een aantal oplossingen uitgebrobeer zonder resultaat. Als het bij jouw wel gelukt is heb ik blijkbaar nog niet goed gezocht.

Offline softbart

  • Lid
Re: schone installatie op Eee pc
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/04, 15:42:35 »
Ton,

Ik heb het zelfde. Er is nog geen driver voor de Intel GMA 500.
Er wordt (volgens div. site's) hard aan gewerkt. Wordt mogelijk in de 2.6.32 kernel opgenomen.
Dus we moeten nog even roeien met de riemen die we hebben.
Dit is ook één van de redenen dat ik voor dit netbookje voor Ubuntu heb gekozen.
KDE 4 onder Slack werkt niet lekker op dit netbookje.
En ik moet eerlijk bekennen dat (nu ik er aan gewend ben) Gnome best meevalt.

groet,

Theo

FrSu

  • Gast
Re: schone installatie op Eee pc
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/04, 20:16:01 »
Zie mijn handtekening. Hier draait 9.10 prima op een 1005HA.
Hoe heb je 9.10 op een USB gezet? Ik heb het onder XP met Unetbootin gedaan.

Groet.

Offline minifrank

  • Lid
Re: schone installatie op Eee pc
« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/04, 22:37:05 »
heb je de usb-stick gemaakt met unetbootin?
Gewoon overnieuw doen. Op mijn 900 ging het bijzonder simpel. Tijdens de installatie kiezen voor de optie "hele schijf gebruiken" (in het partitie-manager gedeelte). Dan verdwijnt de rest vanzelf. Dus wel even al jouw bestanden backuppen.

Re: schone installatie op Eee pc
« Reactie #10 Gepost op: 2009/12/05, 07:55:00 »
volgens mij kan je als je uby opstart (via wuby in jouw geval dus) kan je naar systeem --> beheer --> usb opstartschijf maken
gaan en dan gemakkelijk je usb stick selecteren en het .iso bestand dat je gedownload hebt (was t .iso? weet t niet zeker meer :P tijdje terug :P ). dan maak je via ubuntu dus een usb opstartschijf. zo heb ik t gedaan...

uiteindelijk bleek dat mn usb stick kapot was, en deed ik t met een andere...

probeer dus eens met een andere stick.

(anders kan je nog kijken of je van iemand een externe cd/dvd drive kan lenen)
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Offline TonH

  • Promotieteam
Re: schone installatie op Eee pc
« Reactie #11 Gepost op: 2009/12/05, 16:42:25 »
Ik had een oplossing voor de kaart. Alleen toen was het geluid ook verdwenen.
Vandaag een nieuwe kernel update en nu werkt niets meer. Omdat ik al gezien had dat er problemen waren was die met wubi geinstalleerd en nu dus weer verwijderd. Maar weer eens met een schone versie beginnen.

Offline viadoor

  • Lid
Re: schone installatie op Eee pc
« Reactie #12 Gepost op: 2009/12/06, 20:00:44 »
Het is gelukt. Ik heb een schone (X)ubuntu 9.10 op mijn AsusEeePC!
Hardstikke bedankt allemaal!
Door

Offline TonH

  • Promotieteam
Re: schone installatie op Eee pc
« Reactie #13 Gepost op: 2009/12/06, 22:42:22 »
Ik las ergens dat Mandriva de 1105HA wel ondersteund. Live CD gedownload en inderdaad, het scherm ziet er perfect uit. Alleen de knoppen voor helderheid werken niet, maar dat is ook met applet op te lossen.
Kortom alweer Mandriva die als een van de eersten de EEE goed ondersteund, net als vorig jaar met de EEE701. Ik ga hem alleen nu niet installeren, kijken wanneer er voor Ubuntu een oplossing komt die blijft werken.

Offline softbart

  • Lid
Re: schone installatie op Eee pc
« Reactie #14 Gepost op: 2009/12/06, 22:56:54 »
Had ik ook gelezen. Maar ook dat het nog niet ideaal werkt.
Ik ben voorlopig tevreden met de 1024x768, alles ziet redelijk proportioneel uit.
Wacht wel op de nieuwe kernel.

groet,

Theo

Offline softbart

  • Lid
Re: schone installatie op Eee pc
« Reactie #15 Gepost op: 2009/12/06, 22:58:22 »
Het is gelukt. Ik heb een schone (X)ubuntu 9.10 op mijn AsusEeePC!
Hardstikke bedankt allemaal!
Door
Heel goed!
Succes.

groet,

Theo

Offline TonH

  • Promotieteam
Re: schone installatie op Eee pc
« Reactie #16 Gepost op: 2009/12/14, 11:16:19 »
Ton,

Ik heb het zelfde. Er is nog geen driver voor de Intel GMA 500.
Er wordt (volgens div. site's) hard aan gewerkt. Wordt mogelijk in de 2.6.32 kernel opgenomen.
Dus we moeten nog even roeien met de riemen die we hebben.
Dit is ook één van de redenen dat ik voor dit netbookje voor Ubuntu heb gekozen.
KDE 4 onder Slack werkt niet lekker op dit netbookje.
En ik moet eerlijk bekennen dat (nu ik er aan gewend ben) Gnome best meevalt.

groet,

Theo

Ik heb inmiddels een oplossing gevonden.
De oplossing (Nieuw) die hieronder beschreven wordt werkt. Scherm in goede resolutie, zelfs youtube filmpjes worden goed afgespeeld.

https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupportComponentsVideoCardsPoulsbo#karmic

Enige nadeel is dat je na een kernel update wat extra handelingen moet uitvoeren.

Offline softbart

  • Lid
Re: schone installatie op Eee pc
« Reactie #17 Gepost op: 2009/12/14, 19:28:24 »
Tonh,

Bedankt voor het berichtje. Ga ik van de week even nader bekijken.

groet,

Theo

FrSu

  • Gast
Re: schone installatie op Eee pc
« Reactie #18 Gepost op: 2009/12/14, 21:30:21 »
Kijk ook eens naar Mint. Werkt hier op mijn 1000H perfect en heeft standaard een goede ondersteuning voor de meest voorkomende media zaken.

Offline TonH

  • Promotieteam
Re: schone installatie op Eee pc
« Reactie #19 Gepost op: 2009/12/14, 22:04:55 »
Kijk ook eens naar Mint. Werkt hier op mijn 1000H perfect en heeft standaard een goede ondersteuning voor de meest voorkomende media zaken.

Die heb ik vanmiddag gedownload, en in live mode getest. Mint installeert standaard veel meer dan Ubuntu, niks geen restricted installeren enz. Maar de GMA500 driver heeft ook Mint niet standaard. Met de live CD krijg je dezelfde resolutie als met Ubuntu.
De aangepaste driver heeft een nadeel, de helderheid is niet met F5/F6 te regelen. Hiervoor moet je de helderheids applet aan de menubalk toevoegen. Tot de driver ondersteund wordt is het voor mij wel een acceptabele oplossing, een scherm met lagere resolutie is minder te waarderen. Ik krijg ook de indruk dat de accu met Ubuntu sneller leeg is dan met de standaard geinstalleerde windows 7 home premium.

Offline softbart

  • Lid
Re: schone installatie op Eee pc
« Reactie #20 Gepost op: 2009/12/16, 19:11:02 »
Tonh,

Vandaag de psb kernelmodule geinstalleerd op de Eee 11101HA.
Was een behoorlijke ingreep.
Scherm ziet er nu netjes uit. 1366x768.
Kan ik wel mee leven.

groet,

Theo