Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: PHP ouderwets?  (gelezen 9991 keer)

Offline peter5

  • Lid
PHP ouderwets?
« Gepost op: 2010/05/22, 10:32:54 »
Goeiemorgen medeprogrammeurs! :D

Iemand zei tegen mij dat PHP oud was en dat de code ervan rommelig is.
Is dat nu echt zo? Ik zei tegen hem dat PHP  ook gewoon object-georiënteerd is en zo, net als Java en dergelijke zoals C#

Ik kan het me echt niet voorstellen, omdat PHP5 de meest gebruikte server-side programmeertaal is en het is makkelijk te leren, en een logische syntax vind ik zelf. ???
« Laatst bewerkt op: 2010/05/22, 10:35:18 door Peter »
Ubuntu 10.04 voor homeserver en werk pc - iPhone - iPad Wifi 16GB - Packard Bell Dot S met Ubuntu 10.10.

Ubuntu Center! Mijn interpretatie van iTunes (open source, wordt nog aan gewerkt): https://bitbucket.org/peterwilli/ubuntu-center

Re: PHP ouderwets?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/22, 11:27:38 »
Citaat
Iemand zei tegen mij dat PHP oud was en dat de code ervan rommelig is.

Volgens mij is website-code enkel rommelig als men gebruik maakt van een WYZYWYG, die zet meestal een pak overbodige code.

Ik heb ooit voor iemand, met een website van 503 MB zwaar (meer dan 50 paginas, en véél foto's) en gemaakt met Frontpage (Dreamweaver evenzo), ik heb die dan handmatig gecodeerd, evenveel pagina's, evenveel foto's, en diezelfde site was toen nog maar 6 MB zwaar. Daar stond dus geen letter overbodige code meer in (gemaakt mat Kladblok, kan ook met Gedit). Je ziet maar hé. Mijn 2 cent.  :D
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline BlueWolf

  • Lid
Re: PHP ouderwets?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/22, 15:05:56 »
Het hangt natuurlijk af van de programmeur of de code rommelig is of niet. Het kan heel rommelig maar het kan er ook prachtig uit ziet. Kom eerlijk gezegd wel meer rommelige dingen tegen dan nette. Ik vind wel dat ze het in Python beter hebben aangepakt aangezien je daar wordt geforceerd een bepaalde layout te gebruiken (voor de tabs). Maargoed, meningen verschillen :)

Als PHP ouderwets is, wat is dan de opvolger daarvan? Welke is dan nu helemaal 'in' momenteel?

Re: PHP ouderwets?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/22, 15:37:30 »

Als PHP ouderwets is, wat is dan de opvolger daarvan? Welke is dan nu helemaal 'in' momenteel?

Was dat niet Ruby on Rails?

Maar ik ben niet echt goed thuis in het wereldje, dus verbeter me indien ik fout ben.

Re: PHP ouderwets?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/22, 16:21:14 »
zo lang het geen asp.net is die het meest populair is ben ik al lang tevreden. Ik haat die taal zo hard.
Asp tot daartoe, daar zijn tegenwoordig genoeg linux ports voor.
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Offline peter5

  • Lid
Re: PHP ouderwets?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/22, 18:01:49 »
zo lang het geen asp.net is die het meest populair is ben ik al lang tevreden. Ik haat die taal zo hard.
Asp tot daartoe, daar zijn tegenwoordig genoeg linux ports voor.
Heel veel dotnet programmeurs zeggen dat Java sloom is omdat het een runtime nodig heeft :) Dat is echt zo onzin want dotnet heeft dat ook nodig, alleen zit het in Windows 7 en Vista dus dan draait het volgens hun 'meer native'...

Ik gebruik zelf bij PHP altijd een code formatter (die plaatst spaties en enters op de juiste plek) en bedenkdenk meestal eerst voordat ik iets typ of er een sneller/meer efficiënte manier is om een functie te doen. Ik vind het bij al mij projecten ook belangrijk om eerst een schets te maken, dan staat je idee vast en ik ben best chaotisch dus dat is ook wel nodig XD
« Laatst bewerkt op: 2010/05/22, 18:06:03 door Peter »
Ubuntu 10.04 voor homeserver en werk pc - iPhone - iPad Wifi 16GB - Packard Bell Dot S met Ubuntu 10.10.

Ubuntu Center! Mijn interpretatie van iTunes (open source, wordt nog aan gewerkt): https://bitbucket.org/peterwilli/ubuntu-center

Offline MKe

  • Lid
Re: PHP ouderwets?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/22, 19:19:52 »
Heel veel dotnet programmeurs zeggen dat Java sloom is omdat het een runtime nodig heeft :) Dat is echt zo onzin want dotnet heeft dat ook nodig, alleen zit het in Windows 7 en Vista dus dan draait het volgens hun 'meer native'...

Ik gebruik zelf bij PHP altijd een code formatter (die plaatst spaties en enters op de juiste plek) en bedenkdenk meestal eerst voordat ik iets typ of er een sneller/meer efficiënte manier is om een functie te doen. Ik vind het bij al mij projecten ook belangrijk om eerst een schets te maken, dan staat je idee vast en ik ben best chaotisch dus dat is ook wel nodig XD
Dotnet is inderdaad sneller dan JAVA, tenminste dat is mijn ervaring. Dat heeft natuurlijk niets met runtime libraries, behalve dan dat die van dotnet sneller lijken te zijn dan die van JAVA.

PHP is een soort uitgeklede PERL. PERL heeft als motto 'There's more than one way to do it', wat betekent dat iedere programmeur zijn eigen stijl kan ontwikkelen. Ook maken PERL/PHP veel gebruik van niet-alfanumerieke tekens, wat de snelheid van coderen ten goede komt, maar niet de leesbaarheid. Ik ben net als BlueWolf ook van mening dat dit in Python beter geregeld is en Python is over het algemeen best goed leesbaar. Maar het is eigelijk gewoon een kwestie van smaak. Naar mijn mening is er niets mis met PHP.

Offline peter5

  • Lid
Re: PHP ouderwets?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/22, 20:22:06 »
Heel veel dotnet programmeurs zeggen dat Java sloom is omdat het een runtime nodig heeft :) Dat is echt zo onzin want dotnet heeft dat ook nodig, alleen zit het in Windows 7 en Vista dus dan draait het volgens hun 'meer native'...

Ik gebruik zelf bij PHP altijd een code formatter (die plaatst spaties en enters op de juiste plek) en bedenkdenk meestal eerst voordat ik iets typ of er een sneller/meer efficiënte manier is om een functie te doen. Ik vind het bij al mij projecten ook belangrijk om eerst een schets te maken, dan staat je idee vast en ik ben best chaotisch dus dat is ook wel nodig XD
Dotnet is inderdaad sneller dan JAVA, tenminste dat is mijn ervaring. Dat heeft natuurlijk niets met runtime libraries, behalve dan dat die van dotnet sneller lijken te zijn dan die van JAVA.

PHP is een soort uitgeklede PERL. PERL heeft als motto 'There's more than one way to do it', wat betekent dat iedere programmeur zijn eigen stijl kan ontwikkelen. Ook maken PERL/PHP veel gebruik van niet-alfanumerieke tekens, wat de snelheid van coderen ten goede komt, maar niet de leesbaarheid. Ik ben net als BlueWolf ook van mening dat dit in Python beter geregeld is en Python is over het algemeen best goed leesbaar. Maar het is eigelijk gewoon een kwestie van smaak. Naar mijn mening is er niets mis met PHP.
Ik kan python wel een beetje, maar het is niet mijn favoriet. Maar dat is mijn mening. Ik vind het vooral vervelend bij Python dat je moet opletten met wat je doet met spaties en tabs. Dat ben ik niet echt gewend, maar ik kan wel begrijpen dat als je daar wel aan gewend bent dat je veel sneller code kan schrijven.

Java is misschien niet sneller, maar ik denk wel dat je met Swing en SWT qua gebruikersinterface veel meer kan dan met Winforms (ben ik niet zeker van aangezien ik niets met Dotnet heb gedaan, maar wel met Mono + Winforms). Ik besteed veel aandacht aan de interface bijna net zo veel als bij Websites.

Perl zit standaard bij Ubuntu zie ik :D eens even kijken wat het precies is :P
« Laatst bewerkt op: 2010/05/22, 20:31:37 door Peter »
Ubuntu 10.04 voor homeserver en werk pc - iPhone - iPad Wifi 16GB - Packard Bell Dot S met Ubuntu 10.10.

Ubuntu Center! Mijn interpretatie van iTunes (open source, wordt nog aan gewerkt): https://bitbucket.org/peterwilli/ubuntu-center

Re: PHP ouderwets?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/05/22, 22:30:07 »
Ik vind het vooral vervelend bij Python dat je moet opletten met wat je doet met spaties en tabs.

Vind ik juist een voordeel. Zo leert ge meteen om (op dat vlak) goed leesbare code te schrijven.

In de Python styling richtlijnen staat dat alle indents 4 spaties (geen tabs) moeten zijn trouwens.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: PHP ouderwets?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/05/22, 22:32:56 »
Iemand zei tegen mij dat PHP oud was en dat de code ervan rommelig is.
Is dat nu echt zo? Ik zei tegen hem dat PHP  ook gewoon object-georiënteerd is en zo, net als Java en dergelijke zoals C#
Dat is iemands beeld van php. Waar ik dan altijd benieuwd naar ben is de ervaring van degene met php. Iemand die er bijv. jaren niet meer mee heeft gewerkt (voor t laatst met php3 of 4) heeft niet veel recht van spreken imho.

php is niet de meest nette taal. Sinds 5 zit er degelijke OO in, en je kunt er wel zeker elegante software in bouwen. Het punt met php is wel dat je er ook vieze troep mee kan bouwen. Onder andere doordat het je veel vrijheden biedt. (volgens mij heeft Cruijff voor zulke situaties een leuke quote ;))
Daarnaast wordt php ook veel door beginnende/onopgeleide webbouwers gebruikt, die op hun beurt weer smerige code in elkaar hacken, met bugs/exploits in web apps als gevolg.

Java en C# zijn wat minder gevoelig voor bepaalde bugs, omdat de taal al bepaalde dingen afdwingt. Wordt een beetje lang verhaal als ik dit allemaal uitleg, maar als je wilt, laat maar weten.

Mijn mening. Het klopt misschien wel dat het soms een beetje rommelig is omdat je meerdere functies had die ongeveer hetzelfde doen enzo. Verder was php altijd een scripttaal, en niet een programmeertaal. Maar tegenwoordig zijn die twee volgens mij sowieso lastig te onderscheiden.
php is niet oud, php wordt nog steeds hard aan gewerkt en nu misschien nog wel harder dan vroeger. facebook is bijv. in php gebouwd. Nu is facebook zelf bezig om bepaalde dingen van php te verbeteren en te versnellen. Dus php blijft verbeteren, en voorlopig houdt dat niet op denk ik!
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: PHP ouderwets?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/05/23, 16:58:00 »
. facebook is bijv. in php gebouwd. Nu is facebook zelf bezig om bepaalde dingen van php te verbeteren en te versnellen. Dus php blijft verbeteren, en voorlopig houdt dat niet op denk ik!

Facebook is dan wel geschreven in PHP, maar door hun HipHop systeem die het vertaald naar C++ krijgen ze wel een snelheidswinst van 50%.

Maar PHP is zeker wel in denk ik. Voor gewone sites schiet het zoiezo niet tekort.

Offline JanClaeys

  • Lid
Re: PHP ouderwets?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/05/24, 00:25:45 »
php is niet oud, php wordt nog steeds hard aan gewerkt en nu misschien nog wel harder dan vroeger. facebook is bijv. in php gebouwd. Nu is facebook zelf bezig om bepaalde dingen van php te verbeteren en te versnellen. Dus php blijft verbeteren, en voorlopig houdt dat niet op denk ik!
Facebook is ook één van de meest onveilige en slechtst ontwikkelde sites ter wereld (toch als je het over professioneel gebouwde sites hebt), dus dat zou ik nu niet meteen als referentie noemen...  ;)
Jan Claeys
Ubuntu-nl IRC team - Ubuntu-be LoCoTeam Contact

Offline EarthMind

  • Lid
Re: PHP ouderwets?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/05/24, 12:55:56 »
Dat de code van PHP zelf oud en rommelig is zou ik niet zo meteen zeggen maar PHP blijft, zoals eerder gezegd, een scripting taaltje. Als je het vergelijkt met een programmeertaal zoals Python of Perl zal je merken dat het veel belangrijke dingen mist. PHP heeft o.a. geen native ondersteuning voor Unicode en ipv6, twee fundamentele functies in een programmeertaal, en zo zijn er nog veel meer. Deze twee zouden geïmplementeerd worden in PHP6 maar deze is al JAREN in ontwikkeling...

Met Python kun je veel dingen klaar krijgen. Je kan desktop software ontwikkelen, websites, add-ons voor vele software, enz. En vergeleken met PHP is Python de favoriet van vele grote bedrijven, zoals Google. Door deze bedrijven wordt Python sneller en beter bij elke versie. Wat Google heeft gedaan voor Python kun je in geen geval vergelijken wat alle bedrijven in totaal hebben gedaan voor PHP. Inclusief Zend, want tegenwoordig doet deze niets anders dan commerciële software bouwen.
PHP wordt o.a. gebruikt door bedrijven zoals Yahoo en Facebook, en Yahoo werkt actief mee aan de ontwikkeling van PHP. Facebook aan de andere kant is nu bezig met HipHop; een tooltje waarmee je bepaalde PHP code, met ondersteuning voor sommige extensies, in C code om te zetten om zo een snelheidswinst te krijgen. In Python is het nog gemakkelijker, je kan eenvoudigweg gewoon gecompileerde bibliotheken in je Python scripts gebruiken. Hierdoor ben je niet afhankelijk van externe programma's.

En Perl, dit is pas een zalige programmeertaal in mijn mening, gewoon om het feit dat je op veel verschillende manieren kan programmeren, wat je totale vrijheid geeft. Helaas heeft dit ook zijn nadelen, zeker als je moet samenwerken met andere programmeurs, want ieder heeft zijn eigen codeerstijl. Ook heeft Perl honderden openbron bibliotheken van hoge kwaliteit beschikbaar op cpan.org. Als Linux programmeur is deze ook een must!
Geen Dropbox maar Wuala!

Offline MKe

  • Lid
Re: PHP ouderwets?
« Reactie #13 Gepost op: 2010/05/28, 12:09:48 »
Dat de code van PHP zelf oud en rommelig is zou ik niet zo meteen zeggen maar PHP blijft, zoals eerder gezegd, een scripting taaltje
En Perl, dit is pas een zalige programmeertaal in mijn mening, gewoon om het feit dat je op veel verschillende manieren kan programmeren, wat je totale vrijheid geeft.
Ik weet niet wat het verschil is tussen een scripttaal of een programmeer taal, die scheiding is nogal vaag tegenwoordig. Maar ik vind PERL wat minder geschikt voor lang-lopende programmeer klussen, vanwege de leesbaarheid en de structuur. Hierdoor is onderhoud erg lastig. Het is daar-in-tegen wel handig om snel even een progje (script) in elkaar te flansen voor een eenmalige taak. Dus voor mij is PERL meer een scripttaal en Python meer geschikt voor de iets grotere klussen.

Offline akjssdk

  • Lid
Re: PHP ouderwets?
« Reactie #14 Gepost op: 2010/05/30, 20:19:26 »

Ik weet niet wat het verschil is tussen een scripttaal of een programmeer taal, die scheiding is nogal vaag tegenwoordig. Maar ik vind PERL wat minder geschikt voor lang-lopende programmeer klussen, vanwege de leesbaarheid en de structuur. Hierdoor is onderhoud erg lastig. Het is daar-in-tegen wel handig om snel even een progje (script) in elkaar te flansen voor een eenmalige taak. Dus voor mij is PERL meer een scripttaal en Python meer geschikt voor de iets grotere klussen.
Een scripttaal is een taal die direct wordt uitgevoerd, in tegenstelling tot een programmeer taal, die eerst gecompileerd wordt en dan pas uitgevoerd.

En ik vind zelf PHP helemaal niet ouderwets. Het heeft wel dat imago, maar dat komt doordat het door jan en alleman wordt gebruikt. Maar het kan ook zeker proffesioneel gebruikt worden, kijk maar naar het Zend framework.

Offline MKe

  • Lid
Re: PHP ouderwets?
« Reactie #15 Gepost op: 2010/05/30, 20:33:05 »

Een scripttaal is een taal die direct wordt uitgevoerd, in tegenstelling tot een programmeer taal, die eerst gecompileerd wordt en dan pas uitgevoerd.

Dan zijn PERL en Python ook gewoon scripttalen. Die zijn ook 'interpreted'.

Re: PHP ouderwets?
« Reactie #16 Gepost op: 2010/05/30, 20:35:29 »

Een scripttaal is een taal die direct wordt uitgevoerd, in tegenstelling tot een programmeer taal, die eerst gecompileerd wordt en dan pas uitgevoerd.

Dan zijn PERL en Python ook gewoon scripttalen. Die zijn ook 'interpreted'.

Ja, zo zie ik het ook althans.

Offline Emil

  • Lid
Re: PHP ouderwets?
« Reactie #17 Gepost op: 2010/05/30, 21:09:18 »
Een scripttaal is een taal die direct wordt uitgevoerd, in tegenstelling tot een programmeer taal, die eerst gecompileerd wordt en dan pas uitgevoerd.
Alle programma's moeten gecompileerd (=omgezet naar machinetaal) worden, je computer kan er anders niet mee doen. Bij scripttalen doe je dit gewoon niet op voorhand, maar elke keer als het programma uitgevoerd, wordt wat logischerwijs ook tot prestatieverlies leidt.

Re: PHP ouderwets?
« Reactie #18 Gepost op: 2010/05/30, 21:17:12 »
Een scripttaal is een taal die direct wordt uitgevoerd, in tegenstelling tot een programmeer taal, die eerst gecompileerd wordt en dan pas uitgevoerd.
Bij scripttalen doe je dit gewoon niet op voorhand, maar elke keer als het programma uitgevoerd, wordt wat logischerwijs ook tot prestatieverlies leidt.

Dat is volgens mij toch ook wel geval per geval. Toch niet elke programmeertaal is sneller dan een scripttaal?

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Re: PHP ouderwets?
« Reactie #19 Gepost op: 2010/05/30, 21:44:20 »
Een scripttaal is een taal die direct wordt uitgevoerd, in tegenstelling tot een programmeer taal, die eerst gecompileerd wordt en dan pas uitgevoerd.
Bij scripttalen doe je dit gewoon niet op voorhand, maar elke keer als het programma uitgevoerd, wordt wat logischerwijs ook tot prestatieverlies leidt.
Dat is volgens mij toch ook wel geval per geval. Toch niet elke programmeertaal is sneller dan een scripttaal?
Een beetje programmeertaal is wel degelijk sneller dan een scripttaal (om jullie woorden te gebruiken, ik gebruik persoonlijk voor java en python wel de term programmeertaal), maar het hoeft niet per definitie zo te zijn. Aan de andere kant worden er steeds efficiëntere interpreters gebouwd, en is het verschil tegenwoordig voor de meeste typen applicaties verwaarloosbaar.

Re: PHP ouderwets?
« Reactie #20 Gepost op: 2010/05/30, 23:01:02 »
dat het niet gecompileerd hoeft worden maakt het nog geen script, men heeft het meestal over een php programmeur, niet over een php scripter.

en, wat betreft ouderwets, de laatste update is van 4 maart dus dat valt wel mee lijkt mij....


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline EarthMind

  • Lid
Re: PHP ouderwets?
« Reactie #21 Gepost op: 2010/05/30, 23:03:27 »
Het is puur gebaseerd op functionaliteit. PHP is gebouwd voor het web, Perl is gemaakt voor het web & shell, terwijl Python is gemaakt voor alles. Tegenwoordig kun je al wel desktop applicaties maken met PHP maar deze is vrij gelimiteerd. Ook is de ontwikkeling van PHP-GTK niet zo actief en PHP-Qt is dood.

Perl is inderdaad niet zo geliefd voor grotere applicaties, zeker wanneer het ontwikkelt wordt door meerdere personen. Maar dit kan perfect worden opgelost d.m.v. codeerstandaarden oftewel coding standards.
Geen Dropbox maar Wuala!

Re: PHP ouderwets?
« Reactie #22 Gepost op: 2010/05/31, 01:42:19 »
dat het niet gecompileerd hoeft worden maakt het nog geen script, men heeft het meestal over een php programmeur, niet over een php scripter.

Wat maakt iets dan wel tot een script?

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: PHP ouderwets?
« Reactie #23 Gepost op: 2010/06/01, 12:11:01 »
http://stateofsecurity.com/?p=1010
De eerste paar alinea's geven wat achtergrond info over php ;)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline JanClaeys

  • Lid
Re: PHP ouderwets?
« Reactie #24 Gepost op: 2010/06/03, 00:14:10 »
Een scripttaal is een taal die direct wordt uitgevoerd, in tegenstelling tot een programmeer taal, die eerst gecompileerd wordt en dan pas uitgevoerd.
Dus, C/C++ en x86 machinecode zijn scripting talen?

Of een programmeertaal "geïnterpreteerd" dan wel "gecompileerd" wordt, is iets wat totaal afhankelijk is van de specifieke implementatie die je gebruikt, en in (bijna?) geen enkel geval een eigenschap van de taal zelf.

Verder wordt in veel implementaties ook een hybride methode toegepast, waarbij de programmeertaal (vooraf, of "just-in-time") gecompileerd wordt naar bytecode, dewelke dan ofwel geïnterpreteerd wordt, ofwel naar machinetaal gecompileerd (iets wat op zich ook weer vooraf of "just-in-time" kan gebeuren).
Jan Claeys
Ubuntu-nl IRC team - Ubuntu-be LoCoTeam Contact