Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: lijstje software voor verse ubuntu installatie  (gelezen 5264 keer)

Offline evarie

  • Lid
lijstje software voor verse ubuntu installatie
« Gepost op: 2011/01/27, 18:05:30 »
Is er al een lijstje met software voor een verse ubuntu desktop installatie een voor een server installatie en een voor de alternate?

Het is altijd even zoeken welke software er is voor ubuntu. Misschien is het handig om daar een lijstje van te maken voor op de wiki die we steeds kunnen aanvullen. Is dat een goed idee?

En ik heb een aantal mensen weten te intresseren voor ubuntu. Zij willen ook graag een lijstje met software voor ubuntu. Daarme kan ik dan laten zien wat er allemaal mogelijk is in ubuntu. Natuurlijk wordt het een lijst met programma's zonder handleidingen. Alleen als die er al zijn, al dan niet of wel.


Offline evarie

  • Lid
Re: lijstje software voor verse ubuntu installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/27, 18:11:21 »
Dat is een mooi lijstje. Eigenlijk bedoel ik een lijstje van namen van software.

Dit zijn onder andere:
gimp
sane
komposer
screem

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: lijstje software voor verse ubuntu installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/27, 18:54:05 »
Er zijn verschillende lijsten. Het probleem hiermee is een beetje dat ieder zijn eigen smaak enzo heeft. Waar ik mensen die van Windows afkomen graag naar verwijs is deze uitgebreide lijst: http://ubuntuguide.org/wiki/Alternatives
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: lijstje software voor verse ubuntu installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/27, 19:00:57 »
Op de wiki staan trouwens wel verschillende programma's uitgelegd: http://wiki.ubuntu-nl.org/WerkenMetUbuntu
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline evarie

  • Lid
Re: lijstje software voor verse ubuntu installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/27, 22:15:31 »
Showfoto is er een. Alleen in ubuntu gnome krijg ik geen pictogram in het applicatie menu? Dus hoe kan ik dat dan wel mogelijk maken?

Nog meer zoekwoorden voor de synaptic of op internet voor software programma's/applicaties?
« Laatst bewerkt op: 2011/01/27, 22:25:01 door evarie »

Re: lijstje software voor verse ubuntu installatie
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/27, 22:27:16 »
We hebben op de wiki al:

Werken met Ubuntu
Windows Programma-alternatieven

Daarbij als aanvulling Pjotr's siite en mijn site en ook mijn site heeft een lijstje met Windows Programma-alternatieven (en dat is op zowel Ubuntu als Kubuntu gericht). Lijkt mij meer dan voldoende toch? :)

Re: lijstje software voor verse ubuntu installatie
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/30, 12:58:56 »
Met Ubuntu kan je vrij installeren/ uitproberen wat je wilt.
Installatie en deïnstallatie van progjes corrumperen je systeem eigenlijk niet. (Dit in schril contrast met een Windows-based systeem)

Voorkeuren zijn nu eenmaal individueel; maar een vraag om een progje dat je noden invult kan je altijd stellen op dit forum. Ik heb b.v. voor AutoCad een linuxvervanger gevonden nml. Bricksys (wel betalend) ook via een tip van een forumlid.

De tips op de sites van Vistaus (Kubuntu) en Pjotr vullen de basisbehoeften zeer zeker in, en maken een Wikilijstje een beetje overbodig.

Probeer eerst te peilen naar wát precies je nodig hebt om met een systeem te werken. Het Softwarecentrum van Ubuntu catalogeert op een intuïtieve manier de progjes die beschikbaar zijn.
Wat wel en niet goed voor je werkt is een in te vullen eigen vraag.
B.v.: er zijn veel mensen die graag met Thunderbird als mailclient werken, en toch is het standaardprogramma Evolution zeker niet minder goed (ik gebruik het voor Hotmail; Gmail; en Telenet-server). Je kent pas het verschil als je er mee werkt--> uitproberen dus !
Dat is ook het leuke van Ubuntu, je kan het volledig personaliseren naar eigen noden en wensen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Joshua822

  • Lid
Re: lijstje software voor verse ubuntu installatie
« Reactie #8 Gepost op: 2011/02/02, 19:16:05 »
Om eerlijk te zijn zou een artikel met daarin vervangers voor Windows-programma's toch wel meerwaarde hebben. Ik zal er zodra ik tijd heb ( dit weekend ) eens naar kijken.

Offline heir4c

  • Lid
Re: lijstje software voor verse ubuntu installatie
« Reactie #9 Gepost op: 2011/02/02, 19:24:43 »
@Evarie,
Laat ze gewoon eens het UbuntuSoftwareCenter doorlopen. Programma's genoeg.
Je hebt ook nog: http://www.getdeb.net/welcome/
Maar dat zijn dan .deb bestanden buiten de programma's in Ubuntu zelf.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: lijstje software voor verse ubuntu installatie
« Reactie #10 Gepost op: 2011/02/02, 21:26:09 »
Om eerlijk te zijn zou een artikel met daarin vervangers voor Windows-programma's toch wel meerwaarde hebben. Ik zal er zodra ik tijd heb ( dit weekend ) eens naar kijken.

We hebben al een wikipagina over Windows-vervangers; ik vul hem zelfs zo nu en dan nog aan (hou hem gesynchroniseerd met dezelfde pagina op mijn website) ;)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: lijstje software voor verse ubuntu installatie
« Reactie #11 Gepost op: 2011/02/02, 22:35:11 »
Ter info, ik meen dan Vistaus deze pagina bedoelt: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/WindowsVervangers
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: lijstje software voor verse ubuntu installatie
« Reactie #12 Gepost op: 2011/02/02, 22:44:44 »
Zeer juist, beste Rachid. Overigens klopt het niet dat er staat dat de pagina verouderd is, want dat is ie niet.

Re: lijstje software voor verse ubuntu installatie
« Reactie #13 Gepost op: 2011/04/12, 17:56:50 »
Op onze Sourceforge pagina houd ik een map bij met meta-pakketten. Dat zijn installatiepakketten waarin zelf geen software zit maar die wel andere pakketten uit de repositories voor je kunnen installeren. Op het moment hebben we in de map "Ubuntu software bundles" pakketten voor de meest populaire toepassingen en natuurlijk alle basisbenodigdheden zoals audio/video ondersteuning.

Zit jouw smaak er niet tussen dan kan je ook gemakkelijk zelf een meta-pakket maken waarin je jouw favoriete programma's kan aangeven. Daarvoor kan je mijn Meta package creator gebruiken, dat is een simpele GUI waarmee je binnen een paar klikken een meta-pakket kan genereren.
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN