Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe gaat het verder met pkexec?  (gelezen 436 keer)

Hoe gaat het verder met pkexec?
« Gepost op: 2014/11/13, 20:08:17 »
De laatste tijd hoor ik wat over de term pkexec.
Wat iets nieuws zou moeten zijn voor sudo, gksu, gksudo, sudo -i en misschien nog wel meer.
(Ben nog maar een beginner dus)
Nou heb ik een beetje dit topic doorgelezen: http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=81554.0
Maar daar werd verder niet meer op gereageerd na oktober 2013.

Dus mijn vraag is: Is hier al wat meer over bekend?
Als ik nu b.v. pkexec thunar invoer in de terminal werkt dat nog niet bij mij.  :rolleyes:

peter@peter-pederoco:~$ pkexec thunar
Thunar: Kan display ‘’ niet opnenen
peter@peter-pederoco:~$

Nu werk ik met xubuntu dus mss werkt dat weer anders.
Of ben ik nog te vroeg met dit soort commando's?

Wie o wie kan daar nu al wat meer over vertellen (want ik leer graag) in wat begrijpelijke taal.  ???
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: Hoe gaat het verder met pkexec?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/11/13, 20:17:58 »
Dat komt omdat pkexec nog niet helemaal de standaard is in Ubuntu/Xubuntu[/i]. Zo los je de melding uit jou commando op: http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=86697.0

Verder kun je met pkexec naast root ook een andere gebruiker uitvoeren. Bijv. je hebt een gebruiker pederoco2. Dan doe je pkexec pederoco2 thunar en dan opent ie Thunar als gebruiker pederoco2 terwijl je gewoon in de omgeving van pederoco1 blijft. Als je niks opgeeft (dus gewoon pkexec thunar doet), dan hanteert ie standaard root (a la gksu dus).

Hopelijk helpt dit al een beetje :)

Re: Hoe gaat het verder met pkexec?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/11/13, 20:47:23 »
Ok ik heb die bash_alias aangemaakt en nu opent thunar (na het ingeven van het ww)
Is er ook nog verschil tussen gksu en gksudo? (behalve 2 letters) :P

En kan ik nu i.p.v. sudo of gksudo dit pkexec gebruiken?
Ik bedoel daarmee dat je pkexec voor alles kan gebruiken. Dus grafisch en via een terminal.
Dus als voorbeeld: pkexec apt-get update
Wat mij wel opvalt is dat als ik bovenstaande uitvoer dat het wel werkt, maar als ik dan pkexec apt-get upgrade in type, ik opnieuw mijn ww in moet voeren.
« Laatst bewerkt op: 2014/11/13, 21:20:59 door pederoco »
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Hoe gaat het verder met pkexec?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/11/13, 22:53:25 »
Ik bedoel daarmee dat je pkexec voor alles kan gebruiken. Dus grafisch en via een terminal.
Dus als voorbeeld: pkexec apt-get update
Wat mij wel opvalt is dat als ik bovenstaande uitvoer dat het wel werkt, maar als ik dan pkexec apt-get upgrade in type, ik opnieuw mijn ww in moet voeren.
pkexec heeft bepaalde mogelijkheden (advanced settings) maar volgens de pagina van de ontwikkelaar heeft sudo voor algemeen systeembeheer de voorkeur.
It is generally recommended to use sudo rather than pkexec, because sudo provides greater flexibity and security.
Zie ook man pkexec (en pas op met root!)
Citaat van: man pkexec
In the normal case (where administrator authentication is required every time pkexec is used), this is not a problem since if the user is an administrator he might as well just run pkexec bash to get root.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Hoe gaat het verder met pkexec?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/11/14, 11:14:09 »
@testcees, ik heb het gelezen en begrijp dat ik vooralsnog beter sudo en gksudo kan gebruiken op mijn systeem.

Maar nog een vraag: Als ik b.v. sudo mousepad invoer en mijn ww in de terminal of ik voer gksudo mousepad in en moet dan mijn ww in een apart venster invoeren, dan opent in beide gevallen mousepad met root rechten.

Wat is daar het verschil? En ,als dat er is, waarom?
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.