Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?  (gelezen 57395 keer)

Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #200 Gepost op: 2020/02/12, 18:22:16 »
Mijn oudste laptop is een Acer uit 2005, die werkt nog wel maar niet van harte. De nieuwste is een HP Pavilion uit 2014. En nog een Dell Latitude  uit 2011. De HP heeft vrij lang nog win 10 gedraaid, sinds een maand draait ie LMDE3.
Kubuntu 20.04

Offline Rik123

  • Lid
Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #201 Gepost op: 2020/02/13, 10:09:45 »
Mijn oudste laptop is een Acer uit 2005, die werkt nog wel maar niet van harte.
Het is maar wat je gewend bent, vergeleken mijn mijn laptop draait bijna alles wat ik tegenkom niet van harte..ik vergeet niet mij eerste pc, met een Intel 80286, 40 mb HD en twee floppy drives, dat ging prima met DOS (besturingssysteem), was nog leuk ook om  te doen: de commando's  onthouden en het had iets magisch  =D   ..maar er kwam  schil om dos, het werd steeds mooier en nog mooier, en steeds trager  ^-^    eigenlijk net als met de Linux distros, het oog wil ook wat

Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #202 Gepost op: 2020/02/13, 13:18:24 »
Ah er wordt weer druk gesproken over oude barrels.
Mooi!

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #203 Gepost op: 2020/02/13, 13:56:01 »
Je kan de oude barrels nog langer in leven houden als je er een (goedkope low end) SSD in stopt. Mijn ervaring is dat je met een oude pc (P5k mobo, Intel E8400, 8 GB intern) met een SSD als systeemschijf prima kan werken. En dit geheel komt uit 2008...

OK, het was toen een redelijk populaire snelle processor, maar als je die dus 12 jaar later nog prima kan gebruiken dan was het een goede aanschaf.

Offline wowo

  • Lid
Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #204 Gepost op: 2020/02/13, 14:31:12 »
Mijn "barrel":
Aldi Medion Model: PC MT 6
Type: MED MT 224A
Pentium 4 (3.00gHz)
Moederbord MS-7012 (Ram geheugen geloof ik 4GiB) .

Ik had hem bijna afgeschreven want met Xubuntu 32 bit liep ie niet meer.
Gisteren Bodhi Linux legancy (32bit) erop gezet en hij loopt weer als en zonnetje.
Heb gewoon nog een 160GB harde schijf erin zitten en daar past die 6GB Bodhi prima op. :)

Deze desktop stamt volgens mij uit 2004 (als mijn geheugen me niet in de steek laat).
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #205 Gepost op: 2020/02/13, 15:05:35 »
..maar er kwam  schil om dos, het werd steeds mooier en nog mooier, en steeds trager  ^-^    eigenlijk net als met de Linux distros, het oog wil ook wat

Toch ook zijn voordeel. Zonder de schil om linux had ik er nooit aan begonnen. Toen al was ik met linux bekend dankzij een fanatieke linux kennis, maar dat spartaanse zwarte scherm weerhield me ervan eraan te beginnen.
Ikzelf ben echt wel thuis in dos-prompt en terminal gedoe, maar voor normaal gebruik is een handig schilletje toch wel prettiger. Laat staan voor andere gezinsleden hier.

Ja mooie tijd met dos. Ik ben wel begonnen met 3.11 maar daar was dos nog zwaar aanwezig. Ook onder xp nog onmisbaar voor bepaalde handelingen die xp zelf niet uit wilde voeren, en jammer dat het later zwaar beperkt is geworden.
Oude barrels is leuk, maar ik hoef toch ook niet zo nodig terug naar de steentijd muurschilderingen.

tablet laptop op school verplicht betaalt
ouderbijdrage voor laptop of tablet altijd vrijwillig
Dit zegt de rijksoverheid

m.i. moet de school er ook voor zorgen, wanneer een bepaald type (Apple?) of een bepaald OS (Windows / IOS /MacOS) verplicht wordt gesteld.
Je moet m.i. dan ook altijd een vrije keuze hebben!

Thanks. Allemaal bekend hier Ron. :thumbsup:

Die vrije keuze heb je ook. Je wordt niets verplicht.
Ouderbijdrage is altijd al vrijwillig geweest. Maar hoe troost je je kind als het niet mee mag doen met activiteiten zoals schoolreisje?
Zij volgen toch hun plicht op door je een "prachtig tegemoetkomend aanbod" te doen?
Maar laat je je kind dan buitenbeentje zijn door uitblijven van laptop? En hoe moet het over gaan, en slagen zonder leermiddelen?
Voor wat betreft "gratis schoolmiddelen". Tjah, die worden beschikbaar gesteld. Op school staan computers beschikbaar. Maar daar kunnen ze in de klas niets mee. Laptops in de klas zullen ook wel beschikbaar komen, maar dat is ook niet handig met huiswerk heen en terug meenemen en zo.

Joh, die "vrije keuze" wordt altijd geboden. :evil: Daar gaat het niet om. Het gaat om de gevolgen. En dáár "kies je dan zelf voor want je had andere opties", zeggen ze dan lekker makkelijk. Dat ken ik voortaan wel.  ;)  =D

Vooralsnog ging het met eerdere kids prima met linux. Nu met laptop zal het niet veel anders lopen, mits er geen .exe's gedraaid hoeven worden. En dat verwacht ik ook niet, aangezien meeste leermateriaal van derden-partijen webbased aangeboden wordt. Dus hoogstwaarschijnlijk wordt het gewoon een betaalbaar door linux gewoon snel ouder barreltje.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/13, 15:16:21 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Rik123

  • Lid
Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #206 Gepost op: 2020/02/13, 15:18:41 »
Je kan de oude barrels nog langer in leven houden als je er een (goedkope low end) SSD in stopt. Mijn ervaring is dat je met een oude pc (P5k mobo, Intel E8400, 8 GB intern) met een SSD als systeemschijf prima kan werken. En dit geheel komt uit 2008...

OK, het was toen een redelijk populaire snelle processor, maar als je die dus 12 jaar later nog prima kan gebruiken dan was het een goede aanschaf.
Ik had deze een  week een HD vervagen  (dualcore/ 2007 ) door een nieuwe  met 7.200 rpm..wat een verschil, heel veel opslag voor relatief weinig geld, veel sneller dan de originele hd.. een SSD heb je een tip?  Misschien boeiend om te bekijken  ^-^  : https://youtu.be/v7YBCynA-b0
@partyrabbit, als je geen schil kent, mis je het ook niet.. mijn eerste "schil" was volgens mij pc-tools... een soort menu  :D   Edit:  PC-tools, en wat waren we er blij mee https://winworldpc.com/product/pc-tools/7x

« Laatst bewerkt op: 2020/02/13, 15:21:28 door Rik123 »

Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #207 Gepost op: 2020/02/13, 15:26:54 »
Ik ken het. Ik weet het. Die kennis heeft mij jarenlang enthousiast proberen te overtuigen door me altijd weer achter het beeldscherm te sleuren, omdat hij mijn computerkennis kende en wel wist dat ik het aan zou kunnen. Zonder resultaat want mij toch te spartaans.

Dat was een grote linux gek, voorvechter, en ook nog beroepsmatig, ondernemer, programmeur. Goed mogelijk zelfs dat sommigen van de oude garde hier hem kennen, want hij was erg actief in de (unix en) linux wereld. Jaren '90 en daarna was dat.
Voor wiens gedachten nu geprikkeld zijn ... voornaam met een B, achternaam (en bedrijfsnaam destijds) met een E. Aub geen namen gaan roepen hier, dan ff PM doen. Best benieuwd hoe het nu met hem is want jaartje of 10 niet meer gesproken. [al terug gevonden op het net]
« Laatst bewerkt op: 2020/02/13, 15:46:07 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #208 Gepost op: 2020/02/14, 14:36:39 »
Om een indruk te geven wat je met "ouwe barrels" voor elkaar kunt krijgen hier dus een setje screenshots van een tripleboot machine met 2 x Xubuntu 18.04 LTS en Manjaro 18.1.5 (Xfce, voorheen i3WM):



Afbeelding 1: Drie Linuces in een hele ouwe doos (en ze doen het nog steeds geweldig!)

Let op: originele afbeelding is 4000x3000 pixels. Klik op de afbeelding om te vergroten.

Nog even wat specs samengevat, zodat jullie kunnen zien dat het hardwarematig geen brulijzer met hele dikke specs is, maar desondanks nog steeds hele moderne software kan draaien zonder te mekkeren:

[marqeaux@Linux ~]$ inxi -Fxz

Machine:   Type: Laptop System: Hewlett-Packard product: Compaq Presario CQ60 Notebook PC v: F.24
           serial: <filter>
           Mobo: Wistron model: 303C v: 08.40 serial: <filter> BIOS: Hewlett-Packard v: F.24 date: 09/03/2008
CPU:       Topology: Dual Core model: AMD Athlon QL-60 bits: 64 type: MCP arch: Turion X2 Ultra rev: 1
           L2 cache: 1024 KiB
           flags: lm nx pae sse sse2 sse3 svm bogomips: 7599
           Speed: 950 MHz min/max: 950/1900 MHz Core speeds (MHz): 1: 950 2: 950
Graphics:  Device-1: NVIDIA C77 [GeForce 8200M G] vendor: Hewlett-Packard driver: nouveau v: kernel
           bus ID: 02:00.0
           Display: x11 server: X.Org 1.20.7 driver: nouveau unloaded: modesetting resolution: 1366x768~60Hz
           Message: No advanced graphics data found on this system.
Audio:     Device-1: NVIDIA MCP72XE/MCP72P/MCP78U/MCP78S High Definition Audio vendor: Hewlett-Packard
           driver: snd_hda_intel v: kernel bus ID: 00:07.0
           Sound Server: ALSA v: k4.19.102-1-MANJARO
Network:   Device-1: NVIDIA MCP77 Ethernet vendor: Hewlett-Packard driver: forcedeth v: kernel port: 30f8
           bus ID: 00:0a.0
           IF: enp0s10 state: down mac: <filter>
           Device-2: Qualcomm Atheros AR928X Wireless Network Adapter vendor: Hewlett-Packard driver: ath9k
           v: kernel port: 4000 bus ID: 07:00.0
           IF: wlp7s0 state: up mac: <filter>
Drives:    Local Storage: total: 233.00 GiB used: 23.97 GiB (10.3%)
           ID-1: /dev/sda vendor: Toshiba model: MK2552GSX size: 232.89 GiB
           ID-2: /dev/sdb type: USB vendor: Generic model: Multi-Card size: 120.1 MiB
Partition: ID-1: / size: 29.06 GiB used: 12.86 GiB (44.2%) fs: ext4 dev: /dev/sda2
           ID-2: swap-1 size: 2.87 GiB used: 5.3 MiB (0.2%) fs: swap dev: /dev/sda6
Sensors:   System Temperatures: cpu: 62.0 C mobo: N/A gpu: nouveau temp: 53 C
           Fan Speeds (RPM): N/A
Info:      Processes: 148 Uptime: 55m Memory: 1.70 GiB used: 988.4 MiB (56.8%) Init: systemd Compilers:
           gcc: 9.2.0 Shell: bash v: 5.0.11 inxi: 3.0.37

Als dit kan op zulke oude machines, dan is dat toch doodzonde om deze apparaten zó makkelijk af te danken? Ik zie vaker met lede ogen aan dat mensen veel te snel naar de lokale computerboer rennen of online een nieuwe machine bestellen, alleen maar om Microsoft en het computermerk weer extra te spekken. Ik zou bijna als slogan willen gebruiken: "Bespaar in je portemonnee, met Linux kan je machine weer jaren mee!" En naast de besparing die het je oplevert krijg je er óók nog eens een veel beter besturingssysteem bij! En geen extra kosten achteraf voor het aanschaffen van (vaak dure) extra software. Triple winst!  =D
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #209 Gepost op: 2020/02/15, 08:53:53 »
De factor gaming speelt ook mee. Gaming onder Linux roert zich wel edoch niet zo voortvarend is mijn indruk. Emulatie van windows games is mogelijk en in veel gevallen nog goed ook en toch.... Misschien in wezen dezelfde oorzaken als het steeds maar voor windows blijven kiezen. Onbekend maakt onbemind, gevoel, gewenning, commerciele overvoering etc etc etc.

Mijn zwaarste machine echter is uit 2010. Een ssd en een goede gpu maakt dat de games die ik nog speel onder Windows nog immer goed draaien zij het met wat horten en stoten soms. Men kan alhier vast wel invullen hoe soepel de linux installatie loopt die er op staat.....
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline PKing

  • Lid
Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #210 Gepost op: 2020/02/15, 09:02:38 »
Mijn oudste laptop is een Acer Aspire 5310 uit 2007 die ik wel aangepast heb naar een dual core T7600 cpu en 2GB geheugen en een goedkope SSD, daar draait Xubuntu verder probleemloos op.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline h2o

  • Lid
Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #211 Gepost op: 2020/02/18, 20:46:38 »
Ik werkte tot voor kort ook nog op een 'oud barrel', een HP 6710b
Hier de specs: https://nl.hardware.info/laptops.18/hp-compaq-6710b.56274. Ik heb er wel 4 GB RAM in zitten.

Het is een laptop uit 2008. Op dit forum lees ik weleens van enorme snelheidswinsten van een SSD schijf en wilde dat eens proberen. Op ReplaceDirect de goedkoopste SSD aangeschaft. een Kingston SSD van 120 GB en hier het resultaat:  Een enorme snelheid. Opstarten vanuit power on tot login scherm van 65 naar 18 seconden.
Nu denk ik er serieus aan om hem weer opnieuw in te zetten. Zoveel scheelt het niet met mijn huidige werklaptop: HP 250 G6 met een i3 processor 7th gen.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/18, 21:01:34 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #212 Gepost op: 2020/02/19, 04:54:32 »
Oude barrels zijn in principe bruikbaar, maar je moet wel opletten welke DE je gebruikt in relatie tot je hoeveelheid werkgeheugen.

Verder zorgt een SSD voor een veel responsiever systeem, waardoor de gebruikerservaring veel beter wordt.

Zelf gebruik ik Kubuntu op mijn systeem, maar mijn afdankertjes die ik doneer aan scholen voorzie ik meestal van een getweakte Bodhi linux.

Xfce en LXQt zijn in mijn beleving niet minder RAM geheugen intensief meer dan KDE en zet ik dus niet meer in op oude barrels.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #213 Gepost op: 2020/02/19, 08:12:29 »
Inderdaad zoals Vincent al aangeeft:


op een ouder systeem zet ik ook véél liever Bodhi Linux dan Xfce of Lubuntu ... met een SSD van amper 20€ heb je nog een raket van een machine als je dat verkiest. Moksha is grafisch dan nog stukken mooier om zien en ook een knappe bootsplash maken het feestje compleet. Maar Bodhi is wat mij betreft dé lichtgewicht distro bij uitstek .

Offline PKing

  • Lid
Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #214 Gepost op: 2020/03/12, 21:11:35 »
Heb hier een oude Acer 1360 laptop, maar die geeft toch wel problemen :)
Kan niet van USB opstarten, maar dat los ik dan wel op met plop bootmanager, maar heb nu allerlei lichte distro's geprobeerd, maar krijg het niet echt werkend.
Lubuntu krijg ik er wel op maar met geen mogelijkheid wifi aan de gang te krijgen en loopt niet echt soepel.

Dus dat wordt wel een uitdaging, maar daar hou ik wel van....
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #215 Gepost op: 2020/03/12, 21:18:28 »
Al poging gedaan met antiX?
https://antixlinux.com/about/
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Offline PKing

  • Lid
Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #216 Gepost op: 2020/03/12, 21:22:56 »
Heb ik geprobeerd, maar die installeert niet met een grafische omgeving, en uit al die scripts wordt ik niet wijs uit:-)

Het moet wel leuk blijven.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #217 Gepost op: 2020/03/12, 21:24:08 »
Heb ik geprobeerd, maar die installeert niet met een grafische omgeving, en uit al die scripts wordt ik niet wijs uit:-)

Het moet wel leuk blijven.

Dan moet je Gentoo gaan proberen.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #218 Gepost op: 2020/03/12, 21:29:57 »
Citaat
Heb ik geprobeerd, maar die installeert niet met een grafische omgeving, en uit al die scripts wordt ik niet wijs uit:-)
Dit probleem ben ik niet tegen gekomen en het beestje was 19 oud en ook met plop.
Maar was niet veel waard , klikte filmke aan in youtube na 15 min kwan de eerste  noot ...lol.
Idd.moet leuk blijven ;)
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #219 Gepost op: 2020/03/12, 23:57:26 »
Heb hier een oude Acer 1360 laptop, maar die geeft toch wel problemen :)
Kan niet van USB opstarten, maar dat los ik dan wel op met plop bootmanager, maar heb nu allerlei lichte distro's geprobeerd, maar krijg het niet echt werkend.

Geen usb? Toch wel een DVD speler als ik de specs zie?
En volgens de specs uit te breiden tot 2Gb intern? Dat moet genoeg zijn.

Acer 1360 is wel een oudje.
Maar hier draait een Dell Inspiron 1200 (=vergelijkbaar) met Bodhi toch nog best goed (mits geen zware sites als YT). Al gebruiken wij die nog voor wat simpele dingen, en eigenlijk te weinig.
Bodhi is nog net te installeren met een CD.

Wifi in de Dell is een action dongeltje, wat simpel aan de praat ging met hulp van dit forum en dan met name Maurice.

En er heeft ook Lubuntu op gestaan, maar dat ging inderdaad net niet lekker.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt. Succes!
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #220 Gepost op: 2020/03/13, 01:03:04 »
Heb ik geprobeerd, maar die installeert niet met een grafische omgeving, en uit al die scripts wordt ik niet wijs uit:-)

Het moet wel leuk blijven.
Jammer als een hele oude laptop zo oud is dat er bijna niks meer op draait. Wellicht dat er nog een Puppy-achtige distro op kan draaien?

Zelf vanavond weer even mijn IBM Thinkpad R52 voorzien van de laatste updates. Dat was alweer ruim een maand geleden dat ik het apparaat aan gezet had. De laptop is inmiddels 15 jaar oud (3 jaar geleden gekocht op de vrijmarkt voor 2 euro, inclusief een laptoptas, allebei in ongeschonden staat), maar kan Xubuntu nog prima draaien. Toegegeven, ik heb er 2 jaar geleden een geheugenstripje bij geprakt, dus hij draait nu op 1.5GB geheugen. Het beestje doet het prima en eigenlijk zonder haperingen.

Hier een screenshot van het bureaublad:


Afbeelding 1: Xubuntu 18.04 LTS op een 15 jaar oude laptop. Klik op de afbeelding om te vergroten.

Ik heb expres het uiterlijk een beetje Windows 2000/XP achtig gelaten, omdat dit wel past bij het oude machientje. Lekker oldskool...  :)

Hieronder nog even de specs van de machine. De gegevens zijn ietwat verouderd, aangezien dit gegenereerd is vóórdat ik de update draaide:
marqeaux@IBM-Thinkpad-R52:~$ inxi -Fxz
System:    Host: IBM-Thinkpad-R52 Kernel: 4.15.0-74-generic i686 bits: 32 gcc: 7.4.0
           Desktop: Xfce 4.12.3 (Gtk 2.24.31) Distro: Ubuntu 18.04.3 LTS
Machine:   Device: laptop System: IBM product: 185869G v: ThinkPad R52 serial: N/A
           Mobo: IBM model: 185869G serial: N/A BIOS: IBM v: 70ET40WW (1.04 ) date: 06/02/2005
Battery    BAT0: charge: 22.3 Wh 99.6% condition: 22.4/47.5 Wh (47%)
           model: SANYO IBM-92P1075 status: Charging
CPU:       Single core Intel Pentium M (-UP-) arch: Dothan rev.8 cache: 2048 KB
           flags: (nx pae sse sse2) bmips: 3457 speed: 1733 MHz (max)
Graphics:  Card: Intel Mobile 915GM/GMS/910GML Express Graphics Controller bus-ID: 00:02.0
           Display Server: x11 (X.Org 1.19.6 ) drivers: intel (unloaded: modesetting,fbdev,vesa)
           Resolution: 1024x768@60.00hz
           OpenGL: renderer: Mesa DRI Intel 915GM x86/MMX/SSE2 version: 1.4 Mesa 19.2.1 Direct Render: Yes
Audio:     Card Intel 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) AC'97 Audio Controller
           driver: snd_intel8x0 ports: 1c00 18c0 bus-ID: 00:1e.2
           Sound: Advanced Linux Sound Architecture v: k4.15.0-74-generic
Network:   Card-1: Broadcom and subsidiaries NetXtreme BCM5751M Gigabit Ethernet PCIE
           driver: tg3 v: 3.137 bus-ID: 02:00.0
           IF: enp2s0 state: down mac: <filter>
           Card-2: Intel PRO/Wireless 2200BG [Calexico2] Network Connection
           driver: ipw2200 v: 1.2.2kmprq bus-ID: 04:02.0
           IF: wlp4s2 state: up mac: <filter>
Drives:    HDD Total Size: 40.0GB (32.7% used)
           ID-1: /dev/sda model: FUJITSU_MHT2040A size: 40.0GB
Partition: ID-1: / size: 23G used: 12G (52%) fs: ext4 dev: /dev/sda1
           ID-2: swap-1 size: 1.08GB used: 0.00GB (0%) fs: swap dev: /dev/sda3
RAID:      No RAID devices: /proc/mdstat, md_mod kernel module present
Sensors:   System Temperatures: cpu: 40.0C mobo: 35.0C
           Fan Speeds (in rpm): cpu: 3331
Info:      Processes: 141 Uptime: 39 min Memory: 252.6/1431.8MB Init: systemd runlevel: 5 Gcc sys: 7.4.0
           Client: Shell (bash 4.4.201) inxi: 2.3.56

Geen brulijzer meer voor huidige begrippen, maar ach.... ik dat vind ik juist leuk. Gewoon om te kijken hoeveel zo'n oud computertje nog bruikbaar is. :)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline h2o

  • Lid
Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #221 Gepost op: 2020/03/13, 11:51:38 »
@Marqeaux. Ziet er heel mooi uit. Kun je beschrijven welke thema's (iconen, gtk, gtk3) jij hebt gebruikt?
Een tip. Ik zie op het venster de rollup button staan (dat pijltje omhoog). Je kunt dat ook weglaten bij de instellingen van het vensterbeheer. Als je dan bij geavanceerd bij de actie bij een dubbelklik-actie i.p.v. maximaliseren op 'Venster oprollen' zet, dan heb je dezelfde werking.
« Laatst bewerkt op: 2020/03/13, 13:24:53 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #222 Gepost op: 2020/03/14, 13:02:17 »
@Marqeaux. Ziet er heel mooi uit. Kun je beschrijven welke thema's (iconen, gtk, gtk3) jij hebt gebruikt?
Een tip. Ik zie op het venster de rollup button staan (dat pijltje omhoog). Je kunt dat ook weglaten bij de instellingen van het vensterbeheer. Als je dan bij geavanceerd bij de actie bij een dubbelklik-actie i.p.v. maximaliseren op 'Venster oprollen' zet, dan heb je dezelfde werking.
Ik installeer in principe nooit extra thema's en probeer zoveel als mogelijk dingen voor elkaar te krijgen met wat al beschikbaar is op het systeem. Weet even niet meer uit het hoofd welk thema dit is (laptop zit weer netjes in zijn tas). Maar als ik 'm weer opstart zal ik het wel even terugkoppelen.

Enne... dat rollup knopje, die gebruik ik af en toe. Ik weet dat 'ie niet zo geliefd is, maar in sommige situaties vind ik 'm handig. Vandaar dat 'ie nog zichtbaar is. :)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #223 Gepost op: 2021/07/29, 14:22:56 »
Jawel, het is en blijft een leuk topic dus ik geef hier graag weer eens een slinger aan.

Onlangs een inmiddels stokoude Packard Bell dot S laptop voorzien van de laatste Antix. Een of ander simpel Logitec speakersysteem er op aangesloten: woofer, linker- en rechterspeaker en het ding functioneert nu prima als muziekinstallatie/radio/anderszins internettoegang tijdens het rommelen in de schuur.

Iemand anders nog oude meuk nieuw leven ingeblazen?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #224 Gepost op: 2021/08/01, 17:20:18 »
Ik heb thuis nog een oude macbook van 2007, met Xubuntu 20.04 64-bit erop. Ik heb er een goedkope ssd met 120 gb die ik van AliExpress heb gekocht ingezet en 2gb werkgeheugen is er nog goed mee te werken. Surfen over het internet gaat ook prima eigenlijk. Ik gebruik hem eigenlijk het meest om oude lp's te rippen. Daar is hij snel genoeg voor.
Hij ligt bij mij boven op zolder, want gek genoeg is het de enige laptop die ik heb die boven op zolder wel een goed signaal oppikt.
Mijn veel nieuwere Huawei Matebook D14 uit het jaar 2020 heeft toch vaak moeite om boven een goed signaal te krijgen