Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: deban is gecrashed  (gelezen 973 keer)

Offline peer

  • Lid
deban is gecrashed
« Gepost op: 2021/07/28, 10:02:59 »
Gisteren heb ik voor het eerst een serieuze crash meegemaakt met debian op mijn huis-desktop (acer)
Na het opstarten verscheen een zwart scherm met de mededeling:
error: attempt to read or write outside of disk 'hd0'.
Entering rescue mode
grub rescue>
Deze foutmelding heb ik gegoogled en de verschillende oplossingen uitgeprobeerd:
- https://unix.stackexchange.com/questions/285462/grub-error-attempt-to-read-or-write-outside-of-disk-hd0
- met bootrepairdisk
- met supergrub2disk
- met parted magic
- met debian install disk, advanced mode
Echter, geen enkel succes. Gelukkig heb ik de belangrijke data gebackupped.
Omdat debian 11 met een paar weken (14-08) uitkomt heb ik de laatste rc2 release gedownload en wilde ik deze installeren. Echter de installatie loopt vast omdat de partities niet gecreëerd kunnen worden. Disk error.
Vervolgens parted magicweer gestart en daarin smartctl bekeken. Inderdaad de disk heeft een aantal 'unrecoverable errors'.
Probleem zit dus niet in debian maar in de disk!!


Offline peer

  • Lid
Re: deban is gecrashed
« Reactie #2 Gepost op: 2021/07/28, 13:45:30 »
het liefste zou ik er een kleine ssd inzetten (heb ik nog liggen) aangevuld met een hdd voor data. Dit is echter een Acer mini-pc die helemaal volgebouwd zit. Ik zie geen lege aansluitingsmogelijkheid voor een extra ssd. het past er gewoon niet meer is.
En aangezien ik op de  pc behoorlijk wat fotoos heb staan heb ik toch al gauw 1Gb nodig.
Een 1Gb ssd is mij toch wat te duur voor deze tien jaar oude pc. Ik zet er dus een nieuwe 1gb hdd in.

Offline rico70

  • Lid
Re: deban is gecrashed
« Reactie #3 Gepost op: 2021/07/28, 16:14:04 »
Ik denk dat je 1 TB bedoeld, 1 GB is niet zoveel tegenwoordig  ;)

Offline peer

  • Lid
Re: deban is gecrashed
« Reactie #4 Gepost op: 2021/07/29, 09:03:22 »
je hebt helemaal gelijk.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: deban is gecrashed
« Reactie #5 Gepost op: 2021/07/29, 10:12:47 »
Vanuit een installatie/live Linux opstart DVD/USB een terminal openen (Ctrl+Alt+T)
inventariseer welke partities er op je harddisk staan met
sudo fdisk -l
Voor alle Linux partities voer je dan de opdracht
sudo fsck -p /dev/sdXY
uit, waar X staat voor de schijf en Y voor de partitie
dus bijvoorbeeld /dev/sda2
de -p staat voor automatische reparatie.
Mogelijk start daarna je PC weer normaal op.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Bloom

  • Lid
Re: deban is gecrashed
« Reactie #6 Gepost op: 2021/07/29, 10:57:23 »
het liefste zou ik er een kleine ssd inzetten (heb ik nog liggen) aangevuld met een hdd voor data. Dit is echter een Acer mini-pc die helemaal volgebouwd zit. Ik zie geen lege aansluitingsmogelijkheid voor een extra ssd. het past er gewoon niet meer is.
En aangezien ik op de  pc behoorlijk wat fotoos heb staan heb ik toch al gauw 1Gb nodig.
Een 1Gb ssd is mij toch wat te duur voor deze tien jaar oude pc. Ik zet er dus een nieuwe 1gb hdd in.
Een 1 TB hdd kost zo'n 51 euro, een 1 TB ssd zo'n 84 euro. Maar daarvoor heb je dan geen bewegende onderdelen en een véél hogere snelheid. Ik heb bij al mijn desktop-, notebook- en netbooksystemen de ingebouwde harde schijven vervangen door ssd's en daar heb ik nooit spijt van gehad. Beste beslissing ooit! Foto's moet je op een centraal opslagsysteem bewaren, zo ben je beschermd tegen een uitval van een harde schijf. En de beste bescherming tegen dataverlies zijn natuurlijk backups.

Offline peer

  • Lid
Re: deban is gecrashed
« Reactie #7 Gepost op: 2021/07/29, 14:22:49 »
als de pc verder helemaal goed was dan koos ik ook voor de sdd. Maar na ruim 10 jaar zitten er toch wel wat (kleine)_ probleempjes in. Nu wil ik hem zo goedkoop mogelijk aan de praat houden.
hdd is €35 en sdd is €87 volgens mijn zoektocht gisteren dus het verschil is iets groter.

Offline rico70

  • Lid
Re: deban is gecrashed
« Reactie #8 Gepost op: 2021/07/29, 15:24:17 »
Als je pc nog goed of goed genoeg werkt zou ik er toch een grotere schijf in zetten, al kan ik natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken.
Die schijf kan je evt later weer in een andere computer zetten

Offline peer

  • Lid
Re: deban is gecrashed
« Reactie #9 Gepost op: 2021/07/30, 08:14:54 »
Met "hdd regenerator" de defecte disk gedeeltelijk  gecontroleerd. Na zo'n 5 minuten waren er al meer dan 20 'bad sectors' gevonden. De test heb ik toen maar afgebroken. Een volledig test zou vermoedelijk meer dan 3 uur duren. Het aantal 'bad sectors'zou dan zo maar kunnen oplopen to 300 of meer.

Je kan met hdd regenerator de 'bad sectors' repareren maar dat is een proces waar ik niet zo veel vertrouwen in heb. Het is toch de plek waar je je gegevens opslaat. Dat moet toch betrouwbaar zijn. En in dit geval zijn er zoveel 'bad sectors' dat ik het niet eens ga proberen.


Offline Bloom

  • Lid
Re: deban is gecrashed
« Reactie #10 Gepost op: 2021/07/30, 10:24:07 »
Geen enkele schijf heeft het eeuwige leven en geen enkele opslagmedium biedt je een 100% betrouwbare opslag. Daarom moet je ook backups maken en bijhouden.

Offline peer

  • Lid
Re: deban is gecrashed
« Reactie #11 Gepost op: 2021/07/30, 11:27:12 »
Gelukkig heb ik ook de goede gewoonte om backups te maken.