Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu en Ubuntu Touch voor ons bedrijf!  (gelezen 7581 keer)

Ubuntu en Ubuntu Touch voor ons bedrijf!
« Gepost op: 2021/07/19, 16:50:07 »
Bij ons bedrijf draaien al onze PC's al 12 jaar op Ubuntu, twee werkstations draaien nog steeds probleemloos sinds 2012:-) Nu heb ik ook de Volla Phone met Ubuntu Touch aangeschaft omdat ik overweeg deze zakelijk te gebruiken. Ik loop echter tegen teveel bugs aan om deze phone echt goed te kunnen gebruiken. Op Apps downloaden blijft ie hangen, 3G of 4G internet en roaming aan blijft de Phone beweren dat er geen internet is, tenzij de Wifi aanstaat. Die ik echter liever regelmatig uitzet en er onderweg natuurlijk ook niet is. En zo zijn er meer issues waarvoor ikzelf te weinig tijd  wil vrijmaken om me in te lezen en ze te fixen. Moet mijn focus gebruiken voor andere dingen. Ook doen wij veel met Signal en krijg daarvoor de App er niet op die dit mogelijk maakt, vanwege punt 1 enz. Bij ons bedrijf zelf kunnen we ook regelmatig assistentie gebruiken voor ons netwerk en de werkstations. Dus wie goed is met Ubuntu PC, netwerk en Ubuntu Touch, neem contact met ons op en we zorgen voor een mooie uitwisseling of betaling. Jijzelf of iemand die je kent? Ik wil er graag alles aan doen om op ons groeiende bedrijf alles zoveel mogelijk linux gebaseerd te blijven doen, daarvoor kunnen we ondersteuning goed gebruiken
« Laatst bewerkt op: 2021/07/19, 17:28:25 door Groenbouwen »

Offline Basic-NL

  • Lid
Re: Ubuntu en Ubuntu Touch voor ons bedrijf!
« Reactie #1 Gepost op: 2021/10/16, 17:43:17 »
Hoi Groenbouwen,

Allereerst: ik ben niet de Linux systeembeheerder/hulp die je zoekt, maar wilde wel even reageren.

Ik vind het een heel mooi streven om alleen Linux te gebruiken in je bedrijf, ook voor mobiel. Alleen denk ik dat het voor dat laatste nu nog te vroeg is. Desktop Ubuntu Linux bestaat al lang en is al echt volwassen, je kunt er echt alles mee doen (mits je bepaalde proprietary software niet "nodig" hebt. En wellicht dat daarvoor voor bedrijven ook inmiddels cloud-oplossingen zijn via Ubuntu).
Mobile Linux staat nog in de kinderschoenen. Voor een gewone gebruiker is het te doen, afhankelijk van wat je zoekt in een smartphone. Ik gebruik nu al meer dan 1,5 jaar Ubuntu Touch als gewone gebruiker en ben er tevreden mee.
Maar als je bedrijfsmatig Signal nodig hebt, zou ik nog even wachten. Voor (o.a.) Ubuntu Touch bestaat een onofficiele app die Axolotl heet, en de vrijwilligers die hieraan werken doen echt hun stinkende best. Maar het is een kleine groep (een handjevol).
Dit is momenteel merkbaar omdat Signal op hun servers continue aanpassingen doet, en de vrijwilligers dit niet bijhouden.
Ze zijn bezig om Axolotl anders in te richten, zodat ze dit makkelijker kunnen doen, maar dit is nog werk in uitvoering.
Ook het app-aanbod via OpenStore (de app store van Ubuntu Touch) is nog beperkt, en niet alle apps werken even goed.
Er wordt gewerkt aan Waydroid (opvolger van Anbox) voor het draaien van Android apps, en dit gaat de goeie kant op, maar is ook nog in de test- en ontwikkelfase. Het is ook nog niet duidelijk of straks alle Android apps geinstalleerd kunnen worden/werken.
Volla Phone werkt inmiddels verder behoorlijk goed, mits "vers" geinstalleerd met de UBports installer (versie 0.8.8 of 0.8.9).
Wellicht dat iemand anders je een Google-loze Android (AOSP) versie kan adviseren waar Signal op werkt.

Vriendelijke groet,

Basic-NL
100% Linux sinds 07-2005, Nu: (PC) Xubuntu 22.04 LTS (Phone) Ubuntu Touch