Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 11.10 hoe verwijder ik Unity. ik wil gewoon de klassieke desktop!!!  (gelezen 13127 keer)

Offline kiemo

  • Lid
Re: Ubuntu 11.10 hoe verwijder ik Unity. ik wil gewoon de klassieke desktop!!!
« Reactie #25 Gepost op: 2011/09/09, 11:32:18 »
@Vistaus: Dat het zo simpel kan zijn :rolleyes:
Maakt Unity weer een stuk beter. Misschien kan ik er strax nog mee werken ook :D

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ubuntu 11.10 hoe verwijder ik Unity. ik wil gewoon de klassieke desktop!!!
« Reactie #26 Gepost op: 2011/09/09, 14:03:12 »
Iets aan die linkerbalk (de starter) toevoegen gaat als volgt:

-Open je favoriete programma
-Rechtsklik op het icoontje van je favoriete programma wat nu is verschenen in de starter
-Kies voor 'In Starter vastzetten'
-Nu staat ie in je starter :)

Of (nog simpeler):
- zoek het programma op in de dash (het zoekpaneel in goed NL)
- sleur-en-pleur het icoontje naar de starter

Re: Ubuntu 11.10 hoe verwijder ik Unity. ik wil gewoon de klassieke desktop!!!
« Reactie #27 Gepost op: 2011/09/09, 14:04:44 »
@markba: Dat kan ook ja, maar in VB is Unity te traag om lekker te kunnen slepen (TS draait Unity in VB) ;)

Re: Ubuntu 11.10 hoe verwijder ik Unity. ik wil gewoon de klassieke desktop!!!
« Reactie #28 Gepost op: 2011/09/09, 16:56:21 »
Wees blij dat ze die GNOME rommel er eindelijk uitgegooid hebben....

Gnome rommel  ??? ???
Als u de Gnome3shell bedoelt oke ,maar Gnome levert ook zeer goede programma´s.
Neem me niet kwalijk Wanda, ik had wat specifieker moeten zijn. Ik bedoelde de GNOME shell.

Offline kiemo

  • Lid
Re: Ubuntu 11.10 hoe verwijder ik Unity. ik wil gewoon de klassieke desktop!!!
« Reactie #29 Gepost op: 2011/09/22, 12:03:08 »
Ik ben nu al een tijdje met VB Unity aan het testen. En ik kan er nu goed mee werken.
Dus ik ga Unity gebruiken i.p.v. Gnome zodra 11.10 uitkomt.

Bedankt voor al jullie reacties

Groetjes,
Kim

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 11.10 hoe verwijder ik Unity. ik wil gewoon de klassieke desktop!!!
« Reactie #30 Gepost op: 2011/10/13, 22:50:01 »
Mocht je toch een wat vertrouwdere werkomgeving terug willen, dan is hier een stappenplan om Ubuntu om te bouwen:
http://sites.google.com/site/computertip/alternatief

De reden dat ik dit "halfdode" draadje weer omhoogschop, heeft te maken met de zoekfunctie van het forum: deze vraag gaat vaker spelen bij mensen, de komende tijd. Verwacht ik. En dan komen ze via de zoekfunctie al gauw uit bij dit draadje.  :)

Offline juliaan

  • Lid
Re: Ubuntu 11.10 hoe verwijder ik Unity. ik wil gewoon de klassieke desktop!!!
« Reactie #31 Gepost op: 2011/10/14, 19:10:53 »
Ik heb het  volgende gedaan: in terminal sudo apt-get install gnome-shell
daarna logout en klikken op het sterretje naast je naam.
Daar verschijnen de verschillende mogelijkheden.
Wat je verkiest aanklikken (Gnome Classic), je passwoord ingeven en alles ziet er ongeveer uit als vroeger

Offline Nardon

  • Lid
Re: Ubuntu 11.10 hoe verwijder ik Unity. ik wil gewoon de klassieke desktop!!!
« Reactie #32 Gepost op: 2011/10/15, 11:50:54 »
Ik denk dat je inderdaad het dichtste bij de Gnome 2 interface komt door gewoon Gnome Shell te installeren en dan de fall-back modus te gebruiken.. maar een beetje off-topic misschien, maar ik wil iedereen aanraden om (met 11.10) Unity eerst eens serieus te proberen voor een weekje of zo. Het is inderdaad een beetje wennen, maar dat is met alle nieuwe dingen. Echt, ik hen 11.04 over geslagen door Unity, maar sinds ik het een keer serieus heb geprobeerd vind ik het echt ideaal! 

Offline illya89

  • Lid
Re: Ubuntu 11.10 hoe verwijder ik Unity. ik wil gewoon de klassieke desktop!!!
« Reactie #33 Gepost op: 2011/10/15, 16:28:56 »
Ik vind het jammer dan ubuntu ons nu verplicht om over te stappen op unity. Ik dacht altijd ubuntu betekent vrijheid in tweaken.

Ik ga terug naar 10.04, ik vindt gewoon unity niet handig om te werken met veel openstaande schermen.

Jammer jammer :(

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 11.10 hoe verwijder ik Unity. ik wil gewoon de klassieke desktop!!!
« Reactie #34 Gepost op: 2011/10/15, 16:36:15 »
Ik vind het jammer dan ubuntu ons nu verplicht om over te stappen op unity. Ik dacht altijd ubuntu betekent vrijheid in tweaken.
Ubuntu verplicht je dat niet. Alleen kiezen ze voor een default desktop die jou niet bevalt. Maar je kan er nog altijd een andere installeren.

Dat Ubuntu geen klassieke gnome desktop meer heeft, heeft alles te maken met het feit dat die door Gnome niet meer verder ontwikkeld wordt. Dat ligt dus buiten Ubuntu. Het heeft geen zin dat Ubuntu software insluit die niet meer ontwikkeld wordt.

Het dichtste wat je nu bij de "klassieke" desktop kan komen, is door de "GNOME failback session" te installeren (zie Software center). Dan kan je bij het inloggen kiezen voor een Gnome 3 werkomgeving, die heel sterk aanleunt bij de klassieke Gnome 2.

Je kan altijd ook eens Xubuntu uitproberen. Ondertussen ook volledig grafisch te configureren, en heel sterk gelijkend op de klassieke Gnome. Lichter voor je systeem dan deze laatste, bovendien.

Offline petervs

  • Lid
Re: Ubuntu 11.10 hoe verwijder ik Unity. ik wil gewoon de klassieke desktop!!!
« Reactie #35 Gepost op: 2011/10/15, 16:52:54 »
Net als vanadium zegt, probeer eens Xubuntu uit. Ik vind het 'n verademing. Ik houd ook erg van eenvoud en Xubuntu heeft dat, maar het is duidelijk dat ook Xubuntu met de tijd is meegegaan, in het positieve dan.
Ubuntu MATE 16.04

Re: Ubuntu 11.10 hoe verwijder ik Unity. ik wil gewoon de klassieke desktop!!!
« Reactie #36 Gepost op: 2011/10/15, 17:07:02 »
Ik vind het jammer dan ubuntu ons nu verplicht om over te stappen op unity. Ik dacht altijd ubuntu betekent vrijheid in tweaken.

Ik ga terug naar 10.04, ik vindt gewoon unity niet handig om te werken met veel openstaande schermen.

Jammer jammer :(

Als je de Compiz-plugin voor dat overzicht van schermen aanzet, kun je heel makkelijk tussen je openstaande vensters schakelen.
Verder vanadium +1 aangaande vrijheid.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 11.10 hoe verwijder ik Unity. ik wil gewoon de klassieke desktop!!!
« Reactie #37 Gepost op: 2011/10/15, 17:50:41 »
Als je de Compiz-plugin voor dat overzicht van schermen aanzet, kun je heel makkelijk tussen je openstaande vensters schakelen.
- Standaard zullen, als je twee keer klikt op het icoon van de toepassing, alle vensters uitgespreid worden, zodat je ze goed kunt herkennen om er het gewenste uit te selecteren.
- Als je Alt+Tab gebruikt, en je blijft even op een icoon staan waarvoor meerdere vensters open zijn, dan zullen miniaturen van die vensters worden getoond. Dan kan je het gewenste venster nog selecteren met het toetsenbord.

Ik heb nooit begrepen hoe een klassieke takenbalk efficient werkt als je vele vensters open hebt.
- ofwel staan ze allemaal naast elkaar, en kan je onmogelijk het goede eruitpikken op basis van enkel het icoontje en nauwelijks tekst
- ofwel worden taken gegroepeerd, en wat is vanaf dan het verschil met Unity? Ook dan moet je twee keer klikken.
Bovendien staan knoppen op een takenbalk niet altijd op dezelfde plaats, wat voor Unity wel het geval is voor de "vastgepinde" toepassingen.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ubuntu 11.10 hoe verwijder ik Unity. ik wil gewoon de klassieke desktop!!!
« Reactie #38 Gepost op: 2011/10/15, 18:42:45 »
- Als je Alt+Tab gebruikt, en je blijft even op een icoon staan waarvoor meerdere vensters open zijn, dan zullen miniaturen van die vensters worden getoond. Dan kan je het gewenste venster nog selecteren met het toetsenbord.
Ja, dit is echt geniaal. Ipv dat alle schermen getoond worden in één lange rij, staat alles al overzichtelijk gegroepeerd. Wil je de groep NIET, dan Alt-Tab je er snel overheen, wil je groep WEL, dan wacht je gewoon eventjes. Je kunt overigens gewoon doorgaan met Alt-Tab'en (na het laatste venster in de groep gaat 'ie gewoon verder en wordt de groep vensters weer gegroepeerd) , maar je kunt ook de pijltjestoetsen gebruiken.

Ik heb nooit begrepen hoe een klassieke takenbalk efficient werkt als je vele vensters open hebt.
Ik ook niet. Toch zijn er hele volkstammen die dit vinden, getuige dit draadje.  ;)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 11.10 hoe verwijder ik Unity. ik wil gewoon de klassieke desktop!!!
« Reactie #39 Gepost op: 2011/10/15, 18:59:06 »
Ik heb nooit begrepen hoe een klassieke takenbalk efficient werkt als je vele vensters open hebt.
Ik ook niet. Toch zijn er hele volkstammen die dit vinden, getuige dit draadje.  ;)
Toen Windows 95 uitkwam, was dit toch een gigantische vooruitgang in takenbeheer boven Windows 3.1. In Windows 3.1 verschenen actieve taken als een icoon op de desktop, waar ze moeilijk te bereiken waren als er vensters boven waren. Wel was er al de Alt+tab mogelijkheid. Een populaire mogelijkheid om tussen vensters te schakelen, die nu verdwenen is, was Ctrl+Esc.  =D
« Laatst bewerkt op: 2011/10/15, 19:00:41 door vanadium »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ubuntu 11.10 hoe verwijder ik Unity. ik wil gewoon de klassieke desktop!!!
« Reactie #40 Gepost op: 2011/10/15, 19:56:50 »
Toen Windows 95 uitkwam, was dit toch een gigantische vooruitgang in takenbeheer boven Windows 3.1. In Windows 3.1 verschenen actieve taken als een icoon op de desktop, <lang verhaal>
We noemen het evolutie, telkens een stukje beter. Unity bouwt voort op bestaande paradigma's maar evolueert steeds verder en wordt steeds beter...

Offline illya89

  • Lid
Re: Ubuntu 11.10 hoe verwijder ik Unity. ik wil gewoon de klassieke desktop!!!
« Reactie #41 Gepost op: 2011/10/19, 16:01:52 »
Stel, ik ga vanaf nu xubuntu gebruiken?
Hoe erg verschilt dit dan van ubuntu 11.04 met Gnome instellingen? Ik bedoel in gebruik enz?

Zelfde programma's? Zelfde programma's? Zelfde instellingen?
Kan ik dan bv nog terecht op dit forum wanneer ik vragen heb? Want dit is een forum met veel users, Is het xubuntu forum dat ook?


Groeten Illya

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 11.10 hoe verwijder ik Unity. ik wil gewoon de klassieke desktop!!!
« Reactie #42 Gepost op: 2011/10/19, 16:04:51 »
Stel, ik ga vanaf nu xubuntu gebruiken?
Hoe erg verschilt dit dan van ubuntu 11.04 met Gnome instellingen? Ik bedoel in gebruik enz?
Niet veel. Xfce is nauw verwant aan Gnome, en heeft daar "onder de motorkap" veel mee gemeen. De gebruikerservaring lijkt sterk op die van de klassieke Gnome 2.

Citaat
Zelfde programma's? Zelfde programma's? Zelfde instellingen?
Voorzover er standaard niet de toepassingen bij zitten die je wil, kun je ze gewoon achteraf erbij installeren. Via het Ubuntu softwarecentrum bijvoorbeeld, want ook dat is standaard aanwezig in Xubuntu.

Citaat
Kan ik dan bv nog terecht op dit forum wanneer ik vragen heb?
Ja. Xubuntu is namelijk een volwaardig en zelfs officieel lid ("recognised derivative") van de Ubuntufamilie, die bestaat uit Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu, Lubuntu, Edubuntu, Mythbuntu en Ubuntu Studio:
http://www.ubuntu.com/project/about-ubuntu/derivatives

Erkende afgeleiden (recognised derivatives) hebben op dit forum dezelfde status als Ubuntu zelf: je kunt je vragen in alle forumonderdelen stellen. Wel is het handig als je bij je vraag vermeldt dat je Xubuntu gebruikt.

Meer over Xubuntu:
http://sites.google.com/site/computertip/xubuntu
« Laatst bewerkt op: 2011/10/19, 16:16:42 door Pjotr »

Offline Dave

  • Lid
Re: Ubuntu 11.10 hoe verwijder ik Unity. ik wil gewoon de klassieke desktop!!!
« Reactie #43 Gepost op: 2011/10/19, 16:28:21 »
Ik had in het softwarecentrum op gnome gezocht en daar kwam 3.2 in beeld.
Dat geïnstalleerd en met inloggen op gnome klassiek gezet.
Vrijwel hetzelfde als voorheen nu en zie ook weinig verschil met het andere uit de links hier boven.
ja de klok zit nu in het midden ipc rechts en de instellingen zitten nu ook onder de ladder van toepassingen.

Ben er alleen nog niet achter hoe mijn sneltoetsen in te stellen  :evil:

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ubuntu 11.10 hoe verwijder ik Unity. ik wil gewoon de klassieke desktop!!!
« Reactie #44 Gepost op: 2011/10/19, 16:39:02 »
Ik had in het softwarecentrum op gnome gezocht en daar kwam 3.2 in beeld.
Dat geïnstalleerd en met inloggen op gnome klassiek gezet.
Vrijwel hetzelfde als voorheen nu en zie ook weinig verschil met het andere uit de links hier boven.
ja de klok zit nu in het midden ipc rechts en de instellingen zitten nu ook onder de ladder van toepassingen.
Alt + rechtsklik en je kunt 'm verplaatsen.

Offline illya89

  • Lid
Re: Ubuntu 11.10 hoe verwijder ik Unity. ik wil gewoon de klassieke desktop!!!
« Reactie #45 Gepost op: 2011/10/19, 16:53:22 »
Ik had in het softwarecentrum op gnome gezocht en daar kwam 3.2 in beeld.
Dat geïnstalleerd en met inloggen op gnome klassiek gezet.
Vrijwel hetzelfde als voorheen nu en zie ook weinig verschil met het andere uit de links hier boven.
ja de klok zit nu in het midden ipc rechts en de instellingen zitten nu ook onder de ladder van toepassingen.

Ben er alleen nog niet achter hoe mijn sneltoetsen in te stellen  :evil:


Kan je ook de balk toepassingen/locaties/systeem/ terug beneden zetten?
Ik vraag het maar ter info want zelf gebruik ik momenteel terug 11.04.

Re: Ubuntu 11.10 hoe verwijder ik Unity. ik wil gewoon de klassieke desktop!!!
« Reactie #46 Gepost op: 2011/10/19, 22:17:58 »
Ik had in het softwarecentrum op gnome gezocht en daar kwam 3.2 in beeld.
Dat geïnstalleerd en met inloggen op gnome klassiek gezet.
Vrijwel hetzelfde als voorheen nu en zie ook weinig verschil met het andere uit de links hier boven.
ja de klok zit nu in het midden ipc rechts en de instellingen zitten nu ook onder de ladder van toepassingen.

Ben er alleen nog niet achter hoe mijn sneltoetsen in te stellen  :evil:


Kan je ook de balk toepassingen/locaties/systeem/ terug beneden zetten?
Ik vraag het maar ter info want zelf gebruik ik momenteel terug 11.04.

Die balk staat standaard onderaan als je voor GNOME Klassiek kiest ;)