Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hulp bij installeren (K)ubuntu op oude Acer  (gelezen 3038 keer)

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Hulp bij installeren (K)ubuntu op oude Acer
« Reactie #25 Gepost op: 2015/01/11, 10:26:47 »
Terugkomend op mijn eerder antwoord :  Het opruimen van je schijf is op dit moment prioriteit 1
Of heeft het te maken met mijn bijna-volle harde schijf?  > nog 4 Giga over, verdeeld over C en D.
Zie de Ubuntu-Wiki "Ubuntu 14.04 LTS (Trusty Tahr) installeren"
Citaat
Het minimum is 5 GB, maar voor een normaal werkend systeem is "minimaal" 8GB nodig (meer kan ook, in dit voorbeeld 20GB).   http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktop

Re: Hulp bij installeren (K)ubuntu op oude Acer
« Reactie #26 Gepost op: 2015/01/11, 17:15:12 »
@EZ-man:
Inderdaad, ik hou twijfel of het allemaal wel de moeite waard zal blijken te zijn/of het wel gaat lukken. Maar:
- Ik zal wat ruimte vrijmaken
- Ik ga TB onder windows proberen
- Partities verkleinen: dat is voor mij onontgonnen terrein, ga ik nu liever niet óók nog 's mee beginnen....
- Bijzondere hardware heb ik niet.
Ik meld met later weer.

Blijft nog steeds over de vraag:  heb je enig idee waarom ik niet verder kom dan het installeren van Wine (zie mijn vorige post)?


Offline EZ-man

  • Lid
Re: Hulp bij installeren (K)ubuntu op oude Acer
« Reactie #27 Gepost op: 2015/01/11, 17:52:23 »
Blijft nog steeds over de vraag:  heb je enig idee waarom ik niet verder kom dan het installeren van Wine (zie mijn vorige post)?

Waarom wine niet werkt, geen idee. Zorg eerst dat linux stabiel erop staat.

Je zal toch met de billen bloot moeten: Geef ons eens inzicht in de beschibare vrije ruimte van de schijf onder windows (en welke versie windows ?). Kom, geen ruimte breekt je ook onder windows op. En als partities aanpassen niets voor jou is dan komen we niet verder.  Voor Windows verwijs ik naar : http://support2.microsoft.com/
   
Neem anders contact op met een steunpunt bij jou in de buurt: http://ubuntu-nl.org/ondersteuning/steunpunten

Re: Hulp bij installeren (K)ubuntu op oude Acer
« Reactie #28 Gepost op: 2015/01/11, 20:26:45 »
Ik denk dat Windows Mail toevallig een programma is wat niet aan de praat te krijgen is onder Wine. Begrijpelijk ook, want Wine is geen volledig Windows-alternatief als het op programma's aankomt hoewel het wel steeds beter wordt. Dus een hoop programma's werken wel, een hoop niet (en sommige met speciale ingrepen).

Re: Hulp bij installeren (K)ubuntu op oude Acer
« Reactie #29 Gepost op: 2015/01/11, 21:27:22 »
Ik sta op het punt het op te geven...
Heb ruimte vrijgemaakt. Thunderbird in Windows geinstalleerd, het werkt. Maar om mails vanuit Windows Mail te kunnen binnenhalen moet ik dus een add-on installeren. Maar die komt weer met een file extension die ik niet kan openen.
En al die ellende dus allemaal nog vóórdat ik e.e.a. überhaupt in Xubuntu kan gebruiken. Om maar te zwijgen van het verder installeren van Wine, wat óók al niet lukt. En nog wat: Xubuntu afsluiten lukt ook al niet: hij blijft hangen op het afsluitscherm.

Hoe kan ik in contact komen met iemand in mijn regio? Ik woon in Panningen, Noord-Limburg en reis graag af naar hem/haar (zal wel een 'hem'zijn...) met mijn laptop. Iemand dus die mijn laptop éçht kan laten draaien met Xubuntu. Met (voorlopig ) dus ook die Windows-toepassing erin.
 

Re: Hulp bij installeren (K)ubuntu op oude Acer
« Reactie #30 Gepost op: 2015/01/11, 21:34:09 »
Nogmaals: ik denk niet dat het gaat lukken om Windows Mail onder Wine werkende te krijgen dus ik zou niet téveel dromen van "dus ook die Windows-toepassing erin".

Hier kun je de steunpunt zien en contacteren: http://steunpunt-almere.nl/steunpunten-nl-be/
(overigens zijn er ook best wat dames op dit forum, dus het is per se een 'hem')

Re: Hulp bij installeren (K)ubuntu op oude Acer
« Reactie #31 Gepost op: 2015/01/11, 21:37:32 »
Windows mail werkend krijgen in Xubuntu: sorry,ik ben even niet duidelijk geweest: ik probeer in Windows over te stappen naar Thunderbird en daar dus mijn mails naar toe te exporteren.  Om vervolgens in Xubuntu verder te gaan met Thunderbird (waar dan dus al mijn mails inmiddels in zitten)

Ter aanvulling nog: er is nu 12 Gig vrije ruimte - en Xubuntu is dus al geÏnstalleerd. En ik werk met Vista (vandaar Windows Mail).
Ik zie dat het dichtstbijzijnde officiële steunpunt Roermond of Geldrop is. Daar kan ik direct contact mee opnemen? Is mijn vraag (vorige post) heel raar?

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Hulp bij installeren (K)ubuntu op oude Acer
« Reactie #32 Gepost op: 2015/01/11, 22:03:57 »
en Xubuntu is dus al geÏnstalleerd.

Heel mooi! Nu kunnen we een goede inventarisatie maken van je systeem - op de linux manier.   ^-^  Dit is nodig om later te kijken of je alternatieve drivers nodig hebt.

Type in een terminal-scherm -  Ctrl + Alt + T  -  het volgende in:
inxi -v 5
Kopieer de uitkomst en plaats dat hier in je volgende bericht. 

Steunpunt: Als je voldoende tijd hebt om zelfstandig te leren werken met Linux / terminal / installeren software, dan is een steunpunt misschien niet nodig. Dat zal je dus zelf moeten beoordelen.

Wine: Wat wil je doen met dit "hulpstuk"? Zijn er speciale programma's / games die je wilt spelen?

Als voorbeeld: ikzelf gebruik Linux Mint 17, heb in het begin heb ik wel wat geinstalleerd onder wine, maar dat bleek ik voor de dingen die in doe op de laptop helemaal niet interessant te zijn. Maak voor jezelf duidelijk (en eventueel later op het forum) wat je wilt. Dat kan je nu nog niet overzien. In de loop van de week zal ik je wat links bijelkaar scharrelen, nadat je wat hints gegeven hebt (over je aandachtsgebieden). 

Offline MKe

  • Lid
Re: Hulp bij installeren (K)ubuntu op oude Acer
« Reactie #33 Gepost op: 2015/01/11, 22:28:01 »
Misschien een domme vraag, maar gebruikt windows mail pop3 of  imap?  Met imap zou het toch geen probleem moeten zijn?


Offline EZ-man

  • Lid
Re: Hulp bij installeren (K)ubuntu op oude Acer
« Reactie #35 Gepost op: 2015/01/11, 22:36:16 »
Misschien een domme vraag, maar gebruikt windows mail pop3 of  imap?  Met imap zou het toch geen probleem moeten zijn?

Kan volgens mij allebei het geval zijn. Ik dacht dat ms pas enkele jaren geleden voor hotmail (standaard) van pop naar imap is overgestapt.

Re: Hulp bij installeren (K)ubuntu op oude Acer
« Reactie #36 Gepost op: 2015/01/11, 23:02:23 »
Misschien een domme vraag, maar gebruikt windows mail pop3 of  imap?  Met imap zou het toch geen probleem moeten zijn?

Kan volgens mij allebei het geval zijn. Ik dacht dat ms pas enkele jaren geleden voor hotmail (standaard) van pop naar imap is overgestapt.

Hotmail is inmiddels alweer een hele tijd Outlook (outlook.com) en inderdaad gebruik die standaard IMAP maar POP3 is een optie.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Hulp bij installeren (K)ubuntu op oude Acer
« Reactie #37 Gepost op: 2015/01/11, 23:45:20 »
Hotmail is inmiddels alweer een hele tijd Outlook (outlook.com) en inderdaad gebruik die standaard IMAP maar POP3 is een optie.
@Vistaus: Ja, dat klopt, maar als je in het mailprogramma geen instellingen wijzigt, blijft het pop3.  Zelf heb ik gemerkt dat je dan een nieuw account moet aanmaken (aanpassen bestaand werkt niet). Gebaseerd op mijn ervaring in zowel linux met TB als op een iMac met Mail.

Re: Hulp bij installeren (K)ubuntu op oude Acer
« Reactie #38 Gepost op: 2015/01/11, 23:56:20 »
Hotmail is inmiddels alweer een hele tijd Outlook (outlook.com) en inderdaad gebruik die standaard IMAP maar POP3 is een optie.
@Vistaus: Ja, dat klopt, maar als je in het mailprogramma geen instellingen wijzigt, blijft het pop3.  Zelf heb ik gemerkt dat je dan een nieuw account moet aanmaken (aanpassen bestaand werkt niet). Gebaseerd op mijn ervaring in zowel linux met TB als op een iMac met Mail.

Dat is met @outlook.com-emailadressen allang niet meer het geval. Hij pakt nu wel degelijk standaard IMAP over EAS. Zo heb ik dat gemerkt bij Geary (mailclient voor Linux) en de mailclient op mijn smartphone.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Hulp bij installeren (K)ubuntu op oude Acer
« Reactie #39 Gepost op: 2015/01/12, 00:08:32 »
@vistaus: Voor dat je me verkeerd begrijpt.
@Vistaus: Ja, dat klopt, maar als je in het mailprogramma geen instellingen wijzigt, blijft het pop3.  Zelf heb ik gemerkt dat je dan een nieuw account moet aanmaken (aanpassen bestaand werkt niet).
Ik bedoel: van een bestaand account moet je in je mail-programma doen alsof je een nieuw account aanmaakt. Dan wordt inderdaad automatisch IMAP gekozen.  Daarna kan je dat "oude" account weggooien.Maar ..... als je geen instelling wijzigd in je mail-programma ....  etc.   ;) snap je ?  (Althans, dat is mijn ervaring, gebaseerd op .. etc. )

Offline MKe

  • Lid
Re: Hulp bij installeren (K)ubuntu op oude Acer
« Reactie #40 Gepost op: 2015/01/12, 06:44:16 »
Maar als het imap is dan zou thunderbird automatisch alle mail van outlook kunnen lezen, toch? Dan hoeft de TO alleen zijn email account instellen op Thunderbird.