Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Libreoffice wil niet meer werken met mijn bestanden op mijn synology nas  (gelezen 3097 keer)

Hallo,
Normaal gesproken kon ik alle bestanden benaderen en openen rechtstreeks vanaf de synology.
Maar sinds kort krijg ik de melding dat het bestand niet geopend kan worden want het is in gebruik door een onbekende gebruiker.
De bestanden zijn na heel lang wachten met grijs scherm, te openen als read-only.
Maar wegschrijven lukt dan niet.
Ik heb een DS110J met DSM 3.2-1955en gebruik ubuntu 13.04
De volgende regel staat  in mijn fstab van ubuntu staan:
192.168.178.50:/volume1/Documenten/      /media/Documenten      nfs      nouser,rsize=8192,wsize=8192,atime,auto,rw,dev,exec,suid 0 0 Heeft al 2 jaar gewerkt, maar nu in eens niet meer wie heeft hier ook problemen mee ?
Of beter gezegd wie heeft  een idee wat het kan zijn ?

Emil

Re: Libreoffice wil niet meer werken met mijn bestanden op mijn synology nas
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/26, 22:06:32 »
Heb dit eens gehad met een NAS van een ander merk. NAS uitschakelen, spanningsloos maken en daarna weer aansluiten en opstarten loste het probleem op.

Re: Libreoffice wil niet meer werken met mijn bestanden op mijn synology nas
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/26, 22:16:12 »
Heb dit eens gehad met een NAS van een ander merk. NAS uitschakelen, spanningsloos maken en daarna weer aansluiten en opstarten loste het probleem op.
Als ik mijn Nas opnieuw opstart(met spanningsloos maken van minstens 5 minuten)  dan kan ik inderdaad wel bij mijn bestanden, alleen stopt het feest na ongeveer een 1,5 uur.
Hierna heb ik weer het zelfde probleem, dan kan ik weer mijn libreoffice documenten niet openen.
Alle andere bestanden zoals pdf, mp3, avi en dergelijke gaan wel goed.
Ik dacht dat het eerst een rechten probleem was maar aangezien alle andere bestanden wel werken en alles wat ik met libreoffice moet openen niet, weet ik eigenlijk niet zo goed waar ik het moet zoeken.
Weet iemand of er iets in het nfs systeem is geweizigd of in libreoffice ?
Ik heb een stukje gevonden op internet over openoffice met het zelfde soort probleem en dat was rond 2009 al, kan het alleen niet weervinden  :o

Re: Libreoffice wil niet meer werken met mijn bestanden op mijn synology nas
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/29, 10:28:26 »
Hallo Emil,

Ben ook geen deskundige op dit gebied maar het is inderdaad wel vreemd dat alleen LibreOffice hier last van heeft. Hoe probeer je de bestanden te openen? Doe je dat vanuit Libre of via Bestanden? Missschien kun je beide eens proberen om te zien of dat hetzelfde resultaat oplevert.

Gaat het na die anderhalf uur wel goed met het opslaan van op dat moment geopende bestanden?

Edit:
Heb ook iets gevonden over oude versie van OpenOffice die niet goed werken met bepaalde versies van NFS. Zie http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1749910 In de laatste post daarvan staat een link naar een mogelijke oplossing (geen garantie van mijn kant). In die oplossing wordt een nolock parameter in fstab toegevoegd. Betekent voorzover ik weet dat bestanden niet meer gelockt worden zodat ze altijd te openen zijn.

Uit https://www.linuxquestions.org/questions/linux-software-2/libreoffice-document-locked-4175411219/ lijkt het inderdaad een probleem te zijn met het 'locken' van een bestand door Libre in combinatie met sommige NFS versies.

Zelf heb ik overigens geen aanpassingen in fstab gedaan. Ik laat de NAS bij het opstarten aankoppelen door Gigolo. Via Bestanden heb ik naar een aantal mappen op de NAS snelkoppelingen gemaakt (die zie je ook in het bestand openen dialoogvenster van Libre).

« Laatst bewerkt op: 2013/05/29, 10:47:50 door DirkJan »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Libreoffice wil niet meer werken met mijn bestanden op mijn synology nas
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/29, 15:56:57 »
Zoek eens de commando om alle netwerk mount te verbreken en weer te koppelen, in de terminal.
Indien dit werkt, maak dan 2 knoppen om dit via een icoon te doen.
Ben alleen zelf de commandos vergeten.

sudo umount (deze weet ik niet zeker, netwerk shares te ontkoppelen).
sudo mount -a (is om netwerk verbindingen opnieuw op te bouwen.)
Misschien helpt dit al.

Indien je nfs gebruikt om de mappen te delen, dan heb je nog een aantal commando's/instellingen die je kunt doen in de fstab, zoek een handleiding voor nfs. Hier kun je bepalen hoe gemount wordt en gelocked wordt.

Re: Libreoffice wil niet meer werken met mijn bestanden op mijn synology nas
« Reactie #5 Gepost op: 2013/05/29, 22:34:15 »
 
lijkt het inderdaad een probleem te zijn met het 'locken' van een bestand door Libre in combinatie met sommige NFS versies.
Lijkt inderdaat een Lock probleem alleen waarom bijna 2 jaar zonder problemen ? en mijn fstab regel heb ik van de synology site afgehaald, die zullen toch wel weten wat er in moet staan .

Zoek eens de commando om alle netwerk mount te verbreken en weer te koppelen, in de terminal.
Indien dit werkt, maak dan 2 knoppen om dit via een icoon te doen.
Ben alleen zelf de commandos vergeten.
Dit is hellaas geen oplossing maar lapmiddel, zoals ik al schreef het werkte 2 jaar goed.
Ik ga mijn NAS eens updaten, heb natuurlijk ook een nieuwe Ubuntu er op gezet, met waarschijnlijk een nieuwere versie van NFS dus dan de NAS ook maar eens updaten.

Re: Libreoffice wil niet meer werken met mijn bestanden op mijn synology nas
« Reactie #6 Gepost op: 2013/05/30, 09:34:35 »
Heb je dit al eens geprobeerd http://www.uvena.de/gigolo/ ?
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"