Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: welke draadloze router/merk werkt goed voor Ubuntu?  (gelezen 4713 keer)

Offline glupper68

  • Lid
welke draadloze router/merk werkt goed voor Ubuntu?
« Gepost op: 2007/08/29, 17:01:59 »
Ik ga binnenkort over op een laptop en wil daar uiteraard Ubuntu op installeren. Het is de bedoeling dat mijn oude pc naar de kids gaat en heb dus een goede draadloze verbinding nodig. Wat zijn de beste ervaringen met Ubuntu?
Intel Pentium  Core 2 duo 2.66 ghz, geheugen 4 gig, Grafische kaart  NVidia GeForce 7050, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

Ubuntu 11.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
welke draadloze router/merk werkt goed voor Ubuntu?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/29, 17:57:46 »
Dit is een heel goede router, die zelf ook nog eens op een eigen Linux draait:
http://www.paradigit.nl/info.php?group=17&art=10013628
"de Linksys open source router" !!

Ik heb hem zelf ook, fantastisch ding. Omdat het open-bron firmware is waar hij op draait, kun je van het internet ook nog allerlei "opgevoerde" versies binnenhalen, die z'n (toch al formidabele) prestaties vergroten. Overigens hou ik het zelf gewoon bij de officiƫle firmware.

Als je een klaptop koopt, neem er in elk geval een die een Intel draadloze kaart heeft (let op het Intel Centrino keurmerk). De videokaart die erin zit, kan het beste Intel zijn of anders Nvidia. Neem in geen geval eentje met een ATI.

Offline glupper68

  • Lid
welke draadloze router/merk werkt goed voor Ubuntu?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/29, 22:36:00 »
Ok Pjotr, deze neem ik zeker in overweging.
Intel Pentium  Core 2 duo 2.66 ghz, geheugen 4 gig, Grafische kaart  NVidia GeForce 7050, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

Ubuntu 11.04

Offline glupper68

  • Lid
welke draadloze router/merk werkt goed voor Ubuntu?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/29, 22:52:12 »
istie een beetje makkelijk te instaleren en in gebruik?
Intel Pentium  Core 2 duo 2.66 ghz, geheugen 4 gig, Grafische kaart  NVidia GeForce 7050, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

Ubuntu 11.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
welke draadloze router/merk werkt goed voor Ubuntu?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/29, 23:05:34 »
Heel eenvoudig. Niks moeilijks aan.  :-)

De "extra mogelijkheden voor de gevorderde gebruiker" kom je alleen dan tegen, wanneer je dat zelf wil.

Offline glupper68

  • Lid
welke draadloze router/merk werkt goed voor Ubuntu?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/30, 22:15:06 »
Pjotr, bekijk onderstaande eens en wat denk je er van? Deze in combinatie met jouw router lijkt mij wel te doen.
Nog een vraagje mbt de router. Ik heb nu een mac-modem via Zeelandnet. Die router sluit ik denk daar tussen aan. Pakt de wireless lan van deze laptop dit op of moet daar een speciale card in/bij. Geldt overigens ook voor mijn desktop die dus naar de 2e verdieping gaat verhuizen.  

Asus F7F-7S014C     
 
Productspecificaties
Processor Merk     Intel
   
Processor     Pentium Dual-Core
   
Processor type     T2130
   
Snelheid     1.86 GHz
   
Geheugen     2048 MB
   
Aantal geheugenbanken     2
   
Geheugenbanken in gebruik     2
   
Harddisk grootte     160 GB
   
Scherm grootte     17.0 inch
   
Scherm type     WXGA+
   
Resolutie     1440x900 px
   
Grafische kaart     Intel GMA 950
   
Geheugen videokaart     128
   
Cardreader     5-in-1
   
Geluidskaart     Ja
   
Speakers     Ja
   
Microfoonaansluiting     Ja
   
Koptelefoonaansluiting     Ja
   
Netwerkaansluiting (RJ45)     Ja
   
Wireless Lan aansluiting     Ja
   
Modem aansluiting (RJ11)     Ja
   
Webcam     Ja
   
CD-Rom snelheid     24 speed
   
DVD leessnelheid     8 speed
   
CD Brander snelheden     24 speed
   
DVD Brander snelheden     8 speed
   
Besturingssysteem     Windows Vista Home Premium / UBUNTU
   
Taal besturingssysteem     NL
   
Batterij     li-ion
Intel Pentium  Core 2 duo 2.66 ghz, geheugen 4 gig, Grafische kaart  NVidia GeForce 7050, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

Ubuntu 11.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
welke draadloze router/merk werkt goed voor Ubuntu?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/30, 22:30:07 »
Ziet er goed uit, maar je kunt beter geen Dual Core pakken maar een Core 2 Duo. Die laatste is namelijk de beste die je kunt krijgen, zowel qua prestaties als qua laag energieverbruik. Veel mensen vergissen zich, en denken dat een Dual Core hetzelfde is als Core 2 Duo. Niet dus!

Let in elk geval erop, dat de flaptop een Intel Centrino keurmerk heeft.

En neem een Ubuntu LiveCD mee naar de winkel, en eis dat je even mag proberen of alles het doet in de LiveCD-sessie. Met name of de fysieke schuifknop om de draadloze kaart aan te zetten, werkt in Ubuntu.

Een goede computerwinkel zal je graag ter wille zijn. Lees mijn ervaring eens (half jaar geleden): http://forum.ubuntu-nl.org/topic/7606

Als je de router aansluit op het modem, dan is alles prima en hoef je verder niks te doen: de draadloze kaart in je klaptop "ziet" het direct. Gewoon klikken op het netwerk-icoontje rechtsboven in de werkbalk (Network Manager).

Offline glupper68

  • Lid
welke draadloze router/merk werkt goed voor Ubuntu?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/30, 22:34:02 »
okay, bedankt, ik ga toch nog eens zoeken
Intel Pentium  Core 2 duo 2.66 ghz, geheugen 4 gig, Grafische kaart  NVidia GeForce 7050, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

Ubuntu 11.04

denman

  • Gast
welke draadloze router/merk werkt goed voor Ubuntu?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/30, 22:40:01 »
Ik ben een ontzettende newbie met linux. Na een aantal pogingen kwam ik erachter dat een pcmcia wifi kaartje van sweex probleemloos werkt met ubuntu. Echt plug and play. Hoefde niets te installeren.

Offline glupper68

  • Lid
welke draadloze router/merk werkt goed voor Ubuntu?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/08/31, 17:43:11 »
Pjotr,  ik denk dat ik de 64 bits versie nodig heb voor deze laptop, waar kan ik die donwloaden?
Intel Pentium  Core 2 duo 2.66 ghz, geheugen 4 gig, Grafische kaart  NVidia GeForce 7050, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

Ubuntu 11.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
welke draadloze router/merk werkt goed voor Ubuntu?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/08/31, 17:52:43 »
Citaat van: glupper68
Pjotr,  ik denk dat ik de 64 bits versie nodig heb voor deze laptop, waar kan ik die donwloaden?
Nee, dat raad ik sterk af. Pak altijd de generieke 32-bits-versie. Anders heb je veel minder programma's ter beschikking.

Net als bij Windows, daarvan kun je de 64-bits-versie ook beter in de winkel laten liggen.... wegens dezelfde reden.

Offline glupper68

  • Lid
welke draadloze router/merk werkt goed voor Ubuntu?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/08/31, 18:15:18 »
okay, bedankt
Intel Pentium  Core 2 duo 2.66 ghz, geheugen 4 gig, Grafische kaart  NVidia GeForce 7050, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

Ubuntu 11.04

welke draadloze router/merk werkt goed voor Ubuntu?
« Reactie #12 Gepost op: 2007/09/07, 22:02:19 »
Citaat van: pjotr123
Dit is een heel goede router, die zelf ook nog eens op een eigen Linux draait:
http://www.paradigit.nl/info.php?group=17&art=10013628
"de Linksys open source router" !!
Is het niet zo dat een modem-router via een browser wordt ingesteld? En dat dit dus onafhankelijk is van je OS? Of is dat al te simpel gedacht?

Was vandaag in de winkel en zag een modem/router voor ISDN-telefoonlijn met ADSL. Op de doos stond: compatibel met alle gangbare besturingssystemen.
Dus vroeg ik aan de verkoper: dus ook compatibel met Linux?
Ik geloof dat hij water zag branden....  :-)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
welke draadloze router/merk werkt goed voor Ubuntu?
« Reactie #13 Gepost op: 2007/09/07, 22:28:26 »
Citaat van: R Smit
Is het niet zo dat een modem-router via een browser wordt ingesteld? En dat dit dus onafhankelijk is van je OS? Of is dat al te simpel gedacht?

Was vandaag in de winkel en zag een modem/router voor ISDN-telefoonlijn met ADSL. Op de doos stond: compatibel met alle gangbare besturingssystemen.
Dus vroeg ik aan de verkoper: dus ook compatibel met Linux?
Ik geloof dat hij water zag branden....  :-)
Een router is inderdaad onafhankelijk van het besturingssysteem van de PC die verbinding met die router wil maken. Daar hoef je dus niet op te letten.

Een router is zelf natuurlijk ook een kleine computer, en draait dus op een eigen besturingssysteem. Het besturingssysteem van de Linksys router die ik aanraad, is een speciale Linux, die dus open-bron is en dus erg populair bij Linux-liefhebbers: er zijn op het internet al diverse "aangepaste" versies van het besturingssysteempje beschikbaar.

Offline glupper68

  • Lid
welke draadloze router/merk werkt goed voor Ubuntu?
« Reactie #14 Gepost op: 2007/10/22, 23:43:14 »
Pjotr, jij hebt dezelfde router als ik, dacht ik.
Hij werkt perfect, onder linux nog beter dan onder vista.
Staat de hardwarematige firewall standaard aan als je hem voor de eerste keer gebruikt? Onder beide systemen  heb ik de softwarematige firewalls uitgezet en na controle via grc.com bleek dat beide systemen op stealth stonden. Echter onder vista geeft het een onbeveilgde verbinding weer.  Mijn buurman heeft dat dus ook met zijn Belkin maar deze is toch beveiligd zoals hij aangeeft.
Intel Pentium  Core 2 duo 2.66 ghz, geheugen 4 gig, Grafische kaart  NVidia GeForce 7050, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

Ubuntu 11.04

Offline slowfox

  • Lid
welke draadloze router/merk werkt goed voor Ubuntu?
« Reactie #15 Gepost op: 2007/12/09, 01:45:25 »
Glupper68, ik zit ook bij zeelandnet, maar krijg het niet voor elkaar om op het internet te gaan met de linksys WRT54GL. moet je hier nog een extra prog voor installeren?. Bij mijn pakket zat er alleen maar een cd voor windows.

Offline slowfox

  • Lid
welke draadloze router/merk werkt goed voor Ubuntu?
« Reactie #16 Gepost op: 2008/01/19, 20:06:58 »
modem reset gedaan en toen had ik verbinding.