Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Openen van Sleutelring  (gelezen 3819 keer)

Angelique

  • Gast
Openen van Sleutelring
« Gepost op: 2009/03/21, 09:49:55 »
Hallo ,

Mijn Laptop (emachines ) met wifi en ziggo werkt van meet af aan goed hoor .
Had gelijk verbinding na het instellen van mijn wpa2 wachtwoord enzo maar steeds als ik ubuntu boot , of als ik mijn wifi uit en wer aanzet krijg ik een popup te zien met de volgende vraag :

Openen sleutelring
Voer wachtwoord in voor het openen van de standaard sleutelring

Het programma 'NetworkManagerApplet' ( /usr/bin/nm-applet ) wil toegang tot de standaard sleutelring
maar deze is gesloten .

Nu moet ik mijn gebruikerswachtwoord invoeren ( dus niet de 64 tekens van mijn wpa2 sleutel) en ik kan gebruik maken van mijn wireless.

Ik kan het ook weigeren , maar dan heb ik geen wifi .

Hoe komt dit , en kan ik ( als die networkmanager vertrouwd is ) automatisch toegang of toestemming geven dat het mijn wireless mag starten ?

Groetjes Angelique ,
« Laatst bewerkt op: 2009/03/21, 13:38:00 door Angelique »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Openen van Sleutelring
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/21, 10:53:55 »

Offline Drummies

  • Lid
Re: Openen van Sleutelring
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/21, 11:09:28 »
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Angelique

  • Gast
Re: Openen van Sleutelring
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/21, 11:22:02 »
Okee ik heb inderdaad autologon aanstaan omdat dit handiger is voor mijn medegebruikers.
En tip http://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs nr 31 heb ik uitgevoerd met 1 letter maar de melding blijft natuurlijk komen en dat blijft irri !!

Ik ga auto logon uitzetten en dan een simpel wachtwoord van een paar tekens en ik ben er van af hoop ik .
Beiden bedankt  :-*


*Update*

Door normaal in te loggen als user en een wachtwoord is de melding verdwenen.
Maar toch zit me iets niet lekker .
Of dit een foutje is in ubuntu , gnome oid , ik vind het een beveiligings risico .

Als ik nu mijn wifi ( pictogram links bovenin ) uitschakel , en probeer vervolgens weer contact te krijgen met mij router dan komt er weer een popup met de vraag of ik wil verbinden .
Prachtig natuurlijk , maar deze laat WEL mijn wpa2 sleutel zien .
In eerste instantie als 64 bolletjes !!! Maar ik kan de sleutel ook zichtbaar maken !!!! Enzo kan dus iedereen die kwaadwillend is op mijn router .
Ik weet nog dat als ik in windows xp of vista klikt op ¨ wachtwoord zichtbaar maken" dat deze dan meteen verdween .
Ubuntu of in ieder geval de netwerk manager laat het gewoon in kant en klare tekst zien , en dit zou in mijn ogen NOOIT mogen gebeuren, alleen bij de invoer als je het voor de eerste keer ingeeft .

Is dit een lek , een fout  of bug ? Normaal is het iig niet !
« Laatst bewerkt op: 2009/03/21, 13:37:11 door Angelique »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Openen van Sleutelring
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/21, 15:06:26 »
Heb jij de link die ik doorgaf wel gelezen ?? Daar vermeld ik hoe je dat paswoord afzet.

Nu zie ik dat je je tegelijk nogal zorgen maakt om veiligheid. In dat geval géén autologin gebruiken!

Logisch dat Ubuntu je wpa2 sleutel laat zien, want als gebruiker moet je over het paswoord van de draadloze verbinding beschikken als je het wil gebruiken (en recht hebt om het te gebruiken). Net zoals je je paswoord nodig hebt om te kunnen inloggen op je systeem.

Angelique

  • Gast
Re: Openen van Sleutelring
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/21, 15:21:57 »
Ja ik heb zelfs heel die pagina met tips door gelezen .
Maar ik denk dat je me niet begrijpt .
In eerste instantie na de inlog procedure  dus nadat ik mijn username en password heb ingetikt kom ik op mijn desktop omgeving.
Na een tijdje computeren ben ik het beu of na een tijd van inactiviteit gaat mijn laptop in de slaapstand .
Als ik deze nu uit de slaapstand haal en ik wil , dan is mijn verbinding met het draadloos router weg ! Ik moet dus opnieuw verbinding maken . Op zich niet erg . Alleen ik heb dus ingegeven in het netwerkbeheer dat deze automatisch verbinding moet maken met mijn SSID .
Dus zonder tussenkomst van een gebruiker .
Dit heeft helemaal niets met de SLEUTELRING te maken !
Dus opper nu niet dat ik niets lees .
Hij maakt inderdaad verbinding , zonder tussenkomst van een gebruiker geheel automatisch met mijn router .
Alleen en nu moet JIJ goed lezen , als er dus al verbinding is komt er nu een scherm met mijn netwerknaam en mijn WPA2 key gewoon volledig zichtbaar in beeld voor IEDEREEN die in de buurt is of die dit wil zien .
En DAT vind ik op zijn minst gezegd NIET veilig .
En ja mij ik maak mij druk om de veiligheid van mijn verbinding,te meer omdat ik als ex windows gebruiker gegronde redenen had om mij daarom te bekommeren . Ik ben gewend een goede firewall te kopen en in te stellen ( en ja die op mijn router staat ook aan) en ik ben gewend om een antiviruspakket te moeten kopen en nog meer van dat .
Maar ik ben niet gewend dat mijn zorgvullend samengesteld wachtwoord open en bloot in beeld komt .
Zeker niet als ik daar niet om vraag .

Misschien dat ik wat agressief reageer , maar je hebt hier echt niet te maken met een of ander dom grietje.
Het is nu eenmaal niet normaal dat dat door iedereen te zien .
Ze hadden op zijn minst nadat ik het vinkje weg haal om mijn wpa2 key zichtbaar te maken , om mijn useraccount passwoord kunnen vragen , zodat ik alleen mijn wpa2 key kan zien .
Als mijn zoontje dit aanvinkt en 1 tekentje uit de reeks weghaalt zit ik met de gebakken peren .
Erger is het als je als kwaadwillende zonder enige drempel bij die wpa2 key kan en dus ook kan veranderen .

Ik hou er over op , maar ik vind dat dit op zijn minst aan de makers van Ubuntu of Gnome gemeld zou moeten worden .
Zal ik anders filmen wat er gebeurt ?
Kan je zelf oordelen of dit aam mij ligt .

Offline vanadium

  • Lid
Re: Openen van Sleutelring
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/21, 18:41:02 »
Citaat
Okee ik heb inderdaad autologon aanstaan omdat dit handiger is voor mijn medegebruikers.
En tip http://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs nr 31 heb ik uitgevoerd met 1 letter maar de melding blijft natuurlijk komen en dat blijft irri !!
Ik weet dat Pjotr aanraadt om een kort paswoord te behouden om toch nog wat veiligheid te hebben. In de link die ik doorgaf, meld ik hoe je het paswoord helemaal af zet. Dan je dan tich voor de oplossing koos voor een éénletterpaswoord deed mij vermoeden dat je mijn link niet goed doorgelezen had, of alvast niet begrepen.

Citaat
In eerste instantie na de inlog procedure  dus nadat ik mijn username en password heb ingetikt kom ik op mijn desktop omgeving.
Ondertussen heb je dus je autologin afgezet. Op dat ogenblik vermijdt je een vraag naar paswoord van de sleutelring door hetzelfde op te geven als voor je login (hoewel blanko laten wellicht ook nog steeds helpt, maar is minder veilig).
Citaat
Als ik deze nu uit de slaapstand haal en ik wil , dan is mijn verbinding met het draadloos router weg !
Hier heb je blijkbaar een vervelend probleem met slaapstand. Bij mij werkt dat wel correct. Bij het "ontwaken" wordt na 10 seconden het netwerk ook automatisch hersteld. Ik heb Ubuntu Hardy Heron.
Citaat
Alleen en nu moet JIJ goed lezen , als er dus al verbinding is komt er nu een scherm met mijn netwerknaam en mijn WPA2 key gewoon volledig zichtbaar in beeld voor IEDEREEN die in de buurt is of die dit wil zien .
Ik heb dit goed gelezen, maar het spijt me te moeten melden dat dit anders klinkt dan in je vorige post.
Citaat
Als ik nu mijn wifi ( pictogram links bovenin ) uitschakel , en probeer vervolgens weer contact te krijgen met mij router dan komt er weer een popup met de vraag of ik wil verbinden .
Prachtig natuurlijk , maar deze laat WEL mijn wpa2 sleutel zien .
In je vorige post vermelde je dus letterlijk "dat er weer een popup komt met de vraag of ik wil verbinden". Nogal wiedes dat ik het dan ook zo had begrepen, en ik meen dat ik het toen ook goed gelezen had.

Citaat
Misschien dat ik wat agressief reageer
Inderdaad  :)
Citaat
Ze hadden op zijn minst nadat ik het vinkje weg haal om mijn wpa2 key zichtbaar te maken , om mijn useraccount passwoord kunnen vragen , zodat ik alleen mijn wpa2 key kan zien .
Je bent reeds ingelogd, en je sleutelring werd reeds door jou "ontsloten", vandaar wellicht. Anderszijds zou het moeten voorzien zijn dat je ervoor kan kiezen dat het paswoord telkens gevraagd wordt (dus niet "onthouden" wordt. Ik weet niet of dat (al) mogelijk is. Twee versies van ubuntu geleden was het immers zelfs nog niet mogelijk je keyring paswoord te wijzigen.
Citaat
Zal ik anders filmen wat er gebeurt ?
Als je dat te doen ziet, dan zou dat wel interessant zijn. Zoals je het nu beschrijft, komt die dialoog en moet je klikken, hoewel er reeds een verbinding is. Dat vind ik zeer eigenaardig. Ik zou verwachten dat die dialoog alleen zou komen als de verbinding moet gemaakt worden, en dat niet automatisch lukt.

Angelique

  • Gast
Re: Openen van Sleutelring
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/21, 21:58:09 »
Mijn excuses Vanadium voor mijn agressieve tekst . Ik weet dat je het goed bedoeld en ik heb me in de eerste post verkeerd uitgedrukt .
Maar het is verdorie ook zo moeilijk om te verwoorden wat er op je desktop gebeurd.
Als ik in de gelegenheid ben zal ik een filmpje maken en kan je precies zien wat ik bedoel .
Misschien ligt het aan de Broadcom driver ? Misschien aan de applet.
Het filmpje zal meer duidelijk maken hoop ik , de slaapstand heb ik iig niet meer in gebruik .

« Laatst bewerkt op: 2009/03/22, 09:43:08 door Angelique »

Offline Drummies

  • Lid
Re: Openen van Sleutelring
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/21, 22:07:09 »
Mijn excuses Vanadium voor mijn agressieve tekst . Ik weet dat je het goed bedoeld
Maar het is verdorie ook zo moeilijk om te verwoorden wat er op je desktop gebeurd.

mijn complimenten @Angelique,een voorbeeld hoe het dus ook kan,klasse
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Openen van Sleutelring
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/21, 22:53:39 »
idd +1

Offline vanadium

  • Lid
Re: Openen van Sleutelring
« Reactie #10 Gepost op: 2009/03/22, 19:43:57 »
Mijn excuses hier zijn ook op hun plaats: ik was wat scherp begonnen.
Als ik mijn wireless via rechts-klik op het icoon afzet, en daarna weer aan, dan krijg ik geen verbindingsdialoog: hij zoek en maakt de verbinding automatisch terug. Klik ik op het icoon en dan op mijn wireless netwerk, dan zoekt hij even terug, maar schakelt het automatisch weer in (dit is Ubuntu Hardy. In Intrepid wordt, meen ik, een andere netwerk manager gebruikt. Misschien ligt het inderdaad wel aan een modem instelling. Zou het kunnen liggen aan het niet uitzenden van de SSID van het netwerk (ik weet het niet, maar het is het bekijken waard. Wat dat betekent: zie http://sites.google.com/site/computertip/draadlozeveiligheid "Fabel 1")?