Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: bestaande partities aanpassen voor installatie ubuntu  (gelezen 766 keer)

Offline jpspecial

  • Lid
bestaande partities aanpassen voor installatie ubuntu
« Gepost op: 2012/10/27, 00:13:37 »
Hallo,

Ik wil ubuntu installeren op een PC met 3 bestaande partities. Op de eerste partitie stond Win XP maar hier mag enkel Ubuntu op komen. Ik heb al gezocht op de link http://wiki.ubuntu-nl.org/community/PartitiesBestandssystemen maar kan er niet goed aan uit.
Dit is de indeling zoals deze tijdens de installatieprocedure wordt weergegeven.
/dev/sda
/dev/sda1  ext3 125GB
/dev/sda5 nfts 108,7GB
/dev/sda6 fat32 16,3GB

Hoe moet ik sda1 aanpassen zonder aan de 2 andere partities te raken?

« Laatst bewerkt op: 2013/05/26, 23:12:24 door jpspecial »

Offline jan11000

  • Lid
Re: bestaande partities aanpassen voor installatie ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/27, 02:17:32 »
Je zegt dat je alleen de windows partitie wilt gebruiken, en later zeg je dat je sda1 wilt wijzigen, maar dat is een ext4 partitie, en dat is al linux, dus controleer je vraag eens, en geef zoveel mogelijk info.

"Hoe moet ik sda1 aanpassen zonder aan de 2 andere partities te raken?" Wat wil je doen?

Je kan met een livecd, partitie's wijzigen, ligt eraan wat je wilt doen. Met gparted de partities maken, dan met installeren de partities met de hand aanwijzen.
Of
Je kan met installeren, dan de partities met de hand wijzigen, dus partitie deleten, dan indelen hoe jij het wilt(hoe linux het wilt).
« Laatst bewerkt op: 2012/10/27, 02:22:33 door jan11000 »

Offline jpspecial

  • Lid
Re: bestaande partities aanpassen voor installatie ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/27, 22:52:23 »
De uiteindelijke bedoeling is om een dual-boot windows XP en ubuntu 12.04 te maken op de c: of sda1
Ik krijg momenteel enkel een fout bij opstarten: 'fout tijdens laden van besturingssysteem'
Ik heb al een poging gedaan om een gedeelde installatie Windows XP en ubuntu 12.04 te installeren op de c:  (of sda1)  Ik denkt dat er op sda1 momenteel enkel linux staat en windows weg is. Ik krijg de melding dat c: niet meer bestaat als ik windows XP probeer te herinstalleren.
Ik zou de partities sda5 (of d:) en sda6 (of e:) liever niet wegdoen omdat hier nog data opstaat.

Groeten



Offline jan11000

  • Lid
Re: bestaande partities aanpassen voor installatie ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/28, 06:13:41 »
Maak altijd eerst een backup van je sda5 en 6, een fout is snel gemaakt.

Dan kun je met de livecd van ubuntu de sda1 wissen en door 2 delen om op 1 windows te installeren en op de ander ubuntu te zetten. Dit heet dualboot, dan hebben beide systemen niks met elkaar te maken.

Dan eerst windows installeren, dan linux.

Re: bestaande partities aanpassen voor installatie ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/28, 08:48:06 »
De uiteindelijke bedoeling is om een dual-boot windows XP en ubuntu 12.04 te maken op de c: of sda1
Ik krijg momenteel enkel een fout bij opstarten: 'fout tijdens laden van besturingssysteem'
Ik heb al een poging gedaan om een gedeelde installatie Windows XP en ubuntu 12.04 te installeren op de c:  (of sda1)  Ik denkt dat er op sda1 momenteel enkel linux staat en windows weg is. Ik krijg de

Een dualboot kan niet op samen op 1 partitie. Als je een dualboot met XP en Ubuntu wilt hebben zullen deze beide een eigen partitie moeten krijgen.

Offline jpspecial

  • Lid
Re: bestaande partities aanpassen voor installatie ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2012/11/16, 22:30:59 »
Ik heb uiteindelijk Windows XP terug geïnstalleerd en een C: schijf laten aanmaken. Daarna de Ubuntu installatie CD gedraaid en een Dual Boot laten aanmaken en nu werkt alles. Bedankt voor de info.

Re: bestaande partities aanpassen voor installatie ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2012/11/17, 15:43:12 »
Fijn dat het is gelukt. ^-^

vergeet deze topic niet op opgelost te zetten.
http://forum.ubuntu-nl.org/forum/wat-doe-je-als-je-vraag-is-opgelost/

Verder veel plezier met Ubuntu.