Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ext HDD formateren in partities ifv opslag en back up  (gelezen 979 keer)

zambo

  • Gast
Ext HDD formateren in partities ifv opslag en back up
« Gepost op: 2007/04/14, 18:39:26 »
Hallo

Ik heb een externe harde schijf van Western Digital (my book serie) die ik vroeger onder XP gebruikte als opslag en back-up.

Na wat leeswerk op dit forum ben ik uitgekomen op het programma Gparted.  Dat dan via adept manager binnen gehaald in mijn Kubuntu 7.04.

Mijn vraag is hoe kan ik die ext hdd zo formateren dat ik dat kan gaan gebruiken binnen Linux (Kubuntu).  Al het een en ander geprobeerd en het enige wat ik verkrijg is dat de computer de harde schijf herkend en er een slotje voorzet in de categorie Lost + Found.  Wat eigenlijk niet de bedoeling is.

Op dit moment heb ik een balkje die aangeduid staat als vrije ruimte... en wat nu???

Alvast van harte dank voor de antwoorden

mvg Dirk Desmet

Ext HDD formateren in partities ifv opslag en back up
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/14, 20:01:56 »
Deze vrije ruimte kan je aanduiden en daar kan je dan een nieuwe partitie van maken. Je kan dan kiezen welke grootte en welk bestandssysteem het moet zijn.
Het meest gebruikte bestandssysteem voor linux is ext3.
Windows kan geen ext3 lezen en als je je schijf ook nog in windows wil gebruiken kies je liever voor fat32.

zambo

  • Gast
Ext HDD formateren in partities ifv opslag en back up
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/14, 21:08:49 »
Danke voor de reactie.

ik heb uiteindelijk de gehele hdd in fat 32 gezet.  Het is blijkbaar de enige manier waarmee ik erop kan schrijven.  Geen probleem, het is gelukt.  Wou het zeker laten weten.

thx