Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe installeer je Ubuntu opnieuw?  (gelezen 3442 keer)

Offline Jehanne

  • Lid
Hoe installeer je Ubuntu opnieuw?
« Gepost op: 2008/02/16, 11:44:32 »
Hallo,
Na allerlei pogingen mijn PC weer in ubuntu te laten opstarten, denk ik dat ik Feisty maar weer herinstalleer. Nu staat er dus Gutsy op, die is kaopt :-( Hoe kan ik mijn dual-boot herstellen? Kan dat gewoon met de live-CD? Ik heb er eentje van 7.04, die deed het tot ik Gutsy probeerde perfect, vanaf het moment dat ik Gutsy erop zette eigenlijk steeds storingen. vanaf gisteren start Ubuntu helemaal niet meer op.

Hoe moet ik Feisty terugzetten, op de plek waar nu (de defecte) Gutsy staat?
Ik kan dus alleen booten via windows.....

Hanneke
Books just want to be free!
See what I mean at:
http://www.bookcrossing.com/referral/Jehanne

Offline driesv

  • Lid
Hoe installeer je Ubuntu opnieuw?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/16, 11:49:37 »
>Backup nemen indien nodig.
>Live cd insteken en booten op live-cd.
>Installeren (gewoon op de desktop)
>En bij het indelen van de schijf, kies je handmatig en klik je bij je huidige partitie op "Format" (en maak je het als rootpath '/')
> Installeren
> Klaar

Offline Jehanne

  • Lid
Hoe installeer je Ubuntu opnieuw?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/16, 12:06:06 »
Citaat van: driesv
>Backup nemen indien nodig.
>Live cd insteken en booten op live-cd.
>Installeren (gewoon op de desktop)
>En bij het indelen van de schijf, kies je handmatig en klik je bij je huidige partitie op "Format" (en maak je het als rootpath '/')
> Installeren
> Klaar
Okee, bedankt voor je antwoord! Alleen: (en maak je het als rootpath '/') dit stukje begrijp ik niet, wat bedoel je daarmee? (Ik ben een dummie)

Hanneke
Books just want to be free!
See what I mean at:
http://www.bookcrossing.com/referral/Jehanne

Offline driesv

  • Lid
Hoe installeer je Ubuntu opnieuw?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/16, 12:19:00 »
(Ik ben eigelijk ook beginnend, maar ik heb juist enkele uren geleden een herinstallatie gedaan)

Wanneer je je partities handmatig indeeld staat er bij het huidige bestandssysteem (niet van de live-cd) /media/sda.. en dat moet je formateren en het 'path' (=/media/sda..) veranderen naar '/' (zodat het uw root wordt).

Zo is het toch bij mij gelukt...

Offline Bobbie

  • Lid
Hoe installeer je Ubuntu opnieuw?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/16, 12:43:33 »

Offline Jehanne

  • Lid
Hoe installeer je Ubuntu opnieuw?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/17, 12:13:21 »
Hallo,
Het is gelukt, ik heb een verse 7.10 erop staan. Allen heb ik waarschijnlijk iets fout gedaan met de ruimte op de schijf verdelen. Ik heb nu minder ruimte voor ubuntu. Ik had 39GB (ongeveer) en nu maar 33,4. Tijdens het installeren ging het handmatig niet, dus koos ik voor sda3 opnieuw gebruiken. Nu zijn sda4 en 5 ongebruikt en heb ik ineens een sda6 en 7 erbij voor swap enzo. Hoe kan ik de ongebruikte ruimte weer benutten?
Hanneke
Books just want to be free!
See what I mean at:
http://www.bookcrossing.com/referral/Jehanne

Offline Bobbie

  • Lid
Hoe installeer je Ubuntu opnieuw?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/17, 20:33:42 »
Niet dat ik kan verder helpen, maar dan is sda1 +2 ongebruikt wat ik begrijp. je hebt niet eerst alle partitie' s verwijdert en erna opnieuw partitie's aangemaakt zoals in de omschrijving, hier nog eens hoe. partoneren werkt:

http://manual.sidux.com/nl/part-gparted-nl.htm

Mogelijk iemand anders een oplossing voor jou probleem heeft.

Offline Jehanne

  • Lid
Hoe installeer je Ubuntu opnieuw?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/18, 12:45:13 »
Citaat van: Bobbie
Niet dat ik kan verder helpen, maar dan is sda1 +2 ongebruikt wat ik begrijp. je hebt niet eerst alle partitie' s verwijdert en erna opnieuw partitie's aangemaak
Sda 1 en 2 zijn voor windows..... en ik heb niks verwijderd, omdat ik er niet bij kon, op de een of andere manier.
Handmatig lukte het sowieso niet, dus ik moest kiezen voor een partitie die overschreven kon worden. Dat was dus de sda 3, die nu dus gesplitst is.

Hanneke
Books just want to be free!
See what I mean at:
http://www.bookcrossing.com/referral/Jehanne

Offline Bobbie

  • Lid
Hoe installeer je Ubuntu opnieuw?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/19, 20:22:18 »
ja dan zou je de volgende keer vooraf de partitie kunnen maken met eeeeen weer wat leeswerk, daar ben ik goed in iemand leeswerk bezorgen:

http://computertip.googlepages.com/partitioneren

Je word niet zo geholpen door mij, maar ik, ik probeer het te begrijpen en  aan het puzzelen  hoe het zit (ben nog niet zo'n een door en door linux kenner)

nog even het forum door gespit op vergelijkbare probleem, wat ik begrijp is in vervolg eerst je schijf goed indelen met gparted, dus sda 1+ 2 windows en de rest van de partitie' s eerst verwijderen, dan partitie' s aanmaken voor ubuntu / (root) , swap en /home

Offline Barend

  • Lid
Hoe installeer je Ubuntu opnieuw?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/21, 21:17:02 »
Dat heb ik ook altijd als ik ubuntu herinstalleer. Ik heb na versie 6.10 versie 7.04 en daarna ook versie 7.10 geinstalleerd maar daarbij de home partitie niet veranderd bij het partitioneren en dacht dat dan de home partitie ook bij de nieuwe installatie wel de home partitie zou zijn maar die werd SDA5 en ik kreeg er zomaar een nieuwe home partitie bij.
Dit is niet erg overzichtelijk. Ik zoek nog een goede manier om wel een nieuwe schone insallatie van ubuntu te maken maar dan geen nieuwe home partitie erbij te krijgen. Als iemand een tip heeft dan hoor ik het graag.
De hd helemaal leeg maken en dan ubuntu installeren en daarna weer alle media en documenten in de home file zetten kan wel maar vind ik toch een beetje bewerkelijk.

Offline Jehanne

  • Lid
Hoe installeer je Ubuntu opnieuw?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/22, 08:06:18 »
Citaat van: Barend
Dat heb ik ook altijd als ik ubuntu herinstalleer. Ik heb na versie 6.10 versie 7.04 en daarna ook versie 7.10 geinstalleerd maar daarbij de home partitie niet veranderd bij het partitioneren en dacht dat dan de home partitie ook bij de nieuwe installatie wel de home partitie zou zijn maar die werd SDA5 en ik kreeg er zomaar een nieuwe home partitie bij.
Dit is niet erg overzichtelijk. Ik zoek nog een goede manier om wel een nieuwe schone insallatie van ubuntu te maken maar dan geen nieuwe home partitie erbij te krijgen. Als iemand een tip heeft dan hoor ik het graag.
De hd helemaal leeg maken en dan ubuntu installeren en daarna weer alle media en documenten in de home file zetten kan wel maar vind ik toch een beetje bewerkelijk.
Ja, precies dat is wat er gebeurd is. Ik vind het heel fijn dat allerlei dingen er nog zijn, tot de foto op mijn desktop toe, maar nu zijn er twee "brokjes" geheugen op mijn HDD ongebruikt, één van 2 GB en één van 3GB. Dat loopt zo op na drie keer opnieuw installeren, en heel on overzichtelijk.

Weet iemand hoe ik dat weer goed kan krijgen, of de volgende keer beter kan doen?
Of opnieuw installeren, en dan wel mijn gegevens uit de homepartitie bewaren?
Books just want to be free!
See what I mean at:
http://www.bookcrossing.com/referral/Jehanne

Offline Bobbie

  • Lid
Hoe installeer je Ubuntu opnieuw?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/22, 10:10:55 »
het lijkt mij, hou mij ten goede, dat tijdens de installatie, kiezen de schijf handmatig  indelen (is natuurlijk al ingedeeld) maar bedoel om zo te kijken of de betreffende partitie ook gemount is (let onder het rijtje mountpont)of wel aangekoppeld, weer een beschrijving gevonden:  https://wiki.ubuntu.com/OntwerpDocumentatie/PartitiesEnBestandssystemen

Hier is nog een topic met het zelfde probleem

http://forum.ubuntu-nl.org/topic/22397

(ga hem zelf ook uitspitten om te weten te komen hoe het werkt)

gr

nb stuur anders een e mailtje naar pjotr123 als het echt niet lukt

Offline Barend

  • Lid
Hoe installeer je Ubuntu opnieuw?
« Reactie #12 Gepost op: 2008/02/29, 16:26:44 »
Ben er vandaag nog eens mee bezig geweest en heb denk ik de oplossing.
Bij het opnieuw installeren heb ik gekozen voor handmatig partitioneren. Bij het partitioneren heb ik dit maal alle partities gewist alleen sda 5 niet. Dit is de home partitie en als ik eerst de swap partitie maak aan het eind en dan het besturingsysteem partitie aan het begin blijft er de sda 5 over. Deze laat ik niet wissen maar het aanhechtpunt verander ik van /sda5-media in /home. Vervolgens  het besturingstysteem laten installeren. Gevolg, wel nieuw en vers besturingsysteem maar nog steeds de oude media file's op de oude vertrouwde /home.

PieterD

  • Gast
Hoe installeer je Ubuntu opnieuw?
« Reactie #13 Gepost op: 2008/02/29, 22:33:42 »
Citaat van: Barend
Ben er vandaag nog eens mee bezig geweest en heb denk ik de oplossing.
Ik hoop het voor je.
En nu ga ik me impopulair maken op dit forum:

Hoe is het mogelijk dat al die Linux-goeroe's en adepten geen direkt antwoord kunnen geven op een simpele vraag hoe je Ubuntu opnieuw en schoon kan installeren op een simpele manier?
Ik ben er nou ook een tijdje bezig mee geweest en heb veel geëxperimenteerd. Ubuntu lijkt me wel wat maar wilde nu opnieuw met een schone installatie beginnen.
Dat heb ik vanavond gedaan door gewoon van de live-CD op te starten en tijdens de installatie, in het partitie-scherm, de daar aangegeven bestaande partities en koppelingen handmatig aan te passen aan de standaard Ubuntu koppelingen .

Na het beëindigen van de installatie en opstarten was alles weer zo fris als een hoentje...

Heb wegens tijdsgebrek wel nog niet gecontroleerd of er additionele patities zijn aangemaakt maar dat lijkt me sterk. Ik heb dat immers niet aangegeven. Mocht dat wel het geval zijn is er iets mis met Ubuntu.

Overigens lijkt het met de problemen met Linux in het algemeen wel tegen te vallen in vergelijking met Windows. Als ik dit forum zo bekijk is de 'klaaglijst' bijna net zo lang.....

Offline WizzAd

  • Lid
Hoe installeer je Ubuntu opnieuw?
« Reactie #14 Gepost op: 2008/03/01, 12:53:04 »
Dit berichtje heeft géén inhoudelijke toevoeging , maar toch ,
ik moest het even kwijt .

Nee hoor , geachte Pieter D .

Daarmee maak je je niet impopulair , ik denk eerder dat je velen de ogen opent ......

Offline lizardman

  • Lid
Hoe installeer je Ubuntu opnieuw?
« Reactie #15 Gepost op: 2008/03/01, 13:08:35 »
@PieterD
Ik begrijp je vraag niet?

Het lijkt me logisch dat je hier op het forum, en zeker op de afdeling:'Installatie en beginners' veel vragen tegenkomt van mensen die niet meteen doorhebben hoe alles werkt.

De bewering dat het hier vol zou zitten met Linux-goeroe's wijst hier al op.

We zijn  hier om elkaar te helpen en ieder doet zijn of haar best.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hoe installeer je Ubuntu opnieuw?
« Reactie #16 Gepost op: 2008/03/01, 13:09:23 »
@PieterD:
De hulp die je hier krijgt, komt van mensen zoals jij en ik. De een kan wat beter uitleggen dan de ander, maar ieder doet zijn best om een ander te helpen. Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Als jij het beter kunt uitleggen, nou, doe dat dan. Graag zelfs. Maar ga niet afgeven op anderen die dat misschien wat minder goed kunnen uiteenzetten.

@WizzAd: hoezo ogen openen? Je hebt door je eigen onhandigheid de zaak verprutst, en nou is dat ineens de schuld van Linux, of zelfs van anderen hier op het forum?

Ik heb in het begin van mijn Linuxervaring ook door eigen onhandigheid de zaak regelmatig verprutst, dat hoort erbij in het begin. Alle begin is moeilijk. Maar zoek de schuld daarvoor niet bij een ander of bij Linux.

Offline Jehanne

  • Lid
Hoe installeer je Ubuntu opnieuw?
« Reactie #17 Gepost op: 2008/03/01, 14:08:28 »
Tja, en ondertussen heb ik nog steeds niet door hoe mijn harde schijf indeling weer in orde te krijgen..... Alles werkt, dat wel, maar bij een volgende nieuwe versie wil ik mijn HDD weer in orde hebben, zonder allerlei piepkleine onbruikbare stukjes.
Books just want to be free!
See what I mean at:
http://www.bookcrossing.com/referral/Jehanne

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hoe installeer je Ubuntu opnieuw?
« Reactie #18 Gepost op: 2008/03/01, 14:55:04 »
Citaat van: Jehanne
Tja, en ondertussen heb ik nog steeds niet door hoe mijn harde schijf indeling weer in orde te krijgen..... Alles werkt, dat wel, maar bij een volgende nieuwe versie wil ik mijn HDD weer in orde hebben, zonder allerlei piepkleine onbruikbare stukjes.
Als je niet uitkijkt, dan pikken ze zomaar je draad in.....  :-)

- kies bij de installatie van 7.04 voor *handmatige* schijfindeling
- geef de partitie waar nu 7.10 op staat, het koppelpunt (mount point) "/" (zonder de aanhalingstekens).
- maak verder geen eigen keuzes. Komt allemaal goed!  :-)

Let op: na afloop van de installatie van 7.04, even het pakket xresprobe installeren (via Synaptic). Essentieel pakket voor de juiste herkenning van je videokaart en monitor, dat ze in 6.10 en 7.04 waren vergeten. Doe desnoods daarna even dit:
http://computertip.googlepages.com/grafischeomgevingherstellen

Groet, Pjotr.

Offline Barend

  • Lid
Hoe installeer je Ubuntu opnieuw?
« Reactie #19 Gepost op: 2008/03/01, 19:04:31 »
Even voor de duidelijkheid, ik ben geen linux-goeroe, ik ben er ook nog maar net mee bezig. En ik ben het met  pjotr 123 eens, alle begin is moeilijk. Of windows beter of slechter is  als ubuntu weet ik ook niet en daar denk ik ook niet aan. Zie het allemaal van de zonnige kant, ubuntu is gratis en dan is het dacht ik wel waard om eventjes te prutsen voordat je het allemaal door hebt.

Offline Bobbie

  • Lid
Hoe installeer je Ubuntu opnieuw?
« Reactie #20 Gepost op: 2008/03/01, 20:42:30 »
@Barend zo had je ook geleerd met de partitie ' /sda5-media in /home' kan veranderen en als je de partitie niet formatteert dat de gegevens er allemaal nog op staan, alleen je mountpont is verandert.
Zo langzaam aan komt er steeds weer stukjes bij, waardoor je steeds meer grip krijgt op het systeem, dus inplaats dat je tijden bezig bent met schoon maken van je systeem, kan je je bezig houden met het systeem te leren kennen.

gr