Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Debian  (gelezen 1336 keer)

Offline peter40

  • Lid
Debian
« Gepost op: 2012/10/24, 09:56:31 »
Ik heb snowlinux debian xfce geinstalleerd.Nu wil ik graaf iceweazel als standaard browser gebruiken ipv firefox. Hoe doe je dit. Firefox wordt nu automatisch opgestart. ism thunderbird.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Debian
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/24, 10:07:00 »
Bij Debian zit Iceweasel standaard in de repo's en Firefox niet. Die laatste is er dan kennelijk via eigen repo's van Snowlinux of Mint aan toegevoegd. Je kunt gewoon Firefox deïnstalleren via Synaptic of het Softwarecentrum als dat aanwezig is, en daarna Iceweasel installeren. Hetzelfde gaat ook voor Thunderbird en Icedove.
Waarom zou je dat eigenlijk willen doen? Functioneel gaat het geen enkel verschil opleveren en ook geen prestatiewinst.

Let wel: Snowlinux is soms ook gebaseerd op Ubuntu, zie ik! Dan kan dit niet. Je kunt alleen bij distributies die rechtstreeks van Debian afstammen kiezen voor Iceweasel en Icedove.

Offline joop905

  • Lid
Re: Debian
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/24, 10:21:17 »
Kijk eens onder: Systeem-->  Voorkeuren --> Standaardtoepassingen
« Laatst bewerkt op: 2012/10/24, 10:23:21 door joop905 »

Offline joop905

  • Lid
Re: Debian
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/24, 11:46:14 »
Of ga naar een html document --> rechtermuisknop -->Eigenschappen --> Openen met --> kies hier de browser die je wilt gebruiken

Offline peter40

  • Lid
Re: Debian
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/24, 13:51:54 »
Ik heb via een omweg icedove en icewaesel als mijn email en browser kunnen configureren.Werkt toch beter. Firefox wordt ook afgeraden te gebruiken bij installatie in Debian. Snowlinux bewijst de klant geen dienst hiermee.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Debian
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/24, 14:40:24 »
Debian raadt Firefox niet af. Ze bieden het gewoon niet aan.
De reden is dat Debian alleen open en vrije software wil leveren en bepaalde onderdelen van Firefox voldoen naar niet aan. Bij Iceweasel is wel alles open en vrij, maar mocht de naam Firefox niet meer gebruikt worden. Vandaar de ijswezel in plaats van de vuurvos.

Offline h2o

  • Lid
Re: Debian
« Reactie #6 Gepost op: 2012/10/24, 15:46:58 »
Waarom zou je dat eigenlijk willen doen? Functioneel gaat het geen enkel verschil opleveren en ook geen prestatiewinst.
Hoewel het niet veel is zit er wel iets verschil tussen wat Mozilla standaard biedt (Firefox, Thunderbird) en wat Debian biedt (Iceweasel, Icedove).
Ten eerste het uitrol schema is bij Mozilla veel frequenter. Als je een bedrijfsmatige omgeving hebt is Iceweasel een betere oplossing omdat deze pas wordt uitgerold als het stabiel genoeg is. Wil je het nieuwste dan kun je Firefox gebruiken, maar dan kun je ook sneller tegen bugs aanlopen (hoewel Mozilla dat snel patcht). Iceweasel is dan ook robuuster en veiliger dan Firefox. Iceweasel is dan ook meer op security gefocust.
Ten tweede heb je standaard bij Linux Mint een andere zoekmachine dan wat Debian aanbiedt. Linux Mint levert Duck Duck go, Debian biedt Google als zoekmachine.

Op systemen waarop ik Linux Mint Debian Edition installeer gaat Firefox en Thunderbird onmiddellijk plaatsmaken voor Iceweasel en Icedove.

Maar over het algemeen zijn dit maar kleinigheden en hoef je niet per se Firefox voor Iceweasel of Thunderbird voor Icedove te verwisselen of omgekeerd.
« Laatst bewerkt op: 2012/10/24, 15:48:44 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Debian
« Reactie #7 Gepost op: 2012/10/24, 20:39:19 »
Debian raadt Firefox niet af. Ze bieden het gewoon niet aan.
De reden is dat Debian alleen open en vrije software wil leveren en bepaalde onderdelen van Firefox voldoen naar niet aan. Bij Iceweasel is wel alles open en vrij, maar mocht de naam Firefox niet meer gebruikt worden. Vandaar de ijswezel in plaats van de vuurvos.

Nee, Debian biedt Firefox niet aan vanwege die reden maar omdat ze een browser zonder branding willen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mozilla_Corporation_software_rebranded_by_the_Debian_project
"The branding issue developed when Mike Connor, representing the Mozilla Corporation, requested that the Debian Project comply with Mozilla standards for use of the Thunderbird trademark when redistributing the Thunderbird software.[1][2] At issue were modifications not approved by the Mozilla Foundation, when the name for the software remained the same.

In 2006 the Debian Project subsequently rebranded the Mozilla Firefox program,[3] and other software released by Mozilla, so that Debian could continue to distribute the software with modifications permitted, without being bound by the use of trademark requirements that the Mozilla Foundation had invoked. The new names established by Debian were Iceweasel for Mozilla Firefox, Icedove for Mozilla Thunderbird, and Iceape for SeaMonkey."

Offline peter40

  • Lid
Re: Debian
« Reactie #8 Gepost op: 2012/10/25, 09:33:23 »
Mijn ervaring met Firefox op Debian is dat het wat gelikter is maar minder stabiel. Sommige dingen kan ik met Firefox niet openen en dat leidt tot irritatie. Iceweazel heeft die problemen niet maar bouwt de paginas minder snel op. Daarom kies ik toch voor Iceweazel op Debian en Firefox op Ubuntu.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Debian
« Reactie #9 Gepost op: 2012/10/25, 10:08:23 »
Iceweasel IS Firefox, maar dan met een andere naam en andere logo's.

Edit: als je al verschillen ziet tussen FF en Iceweasel, dan draai je waarschijnlijk verschillende versies van die 2. Dan loop je waarschijnlijk achter in versies met 1 van de 2. Andere verschillen zouden er niet moeten zijn.
« Laatst bewerkt op: 2012/10/25, 10:18:15 door Johan van Dijk »

Offline joop905

  • Lid
Re: Debian
« Reactie #10 Gepost op: 2012/10/25, 10:14:33 »