Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ideale configuratie voor Ubuntu?  (gelezen 905 keer)

Offline LvV

  • Lid
Ideale configuratie voor Ubuntu?
« Gepost op: 2010/10/24, 15:12:21 »
Tja, nieuw hier en nog behoorlijk 'blond' als het om Ubuntu gaat.....dus bereid je voor op een simpele vraag: wat is een goede pc om Ubuntu op te draaien?

Momenteel gebruik ik een pc waarop ik bij opstarten kan kiezen voor Ubuntu of WindowsXP (Intel Pentium 4 2,8Ghz (ASUS P4P800 moederbord), 1Gb DDR geheugen, 120 Gb 7200rpm WD disk, Ati Radeaon 9200 Se 128 Mb grafische kaart).
De pc is 7 jaar oud. Vandaar dat ik toch eens wil denken over een nieuwe, al draait deze nog goed (maar hoe lang nog.....). Nou heb ik al een tijdje met Ubuntu gestoeid en ben positief over de gebruiksmogelijkheden, vandaar dat ik me tot jullie richt met mijn vraag (voor een Windows pc kan ik ieder verkoper de vraag stellen.....heb je het over Ubuntu gaan ze glazig kijken).

Wat ik zoek is een pc waar ik weer een jaartje of 7 vooruit kan, Windows7 èn Ubuntu op kan draaien, met beslist de intentie om Ubuntu mijn primaire gebruikesomgeving te maken.
Qua gebruik: gemiddelde thuisgebruiker (e-mail, internet, office). Geen games of zware grafische toepassingen, noch de ambitie die te gaan gebruiken.

Nog een tweede vraag: ik woon in het gebied dat ze 'Knooppunt Arnhem Nijmegen' noemen. De zaak waar ik februari 2004 mijn huidige pc kocht bestaat niet meer (Computers4You in Nijmegen). Iemand een tip voor een goede computerwinkel in dit gebied?.

Bedankt vast, Luc

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: Ideale configuratie voor Ubuntu?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/24, 17:12:30 »
Intel Pentium 4 2,8Ghz (ASUS P4P800 moederbord), 1Gb DDR geheugen, 120 Gb 7200rpm WD disk, Ati Radeaon 9200 Se 128 Mb grafische kaart.De pc is 7 jaar oud.
Daar draait Ubuntu met het grootste gemak op. Ik had een Pentium IV op 3 Ghz met 1.5 Gb geheugen en een Nvidia Geforce FX kaart met 128 Mb geheugen. Draaide soepel genoeg!

Een nieuwe pc kan je overal wel kopen. En welke spec's die nodig heeft hangt helemaal van jezelf af. Om voor het nieuwste van het nieuwste te gaan is ook onzin. Ook gezien de dingen die jij wilt. Kijk voor een doorsnee pc die binnen je budget past.

Mijn nieuwe pc koste ook maar €499,00 en was ook niet het beste van het beste of het nieuwste van het nieuwste, maar ik doe er alles mee wat ik wil ;)


Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ideale configuratie voor Ubuntu?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/24, 18:09:21 »
http://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/72
Hier staan voorbeeld pc's op met commentaar van andere mensen, lees je maar in.

Offline LvV

  • Lid
Re: Ideale configuratie voor Ubuntu?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/24, 19:51:23 »
Dank dame, heren ook.
@Jan11000: ga er beslist induiken!
@nomko: wil moment dat pc het opgeeft voor zijn; vandaar (Ubuntu draait inderdaad fantastisch op mijn huidige pc)
@femke: zoek wel een compleet systeem.....ben een gebruiker, geen bouwer.

Greetz,
Luc