Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: MAC OS X software op Ubuntu  (gelezen 1689 keer)

MAC OS X software op Ubuntu
« Gepost op: 2011/09/02, 09:38:49 »
Hallo Allemaal,

Ik heb net mijn eerste les op school gehad over Linux, hij legde het 1 en het ander uit over de geschiedenis. Na een tijdje kwam voor dat Linux en Mac OSX eigenlijk, als je de stamboom ziet, van de zelfde plek komen. UNICS, zoiets was het.

Ik stelde de vraag of het dan mogelijk is om programma"s die op Mac OS X kunnen draaien, of die ook op Linux kunnen werken, ik heb in een ander topic hier (audio) gelezen dat een studio ook is gaan werken op Linux.

Nu mijn vraag, kan je dus een programma dat op Mac OS X werkt, op Linux draaien? De studio waar ik het net over had, heeft zeer waarschijnlijk ook de zelfde soort DAW software die ik heb.

Hopelijk werkt dit, het zou mij enorm goed doen, Bedankt voor je reactie.
Ik leer door te vragen

Re: MAC OS X software op Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/02, 11:14:48 »
Nee, Mac-programma's werken niet op Ubuntu. Hetgeen mij inderdaad nog steeds verbaasd, aangezien we wel Wine hebben voor Windows-programma's.

Het is inderdaad wel zo dat Mac en Linux uiteindelijk van UNIX afstammen, maar het is en blijft allebei anders uitgebouwd.

Maar welke studio je bedoeld, weet ik niet.
Of je moet met audiotopic bedoelen Ubuntu Studio, maar dat is een multimedia-versie van Ubuntu en dus geen rl-studio.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: MAC OS X software op Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/02, 12:27:22 »
Een hoop programma's, zoals b.v. VLC, zijn voor vele operating systemen (gratis) te downloaden.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: MAC OS X software op Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/02, 13:58:23 »
Wat is het programma VLC? Ik ken het niet?

Het studio programma dat ik gebruik is Cubase 6.
In dit topic: http://forum.ubuntu-nl.org/foto-video-en-audiobewerking/professionele-muziekproductie-op-ubuntu/ staat dat een professionele audio studio ook linux gebruikt.

Ik neem aan dat zijn ook cubase of protools gebruiken omdat die simpel het beste zijn. Maar dan is het inderdaad jammer de we geen max os x software kunnen draaien op linux.
Ik leer door te vragen

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: MAC OS X software op Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/02, 14:18:00 »
Die studio gebruikt Ardour met Jack. Dat is net zoiets als Cubase.
Cubase is er niet voor linux. Dat kan ook niet want de usb dongle wordt niet herkend door Ubuntu.
Misschien zou een gekraakte (waar ik overigens tegen ben) versie wel werken via WINdows Emulator (WINE)
Er zijn ook wat goede resultaten bereikt in het verleden met Ableton via WINE.
Uiteindelijk kan je op ubuntu beter native software als ardour gebruiken, maar als je mij vraagt of muziekproductie goed en stabiel is op linux, zeg ik toch..........nog niet.
Ga lekker met windows of de mac je studio bouwen want dat blijven nog de beste
 OS'en ervoor. Ook ondersteunt Ubuntu nog niet alle externe geluidskaarten op de goede manier.
Voor alle andere taken als office, internet, mail, etc kan je prima bij ubuntu terecht.

Ik heb zelf overigens mijn muzieksoftware via windows:  cubase, ableton, VSTi's.
Al mijn andere zaken als administratie en gewone desktop zaken doe ik via ubuntu.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/02, 14:21:10 door landfiets »
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Re: MAC OS X software op Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/02, 15:16:44 »
Hallo Allemaal,

Ik heb net mijn eerste les op school gehad over Linux, hij legde het 1 en het ander uit over de geschiedenis. Na een tijdje kwam voor dat Linux en Mac OSX eigenlijk, als je de stamboom ziet, van de zelfde plek komen. UNICS, zoiets was het.
het MAC os heeft als ondergrond (free) BSD (Berkely Software Distribution) Daarbovenop heeft men als layer (laag) DARWIN gelegd.
BSD zit anders in elkaar dan Linux, staat ook dichterbij UNIX dan Linux. Linux is eigenlijk een afsplitsing van MINIX, ook een Unice, maar met een microkernel, dus drivers en dergelijke worden in userspace uitgevoerd, en niet in de kernel. Minix was een project van prof. Tanenbaum en Linus Torvalds. Later kregen die twee wat meningsverschillen en zijn toen ieder een eigen weg gegaan. Torvalds wijzigde Minix, voormamelijk door er een monolithische kernel in te bouwen (waardoor veel (stuur)) software in de kernel kwam en doopte zijn project tot Linux, althans, er was niet veel meer dan een kernel. Richard Stallman leverde GNU software voor die kernel en zie, er was Linux!

Zelf hou ik de ontwikkeling bij van Minix, ik denk dat dit in de nabije toekomst een veelbelovend project wordt. Dat ga ik nu echter niet allemaal uitleggen, dan wordt het teveel tekst en offtopic.  :)
« Laatst bewerkt op: 2011/09/02, 17:50:40 door cjmanschot »

Re: MAC OS X software op Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/02, 18:05:36 »
Ik weet niet wat je van FL Studio vindt, maar het werkt erg goed in Wine (niet perfect, maar bijna alles werkt).
Ik gebruik het ook, en je kan er zonder problemen vrijwel alles mee doen.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/02, 18:07:23 door Cheap Applications »
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline siegi

  • Lid
Re: MAC OS X software op Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/02, 18:07:54 »
@cjmanschot
Mac OS X is eigenlijk eerder gebasseerd op de mach kernel + enkele freebsd/netbsd stukjes. Deze basis heeft apple uiteindelijk darwin genoemd.

Linus torvalds was eerder een minix gebruiker dan ontwikkelaar. Hij verschilde inderdaad van mening met de minix ontwikkelaar. Hij heeft minix nog een tijd gebruikt om zijn linux ontwikkelingswerk te doen. Totdat hij zijn minix partitie perongeluk wiste en besliste dat linux zelfstandig genoeg was om te gebruiken.
Het is eigenlijk niet gebasseerd op minix of afgesplitst van minix. Eerder geinspireerd door minix.

De kernel van linux en mac OS X mogen dan wel allemaal unix-like kernels zijn, maar toch zijn de schillen die erbovenop komen liggen heel anders.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/02, 18:10:53 door siegi »

Re: MAC OS X software op Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2011/09/02, 20:17:44 »
@siegie: Eigenlijk is OSX gebaseerd op NeXTSTEP en dat is weer gebaseerd op BSD en dat is dus weer afgeleid van UNIX.

Offline siegi

  • Lid
Re: MAC OS X software op Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2011/09/02, 21:42:42 »
@siegie: Eigenlijk is OSX gebaseerd op NeXTSTEP en dat is weer gebaseerd op BSD en dat is dus weer afgeleid van UNIX.
Ik heb de nextstep stap ertussen uit gehaald, en gewoon direct naar de roots gegaan ;)
Voor de voldigheid... nextstep:
Citaat van: wikipedia
a Unix-like operating system based on the Mach kernel, plus source code from BSD