Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Elementary OS  (gelezen 9623 keer)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Elementary OS
« Gepost op: 2017/02/05, 12:39:52 »
Ik liep in een artikel tegen deze distro aan. Dat artikel ging in op de vraag wat de beste keuze was voor overstappers, die geen zin hadden in de nieuwe Macbook, waar je voor vrijwel alles een extra dongel moet kopen, zelfs voor een SD kaart. En een batterijprobleem.

Volgens het artikel doet die Macbook het niet geweldig en zoekt men naar goede alternatieven.  Persoonlijk snap ik dat wel. Ik heb ervaring met een iPad. Kan je ook niks "normaals" in kwijt. In mijn Sony Tablet kan ik gewoon een SD kaart prikken van mijn fototoestel prikken en in elk van mijn laptops ook. Zeer eigenwijs om dat dan niet te doen, toch?

Als eerste kwam de schrijver met Elementary OS en de beschrijving klonk me behoorlijk positief in de oren. Ik de iso opgehaald en een live sessie gedraaid op mijn i5 laptop. Nou, in die Live sessie was het systeem indrukwekkend responsief (lees: snel). Vanaf een USB stick is het altijd wat langzamer. Ik dacht dus spontaan: "Waar zijn ze dan bij Xubuntu mee bezig, zeg!"

Er gaat een oude harddisk in mijn laptop voor een echte installatie. Dit wil ik wel eens meemaken.

Iemand hier met ervaring met dit systeem? Wat zijn de goede dingen en wat de slechte zaken?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Elementary OS
« Reactie #1 Gepost op: 2017/02/05, 13:05:00 »
Als Macgebruiker (tot mijn MacBook mid 2010 het begeeft) heb in een grijs verleden een keer naar Elementary OS gekeken. Leek prima. Kort daarna stopte de ontwikkeling. Die is na een tijdje wel weer opgepakt door anderen, maar sindsdien heb ik sterk de neiging om te kiezen voor de ‘grotere’ distributies om geen risico te lopen op een doodlopende weg te geraken. Ik heb geen idee hoe groot de kritische massa van Elementary OS nu is. Ik zal de meningen hier met belangstelling volgen.
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Elementary OS
« Reactie #2 Gepost op: 2017/02/05, 13:19:22 »
Hoi Bert,

Juist om de kritische massa koos ik destijds voor Ubuntu met zijn actieve gemeenschap en voor de Xubuntu variant om zoveel mogelijk met mijn hardware te doen (fotobewerking, videobewerking).

Juist bij dat laatste toonde Elementary zich in een Live sessie als erg veel vlotter ten opzichte van Xubuntu op precies dezelfde computer. Verder is het gebaseerd op Ubuntu, alleen zijn alle toepassingen anders zoals Ephipany als browser.

Nu ben ik serieus geïnteresseerd. Ik heb die Linux bak om mee te werken. Het is een stuk gereedschap, meer niet.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Elementary OS
« Reactie #3 Gepost op: 2017/02/05, 14:16:54 »
@ jvecht,

ik heb  Elementary OS een tijdje gebruikt, en ik was daar best tevreden over.
https://elementary.io/nl/  kan je misschien nog meer lezen...
Op ons eigenste forum is er vorig jaar ook een en ander over geschreven ... even opzoeken bij andere distributies...
Gevonden... https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=96751.0

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2017/02/05, 14:19:36 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Elementary OS
« Reactie #4 Gepost op: 2017/02/05, 14:26:00 »
Hoi spievensterke,

Gelezen! Bedankt. Zo eens een andere harddisk in mijn laptop zetten.

groet, Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Tom

  • Lid
Re: Elementary OS
« Reactie #5 Gepost op: 2017/02/05, 17:40:15 »
Wat mij tegenhoud is de ondersteuning ,Xubuntu 16.04.2 bv kun je veilig gebruiken tot April 2019 en zelf wie Ubuntu 16.04.2 tot 2021 vijf jaren dus .
Moest je eens herinstalleren pak je de laatste punt versie toch ! .
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Elementary OS
« Reactie #6 Gepost op: 2017/02/05, 18:31:59 »
Met Elementary OS is niet veel mis, maar om het te gaan vergelijken met de look-and-feel van een Apple OS, is net zoiets als Pear Linux met Windows vergelijken, appels met peren dus.  ;)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Elementary OS
« Reactie #7 Gepost op: 2017/02/05, 18:46:49 »
Inmiddels draait dat OS op een andere harddisk. Meer dan eens kijken hoe dat er uitziet ga ik niet, hoor. Het moet echt voordelen bieden en dan denk ik daarbij ook aan de lange termijn.

Wat betreft een imitatie waar dan ook van, daar hou ik helemaal niet van. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je overal wat van kan leren en iedereen zijn meug.

Het eerste begin was nogal stroef, maar inmiddels loopt het wel lekker. Het systeem is gebaseerd op Ubuntu. Dat maakt de boel eenvoudig. Ik ga er rustig mee verder en dan krijg ik een goede indruk wat het kan.  Wat de sterke en zwakke punten zijn. Zo zou het wel kunnen zijn dat bij dit systeem wat minder werk is verzet qua vertalingen, maar voorlopig nog echt geen klagen.

groet,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Elementary OS
« Reactie #8 Gepost op: 2017/02/06, 09:39:55 »
Wat mij tegenhoud is de ondersteuning ,Xubuntu 16.04.2 bv kun je veilig gebruiken tot April 2019 en zelf wie Ubuntu 16.04.2 tot 2021 vijf jaren dus .
Moest je eens herinstalleren pak je de laatste punt versie toch ! .

Daar heb je een punt. Qua veiligheid en stabiliteit gaat er niks boven de 'echte', omdat alle pakketten die gebruikt worden daar ook vandaan komen.
Elementary OS is in feite niets anders dan een aangepaste Ubuntu (werkomgeving veranderd) het lijkt mij dus dat qua veiligheid het wel mee zal vallen. Op de werkomgeving na (Patheon) gebruikt het dezelfde pakketten als Ubuntu. De enige valkuil die ik mij voor kan stellen is dat de werkomgeving niet meer compatible 'raakt' door bijvoorbeeld een update. De kans dat zoiets gebeurd is denk ik wel heel erg klein, aangezien LXDE of XFCE zeker in de LTS versies meestal ook geen grote stappen vooruit doen.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Elementary OS
« Reactie #9 Gepost op: 2017/02/06, 10:10:16 »
Ik heb het systeem inmiddels geïnstalleerd staan. Het is een mooi systeem en het werkt echt lekker. Maar duidelijk vlotter dan Xubuntu? Nee, dat toch niet. Het oogt allemaal wel lekker fris.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Elementary OS
« Reactie #10 Gepost op: 2017/02/06, 10:50:23 »
Wat mij tegenhoud is de ondersteuning ,Xubuntu 16.04.2 bv kun je veilig gebruiken tot April 2019 en zelf wie Ubuntu 16.04.2 tot 2021 vijf jaren dus .

Helemaal mee eens. Vooral op je main pc.
Je dient namelijk ook nog rekening te houden met zaken als internetbankieren waar je de verantwoordelijkheid hebt zorg te dragen voor geaccepteerd veilige software. Bij sommige distributies (rootgebruiker en zo) vraag ik me af in hoeverre dit gewaarborgd blijft.
Bij de reguliere distri's installeert er niets uit zichzelf wat jij niet wilt (want wachtwoordbeveiliging).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Elementary OS
« Reactie #11 Gepost op: 2017/02/06, 11:24:29 »
Wat mij tegenhoud is de ondersteuning ,Xubuntu 16.04.2 bv kun je veilig gebruiken tot April 2019 en zelf wie Ubuntu 16.04.2 tot 2021 vijf jaren dus .

Helemaal mee eens. Vooral op je main pc.
Je dient namelijk ook nog rekening te houden met zaken als internetbankieren waar je de verantwoordelijkheid hebt zorg te dragen voor geaccepteerd veilige software. Bij sommige distributies (rootgebruiker en zo) vraag ik me af in hoeverre dit gewaarborgd blijft.
Bij de reguliere distri's installeert er niets uit zichzelf wat jij niet wilt (want wachtwoordbeveiliging).

Hoezo deze opmerking nou bij Elementary? Dat is allemaal dik in orde, net als bij de Ubuntufamilie. Daar is het trouwens op gebaseerd. Alleen de werkomgeving is anders. Trouwens, bij alle Linux distributies die ik ken zit dit wel goed. Alleen dat ene erg veel gebruikte computersysteem niet. Dat probeert het nog steeds met alleen nag-screens. Hoe *** kan je zijn. Nou ben ik geen Elementary fanboy hoor. Ik ben helemaal geen fanboy type.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Elementary OS
« Reactie #12 Gepost op: 2017/02/06, 11:47:47 »
De opmerking was niet op Elementry maar een algemene reactie op het algemene standpunt van Tom.
En niet alle distributies zijn veilig, toch? Er is minstens 1 uitgeklede versie (naam even kwijt) waar de gebruiker meteen root rechten heeft wat de veiligheid verzwakt.

Het lijkt me in elk geval zeker de moeite waard om altijd ook maar enige discussie met banken e.d. te ontwijken aangezien zij toch al snel hun twijfels daarover uiten.
En hoe dan ook mag ik me dat afvragen.  ^-^
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

DarkEra

  • Gast
Re: Elementary OS
« Reactie #13 Gepost op: 2017/02/06, 12:39:13 »
Elementary ziet er leuk en aardig uit, desondanks bevat het nog steeds de nodige fouten, tenminste in de tijd dat ik het even uitprobeerde. Meerwaarde vind ik het persoonlijk niet hebben, Pantheon (de desktop omgeving) is net als Cinnamon een grafische schil die gebruik maakt van dezelfde basis als Gnome 3. Budgie desktop ook, alleen hebben de ontwikkelaars van Solus te kennen gegeven van die Gnome basis af te stappen en over te gaan op Qt waar KDE/Plasma op gebaseerd is, om het simpele feit dat het een doffe ellende blijkt te zijn daar Gnome teveel wordt aangepast en andere desktop ontwikkelaars steeds met elke nieuwe major release van Gnome tegen problemen aan lopen te hikken.

Van Elementary weet ik dat de ontwikkelaars daar ook over vallen als ik me niet vergis en ze hadden vorig jaar of hebben nog problemen met Ubuntu als basis te gebruiken, daarmee liep het schijnbaar ook niet erg soepel. Dus het valt te bezien hoe lang dit door blijft gaan...

Een ander nadeel vond ik de ondersteuning en het support, dat was destijd niet echt duidelijk en de hulp die men kreeg omtrent die vraag op IRC was van buitensporig laag niveau, wat meer riekte naar troll gedrag van de persoon in kwestie. Later kwam ik erachter dat de ondersteuning van de toenmalige versie van Elementary liep tot de volgende nieuwe uitgave, dus zo'n twee jaar van wat ik begrepen had.

Nu heb ik zoiets van, geef me een Xfce distributie en ik installeer daar Plank op en klaar, heb ik ook een Mac OS uiterlijk...... Xfce is van nature zowiezo meer out of the box configureerbaar en aankleedbaar in vergelijking tot Elementary's Pantheon Desktop.
« Laatst bewerkt op: 2017/02/06, 12:41:22 door Maik »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Elementary OS
« Reactie #14 Gepost op: 2017/02/06, 13:53:16 »
Er is minstens 1 uitgeklede versie (naam even kwijt) waar de gebruiker meteen root rechten heeft wat de veiligheid verzwakt.
Was dat niet Puppy?

Maar wat denk je van Debian, waar je als root kunt inloggen, waarna er onder het root-account van alles mogelijk is?
Natuurlijk is dit de verantwoording van de gebruiker, maar bij Windows speelt dat ook (als admin) en kijk naar de resultaten!

In Engeland is in 2015 Ubuntu uitgeroepen tot het veiligste van alle bekende besturingssystemen............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Elementary OS
« Reactie #15 Gepost op: 2017/02/06, 14:45:12 »

Nu heb ik zoiets van, geef me een Xfce distributie en ik installeer daar Plank op en klaar, heb ik ook een Mac OS uiterlijk...... Xfce is van nature zowiezo meer out of the box configureerbaar en aankleedbaar in vergelijking tot Elementary's Pantheon Desktop.

Met alle respect voor de ontwikkelaars, van een distributie als Elementary kan je niet hetzelfde verwachten als van Ubuntu en zijn varianten. Het idee om Plank te installeren op Xubuntu is een goed idee. Ik ben zelf niet echt gecharmeerd van docks, maar op zich is het wel mooi en het werkt ook lekker. Ik zal het eens ergens installeren om uit te proberen.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Nero

  • Lid
Re: Elementary OS
« Reactie #16 Gepost op: 2017/02/06, 15:24:53 »
Maar wat denk je van Debian, waar je als root kunt inloggen, waarna er onder het root-account van alles mogelijk is?
Dat kan net zo goed in Ubuntu. Doe maar eens sudo passwd in een terminal, en je kan als root inloggen met het opgegeven wachtwoord.

Bij een installatie van Debian kan je trouwens ook kiezen tussen wel of niet activeren van het root account. In het eerste geval (root geactiveerd) heeft zelfs de hoofdgebruiker standaard geen root bevoegdheid.

Voordeen van een actief root account: als je geen sudo rechten geeft aan de (hoofd-) gebruiker - jezelf bijvoorbeeld - kan die ook niet net z'n eigen wachtwoord als root gaan prutsen. In het andere geval heeft een hacker die het login wachtwoord van de hoofdgebruiker bemachtigt vooledig vrij spel.

Re: Elementary OS
« Reactie #17 Gepost op: 2017/02/07, 11:12:07 »
Was dat niet Puppy?

Ik dacht van wel. Daar kun je dus beter niet mee internetbankieren aangezien je dan minder argumenten omtrent veiligheid hebt als er bijvoorbeeld iets bij internetbankieren fout gaat.

Met alle respect voor de ontwikkelaars, van een distributie als Elementary kan je niet hetzelfde verwachten als van Ubuntu en zijn varianten.

Ook met alle respect voor Elemantary en alle andere distributies.
Daar ging mijn opmerking over. Je dient bij bijvoorbeeld problemen met internetbankieren de veiligheid van je systeem wel te waarborgen en te verantwoorden. En we weten allemaal dat daar bij de leek rondom linux nog wat twijfel bestaat. De gemiddelde os-gebruiker is namelijk gewend dat alleen een virusscanner veiligheid biedt, vergetende dat dat bij linux vrijwel niet aan de orde is. Mits je de root beveiliging niet gaat omzeilen!

van een distributie als Elementary kan je niet hetzelfde verwachten als van Ubuntu en zijn varianten.
@Just. Mijn reactie kwam ook niet voort uit enige verwachting van mij, maar uit verwachtingen zoals de maatschappij (banken e.d.) stelt, en waar wij wel rekening mee dienen te houden.

Natuurlijk is dit de verantwoording van de gebruiker, maar bij Windows speelt dat ook (als admin) en kijk naar de resultaten!

Klopt. Speelt zéker bij win. Ons nadeel is ook dat banken de norm leggen bij de ONveiligheid van win en daarmee de hogere veiligheid van linux missen.
Maar die maatschappelijke norm is wél een feit waar je niet omheen kunt en welke je in je achterhoofd dient te houden.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Elementary OS
« Reactie #18 Gepost op: 2017/02/07, 11:34:28 »
Ik snap nog steeds niet waarom er in dit topic over de bruikbaarheid van Elementary zo zwaar ingegaan moet worden op het onderwerp telebankieren. Dat haalt het hele onderwerp onderuit.

Ik geloof trouwens ook niet dat de naam voor welke bank dan ook maar iets uitmaakt. Windows kent men en daarna vallen er wat dooddoeners als de virusscanner, firewall, updaten, noem maar op. MacOs kent men misschien ook wel. En daar houdt het meteen mee op. Puppy, Ubuntu, het maakt echt niet uit. Red Head, die naam bestaat dan nog uit normale woorden. Dat komt iets betrouwbaarder over. Maar ik geloof niet dat ook dat wat uitmaakt.

Je hebt een callcenter aan je telefoon. Niks anders. En de medewerker van dat center heeft een computerscherm voor de neus met de antwoorden op de vraag of de kwestie. Daar staat niet eens het woord Linux bij. Einde verhaal.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Elementary OS
« Reactie #19 Gepost op: 2017/02/07, 12:18:30 »
[OffTopic]
Dan toch nog even een stukje correspondentie met een bank over dit onderwerp:
Citaat van: bank

Wij begrijpen uit uw correspondentie dat u zich bezighoudt met het op een zo veilig mogelijke manier omgaan met internet, en internetbankieren.
Dit waarderen wij zeer.
Als bank zien we echter dat niet al onze klanten zich hebben verdiept in deze materie.
Daarom zijn er uniforme veiligheidsregels opgesteld om het risico op fraude te verkleinen.
Hiervan zult u uiteraard al op de hoogte zijn.
Deze werden ook in de vorige email aangehaald.
Er wordt hierin, zoals u gezien hebt, niet gesproken over een verplichting van een antivirus programma.
Voor het merendeel van onze klanten heeft het wel onze voorkeur, zoals u mogelijk kunt begrijpen.
We hebben het dan ook niet als eis, maar wanneer er wel gebruik van gemaakt wordt, dient hij up-to-date te zijn om risico’s te minimaliseren.

U sprak in uw email over twee punten.
Hieronder zal ik hier concreet op ingaan.

Punt 1: U bent bezorgd over het kunnen internetbankieren op verouderde mobiele apparaten.
Specifiek voor mobiele apparaten heeft de bank de Mobiel Bankieren app ontwikkeld om veilig mee te bankieren.
Hiervoor geldt op dit moment dat minimaal Android versie 2.3 vereist is.
Kan er op het apparaat niet meer geupdate worden naar een nieuwere versie?
Dan voorkomen wij dat de app gebruikt kan worden op dit apparaat.
Apparaten op Android 2.1 worden zodoende dus niet meer ondersteund.

U heeft gelijk dat hiermee bankieren niet wenselijk is.
Sommige klanten zullen via de browser op verouderde Android toestellen de bank benaderen.
Deze vorm van internetbankieren kunnen we helaas niet voorkomen, maar heeft wel onze aandacht.

Punt 2: Linux is een besturingssysteem met veel voordelen ten opzichte van Windows.
Helaas is dit slechts in gebruik bij een zeer klein aantal van onze klanten.
U kunt zich wellicht voorstellen dat de richtlijnen voor veilig internetbankieren niet systeem specifiek zijn opgesteld.
Waarschijnlijk nog even ten overvloede: Er zijn verschillende antivirus programma’s op Linux beschikbaar.
Deze scannen ook op virussen die gericht zijn op Linux systemen.
Er zijn, zoals u ook al noemde, minder virussen in omloop die gericht zijn op Linux, maar dat wil helaas niet zeggen dat ze er niet zijn en dat virusscanners op Linux hier niet op controleren.

Wij spelen op het gebied van beveiliging een adviserende rol en proberen hiermee de risico’s voor onze klanten, met welke besturingssysteem dan ook, te minimaliseren.
Hopelijk heb ik u hiermee voldoende geïnformeerd.

Wanneer je door blijft vragen, komen er dus zinnige antwoorden, maar wel via de ICT afdeling van de bank.
Het bericht heb ik wel aangepast, zodat de naam van de bank en medewerkers niet herkenbaar zijn :lol:

 
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Elementary OS
« Reactie #20 Gepost op: 2017/02/07, 12:33:22 »
@Ron, Helder.
@Just, hoe schat jij Elementary  in t.o.v. Xubuntu?  Of kun je dit niet met elkaar vergelijken?
gr. Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Elementary OS
« Reactie #21 Gepost op: 2017/02/07, 13:07:01 »
Hoi Henk,

Mijn eerste indruk dat hier wellicht een pareltje voor het oprapen lag is wel wat weggezakt. Het systeem met zijn totaal afwijkende programmatuur is duidelijk iets vlotter dan Xubuntu. Maar zo te zien is het - als te verwachten was - een kleine distributie.

Ik trof een paar duidelijke onvolkomenheden na mijn allereerste stappen. Zo krijg je in de browser in een tekstveld het probleem dat je uppercase tekens (zoals het @ teken) twee keer moet tikken. Op een vraag of dat op te lossen valt van twee gebruikers komt dan geen vlot antwoord op hun forum.

Het heeft me wel kennis laten maken met het "de plank" dock. Ik vind dat soort dingen wel leuk, al heb ik toch liever een sobere desktop. Ik werk vaak op een laptop en daar heb ik weinig schermruimte. Dan heb ik geen behoefte aan ruimtevretende docks en ik hou ook niet zo van automatisch verbergende werkbalken vanwege de onrust. Voor iemand die wel graag met een dock werkt is die plank een mooi ding.

Als ik dan weer terugdenkt naar de insteek van het artikel wat me op het spoor zette dan ben ik geneigd om ex Macos gebruikers Xubuntu voor de neus te zetten omdat dat systeem volwassen is en dan met het "de plank" dock, mochten ze daar zo aan gewoon zijn.

Ik moet er nog wat verder mee aan de gang, maar op zich was het wel de moeite van het proberen waard. Het geeft je toch een beter beeld op waar je mee bezig bent.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Elementary OS
« Reactie #22 Gepost op: 2017/02/07, 13:24:26 »
Ik ben het eens met Just: laten we het on-topic houden. (= Elementary ervaringen, telebankieren graag in een apart topic)

Het valt mij op dat Elementary nog een 0.X is. Dat houdt meestal in; nog niet af.
https://distrowatch.com/table.php?distribution=elementary

Ziet er wel mooi uit trouwens.


Re: Elementary OS
« Reactie #23 Gepost op: 2017/02/07, 13:50:06 »
Citaat
dan ben ik geneigd om ex Macos gebruikers Xubuntu voor de neus te zetten omdat dat systeem volwassen is en dan met het "de plank" dock, mochten ze daar zo aan gewoon zijn.
Deze Macgebruiker is inderdaad zeer tevreden met Xubuntu (zonder dock). Ik hang niet zo aan Maclook en -feel. Voorlopig Mac en Xubuntu naast elkaar.
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Elementary OS
« Reactie #24 Gepost op: 2017/02/07, 13:51:32 »
Hoi VuurVosje,

Ja, dank je. Leuk dat Distrowatch. Ik kende het wel van naam, maar inhoudelijk nog niet zo. Veel informatie daar!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021