Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Huawei 160 dongle T-Mobile (prepaid) aanslingeren?  (gelezen 10370 keer)

Offline vuuren1

  • Lid
Huawei 160 dongle T-Mobile (prepaid) aanslingeren?
« Gepost op: 2011/09/18, 18:11:07 »
Na wat zoeken op het forum ben ik wel ondersteuning tegengekomen van een Vodafoon dongle, maar niet van T-Mobile.
Daar was een schermafdruk te vinden van de configuratie in Ubuntu 11.04 van een Vodafoon dongle.
Dat heb ik zoveel mogelijk nageaapt.

Na wat gepruts had ik hem even werkend op de desktop, dus vol goede moed hetzelfde gedaan bij de Laptop.
Daar kom ik niet verder dan dat hij een hele tijd verbinding probeert te maken (met 100% cpu belasting -1,6 GHz).
Daarbij vraagt (alleen) de laptop behalve om de pincode ook om een Huawei wachtwoord.
Wat dat moet zijn: geen idee..

Is er een helder stappenplan om een prepaid T-Mobile dongle te configureren?
Is er soms ook een stukje software voor zo'n ding wat enige informatie geeft over beltegoeden etc?
Wat is het standaard Huawei wachtwoord bij T-Mobile? Is dat soms 4 x nul of bedoelen ze met -wachtwoord- iets anders?

Ook wel lastig is om na de dongle verwijdert te hebben de bedraade versie van internet weer aan de gang te krijgen, dat moet via probeersels en omwegen.
Hoe kan dat gemakkelijker?

Veel vragen, maar ik wil de dongle graag onder ubuntu 11.04 aan de praat krijgen, in Windows XP is het een drama (ik heb alles van de dongle al 2x nieuw gekregen en wordt er een beetje simpel van.
Deze is weer nieuw en de simkaart werkt want ik heb op de desktop pc verbinding gehad (en in een telefoon doet ie het ook).

Bij voorbaat dank voor uw moeite!

Hans 


Offline vuuren1

  • Lid
Re: Huawei 160 dongle T-Mobile (prepaid) aanslingeren?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/18, 18:57:47 »
Daar was ik al geweest en heb voor de zekerheid de intellingen overgenomen, maar hij verbindt niet.
Nu zie ik heel even een draaiend icoontje bovenin en dan is dat meteen weer weg. Hij werkt niet.

Offline vuuren1

  • Lid
Re: Huawei 160 dongle T-Mobile (prepaid) aanslingeren?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/20, 23:54:30 »
Op internet zie ik, of een Tmobile dongle die meteen werkt, of helemaal geen oplossing..

Ik heb een Tmobile prepaid en een Huawei G160 dongle.
Nogmaals: Is er iemand die mij verder kan helpen.
Maar dan concreet, op internet heb ik al uren gezocht.

Ik mag toch aannemen dat mensen met netbooks ook met dergelijke USB dongles werken?


koffiemok

  • Gast
Re: Huawei 160 dongle T-Mobile (prepaid) aanslingeren?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/21, 21:19:13 »
Ik heb zelf een dongle van t-mobile draaiend op Unbuntu 10.4 Desktop versie. Ook heeft deze gewoon gewerkt op de Unbuntu 11.04 desktop versie. De dongle die ik gebruik is 1 van de eerste die t-mobile uitgebracht heeft.

Het probleem bij je is het Huawei wachtwoord waar om gevraagd wordt. Die is niet van toepassing.
Heb je het stappenplan internet al gevolgd via de website van t-mobile?
Ik weet niet of het deze stick betreft maar je kan dit stappenplan wel volgen denk ik.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/21, 21:22:04 door koffiemok »

Offline vuuren1

  • Lid
Re: Huawei 160 dongle T-Mobile (prepaid) aanslingeren?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/23, 21:26:22 »
Ik krijg een bijna blanco pagina bij T-Mobile te zien...
Toen de handmatige installatie voor Windows (...) gevolgd en hij doet het..

Het enige verschil met de vorige instellingen is:
- Naam Verbinding gewijzigd in T-Mobile Internet ipv T-mobile Connection.
- Het aanvinken van automatisch verbinden

Nog een keer geprobeerd en toen werkte het niet meer..
Ik zie nu dat mobiel breedband niet aanstaat, ondanks als ik er een vinkje voor zet.
Daarnet ging dat vanzelf goed.

Dan zou het daarin moeten zitten???
Hoe kan ik zoiets activeren?

BVD, Hans

 
« Laatst bewerkt op: 2011/09/23, 22:18:40 door vuuren1 »

Re: Huawei 160 dongle T-Mobile (prepaid) aanslingeren?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/26, 19:51:51 »
Mijn ervaring is dat de Huawei sticks out-of-the-box werken op de nieuwe Ubuntu versies. Kwestie van instellingen via netwerkverbindingen de wizard doorlopen aan de slag(normaalgesproken).

Hoe wordt de stick herkend(als usb-stick of als Huawei Technologies)?
Wordt er wel een verbinding gemaakt en valt deze weg of lukt het helemaal geen verbinding te maken?

Wellicht dat onderstaande update je op weg helpt:
http://www.t-mobile.nl/telefoon/software-updates/webnwalk

Offline vuuren1

  • Lid
Re: Huawei 160 dongle T-Mobile (prepaid) aanslingeren?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/28, 20:02:22 »
Ik krijg wel een scherm om het password in te vullen (van Huawei).
Dus hij ziet de stick kennelijk zoals hij hem moet zien.

Hij heeft het even gedaan (2x) en dan weer niet (dan in er tussentijds niets gewijzigd.
Wat er nu gebeurt is:
Stick aankoppelen
Wachtwoord ingeven
Dan naar de internetverbindingen in de bovenste balk
Vinkje voor draadloos netwerk inschakelen
T-Mobile internet aanklikken
Dan zie ik heel even een icoontje draaien en dan houdt alles op ("verbinding verbroken")

De update van T-Mobile had ik nog niet gevonden, maar die schijnt ook niet te werken.
Ik pak eea uit, doe install (uitvoeren in terminal venster) en zie vervolgens heel snel van alles voorbij lopen en weg is het weer.
Pauze toets werkt kennelijk niet om eea te kunnen lezen.

Dus ik weet niet of de installatie wel of niet is gelukt, kan ik dat ergens zien?

(Ik ben een beginner op Ubuntu gebied, het is even wennen, maar het knappe is juist dat Ubuntu normaal gesproken heel simpel hardware ontdekt. In dit specifieke geval blijkt het anders te zijn)


 


Re: Huawei 160 dongle T-Mobile (prepaid) aanslingeren?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/09/29, 09:23:44 »
Ik kan nergens vinden welke instellingen je precies gebruikt. Wellicht zit daar iets niet goed of kun je alternatieve instellingen proberen. De stick probeert echter wel verbinding te maken en wordt herkend als modem.

Offline vuuren1

  • Lid
Re: Huawei 160 dongle T-Mobile (prepaid) aanslingeren?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/09/29, 10:40:34 »
Ik kan nergens vinden welke instellingen je precies gebruikt. Wellicht zit daar iets niet goed of kun je alternatieve instellingen proberen. De stick probeert echter wel verbinding te maken en wordt herkend als modem.

Klopt.
Hij heeft het 2x gedaan met dezeldfe instellingen, dat is het rare van het verhaal.

Het is een prepaid stick en er staat voldoende tegoed op.
In andere uitleg op internet zie ik binnen Ubuntu in het installatiescherm ook prepaid als keuzemogelijkheid. Die mogelijkheid heb ik niet.. Ik kan alleen kiezen voor T-Mobile.

Re: Huawei 160 dongle T-Mobile (prepaid) aanslingeren?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/09/29, 11:32:40 »
Heb je ook al contact gehad met T-Mobile. Wellicht dat het probleem ergens anders ligt dan in jouw apparatuur. De instellingen zijn blijkbaar goed en je geeft aan dat je wel 2x verbinding hebt gehad waarna het vervolgens niet meer werkte zonder dat je iets gewijzigd hebt.

Offline vuuren1

  • Lid
Re: Huawei 160 dongle T-Mobile (prepaid) aanslingeren?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/09/29, 19:17:45 »
Ik zal T-Mobile eens bellen (hoewel ik over inhoudelijke kennis daar mindere ervaringen heb opgedaan..)

Offline vuuren1

  • Lid
Re: Huawei 160 dongle T-Mobile (prepaid) aanslingeren?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/10/01, 22:04:19 »
Ook heb ik een Vodafoon USB stick geprobeerd:

Daarbij heb ik een mobiele breedband verbinding ingesteld.
Ik zal het stap voor stap vertellen:
1. Eerst de stick in de USB poort (anders herkent ubuntu het ding niet tijdens installeren).
2. De stick vraagt om de pincode.
3. Ingevoerd.
4. Nieuwe mobiele breedbandverbinding.
5. Een verbinding maken met dit mobiele breedbandapparaat: HUAWEI Technoligy HUAWEI Mobile.
6. Volgende.
7. Land-Netherlands- volgende.
8  Selecteer provider uit de lijst, Vodafoon.
9. Selecteer uw abonnement: Non-business (prepaid is geen keuzemogelijkheid).
10.APN is dan live.vodafoon.com.
11.Toepassen.

Dan komt het -bewerken scherm met:
Nummer: *99#
Gebruikersnaam: Vodafoon
Wachtwoord Vodafoon (deze 2 weghalen werkt ook niet)
APN: live.vodafoon.com
Netwerk ID: is leeg
Type: Elke
Roaming toestaan indien het thuisnetwerk niet beschikbaar is
PIN: de sim pin code ingevuld

Verder: Beschikbaar voor alle gebruikers en automatisch verbinden aangevinkt (niet aanvinken maakt ook niks uit)

Sluiten
"melding op bureaublad in een zwart venster: "GSM netwerk -verbinding verbroken-".

Dan heb ik bij Vodafoon software gevonden die het ook niet doet (Ubuntu 11.04 staat er niet bij).

Vodafoonsite:

De Linux-software werkt alleen op Ubuntu-distributies 8.04, 8.10 en 9.04, voor zowel 32- als 64-bit-systemen, in combinatie met de volgende modems:
K3520
E172
E220
E272
K3565
K3765
U kunt twee types software downloaden:
 
Linux Dashboard VMB 1.1.0-0 (x86): voor gebruikers van een Intel-processor (deb, 3 MB)
Linux Dashboard VMB 1.1.0-0 (x64): voor gebruikers van een AMD64-processor (deb, 3 MB)


Ik heb een Intel cpu dus de bovenste gekozen.
Deze opgestart en dan komt het Ubuntu softwarecentrum met de volgende melding:
"Kan niet voldoen aan afhankelijkheid: libboost-serialization 1.40.0 (>= 1.40.01)"

Toen ben ik in Synaptic pakketbeheer gaan kijken en daar staat de versie 1.42 in met groene blokje er voor (3 soorten met die naam).
Dat zou goed moeten zijn omdat er in de melding na V1.40.0 aangegeven werd ("of groter of gelijk aan").

En verder kom ik niet.
Ofwel een T-Mobile prepaid stick doet het niet en ook een Vodafoon stick niet..

Zijn er tovenaars die iets met dit (m.i. volledige) stappenplan iets kunnen?

In XP wordt er automatisch een prg geinstalleerd en dan kan je bij een prepaid geval tegoeden bekijken en bundels instellen.
(waarbij de stick van T-Mobile overigens onbetrouwbaar is gebleken, op meerdere pc's en ook na vervanging van de simkaart en daarna de stick)
Vandaar ik na die ergernissen een Vodafoon stick ben gaan halen en die werkte in XP overal goed.

Ubuntu werkt hier prima, maar die prepaidsticks zijn kennelijk een probleem..

 




Re: Huawei 160 dongle T-Mobile (prepaid) aanslingeren?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/10/03, 14:11:40 »
Je zou het een keer met deze instellingen kunnen proberen(wijzigingen dikgedrukt)

Dan komt het -bewerken scherm met:
Nummer: *99#
Gebruikersnaam: vodafone
Wachtwoord vodafone (indien nodig weglaten)
APN: live.vodafone.com
Netwerk ID: 04
Type: Elke
Roaming toestaan indien het thuisnetwerk niet beschikbaar is
PIN: de sim pin code ingevuld

Offline vuuren1

  • Lid
Re: Huawei 160 dongle T-Mobile (prepaid) aanslingeren?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/10/03, 23:33:40 »
Met 04 als netwerk ID valt de -opslaan- mogelijkheid weg..
Dus kom ik niets verder.

Offline vuuren1

  • Lid
Re: Huawei 160 dongle T-Mobile (prepaid) aanslingeren?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/10/03, 23:40:16 »
Ik snap iets niet: Linux/Ubuntu zou superieur zijn vergeleken met Windows, maar simpele usb internet-sticks van verschillende providers werken niet.
Ik heb daar inmiddels uuuuren inzitten en ook alles op het forum proberen duidelijk te maken, maar kennelijk moet ik hiervoor toch op Windows terugvallen..

Gelukkig heb ik een dual boot mogelijkheid aangehouden!


Offline vuuren1

  • Lid
Re: Huawei 160 dongle T-Mobile (prepaid) aanslingeren?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/10/04, 23:13:14 »
Deze dag ook geen mensen die zich durven te wagen aan dit probleem..

Is het onoplosbaar?

Offline vuuren1

  • Lid
Re: Huawei 160 dongle T-Mobile (prepaid) aanslingeren?
« Reactie #17 Gepost op: 2011/10/07, 23:13:10 »
..... Dan blijft MS Windows toch de enige optie.

Offline vuuren1

  • Lid
Re: Huawei 160 dongle T-Mobile (prepaid) aanslingeren?
« Reactie #18 Gepost op: 2011/10/09, 19:04:41 »
Zou dit probleem in de komende en  nieuwe Ubuntu versie inmiddels zijn opgepakt?
Een prepaid USB internet stick zou toch niet bij -onbekende hardware- mogen behoren...

Onder XP kan ik er mee werken, maar ik geeft het niet zomaar op dat het niet onder Linux/Ubuntu werkt.

Wie wil er over praten?  ;)

Re: Huawei 160 dongle T-Mobile (prepaid) aanslingeren?
« Reactie #19 Gepost op: 2011/10/10, 18:52:47 »
Mijn ervaring is dat de ondersteuning voor hardware iedere nieuwe Ubuntu-versie beter wordt. Wellicht dat je met Ubuntu 10.10 meer geluk heb.

Offline vuuren1

  • Lid
Re: Huawei 160 dongle T-Mobile (prepaid) aanslingeren?
« Reactie #20 Gepost op: 2011/10/10, 21:28:47 »
11.10 bedoel je waarschijnlijk   ;)

Ik hoop het, vooral omdat het een vaak toegepast stuk hardware is.

En als er dan ook nog wat bijpasende software komt met o.a. surfgedrag en verstookte MB's dan zijn we helemaal klaar.
 

Re: Huawei 160 dongle T-Mobile (prepaid) aanslingeren?
« Reactie #21 Gepost op: 2011/10/28, 13:31:24 »
En? Heb je al wat meer resultaat geboekt na een upgrade naar 11.10?

Offline vuuren1

  • Lid
Re: Huawei 160 dongle T-Mobile (prepaid) aanslingeren?
« Reactie #22 Gepost op: 2011/10/29, 23:08:39 »
Ja en nee...

In een ander topic leek de oplossing te staan en die werkte meteen op mijn desktop PC.
Later op de laptop wilde hetzelfdel niet.
En daar wilde ik het nu juist werkend zien...

Kennelijk vinden die providers het niet interessant om er aandacht aan te besteden.
Ik heb 2 prepaid sticks en beiden werken doorgaans niet onder Ubuntu.
Er is dan ook geen keuze voor prepaid, wel voor een zakelijk en een niet zakelijk abonnement.

Dat is niet van deze tijd. Ben ik de enige die hier al een poos mee zit te stoeien?
Windows blijft de enige optie.