Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: een eigen bootable usb  (gelezen 545 keer)

een eigen bootable usb
« Gepost op: 2021/04/29, 11:55:06 »
Hallo allemaal,

ik heb een kleine vraag, nouja ik hoop dat deze klein is.
het probleem zit me zo:

ik wil graag een bootable usb maken met bepaalde programma's die ik nodig heb. ik ben al bezig geweest met squashfs files en het aanpassen ervan, maar het lukt mij niet.

kan iemand mij hiermee helpen.

het doel is dus:
het creeren van een bootable usbstick (het als hirensboot, een ubuntu omgeving vanaf een usbstick) en daar programma's op zetten naar de gebruikers benodigdheden.

ik heb al zitten denken om of een standaard ubuntu stick te editen of van een backup een bootable image temaken.
ik zit al maanden hierin vast, kan iemand mij helpen?


met vriendelijke groet,

Stefan

Offline peer

  • Lid
Re: een eigen bootable usb
« Reactie #1 Gepost op: 2021/04/29, 12:47:48 »
Wellicht kun je ubuntu op de usbstick installeren. Wel erop letten dat je grub ook op de usbstick zet. Ik weet alleenniet zeker of dit bij ubuntu kan. Bij debian kan dit in ieder geval wel.

Offline vanadium

  • Lid
Re: een eigen bootable usb
« Reactie #2 Gepost op: 2021/04/29, 13:44:13 »
Hier vind je een gedetailleerde procedure om je eigen aangepaste opstartbare USB te maken.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: een eigen bootable usb
« Reactie #3 Gepost op: 2021/04/29, 15:19:22 »
Wellicht kun je ubuntu op de usbstick installeren. Wel erop letten dat je grub ook op de usbstick zet. Ik weet alleenniet zeker of dit bij ubuntu kan. Bij debian kan dit in ieder geval wel.
Dan kan ook in alle *Buntu's ...........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: een eigen bootable usb
« Reactie #4 Gepost op: 2021/04/30, 15:33:41 »
Ik heb een oplossing gevonden. lang verhaal kort:

MKusb heb je nodig. daar instaleer je een nieuwe iso (ik heb de nieuste ubuntu iso gebruikt 21.04) maar deze heeft wat meer bugs, ik ga verder met 20.04
dan maak je een persistent live ubutnu/debian
dan de optie : USB-pacl-efi
en dan de laatste instellingen die u fijn vind (grote van usb etc.)

daarmee heb ik de usb kunnen maken die ik live op de computer/laptop/ ander apparaat kan aanpassen voor wat nodig is.

het was zeker een zoektocht, maar gelukkig heb ik het zo op kunnen lossen. super bedankt allemaal

 =D =D

met vriendelijke groet,

Stefan

Re: een eigen bootable usb
« Reactie #5 Gepost op: 2021/05/01, 15:06:55 »
Kon je het niet met een Autorun.inf file? Dat is vaak de simpelste en efficient werkende manier.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore