Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: windows vista verwijderen.. wat is het beste?  (gelezen 1169 keer)

engelina_c

  • Gast
windows vista verwijderen.. wat is het beste?
« Gepost op: 2009/02/20, 18:57:30 »
na iets meer dan een week (eindelijk) geen bsod's meer te hebben gezien  (( probleem was onvindbaar, en het was geen hardware probleem, volgens de winkel die de laptop heeft nagekeken.))

het enige probleem wat ik met ubuntu heb gehad is dat draadloos internet niet werkte (is opgelost, met dank naar degene die me heeft geholpen hier)

nu wil ik graag vista helemaal verwijderen (was al geinstalleerd op deze laptop toen ik hem kocht) maar hoe kan ik dat het beste doen?

op dit moment, heb ik windows vista en ubuntu 8.10 in een dualboot. ik heb ubuntu van windows out geinstalleerd. mijn harde schijf is een 80 gig,  door windows in twee partities van 40 gig gedeeld. ubuntu staat op wat voor windows de d: is.

aub een zo duidelijk mogelijke oplossong/andwoord, aangezien ik dit dus nog nooid eerder heb gedaan..

Re: windows vista verwijderen.. wat is het beste?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/20, 19:20:28 »
engelina_c , heb je een installatie gedaan met Wubi, dus binnen Windows? Dat begrijp ik uit je schrijven. Ik zou ten eerste je gegevens veilig stellen, foto's, emails etc. die voor jou belangrijk zijn. Dan met de Ubuntu live cd een compleet nieuwe installatie doen waarbij je kiest om de gehele schijf te benutten, ik dacht dat deze vraag bij de 4e stap van de installatie en de eerste mogelijkheid. Wil je toch nog een dualboot, windows en ubuntu hun eigen partitie kan je hier een kijkje nemen. http://wiki.ubuntu-nl.org/Installatie en voor na de installatie http://wiki.ubuntu-nl.org/DirectDoen. Als je nog vragen hebt stel je ze maar.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: windows vista verwijderen.. wat is het beste?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/20, 20:19:43 »
Mijn tip:
Installeer Ubuntu op de partitie waar GEEN Windows staat.
Werkt alles naar tevredenheid, dan pas windows verwijderen (kan heel simpel), en het opstartmenu aanpassen (nog simpeler).
Voor de goede orde, Ubuntu loopt confortabel in een 10GB partitie, wanneer je eventuele data (foto's / muziek e.d.) niet in deze partitie saved.
Verder kan Ubuntu probleemloos met een Windows partitie (NTFS) overweg, dus ........
Eigenlijk adviseer ik je om eerst een echt dual-boot systeem te maken en dan pas te besluiten om over te stappen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline track

  • Lid
Re: windows vista verwijderen.. wat is het beste?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/20, 23:05:27 »
Hoi Engelina,

dat zal ook mijn advies zijn.  Liefst Win.. niet helemaal afslopen want je hebt hem toch nog een keer nodig.  (Dus voor mij is die echt maar een lapmiddel !)
Maar best met grub opstarten en voor de Win.. alleen een partitie van ± 10 gieg.  De rest mag gerust 1 partitie (+ de swap) voor Uby zijn.  Gewoon de standaard-installatie.  En belangrijke bestanden uiteraard alleen in de Linux opslaan.

Vriendelijke groet,

track

engelina_c

  • Gast
Re: windows vista verwijderen.. wat is het beste?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/21, 13:32:37 »
gijs: het is inderdaad een wubi instalatie, van windows uit.

en na alle reacties te hebben gelezen, denk ik dat ik windows wel houd, maar de windows partitie kleiner maak, aangezien ik linux veel vaker zal gebruiken dan windows.  dus bedankt voor alle hulp en tips. als ik tegen probemen aanloop zal ik het jullie zeker vertellen, en het hier vragen.