Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: gebruik geen aptitude  (gelezen 5160 keer)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip: gebruik geen aptitude
« Reactie #25 Gepost op: 2016/04/16, 22:04:00 »
Markba schrijft vanuit een optiek dat een systeem ook op een andere manier kan worden beheerd, met meer vrijheid van handelen.
Correct. Ik probeer tot de bron van het probleem door te dringen, om het wellicht op andere wijze op te lossen (= beter dan domweg iets niet gebruiken). En daar moet je informatie voor hebben. Van degene die het probleem hier heeft geëtaleerd. Maar blijkbaar wordt dat als aanval ervaren (het waarom is mij volstrekt onduidelijk, eigenlijk boeit het me ook helemaal niet).

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: gebruik geen aptitude
« Reactie #26 Gepost op: 2016/04/17, 00:50:21 »
« Laatst bewerkt op: 2016/04/17, 10:26:15 door Pjotr »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: gebruik geen aptitude
« Reactie #27 Gepost op: 2016/04/17, 10:45:39 »
Op zich is het thema buitengewoon interessant, tenminste dat is mijn mening. Ik heb bijvoorbeeld de testversie van Kodi geinstalleerd via

sudo add-apt-repository ppa:team-xbmc/xbmc-nightly
sudo apt-get update
sudo apt-get install kodi

Vanmiddag zag ik in Ubuntu Softwarecentrum dat Kodi niet als geinstalleerd geregistreerd is. En dat heeft niet eens te doen met het verschil tussen apt-get en aptitude.....
De gegevensbank van de programmawinkels als Ubuntu Softwarecentrum en het nieuwe Gnome Software, is helaas minder volledig dan die van apt-get. Van de grafische programma's is in mijn ervaring alleen Synaptic even volledig als apt-get zelf.

Maar hoewel die programmawinkels minder volledig zijn, leiden ze in mijn ervaring niet tot de storingen die kunnen worden veroorzaakt door het "door elkaar" gebruiken van apt-get en aptitude.  :)

Offline MKe

  • Lid
Re: Tip: gebruik geen aptitude
« Reactie #28 Gepost op: 2016/05/03, 06:44:48 »
Ik weet niets van storingen tussen aptitude en apt-get (ik gebruik alleen apt-get), maar las wel dat aptitude een extra potentieel gevaar heeft. Het voert blijkbaar altijd een autoremove uit, waardoor er blijkbaar heel soms dependencies verwijderd worden die niet verwijderd hadden mogen worden. Zoals gezegd geen ervaring mee dus ik weet niet of het een theoretisch probleem is of dat het werkelijk voorkomt.

Citaat
will also run an autoremove so old dependencies are cleaned up. This can be dangerous if you accidentally remove something that is a dependant of a metapackage and you remove it and all its deps. This isn't an issue if you know what you're doing.[/url]

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Tip: gebruik geen aptitude
« Reactie #29 Gepost op: 2016/05/03, 08:59:45 »
De documentatie van Debian heeft ook nog wel wat nuttige informatie: https://www.debian.org/doc/manuals/debian-reference/ch02.en.html#_basic_package_management_operations

En deze blog van een bekende Debian ontwikkelaar:
Citaat
First I want to make it clear that you can use both and mix them without problems. It used to be annoying when apt-get did not track which packages were automatically installed while aptitude did, but now that both packages share this list, there’s no reason to avoid switching back and forth.
https://raphaelhertzog.com/2011/06/20/apt-get-aptitude-%E2%80%A6-pick-the-right-debian-package-manager-for-you/

Oftewel: tegenwoordig maakt het geen bal meer uit wat je gebruikt. Vroeger was dat anders en daarom kan je nog steeds adviezen vinden om ze niet te mixen.

Verder is de aangeraden package manager in Debian (apt vs aptitude) door de jaren heen een aantal keer veranderd, afhankelijk van welke tool er op dat moment het beste werkte. Dat kan ook nog wat verwarring opgeleverd hebben :)

Persoonlijk gebruik ik zelf nu apt. Lekker kort met typen, kan ook zoeken (daar had je apt-cache voor nodig vroeger, of aptitude) en heeft een iets overzichtelijkere output.

Re: Tip: gebruik geen aptitude
« Reactie #30 Gepost op: 2016/05/03, 09:24:34 »
Er is op zichzelf niets mis met aptitude, maar toch raad ik aan om aptitude nooit te gebruiken:
https://sites.google.com/site/computertip/faq2#TOC-Kan-ik-ook-aptitude-gebruiken-in-plaats-van-apt-get-
(punt 18, rechterkolom)

Doe er je voordeel mee!   :)

Je hebt een interessante site! Vraag me af hoe je aan al die kennis komt? Opzoeken op internet? Moet hoop werk zijn.

Offline Nero

  • Lid
Re: Tip: gebruik geen aptitude
« Reactie #31 Gepost op: 2016/05/03, 11:26:07 »
Persoonlijk gebruik ik zelf nu apt. Lekker kort met typen, kan ook zoeken (daar had je apt-cache voor nodig vroeger, of aptitude) en heeft een iets overzichtelijkere output.
Smaken verschillen. Ik vind de output van aptitude search overzichtelijker. Het is ook zowat de enige functie van aptitude die ik gebruik.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Tip: gebruik geen aptitude
« Reactie #32 Gepost op: 2016/05/03, 11:34:47 »
Ieder zijn ding :)

Als ik mijn bash history grep op aptitude kom ik een aantal keer "aptitude why pakketnaam" tegen.
In het verleden heb ik het ook wel eens gebruikt om overgebleven configuraties van verwijderde pakketten weg te halen (aptitude purge ~c), maar dat is alweer een paar jaar geleden.