Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kernel update .  (gelezen 549 keer)

Offline Tom

  • Lid
Kernel update .
« Gepost op: 2017/02/23, 18:06:23 »
Heb gisteren een kernel update bekomen en niks meer met opstarten ,dan in de recovery modes gestart en ik kwam erin .
Heb die nieuwe kernel verwijderd en alles werkt weer voortreffelijk ,maar er staat nog maar bitter weinig qua kernels zie scherm afdruk ,heb mijn synaptic laten update maar kreeg geen nieuwe kernel meer aangeboden gelukkig hoop dat iemand dit herkent  :)
En dat ik geen problemen daar mee krijg !.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline sidonia

  • Lid
Re: Kernel update .
« Reactie #1 Gepost op: 2017/02/24, 09:17:18 »
Je bent niet de enige met problemen na de update.
Ik heb last na het updaten, dat mijn scherm flikkert. Terug opgestart in recovery mode. Toen ging het wel goed.

Vandaag Ubuntu 17.04 gedownload, en de live DVD gestart. Krijg ik een melding dat ik alleen maar in low graphics mode kan starten.
Echter er gebeurt verder niets, en ik moet afsluiten, door de knop in te drukken.

Voorlopig dus maar starten in de vorige kernel.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Kernel update .
« Reactie #2 Gepost op: 2017/02/24, 09:28:37 »
Heb gisteren een kernel update bekomen en niks meer met opstarten ,dan in de recovery modes gestart en ik kwam erin .

Een kernel uit de 4.8 serie? En dan draai je Xubuntu 16.04 64 bits net als ik? Heu!

Ik heb nog steeds kernel 4.4.0.64. Hoe kan dat dan weer, Tom?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline ajjp

  • Lid
Re: Kernel update .
« Reactie #3 Gepost op: 2017/02/24, 10:10:21 »
Citaat
Ik heb nog steeds kernel 4.4.0.64.
Ook hier 4.4.0-64. Gisteren geïnstalleerd; vers van de server.

Re: Kernel update .
« Reactie #4 Gepost op: 2017/02/24, 10:15:39 »
Als je 16.04 'gewoon' blijft updaten, dan blijf je een kernel uit de 4.4 serie houden (ook met 16.04.2).

Als je 16.04.2 vers gaat downloaden, dan kom je terecht in de 4.8 serie.
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Re: Kernel update .
« Reactie #5 Gepost op: 2017/02/24, 10:25:50 »
Zie bijgevoegd plaatje voor de gebruikte kernels.
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Kernel update .
« Reactie #6 Gepost op: 2017/02/24, 10:30:45 »
Zoals Ronaldus zegt. Op het levensduur-plaatje van de kernels is overigens ook duidelijk te zien, dat de 4.8-serie geen LTS-reeks is. Als je apparatuur goed draait op 4.4.x, dan raad ik dus ook aan om bij de 4.4-serie te blijven.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Kernel update .
« Reactie #7 Gepost op: 2017/02/24, 11:19:13 »
Zie bijgevoegd plaatje voor de gebruikte kernels.
Bedankt voor het mooie plaatje. Is me al een stuk duidelijker geworden
Zoals Ronaldus zegt. Op het levensduur-plaatje van de kernels is overigens ook duidelijk te zien, dat de 4.8-serie geen LTS-reeks is. Als je apparatuur goed draait op 4.4.x, dan raad ik dus ook aan om bij de 4.4-serie te blijven.
Gisteren ook grote update gehad op laptop. Alles draait naar behoren. Gebruik Xubuntu 16.04 LTS.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline ajjp

  • Lid
Re: Kernel update .
« Reactie #8 Gepost op: 2017/02/24, 15:41:58 »
Citaat
Op het levensduur-plaatje van de kernels is overigens ook duidelijk te zien, dat de 4.8-serie geen LTS-reeks is.
Voor mijn begrip toch nog een paar vragen: ik heb altijd gedacht hebben dat 16.04 sowieso een LTS versie is, ongeacht de punt-uitgave (.0, .1, .2, enz.). Maar dat geldt dus niet voor kernel-updates?
En nu zijn kernel-updates (bijna?) altijd om nieuwere hardware mogelijk te maken, maar wat als er nu een 'lek' in de kernel wordt ontdekt? Dan zou je dus met 16.04.2 (met 4.8 kernel) na zes maanden in de kou staan? Of krijg je dan een kernel uit een nieuwere serie aangeboden die wel 'lekproof' is?
Of blijkt uit mijn vragen dat ik er nog minder van snap dan ik zelf dacht?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Kernel update .
« Reactie #9 Gepost op: 2017/02/24, 15:45:44 »
Citaat
Op het levensduur-plaatje van de kernels is overigens ook duidelijk te zien, dat de 4.8-serie geen LTS-reeks is.
Voor mijn begrip toch nog een paar vragen: ik heb altijd gedacht hebben dat 16.04 sowieso een LTS versie is, ongeacht de punt-uitgave (.0, .1, .2, enz.). Maar dat geldt dus niet voor kernel-updates?
En nu zijn kernel-updates (bijna?) altijd om nieuwere hardware mogelijk te maken, maar wat als er nu een 'lek' in de kernel wordt ontdekt? Dan zou je dus met 16.04.2 (met 4.8 kernel) na zes maanden in de kou staan? Of krijg je dan een kernel uit een nieuwere serie aangeboden die wel 'lekproof' is?
Of blijkt uit mijn vragen dat ik er nog minder van snap dan ik zelf dacht?
Tot en met de eerste puntversie van een LTS, is de kernelserie eveneens LTS. Beginnend met de tweede puntversie, moet je tijdig overstappen. Of terugstappen natuurlijk, dat kan ook....

Offline ajjp

  • Lid
Re: Kernel update .
« Reactie #10 Gepost op: 2017/02/24, 15:49:59 »
Bedankt!
Gelukkig had ik -via de button op jouw site- gisteren, en nog onwetend, 16.04.1 geïnstalleerd.

Offline Tom

  • Lid
Re: Kernel update .
« Reactie #11 Gepost op: 2017/02/24, 17:17:34 »
 16.04.1 lts geinstalleerd ,voor al de updates Pjotr zijn tover spreuk gebruik voor de kernel vast te zetten (zie afbeelding) dit is het resultaat .
4.4.0.64. < deze werkt voor geen meter ! op mijn andere PC´s weer wel tsja.
Nu maar afwachten ,hoop dat het goed is nu .
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.