Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] CD geeft een fout aan  (gelezen 6816 keer)

Offline Robertj

  • Lid
[opgelost] CD geeft een fout aan
« Gepost op: 2009/12/03, 14:50:40 »
Ik ben nog helemaal niet bekend met Linux / Ubuntu. Om te eens te kijken wat het is heb ik Kubuntu op een CD gezet om het vanaf de CD eens te bekijken voordat ik er eventueel op over ga om te installeren. Wanneer ik de CD in de computer doe en opstart krijg ik de melding te zien 'Isolinux: Diskerror 80, AX=4280, drive 9F. Boot failed: press a key to retry'. Geen idee wat dat inhoud. Ook op mijn oude computer start de CD niet op. Kan iemand mij vertellen wat die melding betekent?
« Laatst bewerkt op: 2009/12/14, 21:59:09 door Robertj »

Offline track

  • Lid
Re: CD geeft een fout aan
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/03, 14:59:04 »
Hoi Robert,

welkom op het forum !

Blijkbaar gaat er met die CD iets grondig mis, dat ie niet "bootable" is blijkbaar.
Hoe heb je die CD gebrand dan ?   Niet dat je de ".iso" hebt ontpakt of zo ?
Je moet dat .iso image ook "als image branden" (maakt niet uit met welk progje).

track

Re: CD geeft een fout aan
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/03, 15:06:05 »
Ik denk dat de cd wel goed gebrand is, omdat de Linux-boot opstart (dus zal wel als een bootable disc gekenmerkt staan).

Kan je deze disc onder Windows lezen?

Offline track

  • Lid
Re: CD geeft een fout aan
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/03, 15:17:58 »
Ja, je hebt gelijk. (had ik even niet goed gerechercheerd)
Ook elders ( http://www.linuxquestions.org/questions/debian-26/debian-install...-isolinux-disk-error-80...-88606/ )
zie je die foutmelding als een CD-speler wél even met de CD opstart maar dan leesproblemen heeft.

Dus in  die richting, en als je er niet uitkomt een opstartbare usb-stick aanmaken.
  ( http://wiki.ubuntu-nl.org/community/UNetbootin )

track

Offline Robertj

  • Lid
Re: CD geeft een fout aan
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/03, 17:13:46 »
Ik heb de schijf gemaakt met Xilisoft ISO Burner. Ik kan hem wel lezen onder Windows (Vista) maar soms duurt dat even.

Offline Robertj

  • Lid
Re: CD geeft een fout aan
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/03, 17:18:29 »
Maakt het wat uit of het een CD-R is of een CD-RW?

Re: CD geeft een fout aan
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/03, 17:35:29 »
In geval het een iso-bestand betreft, dan dient de cd-afgesloten te worden omdat het een image betreft (dus een .iso zeker niet als een
multi-sessie-schijf laten branden).

Het zou natuurlijk wel eens kunnen zijn, dat je drives niet ondersteund worden.

In geval van problemen bij het laden, raad ik wel eens aan een andere distributie te proberen ofwel een utility-cd (bvb. parted magic) http://sourceforge.net/projects/partedmagic/files/partedmagic/Parted%20Magic%204.5/pmagic-4.5.iso.zip/download eerst uit te proberen. Indien
dergelijke cd niet opstart, dan kan Linux blijkbaar niet met je hardware overweg.

Offline Robertj

  • Lid
Re: CD geeft een fout aan
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/03, 22:37:21 »
Ik heb de Ubuntu geprobeerd maar die doet helemaal niets. Ik krijg alleen een zwart scherm met alleen de spatie. Verder niets.

Offline chaos7

  • Lid
Re: CD geeft een fout aan
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/05, 09:17:49 »
heb j m al geprobeerd langzaam te branden?
te snel branden levert errors op en de vreemdste dingen
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Re: CD geeft een fout aan
« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/05, 10:59:05 »
Je zegt dat het soms even duurt voordat je hem kunt lezen. Dat kan duiden om een cd-speler die foutencorrectie zit toe te passen. Als je de cd op een andere pc probeert, werkt hij dan wel?

Offline Robertj

  • Lid
Re: CD geeft een fout aan
« Reactie #10 Gepost op: 2009/12/06, 21:02:30 »
Ik heb Ubuntu nog eens op een CD-RW gezet met een schrijfsnelheid van 4. Ik kan in mijn ISO Burner kiezen tussen max en 4 dus heb ik nu 4 geselecteerd. Wanneer ik de computer opstart met de schijf dan krijg ik wel het startscherm te zien maar na een keuze te maken (en dan kies ik 'Ubuntu uitproberen zonder te installeren') krijg ik een klein schermpe van 'Fout bij in - / uitvoer' met de mededeling 'Error reading boot CD...Herstarten)

Ik kan de CD wel lezen in Windows als ik rechtermuisknop klik en 'openen' kies. Dubbelklikken met linker muisknop geeft een keuzevenster aan.

Offline jonux

  • Lid
Re: CD geeft een fout aan
« Reactie #11 Gepost op: 2009/12/06, 22:19:23 »
Hallo,

Toch is het het meest waarschijnlijk dat de CD niet goed gelezen wordt.
Dit kan aan de CD ( merk hemelvaart? ) of ook aan je brander liggen.
Probeer eens een kopietje van een andere CD te branden.
Deze moet je dan weer foutloos naar je disk kunnen kopieren.

De linux CD is vrij kritisch, als je een mp3 of video cd hebt, dan vallen een paar dropouts nauwelijks op.
Echter alles op de CD moet foutloos gelezen kunnen worden.
Foxconn A6VMX / AMD Athlon(tm) 7850 Dual-Core Processor
UBUNTU 9.10 karmic/compiz/emerald

Offline Robertj

  • Lid
Re: CD geeft een fout aan
« Reactie #12 Gepost op: 2009/12/06, 22:49:31 »
Als ik zo'n gratis CD laat opsturen, kan ik die dan ook eerst uitproberen zonder te installeren of is dat een versie die alleen geïnstalleerd kan worden?

Offline jonux

  • Lid
Re: CD geeft een fout aan
« Reactie #13 Gepost op: 2009/12/06, 22:57:56 »
Dit is altijd een live CD, dus die kun je eerst proberen.
Foxconn A6VMX / AMD Athlon(tm) 7850 Dual-Core Processor
UBUNTU 9.10 karmic/compiz/emerald

Offline Robertj

  • Lid
Re: CD geeft een fout aan
« Reactie #14 Gepost op: 2009/12/06, 23:04:58 »
Ik heb nu het ISO bestand gedownload en op een schijf gezet. Het is dat hij niet goed werkt maar die is normaal gesproken zo te zien ook eerst uit te proberen.

Offline jonux

  • Lid
Re: CD geeft een fout aan
« Reactie #15 Gepost op: 2009/12/06, 23:06:35 »
Ja dat heb je goed gezien!   :)
Foxconn A6VMX / AMD Athlon(tm) 7850 Dual-Core Processor
UBUNTU 9.10 karmic/compiz/emerald

Offline Robertj

  • Lid
Re: CD geeft een fout aan
« Reactie #16 Gepost op: 2009/12/06, 23:09:08 »
Sorry, vergeten te vragen of de gratis CD eb een dowload hetzelfde bestand zijn.

Offline jonux

  • Lid
Re: CD geeft een fout aan
« Reactie #17 Gepost op: 2009/12/06, 23:16:03 »
Ja in principe wel.
Welke hardware gebruik je en welke CD wil je proberen?
Foxconn A6VMX / AMD Athlon(tm) 7850 Dual-Core Processor
UBUNTU 9.10 karmic/compiz/emerald

Offline Robertj

  • Lid
Re: CD geeft een fout aan
« Reactie #18 Gepost op: 2009/12/06, 23:38:06 »
Ik heb een HP Pavilion Elite M9241 Desktop PC met AMD Phenom™ processor 9500, 2.20 GHz , 3 GB werkgeheugen, NVIDIA GeForce 8600 GT, 1000 GB S-ATA harddisk (2 x 500)

Het lijkt mij het beste dat ik Ubuntu probeer. Als ik het goed begrijp is Kubuntu meer grafisch.

Offline jonux

  • Lid
Re: CD geeft een fout aan
« Reactie #19 Gepost op: 2009/12/06, 23:48:26 »
Ik gebruik zelf Ubuntu 9.10. Kubuntu lijkt meer op Windows
Ik heb ook een Xubuntu instalatie omgebouwd zodat hij bijna Windows XP lijkt te zijn. 
Na installatie kun je overigens er een andere desptop (uiterlijk ) bij installeren tot je dat gevonden hebt
wat je het beste bevalt.
De hardware lijkt nieuw genoeg en zou gewoon "heel" moeten zijn.

PS: Ik ga er mee stoppen voor vanavond.

Foxconn A6VMX / AMD Athlon(tm) 7850 Dual-Core Processor
UBUNTU 9.10 karmic/compiz/emerald

Offline Robertj

  • Lid
Re: CD geeft een fout aan
« Reactie #20 Gepost op: 2009/12/06, 23:54:12 »
Ik lees dat er duizenden paketten zijn om te downloaden en bij te installeren. Als er eenmaal een pakket op staat waar is dan al die andere software te vinden? Zijn er dan ook programma's die vergelijkbaar zijn met bv Adobe, Corel etc. Veel vragen maar ik ben helemaal nog niet bekend met Linux. Ik hoor het wel een keer.

By the way, ik heb hier ook nog twee USB schijven liggen. Is daar ook eventueel op te installeren? Bedankt tot zover.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: CD geeft een fout aan
« Reactie #21 Gepost op: 2009/12/07, 06:08:59 »
By the way, ik heb hier ook nog twee USB schijven liggen. Is daar ook eventueel op te installeren? Bedankt tot zover.
Dat wordt erg langzaam, en als je eens vergeet zo'n schijf in te steken krijg je problemen bij het opstarten. Bovendien lijden externe schijven veel te veel als je ze zo vaak flink gaat belasten. Laten we dus eerest kijken of een de cd aan het werken krijgen, daarna kunnen we wel zien op welke harddisk we het ztten. Tweemaal 500 GB, dus plek zat. :)

Ik stel voor dat je niet die eerste cd in een andere pc test, maar juist met die andere pc de cd brand. Op 8x, op een merk cd waarvan je zeker weeet dat die het goed doen met die specifieke brander.

De hardware lijkt nieuw genoeg en zou gewoon "heel" moeten zijn.
Mee eens, en het is een HP. Dus het zou degelijk spul moeten zijn.

Even tussen haakjes:
Al vind ik de 3GB een beetje een eigenaardige zet van HP, tenzij ze nog ergens latten hebben gevonden van 512 MB (voor een 2x1 GB + 2x512 GB setup). Niet dat het relevant is voor het probleem van RobertJ, maar aangezien latten tegenwoordig beginnen bij 1 GB (voor zover ik weet) is dat van die 3 GB (zal wel 2 + 1 GB of 3x1 GB zijn) wel maf. Bij een befaamd merk en een dure pc (een Phenom is niet niks) zou je toch een in paren geinstalleerde geheugenconfiguratie verwachten (vanwege tweekanaalse aansturing). Maar goed, daar bemoei ik me verder maar niet mee, al moest ik even kwijt dat ik paf stond.  ???

Offline jonux

  • Lid
Re: CD geeft een fout aan
« Reactie #22 Gepost op: 2009/12/07, 08:19:42 »
Citaat
Ik lees dat er duizenden pakketten zijn om te downloaden en bij te installeren.

Die kun je installeren met de synaptic packet manager. Deze haalt eerst een lijst op van alle pakketten die er zijn, en laat wat nadere infoematie zien.
Als het pakket je wat lijkt kun je het met een druk op de knop (eigenlijk 2  ;) ) installeren.
Er zijn vele pakketten beschikbaar die je ook uit de windows wereld kent, of in elk geval daar ook te proberen zijn. ( firefox thunderbird,Gimp,open office. etc)
Als je nog niets van linux weet zou je deze pakketten eens in windows kunnen installeren/proberen, dan weet je wat je verwachten kunt.
De live CD proberen is natuurlijk een nog exactere ervaring, omdat je dan ook de desktop ervaart.

Citaat
Al vind ik de 3GB een beetje een eigenaardige zet van HP,
Windows ondersteunt niet meer dan 3GB, dus waarom een (duurdere) 4 GB in je machine zetten.
Foxconn A6VMX / AMD Athlon(tm) 7850 Dual-Core Processor
UBUNTU 9.10 karmic/compiz/emerald

Offline softbart

  • Lid
Re: CD geeft een fout aan
« Reactie #23 Gepost op: 2009/12/07, 10:18:27 »
Windows ondersteunt niet meer dan 3GB, dus waarom een (duurdere) 4 GB in je machine zetten.
Dit heeft niet te maken met Windows maar met 32 bits systeem. De grens ligt net onder de 4G.

groet,

Theo

Offline jonux

  • Lid
Re: CD geeft een fout aan
« Reactie #24 Gepost op: 2009/12/07, 11:35:32 »
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa366778%28VS.85%29.aspx

In elk geval wordt e.e.a. door MS afhankelijk van je OS begrensd. Ook bij 64 bits.
dus wellicht heeft Robertj toch echt 4GB.
Foxconn A6VMX / AMD Athlon(tm) 7850 Dual-Core Processor
UBUNTU 9.10 karmic/compiz/emerald