Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem bij installatie Dual Boot met Vista  (gelezen 20800 keer)

Probleem bij installatie Dual Boot met Vista
« Reactie #50 Gepost op: 2007/08/02, 23:45:38 »
Citaat van: kapper
Citaat van: Tom_Lemmens
Ik heb een pc met Vista erop.
Ik zou graag Ubuntu ermee Dual Booten.

Ik heb mijn Vista Partitie verkleind, om plaats vrij te maken voor Ubuntu.
Ik herstart de computer met de Ubuntu CD erin, en het start op.
Ik klik op installeren, en alles gaat goed totdat er op komt hoe ik de partities wil verdelen.
In kan alleen handmatig klikken, en als ik op volgende klik, herkent het mijn schijf niet, het blijft gewoon leeg.
deja vu! heb precies hetzelfde gehad als het een medion is, is het niet op te lossen.
Dit wil niet zeggen dat dit bij alle computers/laptops van medion is he.
Zelf heb ik een MD98200 laptop van medion, en daar werkt dualboot perfect. Externe harde schijf heb ik niet uitgetest. Nu ik het zo hoor zal ik de volgende keer als ik een computer/laptop aanschaf niet meer voor medion kiezen.

In ieder geval support van medion kan je wel vergeten. Hun antwoord is, "Onze producten zijn niet gemaakt voor linux".

Offline mcgyver

  • Lid
Probleem bij installatie Dual Boot met Vista
« Reactie #51 Gepost op: 2007/08/03, 16:23:05 »
Citaat
Hallo mcgyver ik zelf heb het probleem niet...
Dat had ik wel in de gaten. Je vroeg het voor (o.a.) theovn. Het advies om MSI te contacten was ook voor hem bedoeld. Ik was daar idd niet duidelijk in.

Een andere mogelijkheid zou ook zijn om te kijken of er niet iets te vinden is bij VIA. Als ik me niet vergis maken zij de updates voor Medion.

edit: even een paar vaudtjes gecorrigeerd.

Offline mugtango

  • Lid
Probleem bij installatie Dual Boot met Vista
« Reactie #52 Gepost op: 2007/11/12, 20:21:35 »
Hallo allen,

ik heb me net aangemeld omdat ik hetzelfde probleem ook had, zij het dan met de installatie van Mandriva. Daar werd een oplossing besproken die ik echter zelf nog niet probeerde omdat ik dacht dat de overstap naar Ubuntu mijn probleem zou oplossen. Niet dus !!!

Voorgestelde oplossing:

download via de medion-site of op de site van VIA de RAID-drivers voor Vista en brandt die op een cd. (zelf vond ik die drivers ook terug in de recover-partitie op je harde schijf)

bij het heropstarten van je computer ga je in het BIOS door op de 'del'-knop te duwen en zet je harde schijf om van IDE naar RAID.

Deze schijf wordt nu wel herkend door linux, maar niet meer door Vista.

Opstarten via de installatiecd van Vista en Vista opnieuw installeren. Naar het schijnt zou er nu tijdens die installatie de vraag komen naar die RAID-drivers van Vista. Even cd-tjes wisselen en installatie Vista verder afwerken.

Nu zou Vista moeten werken op je RAID-schijf en kan je dus ook Linux gaan installeren.

Tot zover de theorie.

Zelf heb ik het nog niet geprobeerd omdat ik eerst een volledige backup van Vista wil maken, maar ik heb één grote schrik. Het liefst zou ik een ghost willen maken om die dan terug te plaatsen zodat ik niet elk programma één voor één opnieuw hoef te installeren, maar ik heb schrik dat de RAID-drivers daarbij opnieuw gaan overschreven worden door de IDE-drivers en dan sta ik terug op nul.

Wie o wie heeft de tijd en de zin om dit uit te proberen?

theovn

  • Gast
Probleem bij installatie Dual Boot met Vista
« Reactie #53 Gepost op: 2007/11/21, 23:39:58 »
Citaat van: john50
Hallo theovn kijk eens hier:  http://forum.ubuntu-nl.org/topic/12908  als je een Medion MD 8818 computer heb dan heeft mcgyver gelijk de chipset wordt helaas nog niet ondersteund door linux.
Groet John

(Misschien de oplossing:)

Medion 8818
Friday, January 26, 2007 - 21:59

I have installed a second Sata drive and installed Linux on it.
To have linux recognize the drives go into the bios setup at boot by pressing the del key and set the bios to raid. Exit and save the bios setting. As the computer reboots showing the Intel logo, press the F8 key, after a second or 2 a menu will
be displayed witch allows you to select the Sata drives or CDrom to boot from. I have the original Xp OS on Sata 1 and Linux on Sata 2, best of both worlds. Linux Fdisk will see the Sata drives only if the Bios has been set to raid. Good Luck
Sorry John50
Als ik je verhaal beter gelezen had, dan had ik de oplossing eerder gevonden, maar hier is ie dan nog eens weergegeven:
Voor installatie van Ubuntu moet er een wijziging in het BIOS aangebracht worden.
Voor Ubuntu moet de SATA Controller Mode op "RAID" zijn ingesteld.
Voor Vista moet de SATA Controller Mode op "IDE" zijn ingesteld.
menu:
BIOS > Integrated Peripherals > VIA OnChip IDE Device > SATA Controller Mode
Bij mij werkt Ubuntu nu prima naast VISTA.
Ik moet alleen de setting in het BIOS even wijzigen, als ik nog eens iets in Vista wil doen.
Aangezien ik al mijn eigen bestanden op een aparte partitie heb staan, kan ik ze naar wens via VISTA of UBUNTU benaderen.

Bij dezen iedereen bedankt voor jullie hulp.
groeten, theovn

Offline Rob3823

  • Lid
Probleem bij installatie Dual Boot met Vista
« Reactie #54 Gepost op: 2007/12/22, 20:05:49 »
Na alle reacties te hebben gelezen heb ik toch zo mijn twijfels over de laatste tips. Ik heb een Dell inspiron een paar maanden geleden gekocht. Vista was al voorgeinstalleerd en met Gparted kon ik paritities gewoon wijzigen en eventueel verwijderen. Op deze manier kon ik ook een aaneengesloten vrije ruimte maken waarop ik Ubuntu 7.04 op heb geinstalleerd. Werkte prima totdat ik 7.10 middels een schone installatie er op wilde zetten. Gparted zag wel mijn harde schijf maar niet hoe deze was ingedeeld, eigenlijk 1 grote partitie dus terwijl er 4 opzitten. D.m.v. Vista's schijfbeheer kon ik de 7.04 parititie (incl. swap) verwijderen en als vrije ruimte reserveren.

Live cd in de sleuf en installeren maar zou je zeggen, maar nee hoor, niks geen vrije ruimte optie. Er wordt ook hier maar 1 harde schijf gezien zonder indeling. Het verhaal van "ide" en "raid" speelde in mijn bovenstaande verhaal hier geen rol! Voor mij is het ook nog niet duidelijk waar dit aan ligt.

Nu kan ik er voor kiezen om Ubuntu vanaf usbstick te draaien of Wubi.
Ik zoek vooralsnog naar een andere oplossing zoals hier beschreven. Misschien zijn er inmiddels al meer ervaringen.
Graag support,

Rob

Offline Rob3823

  • Lid
Probleem bij installatie Dual Boot met Vista
« Reactie #55 Gepost op: 2007/12/22, 20:34:12 »
Op: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/10292 staan bij #7 afbeeldingen die exact het probleem laten zien, echter bij mij staat de partitie niet aan het eind maar in het midden. Hier is dus ook niets veranderd in de "ide" en "raid".

Rob

Offline Rob3823

  • Lid
Probleem bij installatie Dual Boot met Vista
« Reactie #56 Gepost op: 2007/12/24, 09:46:00 »
Is er nog iemand die op bovenstaande kan reageren?

Rob