Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: PPPOE Internet delen naar Wireless router  (gelezen 1225 keer)

NLS

  • Gast
PPPOE Internet delen naar Wireless router
« Gepost op: 2009/02/10, 16:42:06 »
De titel zegt eigenlijk alles; ik heb een Ubuntu PC aan het PPPOE TU netwerk hangen, met LAN over een heel bewonershof. Dat kan met heel veel moeite - hacken van router firmware - tegelijk door de router, maar dat zie ik niet zo zitten. De Ubuntu PC die er staat heeft internet en LAN, en de wireless router hoeft alleen wireless te verzorgen. Hoe krijg ik dit voor elkaar? Ik heb al veel HOW-TO's gelezen, maar dat is net niet mijn situatie.

Bij voorbaat dank, NLS.

Re: PPPOE Internet delen naar Wireless router
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/10, 17:37:04 »
Moeilijk te zeggen met deze info.

Heb je zelf admin toegang op de modem ? kan je er fysiek bij ? wat voor een type is het ? Zou toch niet moeilijk moeten zijn. Knappe Wireless router ertussen en gaan.

Mocht het zo zijn dat je de Modem  direct in je ubuntu client hebt zitten dan kan je ervoor kiezen een 2de netwerkkaart in de betreffende client te zetten en het dan het internet routen van eth0 naar eth1. Om vervolgens daar een wireless router aan te hangen met een dhcp server zodat alle clients internet hebben.
Dan krijg je wel te maken met een grote zwakke ubuntu pc schakel van je lan naar het internet. Wat ik bedoel te zeggen is dat het wachten op problemen is als je hem ook volop als desktop gebruikt.  Kost een hoop stroom ook. Nogal bewerkelijk om allemaal te configuren. En als er is wat mee is of je moet een kernel update doen en rebooten, staan ze allemaal bij jou op de deur te bonken. hoe simpeler je het houdt hoe minder geneuzel je er aan hebt.

Als je echt echt via een server wil of "moet" doen. Kan je beter iets als ipcop nemen. zon linux distro die speciaal gemaakt is om als gateway server te fungeren. Dat draait allemaal ook op oude hardware onverstoord jaren door.

NLS

  • Gast
Re: PPPOE Internet delen naar Wireless router
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/10, 17:49:54 »
Nee, we hebben alleen muurkastjes. Deze PC staat in de gemeenschappelijke ruimte van het huis, en staat altijd aan. We streamen er video en audio op.
Volgens mij kan een 2e dhcp server niet omdat hij dan conflicteerd met het 'grote' netwerk. En he;aas is het dus zo dat we geen muurkastjes over hebben, anders had de wireless z'n eigen toegangspunt kunnen krijgen.

Offline ruujan

  • Lid
Re: PPPOE Internet delen naar Wireless router
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/10, 21:35:00 »
Het kan zeker wel. Maar het is niet eenvoudig. Je zult je Ubuntu machine moeten omtoveren tot NAT-router. Daarom is de oplossing van karlhungus nog zo gek niet.

NLS

  • Gast
Re: PPPOE Internet delen naar Wireless router
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/11, 12:25:50 »
Misschien toch maar even kijken of ik deze router kan omtoveren tot NAT-router... Zou het meest logisch zijn.

Offline ruujan

  • Lid
Re: PPPOE Internet delen naar Wireless router
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/11, 13:30:18 »
Wat voor router is het?