Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: WD USB3 PCI-e 1x > PC boot niet meer + ondersteunig Ubuntu?  (gelezen 758 keer)

Offline andreazzz

  • Lid
WD USB3 PCI-e 1x > PC boot niet meer + ondersteunig Ubuntu?
« Gepost op: 2012/09/22, 16:04:16 »
Goedenmiddag allen,

Ik heb sinds gisteren een USB 3.0 uitbreidingskaart van Westerd Digital liggen. Toen ik vanochtend de kaart wilde proberen, startte mijn pc niet meer. Kaart eruit, pc start weer prima. Kaart er weer in, aan, alle fans beginnen te draaien, de cd-spelers ook, maar geen verder teken van leven... BIOS resetten gaf ook geen uitkomst. Echter toen ik de stroom van mijn videokaart afhaalde, startte hij wel door... Misschien toch een vermogen probleem? Of kan het komen doordat de pci-e kaart geen molex aansluiting heeft, waardoor hij te veel stroom naar zich toe trekt? Volgens de USB3 standaard zou hij max. 0.9 A kunnen trekken, dus bij 2 is dat 9W (plus nog 2 W voor de controller). Daardoor zou hij toch niet meer booten? Als ik namelijk met 4 usb apparaten (2x usb stick, muis, tekentablet) en een touchscreen-fancontroller met 1 koeler erop probeer te starten, werkt dat wel gewoon. Iemand enig idee?
2e vraag: Weet iemand of deze kaart ook op Ubuntu werkt? Ik kwam net namelijk ergens tegen dat bepaalde controllers niet werken. Controller is NEC D720200F1

Heeeeel erg bedankt alvast!!!

Andreas
« Laatst bewerkt op: 2012/09/22, 16:06:30 door andreazzz »
Grtz,

AndreaZzZ

Re: WD USB3 PCI-e 1x > PC boot niet meer + ondersteunig Ubuntu?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/22, 18:49:15 »
Vanaf Ubuntu 9.10 wordt USB 3.0 ondersteunt, als je op jou kaart zoekt moet het gewoon werken.
Het is mogelijk dat de Computer voeding aan de krappe kant is. Dit is simpel te testen, koppel alle apparaten, bijv. cd/dvd spelers, af van de voeding die niet nodig zijn voor het goed functioneren van de computer. Probeer nogmaals de kaart in het slot te steken, kijk of deze goed in het slot zit, dus niet scheef en of de borging goed zit, kan je de computer nu wel opstarten?
Zo ja, een voor een de apparaten aankoppelen, tot de computer niet meer opstart, dan is de voeding te krap.
Ik heb dit gehad met een grafische kaart, deze vroeg 20 Ampere, tja dat kon de voeding even niet aan.
Zo nee, schrijf het hier. :)
« Laatst bewerkt op: 2012/09/22, 18:51:05 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline andreazzz

  • Lid
Re: WD USB3 PCI-e 1x > PC boot niet meer + ondersteunig Ubuntu?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/22, 19:10:39 »
Heel erg bedankt voor je reactie! Ik ben er net achter gekomen dat het probleem (waarschijnlijk) wat lastiger ligt :| : nadat ik de BIOS had gereset heb ik net wat instellingen zitten veranderen, ik weet niet meer precies wat allemaal. Toen pc afgesloten, kaart erin, en ik kreeg beeld! Het was alleen te vroeg gejuicht: het beeld kwam binnen via de VGA ingang van mijn monitor (komt van onboard graka) en op het DVI-kanaal kwam geen signaal meer binnen. Kaart eruit, weer beeld vanaf mijn grafische kaart. Hij werd met de usb-kaart erin ook niet herkend: zowel Windows als Ubuntu gaven aan dat er geen Ati kaart was gedetecteerd (dus hij werd niet herkend...)
Wat misschien handig is: PCI-E staat op priority in de BIOS bij het grafische gedeelte; DVD-speler staat uit als opstartmedium.
Weet iemand misschien wat de reden is dat hij nu (na BIOS reset) lang blijft hangen in de POST op de HDD (of in ieder geval: die blijft 1 minuut staan, daarna komt de dvd-speler pas)?

Alvast heel erg bedankt!
Grtz,

AndreaZzZ

Re: WD USB3 PCI-e 1x > PC boot niet meer + ondersteunig Ubuntu?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/22, 20:11:22 »
Meestal wordt bij de BIOS reset de fabrieksinstellingen terug gezet, dan is over het algemeen de HD de eerste in de opstart volgorde.
Kijk nog eens in de BIOS de opstartvolgorde na en verander de opstart volgorde.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline andreazzz

  • Lid
Re: WD USB3 PCI-e 1x > PC boot niet meer + ondersteunig Ubuntu?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/09/22, 20:12:45 »
De harde schijf staat als eerste in de Boot-lijst. Alle andere apparaten heb ik uitgezet, zodat hij die niet nagaat als ze toch als eerste zouden komen.
Grtz,

AndreaZzZ