Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan een bestand niet deleten, ook niet na chmod  (gelezen 237 keer)

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Kan een bestand niet deleten, ook niet na chmod
« Gepost op: 2014/06/13, 15:43:03 »
Ik heb een externe disk met bestanden. Als ik de inhoud bekijk met Nautilus of Nemo krijg ik een foutmelding dat dit bestand niet weergegeven kan worden: Invoer-/uitvoerfout
Hierdoor wordt maar de helft van de disk weergegeven en is de rest niet benaderbaar of leesbaar.

Kijk ik via de terminal, dan zie ik wel alle bestanden staan, maar wel bij twee bestanden dezelfde foutmelding en deze aanduiding: d????????? ? ?    ?       ?            ?
in plaats van wat het zou moeten zijn: drwx------ 1 jack jack    0 nov  2  2010

Ik heb al commando's geprobeerd op die twee bestanden als rm, chmod, shred, maar ik krijg ze niet veranderd of weg. Is hier nog iets aan te doen?
JackTummers.nl

Offline jan11000

  • Lid
Re: Kan een bestand niet deleten, ook niet na chmod
« Reactie #1 Gepost op: 2014/06/13, 19:02:10 »
Info over je schijf ??????, zo kan niemand je helpen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Kan een bestand niet deleten, ook niet na chmod
« Reactie #2 Gepost op: 2014/06/14, 09:16:54 »
Inderdaad, hoe minder info, hoe meer we op onze glazen bol moeten beroep doen. Wellicht is dit een ntfs partitie die aan bestandssysteemcontrole toe is. Hiervoor moet je de partitie eens aankoppelen aan een MS Windows systeem en controleren met de schijfcontroletools. Daarna partitie correct afkoppelen, of anders Windows geheel afsluiten (geen slaapstand, maar volledig uit) vooraleer je de partitie terug in Ubuntu opent.

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Kan een bestand niet deleten, ook niet na chmod
« Reactie #3 Gepost op: 2014/06/14, 18:38:40 »
Sorry, jullie hebben gelijk :) En het is inderdaad een NTFS schijf, dus ik zal eens kijken via een Windows systeem of dat iets helpt.
Bedankt voor de tip alvast.
JackTummers.nl