Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Advies aanschaf linux ondersteunde wirelesskaart  (gelezen 1617 keer)

BeijnesR

  • Gast
Advies aanschaf linux ondersteunde wirelesskaart
« Gepost op: 2008/09/12, 10:50:57 »
Allen,

Ik ben opzoek naar een wirelesskaart voor mijn laptop met officiele ondersteuning voor linux.

Op het moment werkt mijn laptop via een broadcomkaart. Ik heb de kaart werkend in mijn thuisomgeving, echter ik krijg een onstabiele verbinding op school mede door andere encryptiegezeur. Om gezeur te voorkomen wil ik investeren in een draadlozekaart met Linux ondersteuning, USB of insteekkaart!

Hebben jullie tips voor mij?

Groet,

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Advies aanschaf linux ondersteunde wirelesskaart
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/12, 11:07:48 »
Het gaat om de chipset, en fabrikanten veranderen nogal eens van chipset, zonder dat de typenaam van hun apparaatje meeverandert...

Daarom is de beste tip deze:
Neem een Ubuntu LiveCD mee naar een *echte* computerwinkel, zoals Paradigit of Aragorn, en vraag of je even een "proefritje" mag maken in een LiveCD-sessie, om te zien of het ding goed werkt in Ubuntu. Dat is in een echte computerwinkel nooit een probleem.

Zo doe ik het altijd. Als de proef slaagt, dan geef ik de LiveCD daarna aan de verkoper.  :-)

Offline lizardman

  • Lid
Advies aanschaf linux ondersteunde wirelesskaart
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/12, 12:28:09 »
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Advies aanschaf linux ondersteunde wirelesskaart
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/12, 12:50:42 »
goeie tip lizardman.
Er is zoveel info over zoveel diverse zaken beschikbaar dat dergelijke overzichten weer prima hulp bieden.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Advies aanschaf linux ondersteunde wirelesskaart
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/12, 18:41:08 »
Ik heb pas een D-LINK DWL-G122 WIRELESS USB ADAPTER besteld op ebay, deze zou werken volgens de advertentie.

Offline Ubert

  • Lid
Advies aanschaf linux ondersteunde wirelesskaart
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/13, 23:15:13 »
Neem bij voorkeur geen USB-versie, want hier zijn doorgaans minder drivers voor dan PCI-versie's. Zo'n uitstekende stick lijkt me ook niet echt handig

BeijnesR

  • Gast
Advies aanschaf linux ondersteunde wirelesskaart
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/14, 10:22:48 »
Mijn probleem ligt ook niet met uitstekende delen. :D Bedankt voor alle tips!

voorlopig zal ik onder windows een ubuntu virtualiseren, als ik meer linux kennis heb.... ga ik de dhclient beter gebruiken.

Advies aanschaf linux ondersteunde wirelesskaart
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/14, 11:22:27 »
BeijnesR, dan hoef je niet persé een door Linux ondersteundende kaart te hebben, als je virtualiseert. Je kunt je netwerkverbinding dan "Bridgen". Dat houdt in dat je je netwerkkaart van Windows in Ubuntu aanbiedt als een ethernet-kaart.

Offline Edsel

  • Lid
Advies aanschaf linux ondersteunde wirelesskaart
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/14, 15:58:32 »
De USB adapter van Linksys WUSB54G werkt uitstekend samen met Ubuntu. Ik heb deze ook en er was echt direct sprake van plug & play. Geen gehannes met drivers installeren o.i.d. Wat mij betreft echt top!!
Laptop: Lenovo Thinkpad T61 Intel dualcore T 7100 / Werkgeheugen 2,0 GB Dualboot Ubuntu 12.04 / Windows 7
Desktop:AMD Sempron 3000+ / Werkgeheugen: 758 Mb Dualboot Ubuntu 12.04 / Windows XP SP3
iMAC Intel dualcore 1,83 Werkgeheugen 4 Gb / OSX Snow Leopard

BeijnesR

  • Gast
Advies aanschaf linux ondersteunde wirelesskaart
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/16, 12:05:43 »
Citaat van: Edsel
De USB adapter van Linksys WUSB54G werkt uitstekend samen met Ubuntu. Ik heb deze ook en er was echt direct sprake van plug & play. Geen gehannes met drivers installeren o.i.d. Wat mij betreft echt top!!
Bedankt voor de tip!