Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: na upgrade naar 22.04 : failed to start default.target  (gelezen 1604 keer)

Offline henkk

  • Lid
na upgrade naar 22.04 : failed to start default.target
« Gepost op: 2022/10/08, 13:32:20 »
Beste allen,

na upgrade naar 22.04 start Ubuntu in emergency mode. als ik verder ga, verschijnt er na een tijdje op het scherm:

failed to start default.target: Transaction for graphical.target/start is destructive (emergency.target has 'start' ...

zie de schermfoto

Heeft iemand svp een tip voor mij?

met dank,

Henk


Offline vanadium

  • Lid
Re: na upgrade naar 22.04 : failed to start default.target
« Reactie #1 Gepost op: 2022/10/08, 14:02:40 »
Een upgrade gaat niet altijd goed. Soms zijn de problemen gemakkelijker te herstellen, soms moeilijker.

Gemakkelijkst is om een volledig verse installatie te doen. Dat wist alles, maar nadien heb je een "vers" systeem zoals de ontwikkelaars het getest hebben voor uitgave. Je moet dan je data terug plaatsen.

Als je een beetje linux ervaring hebt, dan kan je ook een herinstallatie overwegen *zonder* de bestaande partities te wissen. Hierbij worden de systeembestanden "ververst", maar extra programma's en gegevens van de gebruiker (configuratie en data) blijven bestaan. De kans is groot dat dit het probleem recht trekt, zonder terug van 0 je desktop terug te moeten inrichten.

Offline henkk

  • Lid
Re: na upgrade naar 22.04 : failed to start default.target
« Reactie #2 Gepost op: 2022/10/09, 10:59:02 »
Dank je wel, @vanadium, waarschijnlijk een gezonde tip voor upgrade Ubuntu, maar wel een teleurstelling voor mij. Mijn vertrouwen in Ubuntu krijgt hiermee een knauw...

Ik heb op mijn laptop deze Ubuntu partitie, waar ik normaal altijd in werk, maar ook nog een Kubuntu partitie, waar ik nu in werk, en ook een Windows11 partitie, die ik liever niet gebruik ivm mijn privacy. In de windows partitie ben ik thunderbird en libre office gaan gebruiken, enkele maanden voordat ik het Ubuntu pad op ging.

Vanuit deze Kubuntu partitie is de Ubuntu partitie gewoon bereikbaar. Dus ik kan zelfs nu nog een veiligheidsbackup maken van de data.

Als het mij lukt om een verse installatie te doen van 22.04 op de ubuntu partitie zonder die partitie te formateren, zijn al mijn geïnstalleerde applicaties dan nog actief? Of is het alleen de data die ik nog heb? Van de data heb ik goede backups, dus dat terugzetten is geen probleem. Het optuigen van alle applicaties zou het meeste werk zijn.

Ik moet erover nadenken wat ik ga doen. Een kale installatie van 22.04 in de Ubuntu partitie, voorlopig maar in Kubuntu blijven, terug naar Windows 11?

Iets heel anders. Ik vraag me nu af hoe ik e.e.a. kan organiseren, dat ik heel makkelijk kan switche tussen de partities, of heel makkelijk een Linux partitie opnieuw kan inrichten. (mail, firefox history en cookies, ...,...). Ik heb al Nextcloud in alle drie voor bestanden waar ik actueel aan werk. Etc, Daar hoef je niet op te reageren, want dat is een nieuw onderwerp, maar dan weet je waar ik sta op dit moment.

Offline vanadium

  • Lid
Re: na upgrade naar 22.04 : failed to start default.target
« Reactie #3 Gepost op: 2022/10/09, 14:17:16 »
Dank je wel, @vanadium, waarschijnlijk een gezonde tip voor upgrade Ubuntu, maar wel een teleurstelling voor mij. Mijn vertrouwen in Ubuntu krijgt hiermee een knauw...
Ook in Windows gaat niet alles perfect. Het is nu eenmaal complex, met al die verschillende hardware en configuraties. Ik hoop dat je vertrouwen in Ubuntu nog steeds niet onder het vertrouwen in Windows zit  ^-^

Bij herinstalleren zonder formatteren blijven alle programma's en gegevens van de gebruiker (configuratie en data)  bestaan.

Persoonlijk hou ik er altijd maar één besturingssysteem en één desktop op na (Linux sedert voorjaar 2007).

Citaat
Van de data heb ik goede backups, dus dat terugzetten is geen probleem.
Dan ben je volledig uit de brand en kan niets meer misgaan. Al de rest is bijzaak...

Citaat
Het optuigen van alle applicaties zou het meeste werk zijn.
...zoals dit: het vraagt inderdaad weer wat werk, maar het is mogelijk.

Ik ben grote voorstander van verse installaties om naar een nieuwe versie te gaan, maar uit luiheid  :laugh: heb ik de laatste jaren steeds via upgrade gewerkt.  Het gaat niet altijd zonder probleem (één enkele keer géén bootloader meer), maar tot nu toe heb ik het altijd kunnen rechttrekken zonder verse installatie (en zelfs zonder herinstallatie zonder formatteren). Wel heb ik een backup van een beperkt aantal verborgen configuratiefolders/bestanden voor het geval een herinstallatie nodig is (of bij veranderen van PC).

Offline henkk

  • Lid
Re: na upgrade naar 22.04 : failed to start default.target
« Reactie #4 Gepost op: 2022/10/10, 19:03:18 »
dank je wel, @vanadium, voor de aanmoediging en voor het delen van je ervaringen.
ik heb je raad opgevolgd en vandaag 22.04.01 geínstalleerd vanaf USB stick, zonder formateren! het liep allemaal als een zonnetje en ik kan mijn ubuntu partitie weer starten met GUI en inloggen! dat is positief!

minder positief is dat alle zelf geïnstalleerde applicaties niet meer in het applicatie menu staan. ik weet niet of ze wel op de disk ergens staan als startbaar. dit geeft verder niet, ik heb ondertussen de ervaring dat ik in een nieuwe omgeving een extra applicatie even installeer als ik 'm nodig heb. dus dat komt wel goed.

voor dit moment kies ik ervoor om in de kubuntu partitie te blijven werken. ik zie later wel of ik de ubuntu partitie verder weer ga inrichten. het is mij in elk geval een opluchting dat die partitie weer startbaar is.

bedankt voor het meedenken!

Offline vanadium

  • Lid
Re: na upgrade naar 22.04 : failed to start default.target
« Reactie #5 Gepost op: 2022/10/10, 20:25:40 »
minder positief is dat alle zelf geïnstalleerde applicaties niet meer in het applicatie menu staan. ik weet niet of ze wel op de disk ergens staan als startbaar. dit geeft verder niet, ik heb ondertussen de ervaring dat ik in een nieuwe omgeving een extra applicatie even installeer als ik 'm nodig heb. dus dat komt wel goed.
Wellicht had ik dit dan verkeerd voor (zó vaak herinstalleer ik nu ook niet  ;) ). In elk geval is herinstalleren gemakkelijk genoeg (software center, "sudo apt install ..."). Het goede nieuwe: nadat je ze terug hebt geïnstalleerd, zie je onmiddellijk al je aanpassingen terug, want de configuratie is behouden gebleven.

Offline henkk

  • Lid
Re: na upgrade naar 22.04 : failed to start default.target
« Reactie #6 Gepost op: 2022/10/10, 21:45:05 »
@vanadium, dat laatste is goed om te weten! nogmaals dank!