Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kun je zonder gevaar een niet meer gebruikte hidden map verwijderen?  (gelezen 408 keer)

Offline Palantir

  • Lid
Beste forumleden,
op mijn Ubuntu systeem heb ik ooit wine (om windows programma's te kunnen draaien) gebruikt. Nu gebruik ik wine al lang niet meer en is al gedeïnstalleerd. Kan ik de map .wine uit mijn home directorry gewoon verwijderen?

Misschien de vraag algemener, hoe verwijder je alle ongebruikte mappen en bestanden?

Alvast dank voor het reageren.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Kun je zonder gevaar een niet meer gebruikte hidden map verwijderen?
« Reactie #1 Gepost op: 2019/04/14, 14:00:19 »
Kort antwoord: een niet meer gebruikte hidden map kan je zonder enig risico verwijderen.

Dergelijke verborgen mappen kan je "zonder gevaar" verwijderen. "zonder gevaar" betekent dat je op geen enkele manier je besturingssysteem/software beschadigt. De volgende keer dat het programma, dat deze folder heeft aangemaakt, opgestart wordt, zal het een nieuwe folder aanmaken. Wissen van dergelijke folder is dus zeer goed om een programma eens terug te resetten naar "fabrieksinstellingen".

Je kan evenwel data verliezen: verwijderen van een .thunderbird folder zal ook al je lokaal bewaarde email wissen (als je dat nog hebt, tenminste), wissen van een .zotero folder zal ook gans je bibliografische databank verwijderen. Je moet dus toch even opletten wat je wil wissen en waarom.

Offline Palantir

  • Lid
Re: Kun je zonder gevaar een niet meer gebruikte hidden map verwijderen?
« Reactie #2 Gepost op: 2019/04/15, 21:03:55 »
Dank je wel voor jouw kort en bondig antwoord.
Groet

Re: Kun je zonder gevaar een niet meer gebruikte hidden map verwijderen?
« Reactie #3 Gepost op: 2019/04/16, 12:01:21 »
Tip voor de toekomst:
Als je twijfelt over of je iets kunt verwijderen, verander dan eerst de naam en kijk wat er gebeurd. Als er dan iets fout gaat kun die map gewoon weer terug zetten door de naam terug te wijzigen.

Dus maak van MAP eerst even XMAP, AMAP of WEGMAP of zo iets.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore