Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Postbank bestanden  (gelezen 4903 keer)

Offline ejfrolich

  • Lid
Postbank bestanden
« Gepost op: 2009/01/12, 18:49:54 »
In Windows gebruikte ik een pakket (http://www.orov.nl/) om rekeningoverzichten te maken van mijn postbank bestanden.

Wie weet hoe dit onder Ubuntu te laten werken of kent een alternatief hiervoor?
Linux Mint, mijn nieuwe keus!

Re: Postbank bestanden
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/12, 18:52:32 »
Ik gok op KMyMoney.

Eigenlijk zou dit soort software in Java aangeboden moeten worden, zodat het op veel OS'en werkt.

Re: Postbank bestanden
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/12, 19:00:09 »
Ik download altijd het cvs bestand van de postbank site, dubbel op klikken dan opent de importfunctie van OO Rekenblad, klaar.


Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline mrGee

  • Lid
Re: Postbank bestanden
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/12, 19:46:37 »
Hallo

Toevallig (nouja, ik heb hem er eigenlijk expres bij gepakt ;)) net een testje in het Januari nummer
van de Linuxformat, met daarin een aantal personal finance paketten getest;
Testwinnaar; Moneydance, kost vervelend genoeg geld; 40$ dusss.
Maar goeie tweede; GnuCash mede vanwege de importeringsfilters. Die filters rammelden een beetje
bij KMyMoney (derde).De anderen; Grisbi, Buddi en JGnash in volgorde van cijfergeving
waren wat marginaler.

Groeten Gerrit

-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Postbank bestanden
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/12, 20:30:53 »
Ik word wel vrolijk van KMyMoney, ondanks dat ik verder Gnome gebruik. Maar:

- KMyMoney snapt alleen het QIF formaat, niet het postbank csv.
- Met behulp van een filter script kun je tijdens het importeren het csv omzetten naar QIF. Dat vergt wel een beetje instellen.

Een uitleg van het importeren is te vinden op http://kmymoney2.sourceforge.net/online-manual/details.impexp.qifimp.html (engels)

Nu heb ik een jaartje geleden een python script gevonden ergens ver weggestopt in een mailinglist archief waarmee Rabobank bestanden naar QIF kunnen worden omgezet. Deze heb ik uitgebreid om ook Postbank en ABN amro output te verwerken. Het resultaat is bank2qif.py (zie bijlage).

Dit vergt enig instellen. Open ten eerste bank2qif.py. Op regel 180 en verder moet je je eigen rekeningnummers opschrijven en daarachter tussen aanhalingstekens zoals ze in KMyMoney genoemd worden. Op regel 186 en verder kun je een hele set regels toevoegen om bepaalde vaak terugkerende af/bijschrijvingen te herkennen aan omschrijving of tegenrekeningnummer en alvast een categorie te geven en eventueel een andere naam dan het rekeningnummer. Dat scheelt een hoop handmatig instellen in KMyMoney.

Verder moet het filter nog ingesteld worden in KMyMoney. Open eerst een boekhouding (een kmy bestand). Dan kun je 'File' -> 'Import' -> 'QIF...' kiezen. Klik ten eerste op het knopje new. Op het tabblad 'Date' verander het datum formaat naar %yyyy-%mm-%dd. Op het tabblad Filter in het bovenste veld 'python /pad/naar/het/bestand/bank2qif.py post', in het middelste veld verander *.qif in *.csv.

Als het goed is zou het nu moeten werken! :)
Om te testen dat het filter goed werkt kun je het filter testen door in een terminal naar de map te gaan waar bank2qif.py en een test postbank.csv bestand staan en het commando 'python bank2qif post < testbestand.csv' uit te voeren. Dan moeten de mutaties in QIF formaat als uitvoer in de terminal verschijnen.

Re: Postbank bestanden
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/13, 15:27:36 »
Mocht nog iemand behoefte hebben aan een rabo|abn|post bank naar QIF filter dan is hier een verbeterde versie.

Offline ejfrolich

  • Lid
Re: Postbank bestanden
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/13, 19:33:35 »
Alles lezend het ik het huishoudboekje van peter rietkerken binnengehaald.

Werkt prima onder Wine en zonder omslachtige vertaalslagen. Dat blijft het maar eens even denk ik.

Thnks  :rolleyes:
Linux Mint, mijn nieuwe keus!