Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: distributie voor oudere laptop - graag advies  (gelezen 5178 keer)

Offline Timm

  • Lid
distributie voor oudere laptop - graag advies
« Gepost op: 2014/10/27, 20:03:03 »
Ik zoek een linux vesie voor mijn oudere laptop. Nou zat ik op die mooie site te lezen, van ik geloof dat hij Joris heet. Daar las ik dat Mint13 xfce aan te raden is voor oude laptops waar xp al voor geinstalleerd was (zoals bij mij). Alleen zijn minimumeisen voor redelijk gebruik zijn een 1,4 ghz processor en dat haal ik niet. Nou vraag ik me af of ik zal kiezen voor Lubuntu, Xubuntu of toch mint. Als m'n computer xubuntu goed aan kan zit ik daar aan te denken. Of toch Lubuntu?

Asus Laptop met Xindows XP
Processor: Mobile AMD Sempron 3300+. Kloksnelheid: 799 mhz
Ram: 896 MB
videogeheugen: 128 MB
45 GB op dit moment nog vrij verdeeld over C: en D: schijf

Re: distributie voor oudere laptop - graag advies
« Reactie #1 Gepost op: 2014/10/27, 20:40:17 »
Lubuntu zal daar wel beter opdraaien, hoewel Xubuntu voor simpele taken ook moet kunnen. Als je écht licht wilt, kun je nog het beste Bodhi Linux installeren. Die is nog lichter dan Lubuntu, mooi aanpasbare werkomgeving en gebaseerd op 12.04 of 14.04 (afhankelijk van welke versie je wilt) dus met alle LTS-ondersteuning vandien :) http://bodhilinux.com
Kies bij het downloaden dan wel voor de non-PAE-versie van Bodhi. Lubuntu heeft standaard ondersteuning voor non-PAE dus daar hoef je die keuze niet te maken.

Offline Timm

  • Lid
Re: distributie voor oudere laptop - graag advies
« Reactie #2 Gepost op: 2014/10/27, 21:25:08 »
Hee,
Hartsikke bedankt voor het wijzen op Bodhilinux. Ik moet nog iets meer lezen maar ik denk dat dat hem gaat worden. Wel jammer dat hier verder geen instructies voor zijn op die "https://sites.google.com/site/computertip/Home" site. Want dat vond ik net zo handig en heb ik waarschijnlijk ook wel nodig. Maar goed , nog maar wat meer rondkijken en lezen.

Re: distributie voor oudere laptop - graag advies
« Reactie #3 Gepost op: 2014/10/27, 23:40:23 »
De instructies van Pjotr's site (waar jij naar linkt) kun je in principe ook gewoon volgen op Bodhi. De meeste dingetjes komen gewoon op hetzelfde neer. De installatie is exact hetzelfde (zelfde installatieprogramma), de terminalcommando's zijn allemaal hetzelfde. Alleen de 'Snelzoeker (Ubuntulogo)'-instructies is iets anders omdat de werkomgeving anders is. Het menu van Bodhi zit linksonderaan.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: distributie voor oudere laptop - graag advies
« Reactie #4 Gepost op: 2014/10/28, 01:02:02 »
Ik hoorde van een ervaren linuxer dat hij Bodhi instabiel vond. Zelf weet ik er niks van, moet ik nog es proberen.

Daarentegen draait Lubuntu op mijn Pentium M, 512MB HP laptop uit 2005 als de gesmeerde bliksem. Firefox en LibreOffice zijn ietsjes te zwaar maar doen het, eenmaal opgestart, prima. Overigens heb ik een trucje gevonden om LibreOffice razendsnel op te starten, maar ik weet niet of dat kwaad kan. Je wijst dan meer geheugen toe. Het zal wel betekenen dat als LO actief is, andere programma's er bekaaid afkomen. Maar je kan een compromis instellen.

Gewoon om even mijn ervaringen te delen.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Re: distributie voor oudere laptop - graag advies
« Reactie #5 Gepost op: 2014/10/28, 01:49:54 »
Ik heb Bodhi lange, lange tijd op meerdere PC's gebruikt (niet alleen mijn eigen) en heb nog nooit instabiliteit ervaren. Eventjes in het begin van 2.0 (die uitkwam vlak na 12.04 LTS), maar alle nieuwe uitgaven van *buntu hebben in het begin nog wat schoonheidsfoutjes. Daarna prima gedraaid allemaal :)

Offline Timm

  • Lid
Re: distributie voor oudere laptop - graag advies
« Reactie #6 Gepost op: 2014/10/28, 09:38:07 »
Nieuwbie, bedankt voor het delen van je ervaring! Kan je me zeggen hoeveel Ghz je pentium M is?

P.s. Waar ik joris zei moet dus Pjotr zijn, haha.

Offline Timm

  • Lid
Re: distributie voor oudere laptop - graag advies
« Reactie #7 Gepost op: 2014/10/28, 09:59:32 »
Is " press F2 for setup" de weg naar BIOS? Ik druk erop (meermaals) bij het opstarten maar ik krijg geen setup. Verder kan ik op esc. Drukken en dan krijg ik de keus of ik wil opstarten van harddisk of cd/dvd.

Ik vraag dit omdat ik de D: schijf wil leegmaken en gebruiken voor linux en ik las dat je dan in je bios moet instellen dat je opstart vanaf D:. Of krijg je aan het begin wel de keuze of je windows of linux wil opstarten?

Offline Timm

  • Lid
Re: distributie voor oudere laptop - graag advies
« Reactie #8 Gepost op: 2014/10/28, 11:44:59 »
Ok, ik kom intussen in de BIOS, ik moest mijn externe keyboard loskoppelen en dan doet hij het gewoon via het laptop keyboard.

Offline PKing

  • Lid
Re: distributie voor oudere laptop - graag advies
« Reactie #9 Gepost op: 2014/10/28, 12:21:30 »
Ik zou eerst even duidelijk uitleggen wat je precies wilt....
tot nu toe begrijp ik dat je een versie van *buntu wilt instaleren en dat je twee partities hebt op je HD namelijk C en D.
Wat je nu in de BIOS wilt doen lijkt me onmogelijk dus pas een beetje op met wat je nu gaat doen.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Timm

  • Lid
Re: distributie voor oudere laptop - graag advies
« Reactie #10 Gepost op: 2014/10/28, 12:55:37 »
Dan heb je het goed begrepen, dat is ook wat ik ongeveer begrijp :). Ben alleen aan het orienteren op welke distro en ben gaandeweg op vragen over het installeren gekomen.

Ik doe nog niks in BIOS, ben alleen naar de opties aan het kijken van de volgorde van opstarten. (Boot from hdd/external device/cd etc.)

Ik dacht eerst dat ik twee harde schijven had (C: en D:) in bios zie ik er maar 1 staan dus dan is inderdaad de harde schijf verdeeld in deze twee partities(?).

Ik wil dan bijvoorbeeld bodhi op de D: partitie zetten en windows bruikbaar laten op de C: partitie.

Even terzijde, ik nu dat de kloksnelheid van de processor 2000mhz is terwijl gisteren nog 799 mhz, raar.

Offline PKing

  • Lid
Re: distributie voor oudere laptop - graag advies
« Reactie #11 Gepost op: 2014/10/28, 14:03:56 »
Uit mijn hoofd klopt dat 2000 mhz wel voor een 3300+.

Ik zou beginnen met een goede backup.
Daarna eventueel de mogelijkheid gebruiken om *buntu naast je gewone XP te installeren.
Bij *buntu komt die optie vanzelf voorbij tijdens het installeren.
Gezien je geheugen en videokaart zou ik toch maar voor Bohdi of Lubuntu gaan.
Ik vindt Lubuntu wat fijner, maar je kunt beide eerst proberen.

En er zijn hier gelukkig veel mensen die het nog beter weten dan mij :evil:
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Timm

  • Lid
Re: distributie voor oudere laptop - graag advies
« Reactie #12 Gepost op: 2014/10/28, 14:17:37 »
Thanks,
Ja, het is gek maar gisteren was de kloksnelheid 799 mhz, ik heb er nog een printscreen van gemaakt!

Backup ben ik mee bezig.

Anyway, wat ik heb begrepen is dat als je voor de optie kiest om *buntu naast windows te installeren, je dan eigenlijk 1 partitie maakt voor windows en 1 voor *buntu. Hoe zit dat dan als ik al twee partities heb? Kan ik alles wat ik op de computer heb staan gewoon verdeeld laten staan over C en D zoals ik nu heb? En daar verder niks mee doen?


Re: distributie voor oudere laptop - graag advies
« Reactie #13 Gepost op: 2014/10/28, 14:25:08 »
Het installatieprogramma zal dan vrije ruimte afsnoepen van één van de beide bestaande partities en daar een nieuwe partitie van maken met daarop je Linux installatie.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: distributie voor oudere laptop - graag advies
« Reactie #14 Gepost op: 2014/10/31, 01:28:45 »
Nieuwbie, bedankt voor het delen van je ervaring! Kan je me zeggen hoeveel Ghz je pentium M is?

P.s. Waar ik joris zei moet dus Pjotr zijn, haha.

Dat weet ik eerlijk gezegd niet precies. Het is de verbeterde versie van een Pentium 3, speciaal voor laptops. Dus ik denk een soort slappe Pentium 4 :) Ik heb mijn wijsheid van http://nl.wikipedia.org/wiki/Pentium_M. Ik zou die lap tevoorschijn moeten halen om erachter te komen. Als Lubuntu standaard systeeminfo geeft, dat weet ik ook nog niet.

Ik ben nl. de afgelopen weken bezig geweest een hele bende distro's op diverse computers uit te proberen: op die oude lap, moderne lap en twee oude pc's. De algemene conclusie is dat ik het volkomen gehad heb met Mint, zowel 13 als 17. Het liet zich bij mij alleen probleemloos installeren op een moderne lap (zeg i3 2,1 Ghz, 4GB).

Ik acht Pjotr en zijn site hoog, maar ik verschil van mening over de speciale geschiktheid van Mint voor oude XP bakken. Integendeel, zou ik haast zeggen. Ik kreeg: opstarten dat vastliep (livesessie vanaf USB zowel als CD Rom),  vastlopende installatie, foutmelding ten gevolge van Nvidia kaart, en nog wat ellende. Nu net vanavond heb ik geprobeerd Mint 17 te installeren op een XP bak, 2GB, processor nog onduidelijk, kreeg een melding van 2 Celerons 3 Ghz, als ik me goed herinner, begrijp er niks van. In any case, vastlopers, bizarre foutmeldingen, en toen ik hem eindelijk geïnstalleerd had met keuze voor automatisch inloggen, kreeg ik na installatie, eerste opstart vanaf harde schijf, alsnog inlogscherm waarbij ik zowel gebruikersnaam als ww moest ingeven, dat had ik nog nooit gehad. En....ik kon niet inloggen want hij zei dat mijn wachtwoord fout was. Tot twee keer toe, want eerst had ik er een gewone monitor aan hangen; toen besloot ik dat hij mijn multimediaapparaat ging worden en sloot ik de pc aan op mijn tv. Dat leverde uitheinige toestanden op met eerst onleesbaar kleine letters, die ik daarna vergrootte, zodat vervolgens bij de installatie de schermen zich tot ver buiten beeld uitstrekten en ik op de gok moest enteren :)

Toen had ik het echt gehad. Uren klooien voor niks :) Xubuntu erop gezet, probleemloze installatie, loopt als een zonnetje.

Ik adviseer je dan ook Xubuntu of Lubuntu, in die volgorde. Als Xubuntu het snel genoeg doet is het een mooiere en aanpasbaardere distro dan Lubuntu. Voorzover ik weet.

Magoed, ik ben een beginner met alleen veel ervaring in installeren, tweaken, en even kijken of Firefox, Thunderbird en LibreOffice het lekker doen :)

Andere mensen hebben vast weer andere ervaringen. Je moet gewoon wat proberen, want je hardware speelt een grote rol bij hoe lekker eea gaat, weet ik nu.

Oeh sorry voor het lange verhaal.
« Laatst bewerkt op: 2014/10/31, 01:30:42 door nieuwbie »
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: distributie voor oudere laptop - graag advies
« Reactie #15 Gepost op: 2014/10/31, 01:40:44 »
Oh en mijn oude pc gaf ook altijd fantasiekloksnelheden aan als ie van slag was. Je kan rustig uitgaan van de hoogste 'melding' denk ik.

Verder vond ik Bodhi (intussen geprobeerd) iets te bewerkelijk. Het is wel erg minimalistisch, dus meer zelf instellen. Als beginner zou ik zeggen, begin met een *buntu; als je dat in de vingers hebt, maar te traag vindt, kan je altijd em altijd nog vervangen door Bodhi. Ik was trouwens niet onder de indruk van de snelheid, vergeleken bij Lubuntu. En ik neem aan dat je internetsnelheid vooral aan je verbinding ligt, niet wat het OS ermee doet.

Überhaupt zou ik zeggen dat traagheid meer zit in de programma's die je gebruikt dan het OS zelf. Dat is mijn ervaring. Dus ipv kiezen tussen Bodhi en Lubuntu is het meer kiezen tussen Firefox en een lichtere browser (de standaard, Midori, of nog een andere) en tussen Abiword en LibreOffice. Nadeel van Abiword is dat het geen .docx ondersteunt. Thunderbird is ook wat zwaar, maar ik heb geen alternatieven geprobeerd. Er zijn vast lichtere. Of je doet webmail.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline Timm

  • Lid
Re: distributie voor oudere laptop - graag advies
« Reactie #16 Gepost op: 2014/11/01, 12:29:01 »
Ik heb intussen bodhi "live gedraaid". Dat ging op zich prima! Het is inderdaad wel wennen voor een beginner als ik. Zoals je zegt, veel zelf instellen/uizoeken hoe en wat. Moet eigenlijk op zoek naar een soort tutorial ofzo. Het minimalistische heeft ook wel veel voordelen en er is behoorlijk wat te downloaden voor bodhi.

Twijfel nog een beetje, misschien xubuntu eens downloaden!


Re: distributie voor oudere laptop - graag advies
« Reactie #17 Gepost op: 2014/11/01, 14:39:29 »
Raar, want op bijv. mobiele apparaten klaagt men dan weer niet over dat je op sommige OS'en zelf veel moet instellen :rolleyes: Enfin, Bodhi heeft documentatie voor beginners: http://wiki.bodhilinux.com/doku.php?id=nl%3Astart&go=%E2%86%92

Offline PKing

  • Lid
Re: distributie voor oudere laptop - graag advies
« Reactie #18 Gepost op: 2014/11/01, 18:53:46 »
Ik draai Xubuntu op 3 computers hier in wezen probleemloos.
ik heb pas naar Bohdi gekeken en vondt het wel heel summier....

Maar ieder zijn smaak.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: distributie voor oudere laptop - graag advies
« Reactie #19 Gepost op: 2014/11/01, 20:07:46 »
Ik draai Xubuntu op 3 computers hier in wezen probleemloos.
ik heb pas naar Bohdi gekeken en vondt het wel heel summier....

Maar ieder zijn smaak.

Summier als in wat? Bodhi meer instellingen in het configuratiepaneel dan Xubuntu. Letterlijk alles kun je finetunen middels het configuratiepaneel. En andere lettertypen en thema's kun je ook downloaden instellen, net als op Xubuntu.

Re: distributie voor oudere laptop - graag advies
« Reactie #20 Gepost op: 2014/11/01, 20:08:07 »
Raar, want op bijv. mobiele apparaten klaagt men dan weer niet over dat je op sommige OS'en zelf veel moet instellen :rolleyes: Enfin, Bodhi heeft documentatie voor beginners: http://wiki.bodhilinux.com/doku.php?id=nl%3Astart&go=%E2%86%92
Dank je wel voor de link! Zal echt heel nuttig zijn voor mij!
Linux Mint 18.3  Xfce

Offline MKe

  • Lid
Re: distributie voor oudere laptop - graag advies
« Reactie #21 Gepost op: 2014/11/02, 12:21:21 »
Als iemand Bodhi wil gebruiken op een oude laptop, neem dan de legacy versie. Deze komt met E17, die stabieler is dan de nieuwere E19 en werkt idd als de gesmeerde bliksem. Verder kan ik de ervaringen van Vistaus alleen maar onderschrijven. Ik heb hier 2 machines onder Bodhi 2.4 draaien en ze zijn erg stabiel, zelfs op mijn 9 jaar oude celeron laptopje. Bodhi werkt bij mij sneller dan lubuntu, stabieler en met veel minder geheugengebruik. Ook de opmerking dat Bodhi summier zou zijn snap ik niet helemaal. Bodhi komt met weinig geinstalleerd, dat is waar, maar je kunt vervolgens via het software center een soort profielen selecteren, zodat je een uitgebalanceerd pakket van programma's geinstalleerd krijgt voor het doeleinde dat jij kiest.

drum

  • Gast
Re: distributie voor oudere laptop - graag advies
« Reactie #22 Gepost op: 2014/11/02, 18:00:18 »
mss. even een kijkje nemen bij antiX: http://antix.mepis.org/index.php?title=Dutch
oftewel Manjaro met PekWM: https://forum.manjaro.org/index.php?topic=13740.0
zullen alle 2 héél soepel draaien op je laptop

Offline Timm

  • Lid
Re: distributie voor oudere laptop - graag advies
« Reactie #23 Gepost op: 2014/11/04, 13:44:25 »
Wat er nou toch gebeurt  :o
Ik heb nou al een paar dagen geleden bodhi linux geinstalleerd. Nou start ik net de laptop op en het Asus opstartscherm, de grub, de afsluitschermen en windows worden bijna niet weergegeven. Hiermee bedoel ik dat het scherm bijna zwart is en je heel in de verte net iets van de lichtere plekken/tekst ziet op het scherm. Bijvoorbeeld in de grub zie kan ik nog net de selectiebalk ondescheiden omdat die wit is en net te zien. Selecteer ik linux dan komt het linux laadscherm gewoon (nauwelijks te zien) en dan als het geladen is word linux normaal weergegeven. Laad ik windows blijft het beeld net zo ver weg, bijna niks te zien/onderscheiden, alleen met je neus op het beeldscherm kan je net wat zien.
Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Alles heeft een paar dagen normaal gewerkt; het opstarten, linux, windows xp, de grub.. Gisteren niks speciaals gedaan, bezig bodhi linux te begrijpen het laatste wat ik heb gedaan is de clementine muziekspeler downloaden en muziek gedraaid.

Offline MKe

  • Lid
Re: distributie voor oudere laptop - graag advies
« Reactie #24 Gepost op: 2014/11/04, 14:00:24 »
Klinkt alsof je backlight het niet doet.