Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] symbol/operating system not found  (gelezen 4045 keer)

petra m

  • Gast
[OPGELOST] symbol/operating system not found
« Gepost op: 2009/11/12, 19:35:18 »
vandeweek heb ik, naast windows vista, ubuntu geinstalleerd vanaf een gedownloade cd.
alles werkte prima, inclusief keuze tussen vista en ubuntu bij opstarten
vandaag tijdens werken onder vista (weet niet meer of en wat ik aanklikte maar) sloot vista en startte de cd op, kon niet terug of afsluiten oid, heb gekozen voor draaien ubuntu vanaf cd, daarna programma verlaten maar laptop ging niet uit, toen hard uitgezet
sindsdien de melding: 'symbol +W?QA not found' (A=driehoekje)
hit any key
als ik dat doe, de melding: operating system not found
de cd start wel ubuntu op

ben geen computerwizzkid  .... had ik hier beter niet aan kunnen beginnen ?

groet van petra
« Laatst bewerkt op: 2009/11/16, 00:10:13 door petra m »

Offline jan11000

  • Lid
Re: symbol/operating system not found
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/12, 20:12:15 »
Bios kontroleren of goede hd is gekozen.

Re: symbol/operating system not found
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/12, 20:45:56 »
Bios kontroleren of goede hd is gekozen.
Wat een nuttig antwoord voor iemand die zegt dat die geen computerwizzkid is...

Petra, kun je wat meer vertellen over je probleem? Je zegt dat Vista afsloot tijdens het werken. Was Vista in één keer weg, of sloot Vista op de normale manier vanzelf af? Met de cd bedoel je zeker de cd van Ubuntu, die nog in de computer zat? Want als je Ubuntu vanaf een cd draait, heb je hem natuurlijk nog niet geïnstalleerd. En die foutmelding over "symbol not found", verschijnt die direct wanneer je de computer aan zet, dus wanneer je het opstartscherm van je laptop ziet (de meeste fabrikanten tonen dan hun logo), of zie je de foutmelding pas in het menu waarin je normaal kiest tussen Ubuntu en Vista?

Hartelijk welkom, trouwens :)

petra m

  • Gast
Re: symbol/operating system not found
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/13, 21:00:26 »
cumulus,

dank voor je antwoord!
vista ging in 1 keer uit, niet netjes afgesloten volgens mij

ubuntu heb ik wel geinstalleerd (de eerste keer dat ik de ubuntu cd wilde draaien lukte dat niet en heb ik via de ubuntu site de extra stappen gedaan om de cd te lezen, ik kwam toen direct in het installatie programma terecht en heb maar gelijk geinstalleerd volgens de partities zoals aanbevolen)
vista en ubuntu hebben daarna allebei gedraaid en kreeg netjes het keuzescherm bij opstarten, overigens wilden ze alleen opstarten (vista ook!) met de ubuntu cd in de lade
ubuntu draaide zonder iconen (install ubuntu 9,1) op het bureaublad en mijn instellingen bleven bewaard, wel geinstalleerd dus denk ik dan

de laptop (een spiksplinternieuwe dell studio xps met overigens muitend toetsenbord) start goed op, dell logo etc, daarna 1 regel tekst (en wil niet  nu de compu weer helemaal uit zetten ...) iets met gurb ( het opstartprogramma van ubuntu?) en daaronder dus de regel 'symbol ... etc not found'

je hebt waarschijnlijk toch de letterlijke tekst nodig van die regel?
verstuur ik dit eerst en start dan opnieuw op

groet  van petra

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: symbol/operating system not found
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/13, 21:42:45 »
Petra, het komt op mij vreemd over.
De CD heb je na installatie niet nodig, mogelijk is er iets goed fout gegaan bij je.
Is er geen steunpunt bij jou in de buurt, die hulp kan bieden?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

henkp

  • Gast
Re: symbol/operating system not found
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/13, 21:49:30 »
Mij lijkt het beste dat je Ubuntu opnieuw installeerd.
Gewoon cd in de lade en opstarten vanaf de cd ( maar dat doet ie  vanzelf al voor zover ik kan lezen dus hoef je zeker niet in de BIOS te zijn)
Alle voorgestelde opties aanklikken wat je al deed, waardoor  je Vista partitie ongeschonden blijft.
Check wel of hij het op je reeds geinstalleerde Ubuntu partitie installeert en niet nog een partitie aanmaakt
anders goed kijken en/of  aanvinken dat hij het op de aanwezige Ubuntu partitie installeerd.
Als alles opgestart is kan je dmv het icoontje installeren (dit kan even duren)
Als jezeker bent dat Ubuntu geinstalleerd is ( zwart scherm met tekst remove cd/ dvd of zoiets en hit enter.)
CD ERUITHALEN en ERUIT LATEN.
Dan opnieuw opstarten en als het goed is krijg je weer een keuzemenu in Grub.
 

petra m

  • Gast
Re: symbol/operating system not found
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/13, 22:44:34 »
heb even opnieuw gekeken:

laptop start op, dell logo etc en dan:

grub loading
the symbol xxxx (zie eerste mail) not found
aborted.press any key to exit

opnieuw installeren van ubuntu? is volgens mij geen oplossing want kan ik nog steeds mijn vista, die ik er naast wil houden, niet bereiken ...
dan toch maar offline hulp zoeken?

groet!
petra

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: symbol/operating system not found
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/13, 23:08:11 »
Wanneer je besluit opnieuw te installeren, dat NIET op automatisch !
Kies de partitie handmatig en wijs de huidige installatie partitie aan (die staat als EXT3 of EXT4).
Kies er dan ook voor, om deze partitie te formatteren.
Wanneer alles goed gaat (volg de handleiding van de wiki), dan wordt de Windows partitie herkend en komt Windows gewoon in het opstart menu.
Maar ...... de vorige installatie ging blijkbaar niet goed, en zekerheid geven dat het nu wel goed gaat, kan ik niet.
Vandaar mijn advies om naar een steunpunt te gaan, die hebben (meestal) meer ervaring.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

henkp

  • Gast
Re: symbol/operating system not found
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/13, 23:19:44 »
Ik denk dat het toch het meest eenvoudige voor je is om het op deze manier te proberen , net als Ron al aangaf,  juist omdat je , naar ik aanneem, je windows wil behouden.
Wat super belangrijk is dat je wanneer er schijfruimte opgedeeld  wordt je niet in je windows partitie gaat installeren.
Je zal dat bij de installatie aan moeten geven.

Je kan het ook op de volgende manier doen met je Vista cdeetje
   1. Boot je PC met de Windows Vista installatie cd ( dus computer uit doen nadat je eerst je Vista schijf erin heb gelegd)
   2. Selecteer taal, tijd, keyboard etc.( wanneeer erom gevraagd wordt) klik volgende
   3. klik repareer deze computer.
   4.klik het os wat je wil repareren ,( vista in dit geval) en dan klik dan volgende
   5. in het systeem reparatie vak, klik dan command prompt.
   6. Type Bootrec.exe, en klik enter.
   7. Delete de Ubuntu Partities.

Grub wordt dan ook verwijdert waardoor je weer opnieuw in Windows kan komen.
Ik weet niet wat je makkelijker vindt.


Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: symbol/operating system not found
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/13, 23:20:55 »
Hoi Petra,

mik de Ubuntu cd een opnieuw in de laptop, en start opnieuw op.
Dan start de peecee, dit gebeurt dan vanaf de cd.
Je krijgt dan het (bekende) menu van de cd. Klik eens de functie aan van cd controleren op fouten. Dat duurt even, krijg je 'Vista' niet mee terug, maar geeft in ieder geval een idee of er een foutje op je opstart cd staat.

En, ik ben het met Ron eens, benader eens een steunpunt in de buurt voor zoiets.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

petra m

  • Gast
Re: symbol/operating system not found
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/15, 21:05:26 »
beste heren en of dames

zojuist ubuntu opnieuw geinstalleerd zoals door jullie gesuggereerd en  :D
ziet er goed uit, zowel vista als ubuntu
ga er nu verder mee aan het werk en zal zien wat ik nog tegen kom

tot nu: DANK en tot ziens
hartelijke groet van petra m

Offline heir4c

  • Lid
Re: symbol/operating system not found
« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/15, 22:52:05 »
Ben ook blij voor jou, veel plezier met ubuntu.

Petra m, wil je even het topic als opgelost zetten. Hoe je dit doet zie je in de link hieronder:
http://forum.ubuntu-nl.org/ubuntu-nl/wat-doe-je-als-je-vraag-is-opgelost/
ThanX

Met vriendelijke groet,
heir4c
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu