Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nederlandstalige Linux Manpages en zoekmachine  (gelezen 2971 keer)

Nederlandstalige Linux Manpages en zoekmachine
« Gepost op: 2011/09/07, 02:13:25 »
Gezien ik het onlangs voor elkaar heb gekregen om na het maken van grondige back-ups een vette rm fout te maken die mijn gehele opslag en verwisselbare schijf heeft gewis met daarop de backup van mijn backup-server die net was gehacked  :o ja.... als ik het doe doe ik het goed... daarna de rest natuurlijk ook nog gewist maar had toen gelukkig mijn backups niet mee verwijderd. Lang verhaal ... kort ==> al mijn docu kwijt dus opnieuw zoeken en heb heb eens goed aangepakt.

Ik krijg veel vragen om goede nederlandse dcumentatie en vind het niet erg om deze steeds door te sturen maar toch zou het ook wel prettig zijn wanneer het gemakkelijker zou zijn om deze zelfstandig te vinden. Gelukkig heeft Google een custom search engine dienst waarmee je een aangepaste zoekmachine kan maken. Omdat ik mijn eigen database toch moest aanvullen heb ik deze maar meteen omgescript naar een tekst bestand en heb een zoekmachine aangemaakt, deze bevat alleen Nederlandstalige Linux/FOSS documentatie dus wanneer je geen held bent in googlen maak je middels deze zoekmachine dus veel meer kans op een snel en nuttig antwoord gezien er gewoon een paar duizend minder uit komen rollen ;)

Nog iets wat me opviel was dat ik nergens meer Nederlandstalige manpages online kon vinden. Ik hou van werken in de terminal maar ook ik lees mijn handleidingen liever in mijn browser of teksteditor. Ik heb dus ook het beetje Nederlandstalige manpage wat er is geconverteerd naar HTML en online gezet. Ook daar heb ik een zoekmachine aan gehangen alleen werkt die niet helemaal jofel en zijn de documenten niet doorzoekbaar. wel kan je op naam zoeken en natuurlijk heb ik ook wat index pagina's gegenereerd zodat je ook gewoon in de indexen kan zoeken.

NL FOSS zoekmachine           NL Unix Manpages 

Ik zie wel net dat ik de verkeerde index heb geupload voor de NL zoekmachine dus tot morgen moet je het helaas met de engelstalige versie doen want ik ga nu toch echt naar bed.......
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Re: Nederlandstalige Linux Manpages en zoekmachine
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/07, 16:58:06 »
Nu staat ook de NL zoekmachine daadwerkelijk online, heb er ook maar een link naar de mkOS search in laten staan gezien ik daarin een dikke 300 nuttige links naar engelstalige docu in heb gestoken, dat is dus heel wat meer dan de ca. 60 NL sites die de NL zoekmachine indexeerd.
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline wowo

  • Lid
Re: Nederlandstalige Linux Manpages en zoekmachine
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/07, 18:14:43 »
Prima initiatief.
Toegevoegd aan mijn bladwijzers.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS