Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Alle ram gebruiken voor een java process in Ubuntu  (gelezen 982 keer)

Offline Aronnn

  • Lid
Alle ram gebruiken voor een java process in Ubuntu
« Gepost op: 2010/12/06, 18:08:22 »
Hallo,

Ik heb sinds dit weekend een server met Ubuntu Server 10.10 erop. Alleen kom ik op een probleem. Ik heb in de server 8gb ram zitten en daarbij twee processors zitten. Het zijn Intel(R) Xeon(TM) CPU 3.20GHz, hierbij kwam ik op het probleem dat deze maar 32bits zijn. Dus was mijn vraag hoe ik er voor kon zorgen dat ik ongeveer 6gb ram in een process kan stoppen. Want als ik nu dit gebruik:
java -Xmx6144 -Xms6144 -jar server.jar Krijg ik terug dat hij niet genoeg geheugen heeft. Maar als ik free -m doe krijg ik dit:
            Total      used      free      shared  buffers  cached
Mem:        7565       112       7453      0       11       66
-/+ buffers/cache:     34        7531
Swap:       2867       0         2867
Dus het lijkt er wel op dat er 8gb in zit.

En mijn laatste vraag is of het ook nog mogelijk is om met deze processoren nog meer werkgeheugen er in te stoppen, omdat er wel 6 slots in zitten.

Ik hoop dat dit genoeg informatie was,
Aron


Offline Aronnn

  • Lid
Re: Alle ram gebruiken voor een java process in Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/06, 20:21:36 »
En als ik dit doe, kan ik dan ook het werkgeheugen nog uitbreiden? En is het ook echt handig of is het slimmer om hem nog om te ruilen voor een ander?

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Alle ram gebruiken voor een java process in Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/06, 22:52:58 »
En als ik dit doe, kan ik dan ook het werkgeheugen nog uitbreiden? En is het ook echt handig of is het slimmer om hem nog om te ruilen voor een ander?
De eerste zin van die link:
Citaat
Physical Address Extension is a technology which allows 32 bit operating systems to use up to 64 Gb of memory (RAM),


Ik heb er verder geen ervaring mee. Persoonlijk zou ik denk ik liever 64 bits gebruiken..
Waarom wil je eigenlijk zoveel werkgeheugen? Want is het dan niet sowieso beter/sneller om ook een 64 bits OS te hebben?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Alle ram gebruiken voor een java process in Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/07, 02:47:08 »
Als ik het  goed herinner zit je met PAE nog steeds vast aan een beperkte hoeveelheid geheugen per proces.
Het totale geheugen kan dan misschien wel meer dan 3 GB zijn, per proces is dat nog steeds gelimiteerd tot 2 GB. Ik ben alleen niet zeker van de exacte hoeveelheden.

Dus dan zijn er meerdere opties:
Probeer of je de werklast kan verdelen over meerdere Java-processen, zodat ze ieder een gedeelte van het geheugen kunnen gebruiken.
Je kan ook nog overstappen op 64-bits, als dat mogelijk is.
Of je neemt genoegen met minder geheugen voor je Java-applicatie.